Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thin Client + Webcam = IP cam ?

Pagina: 1
Acties:

• Dutchmania
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Een tijd geleden heb ik via Samenkopen een Thin Client gekocht om te gebruiken in een Electronica project.
Dit is er toen niet van gekomen en nu ben ik dus op zoek naar een andere idee voor de thin client.

Een idee die in me opkwam is om de thin client samen met een webcam in te zetten als een IP camera.
Ik heb alleen geen idee of dit mogelijk is. Ik heb op Google gezocht naar anderen die hier mee aan de slag zijn geweest maar kon iets bruikbaars vinden.

De thin client welke ik heb is een T5520 [Link]:
Processor: VIA Eden 800 MHz
RAM: 64 MB
HDD: Zelf een 40GB IDE HDD ingebouwd

De webcam welke ik graag zou willen gebruiken is een Trust SpaceCam 120 [Link] of een Logitech C300 [Link] omdat ik deze nog heb liggen.

Wat ik wel heb gevonden via Google is het programma WebcamXP en ik weet dat je kunt streamen via VLC maar deze programma's werken alleen vanaf Windows XP. De thin client kan XP helaas niet draaien.

Ook heb ik gezocht op een oplossing die gebruikt maakt van Linux maar hier kom ik helemaal niet uit aangezien ik geen held ben met Linux.

Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven of heeft een idee?
Alvast bedankt.

[ Voor 2% gewijzigd door Dutchmania op 24-10-2011 14:55 . Reden: Link naar thin client toegevoegd ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Daar kan je prima XP op draaien hoor. De Via Eden is een x86 architectuur CPU.

Zie ook: http://www.via.com.tw/en/products/processors/
The VIA Eden™ processor is the smallest, most powerful and most secure fanless x86 processor on the market, with industry-leading power efficiency and heat dissipation, scalable up to 1.5GHz within a maximum power envelope of just 7.5W.
Has ultra low voltage (ULV) skus for ultra compact embedded and battery-driven devices.
Goed, verwacht geen krachtpatser, maar een tot op het bot gestripte XP zou op die CPU gewoon moeten kunnen draaien.

Voor die prijs van dat setje, 19 euro, is het inderdaad een leuke gadget om wat mee te experimenteren.

Ey!! Macarena \o/

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
@RaZ: Een kale Win Xp Home install met sp 2 zal net lukken. CPU is het probleem hier niet, eerder de hoeveelheid RAM (64mb).
Wat eventueel nog wel te overwegen valt is Win 2k Pro SP4. Dat vraagt nog net even minder, maar heeft grotendeels dezelfde opbouw als Win XP.
Optie 3 is een Embedded versie van Win xp of win 7 draaien. Echter kunnen deze licenties nogal pittig in prijs worden.

Linux is ook mogelijk en dan met Wine. Hou dan wel rekening dat de laatste bekendste distro's net zo zwaar zijn qua eisen als een Win XP Pro SP3 / Win 7 Basic SP1.
Je zal dus even goed moeten rondzoeken. Weet niet hoe de kennis is met het werken op een CL (Command line, zeg maar msdos omgeving). Zonder grafische schil en met wat apache google guides kan het ook goed gaan ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Dutchmania
  • Nu online
@Raz:
Ik verwacht ook niet een snel systeem, het moet gewoon doen wat het moet doen.
Ik ben nu een Lite verzie van XP aan het downloaden om te kijken of die wil draaien.

@D_Jeff:
Linux is niet mijn sterkste punt maar met behulp van het internet moet het te doen zijn.
Ik ben dan ook niet bang voor een CL Interface.

Verwijderd

Met Nlite (link) kun je je XP van een hele berg (in jouw geval) onnodige zaken strippen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als het je lukt om linux aan de gang te krijgen, en dan met name de driver (kernel module) voor je webcam, is het misschien handiger "motion" te gebruiken als software. Dit is vanaf de CLI te beheren, en biedt mogelijkheden voor alerting, instellen van tresholds voor beweging, opnames maken etc. Via een webinterface kun je de beelden dan bekijken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

64MB - 16MB voor shared video geheugen blijft er nog genoeg over voor die ene taak van het broadcasten van de webcam.

Maar je kan ook een stap terug doen met het OS. Windows 2000 kan je ook strippen, en heeft vergeleken met XP al mindere specs nodig voor de zelfde prestaties.

Grappig dingetje voor die prijs.. Me Want..

Ey!! Macarena \o/

• Dutchmania
  • Nu online
Bedankt voor de info u_nix_we_all, ik heb op de thin client al een keer DSL draaiend gehad alleen zou ik niet weten hoe ik kan zien of de webcam juist geïnstalleerd is.

Mocht XP zo niet lukken zal ik Win2000 eens proberen.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

XP gaat makkelijk lukken, want de informatie op samenkopen is namelijk fout.

Dat ding heeft 64MB Flash voor diskspace, en 128MB voor RAM ( minus 16MB voor de S3 graphics).

Het staat in de beschrijving goed, maar verderop op de pagina dus fout.

Zie ook de specs van HP: Klik

Ey!! Macarena \o/

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 17:48

FastBunny

Give it the Works !

Kijk eens naar Windows for Fundamentials for Legacy PC's ook wel WinFLP genaamd :)

[ Voor 33% gewijzigd door FastBunny op 24-10-2011 15:40 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Niet lullig bedoeld, maar is dat niet zwaar overkill?? Kun je die thinclient niet beter gebruiken om in je woonkamer te internetten op de tv ofzo??

Verder kan het wel, maar het is dan nogal een energievreter als je nagaat wat een dedicated ip-camera opneemt aan energie...

• u_nix_we_all
  • Niet online
Bartjezz schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 16:15:
Niet lullig bedoeld, maar is dat niet zwaar overkill?? Kun je die thinclient niet beter gebruiken om in je woonkamer te internetten op de tv ofzo??

Verder kan het wel, maar het is dan nogal een energievreter als je nagaat wat een dedicated ip-camera opneemt aan energie...
Ik overweeg zelf mijn oude telefoon hiervoor te gaan gebruiken (HTC Hero) , appje "IP Webcam" erop, en klaar. :P

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Dutchmania
  • Nu online
@Bartjezz:
Het is ook een beetje overkill hoor maar ik heb er er toch liggen en het is meer een soort "proof of concept".

• Dutchmania
  • Nu online
XP installeren wil niet, denk dat dat komt omdat ik het via een usb stick probeer.
Kom er wel achter dat er nog Debian op staat (geen GUI), zou hier iets mogelijk zijn?

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
Dutchmania schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:38:
XP installeren wil niet, denk dat dat komt omdat ik het via een usb stick probeer.
Kom er wel achter dat er nog Debian op staat (geen GUI), zou hier iets mogelijk zijn?
Probeer een externe usb dvd speler voor de installatie van win xp.
Aan de andere kant: Ubuntu, linux's bekendste distro, is gebaseerd op Debain. Dat betekend dat er voldoende helpsite zijn waar je gebruik van kan maken.

installatie van pakketten gebeurt met het commando apt ;)

Keus is aan u: Of hdd formatteren en Windows 2000 / XP installeren OF met Debian verder gaan in combinatie met apache en wine. (apache zorgt ervoor dat het een webservertje wordt en met (g)wine is het mogelijk om .exe bestanden te draaien in linux)

Succes!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• u_nix_we_all
  • Niet online
Dutchmania schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 20:38:
Nou, als die debian een beetje recent en compleet is bestaat de kans dat die een van die webcams wel ondersteunt. Dit zou je kunnen zien mbv de commando's dmesg en lsmod. Uiteindelijk zou bij een werkende driver een video-interface zoals /dev/video/0 aangemaakt moeten worden.

Als je die hebt, zou je kunnen proberen met apt-get het pakket motion te installeren, dat kan ook zonder gui geconfigureerd worden, en is dan via een browser te benaderen.

Pagina: 1