Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Gigabyte GA-EX58-UD5 moederbord welke ik vermoed dat hij is overleden. Ik krijg namelijk het euvel dat het scherm langzaam wit wordt. Dit is meteen te merken als ik de computer opstart. Ik dacht eerst dat het aan de videokaart lag maar deze heb ik al twee keer vervangen en ik kreeg het zelfde probleem.
Voeding heb ik ook al verwisseld maar kreeg weer steeds het witte scherm, zelfde geldt voor een ander beeldscherm. De condensatoren op mijn moederbord zien er niet raar uit.
Ik krijg geen piepjes te horen of een foutmelding. In het bios tweaken lukt niet omdat het scherm gewoon meteen wit is, andere driver installeren lukt daarom ook niet.
Ik heb al verschillende keren alle stroomkabels los gemaakt maar hielp ook niet.

Aangezien ik geen tweede LGA1366 socket moederbord heb liggen om te testen ben ik genoodzaakt om een nieuwe te kopen. Echter doe ik dit liever als ik met een behoorlijke zekerheid kan zeggen dat het aan mijn moederbord ligt. Dus mijn vraag is of dat ik nog iets over het hoofd heb gezien waaraan het kan liggen.

Voor mijn gevoel zal het niet liggen aan het geheugen en/of processor.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:59
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:09:
Dus mijn vraag is of dat ik nog iets over het hoofd heb gezien waaraan het kan liggen.
Wrs je monitor.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:11
"zelfde geldt voor een ander beeldscherm."

Signature

• Tens
mouzetc schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:18:
[...]

"zelfde geldt voor een ander beeldscherm."
:o

Begrijpend lezen is ook een vak............ 8)7

Anyway, het zou me erg verbazen als het moederbord het probleem blijkt te zijn.

Monitorkabel gewisseld?

[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 24-10-2011 13:25 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Niet dat ik 100% weet ik zal het vanavond eens testen.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom denk je dat het moederbord hoogstwaarschijnlijk niet kapot is?

• Tens
Je bent er via trial en error gekomen, dus zou je gelijk moeten hebben (afgezien van de videokabel misschien).
Maar met deze fout ben ik zelf nog nooit op een moederbord uitgekomen, en kan me ook niet echt bedenken wat er dan fout zou zijn aan het moederbord (bios misschien?)

Start de PC nog wel volledig (al dan niet zichtbaar) op ?

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 14:33:
Je bent er via trial en error gekomen, dus zou je gelijk moeten hebben (afgezien van de videokabel misschien).
Maar met deze fout ben ik zelf nog nooit op een moederbord uitgekomen, en kan me ook niet echt bedenken wat er dan fout zou zijn aan het moederbord (bios misschien?)

Start de PC nog wel volledig (al dan niet zichtbaar) op ?
De PC start gewoon op het is alleen het beeld. Daarom dacht ik dat er misschien iets kapot is gegaan bij de PCI-e poorten van mijn moederbord. Bios kan het ook niet zijn. Deze heb ik al een paar keer gereset met de cmos knop. Maar nu je het over de kabel had begin ik ook steeds meer te geloven dat de kabel de boosdoener is. Ik had namelijk ook eerder last van dit fenomeen in kleinere mate en had dit (achteraf tijdelijk dus) opgelost door de kabel er beter in te doen.

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-02 22:41
Je kan hem eens opstarten met alleen de HD intern aangesloten en allen de minimal randapparatuur, en ook de reepjes geheugen wisselen.

zie ook de hangen en opstarten troubleshooter op dit forum.

Volgens mij is het ook zo dat als je al het gehugen eruit haalt het moederbord minimaal moet gaan piepen. Zoniet is het moederbord waarschijnlijk stuk kan iemand dit bevestigen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de videokaart ook al eens in een ander PCIeslot geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
@Terw_Dan
Yup heb ik geprobeerd maar krijg steeds het zelfde..
@piethoogland
Ik heb dat troubleshoot forum doorgelezen. Als ik de geheugenmodules eruit haal hoor ik geen piepjes maar zie ik alleen de foutcode op het moederboord.

Ik heb net ook een andere kabel geprobeerd maar dat mocht ook niet baaten.

Ik heb weer de orginele videokaart gebruikt (4870X2) en ik merk nu dat als ik op de reset knop druk ik totaal geen beeld meer krijg. Ik ga denk ik maar een nieuw moederbord kopen aangezien ik verder geen raad weet wat het anders zal zijn....

• joostankersmid
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-01-2021
Wellicht nog een paar dingen om te proberen:
-Contact Moederbord/Processor ff schoonmaken.
-Moederbord reset door de cmos batterij er een keer uit te halen, andersom erin doen, opstarten, uitzetten en dan weer omdraaien.

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-02 18:29
Sorry hoor, maar wat is dat voor advies?

Het zijn geen banden van een auto die je even wisselt en omdraaid.

Je Cmos batterij eruit halen kan je altijd doen, maar het hetzelfde effect als je bios reset knop op je moederboard gebruiken. Deze er andersom in doen kan niks goed doen.

Contactpunten schoonmaken is niet aan de orde bij een socket 1366, de pinnetjes op een moederboard zijn vele malen kwetsbaarder als die vroeger op een cpu zaten. Bij de minste of geringste aanraking verbuig je deze al. En daar komt bij dat er geen stof of vuiligheid tussen kan komen (lees: tussen de contactpunten), als je je processor gewoon in de socket laat zitten.

Verwijderd

Guiding: heb je gelezen? het gaat om een wit wordend beeld.... niet op een neitwerkende cpu.

(en same @ eerste punt van joostankersmid)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de processor er opnieuw ingedaan en schoongemaakt. Maar gaf weer hetzelfde resultaat.
Ik heb nu ook een video via mijn telefoon gemaakt van wat er gebeurd. Misschien word het nu duidelijker
Ik hoop echt dat als ik mijn nieuwe moederbord krijg alles opgelost is.

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
boot disk failure?? staan je bios instellingen wel goed?

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Verwijderd

Topicstarter
navlim schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:51:
boot disk failure?? staan je bios instellingen wel goed?
Jah ik had mijn HDDs losgekoppeld en mijn moederbord uit de case gehaald. Ik heb alleen de videokaart en geheugen en processoren aangesloten. Maar het gaat om het beeld. Dat is alleen wat er fout is. Computer doet het voor de rest gewoon normaal.
Het rare is dat ik ook geen geluid hoor als ik het geheugen eruit heb of als ik niet genoeg power aan het bordje geef (alleen de hexafoutcodes op het moederbord zelf). Had ik in het begin dacht ik wel...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zie nergens je scherm wit worden maar dat boot logo en geknipper verderop lijkt me niet pluis.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:07:
Ik zie nergens je scherm wit worden maar dat boot logo en geknipper verderop lijkt me niet pluis.
Helemaal op het begin word ie langzaam wit (niet helemaal). Dit is weg als hij naar het "tweede" scherm gaat. Als ik de HDD eraan hang zodat windows opstart krijg je dit duidelijk wel te zien.

Verwijderd

Topicstarter
Voor degene die het interessant vinden. Ik heb nu alle componenten getest op andere systemen en ben tot de conclusie gekomen dat de processor kapot is. Gelukkig heb ik hier nog 7 maanden garantie op en heb al een RMA ingeschoten om hem terug te sturen.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 12:55:
Voor degene die het interessant vinden. Ik heb nu alle componenten getest op andere systemen en ben tot de conclusie gekomen dat de processor kapot is. Gelukkig heb ik hier nog 7 maanden garantie op en heb al een RMA ingeschoten om hem terug te sturen.
Een kapotte processor, dat hoor je niet vaak :o . Toen je de cpu in een andere pc zette deed deze precies het zelfde?

Verwijderd

Topicstarter
Terrz schreef op maandag 14 november 2011 @ 14:14:
[...]

Een kapotte processor, dat hoor je niet vaak :o . Toen je de cpu in een andere pc zette deed deze precies het zelfde?
Yup...

Ik zal eens opsommen wat ik allemaal heb geprobeerd.
  1. 2x andere videokaart in mijn systeem
  2. ander voeding in mijn systeem
  3. ander monitor in mijn systeem (incl andere kabels)
  4. ander moederboord in mijn systeem
  5. mijn geheugen in een ander systeem (dit omdat ik geen 3 reepjes had liggen om te testen)
HDDs heb ik niet verwisseld omdat het probleem zich al voordeed voordat er beroep op de HDDs werd gedaan... Ook heb ik mijn moederboord in en uit de kast getest.
Pagina: 1