Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

voeding piept

Pagina: 1
Acties:

• jary
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 18:55
Hallo Tweakers,

Vorige week heb ik een nieuwe voeding (CoolerMaster Elite Power, 460W) en een nieuwe videokaart (ASUS Radeon HD6670 GDDR5) ingebouwd. In de eerste 5 dagen werkte alles zonder problemen.

Sinds gister heb ik de volgende problemen:
1; De CPU koeler draait als een malle produceert zodoende een enorme herrie. DIt gebeurde opeens, ik was aan het internetten, en opeens ontstond er een enorme herrie, die niet meer weg is gegaan. Ik werd er redelijk gek van, dus het de PC opnieuw opgestart. Na de POST en het Bootmenu (draai XP en 7, werk met 7) ontstond er na het selecteren van Windows 7 weer deze herrie. Het maakt verder niet uit of ik de pc van de stroom afhaal, weer aansluit, opstart, de herrie blijft. Wat kan deze herrie veroorzaken?

2; Sinds het opnieuw opstarten vanwege deze herrie, geeft mijn PC ook piepjes/klakgeluiden. Mijn vermoeden is dat het de voeding is ( :? ), aangezien m'n PC altijd zo'n klakgeluidje maakte bij het afsluiten, alleen is het geluid nu om de 10 seconden, alsof de voeding ermee wil kappen, maar steeds weer motivatie weet te vinden.

3; Bij het opstarten, na de POST, krijg ik de volgende melding: ''ultra 100 bios is not installed because there were no drivers attached.'' Hierna gaat hij gewoon verder naar het Bootmenu, en start hij gewoon op.

Iemand enig idee wat de oorzaken zouden kunnen zijn, en eventueel een oplossing? Alvast bedankt!

p.s.
ASrock K10N78 Full HD HSLI 3.0
2 gig RAM DDR2
AMD Athlon 64 x2 5200+ 2.7 gHz

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
coilwhine...
Als je even wat andere topics door had gelezen (met ongeveer dezelfde titel) had je dit ook uit kunnen zoeken.

Wat betreft die klikgeluiden: check de s.m.a.r.t. status van je harddisk eens!

• jary
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 18:55
Bedankt voor de snelle reactie, maar wat is coilwhine exact? Ik heb wel iets meer verstand van computers dan gemiddeld, maar uit Google word ik ook niet echt veel wijzer. (behalve dan dat het met de voeding te maken heeft?)

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Jay, als je even googled op "coil whine power supply" kan je genoeg info vinden over wat coilwhine precies is en hoe het opgelost kan worden. Indien je nog garantie hebt, kan je de voeding retour sturen onder de garantieregeling.

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Coilwhine heeft te maken met de spoelen die op een bepaalde frequentie trillen. Dit komt omdat de spanning die erdoorheen gaat een hoge frequentie heeft. Omdat een stroom door een spoel magnetisme opwekt, gaan de windingen in de spoelen trillen op die frequentie. Normaal wordt dit tegengegaan door de spoelen heel erg strak te wikkelen en door er hars of iets dergelijks overheen te smeren, of de trafo/spoel in een bak met hars te dompelen.
Als er niet overal hars zit (meestal tokkie/wokkie kwaliteit), hebben een paar windingen speling en die gaan dan trillen.

Maar inderdaad zoals Brakkie ook al zegt: het staat echt op google hoor...

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het piepen is inderdaad zoals meerderen al uitgelegd hebben het z.n. coilwhine en enigste oplossing is de voeding terug te sturen en om te ruilen voor een andere. Dan het lawaai van je cpu-koeler kan komen doordat de koeler niet goed op de cpu zit en die te warm word, en binnen Windows7 kan het doordat er meer gevraagd word van je cpu.

Je kan dan 2 dingen doen wat je cpu koeler betreft en dat is de koeler eens eraf halen en oude pasta eraf halen met een doekje en alcohol en vervolgens nieuwe pasta erop ( rijstkorreltje ) en weer goed monteren. Of je kan een aftermarketkoeler aanschaffen die een betere koelen bied aan je cpu, en liefst met 12 cm fans werkt.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

jary schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 14:47:
2; Sinds het opnieuw opstarten vanwege deze herrie, geeft mijn PC ook piepjes/klakgeluiden. Mijn vermoeden is dat het de voeding is ( :? ), aangezien m'n PC altijd zo'n klakgeluidje maakte bij het afsluiten, alleen is het geluid nu om de 10 seconden, alsof de voeding ermee wil kappen, maar steeds weer motivatie weet te vinden.

3; Bij het opstarten, na de POST, krijg ik de volgende melding: ''ultra 100 bios is not installed because there were no drivers attached.'' Hierna gaat hij gewoon verder naar het Bootmenu, en start hij gewoon op.
Dat 'klakgeluid' dat je hoort met het afsluiten van de pc is waarschijnlijk de harde schijf die uitschakelt. Voedingen maken doorgaans geen geluid met uitschakelen.
Gecombineerd met de foutmelding van het BIOS, vermoed ik dat één van je harde schijven kapot is danwel heel hard bezig is met overlijden. Het regelmatige klakgeluid dat je hoort is de harde schijf die zichzelf opnieuw initializeert (of dat probeert). Alle data op die schijf zsm backuppen en die schijf vervangen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:46
jary schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 15:01:
Bedankt voor de snelle reactie, maar wat is coilwhine exact? Ik heb wel iets meer verstand van computers dan gemiddeld, maar uit Google word ik ook niet echt veel wijzer. (behalve dan dat het met de voeding te maken heeft?)
Dat klinkt ongeveer zo, soms erger YouTube: Seasonic X-850 Coil Whine

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Laat ik dan ook maar even een video posten van hoe een half-dode HDD kan klinken (er zijn overigens variaties mogelijk, zachtere en anders klinkende geluiden zijn ook mogelijk).

Of je de rest van het 'advies' uit de video opvolgt is aan jou :P

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-11 19:42
Haha geniaal, ik had er liever iets vloeibaars op laten druppelen, en dan leuk de hele kamer eronder :D
Pagina: 1