Emotiva UPA-2 voor aansturen KEF iQ50 (naast Denon AVR-3311)

Pagina: 1
Acties:

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:13
Ik ben al een paar keer de Emotiva eindversterkers tegengekomen in fora, en deze lijken me erg interessant. Nu vraag ik me af of een Emotiva UPA-2 iets toevoegd aan mijn HT-opstelling met Denon AVR-3311 en KEF speakers (iQ50 fronts, iQ60c centre, iQ10 rears) en BK-XXLS400 sub? De Emotiva zou dan de twee fronts aan moeten sturen.
(ik weet dat ik naast aanschaf en verzendkosten ook invoerrechten en btw moet betalen)

[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 24-11-2011 14:05 . Reden: typo ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Die Denon zet 165 watt bij 6 Ohm af. Dat is iets van 100 ~ 120 watt bij 8 Ohm?
Die UPA 2 doet 125 watt op 8 Ohm, maar wel zo stabiel als een huis.

Al vraag ik mij af of die KEF's dat echt nodig hebben. :)
That's for you to decide

K to the KillaZ

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

KillaZ schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:17:
Die Denon zet 165 watt bij 6 Ohm af. Dat is iets van 100 ~ 120 watt bij 8 Ohm?
Dat durf ik wel in twijfel te trekken. Denon is - helaas - ook niet meer wat het geweest is en dat zie je ook terug in het geleverde vermogen. Opgegeven vermogen is één ding, het ook daadwerkelijk leveren is een tweede. Elk model wat er wordt uitgebracht kan meer en meer vermogen leveren, maar wordt wel lichter en kleiner van formaat.
Al vraag ik mij af of die KEF's dat echt nodig hebben. :)
Dat is inderdaad een punt waar ik ook aan zou twijfelen. Want stel dat de Denon 75% van zijn vermogen zou leveren, dus een Watt of 80 - 90 per kanaal. Het verschil met de Emotiva is dan niet heel groot. Het verschil tussen 80 en 125 Watt is namelijk niet zo groot als het verschil tussen 1 en 2 Watt. Als je dan toch voor een Emotiva wilt gaan kan je beter een XPA nemen. Of wachten tot de XPR die zo'n 500 Watt per kanaal doet >:)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• hansvk
Tja, een XPA-2 is $799,-, een XPA-3 is $699,- tegen $299,- (uitloopprijs) voor de UPA-2. Vanwege de gunstige prijs dacht ik, wil wel zo'n UPA-2 maar moet dan ook wel (enigszins) een extra bijdrage leveren aan mijn HT-opstelling (voor de heb en het oog is het in ieder geval een mooi apparaat ;) ). Heb een quote opgevraagd bij Emotiva ivm verzendkosten. Eens zien wat daar uitkomt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zou +/- USD125 zijn voor de verzending ;)

• KillaZ
  • Nu online
FeaR schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:40:
[...]

Dat durf ik wel in twijfel te trekken. Denon is - helaas - ook niet meer wat het geweest is en dat zie je ook terug in het geleverde vermogen. Opgegeven vermogen is één ding, het ook daadwerkelijk leveren is een tweede. Elk model wat er wordt uitgebracht kan meer en meer vermogen leveren, maar wordt wel lichter en kleiner van formaat.

[...]

Dat is inderdaad een punt waar ik ook aan zou twijfelen. Want stel dat de Denon 75% van zijn vermogen zou leveren, dus een Watt of 80 - 90 per kanaal. Het verschil met de Emotiva is dan niet heel groot. Het verschil tussen 80 en 125 Watt is namelijk niet zo groot als het verschil tussen 1 en 2 Watt. Als je dan toch voor een Emotiva wilt gaan kan je beter een XPA nemen. Of wachten tot de XPR die zo'n 500 Watt per kanaal doet >:)
Niet verwacht, dan ben ik toch blij met mijn SR7002 :)
Conclusie: Wij (Fear en ik) trekken de noodzaak voor een losse eindversterker in twijfel als je deze fronts gebruikt. :)

K to the KillaZ

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

KillaZ schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 14:46:
[...]
Niet verwacht, dan ben ik toch blij met mijn SR7002 :)
En terecht, nieuwer is niet altijd beter :)
Bij sommige receivers zie je ook wel een hoger opgenomen vermogen dan bij vorige modellen, maar vergeet niet dat de huidige processing ook meer kost dan vroeger het geval was.

• hansvk
... Conclusie: Wij (Fear en ik) trekken de noodzaak voor een losse eindversterker in twijfel als je deze fronts gebruikt. :)
OK, dan toch maar een keer mijn geld aan wat anders besteden ;) . Proberen en terugsturen als ie niet bevalt is in dit geval geen optie.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Op basis waarvan bepalen jullie eigenlijk dat deze fronts geen baat hebben bij een eindversterker?
Bij wat voor specs gaat dat dan wel een rol spelen?

In het kabels gesmeed door elfen bij maanlicht topic is laatst weer naar voren gekomen dat er tussen stereo eindversterkers geen meetbaar verschil is. (zelfs bij betaalbare modellen) maar daar kwam ook naar voren dat bij goedkopere surround receivers er wel meetbare verschillen kunnen zijn. (zelfs bij vrij dure modellen)

Staat die speaker er om bekend dat ie erg makkelijk aan te sturen is of zo?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De KEF iQ50 heeft een rendement van 88 dB en dat is het enige wat deze speaker zo op het oog tegen zit qua minder makkelijk aan te sturen. Al is 88 nog steeds ruim boven de 85 die veelal als grens voor makkelijk of lastig aan te sturen genomen wordt. Maar ik heb thuis een paar KEF iQ50 naast mijn Focal Chorus 826W gehad en de KEF is echt een eitje qua aansturing. De enige KEF die ik ken die qua aansturing wat lastiger is is de KEF Q7, dit doordat de ovale woofers wat lastiger is om aan te sturen dan je op het eerste gezicht zou denken. Ik speel overigens met een AVR-2809, dus redelijk gelijk aan de AVR-3311 van de TS. Ik zeg overigens niet dat een eindversterker geen winst zal geven, want ben zelf ook naar een leuke eindversterker aan het kijken, maar denk dat de winst met een UPA minimaal is.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Dat redenement getalletje zegt daar te weinig over.
Mjin B&W 803S zit op iets van 90dB, maar die staat wel bekend als knap lastig om aan te sturen.

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:33
mjtdevries schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:02:
Mjin B&W 803S zit op iets van 90dB, maar die staat wel bekend als knap lastig om aan te sturen.
Mee eens, heb mijn 803D een keer letterlijk op de SR7500 gezet en dat was dramatisch. Dus rendement geeft niet altijd aan of iets makkelijk of niet makkelijk aan te sturen is.

Vaak een combinatie van vermogen, rendement geeft een indicatie. Waar bij de 800 serie metname de 803 en hoger tot 250Watt belastbaarheid aan kan. Geeft wel iets aan natuurlijk. 50Watt moet kunnen maar dan moet het wel een verdomd stabiele versterker zijn en het liefst nog klasse A om die speakers spelend te krijgen.

Maar we dwalen af. De IQ50 heeft niet een groot aantal watts nodig en dat in combinatie met het rendement welke met 88 ook niet zo moeilijk is lijkt mij een eindversterker niet per definitie noodzakelijk. Zal eht een verbetering zijn? Ja ongetwijfeld, maar wel in de miniscule details (zover hoorbaar).

[ Voor 16% gewijzigd door Wicked-Game op 25-10-2011 09:24 ]

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• KillaZ
  • Nu online
Dan zal die B&W flink dippen in impedantie, dat zie ik de KEF van de TS niet doen....

K to the KillaZ

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Daarom stond er ook bij mijn post "op het oog" en vulde ik de rest aan met eigen ervaringen betreffende die speaker?!

Meer kon ik over de KEF niet vinden, alleen de nominale impedantie van 8 Ohm. Maar dat zegt dan ook weer weinig aangezien er niet aan wordt gegeven wat de minimale impedantie is bij een bepaald bereik. Genoeg speakers die onder de 4 Ohm of zelfs 3 Ohm zakken in de onderste regionen. Niet iets wat elke versterker even goed aankan. Al zou een dip van 4 Ohm wel opgevangen moeten kunnen worden door een beetje receiver.

Verder zegt de prijs over het algemeen ook wel deels iets over of een speaker wel of niet lastig aan te sturen is. Dit in verband met de verhouding versterker/receiver - speakers. Je kan van een speaker van nog geen 300 euro niet verwachten dat deze lastig aan te sturen is en er dus een receiver of versterker van een veelvoud van dat bedrag op aangesloten moet gaan worden.

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:33
KillaZ schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:39:
[...]

Dan zal die B&W flink dippen in impedantie, dat zie ik de KEF van de TS niet doen....
De 803 dipt naar 3 Ohms

Type luidspreker 3-weg vloerstaande luidspreker
Frequentie bereik 35Hz - 22kHz ±3dB
Gevoeligheid 90 dB
Aanbevolen vermogen 50 - 250 Watt bij 8 Ohm
Impedantie 8 Ohm (minimum 3 Ohm)
Crossover-frequentie(s) 350Hz, 4kHz
Aantal speakerunits 1 tweeter unit (diameter 25 mm), 1 midrange unit (diameter 150 mm), 2 woofer units (diameter 180 mm)
Afmetingen (H x B x D) 1063 x 291 x 433 mm
Gewicht 41 kg.

Even vergelijk met de IQ50

Type luidspreker 2,5-weg vloerstaande luidspreker
Frequentie bereik 40 - 40000 Hz
Gevoeligheid 88 dB
Aanbevolen vermogen 15 - 130 Watt
Impedantie 8 Ohm
Aantal speakerunits 1 Tweeter unit (diameter 19 mm), 1 Midrange unit (diameter 130 mm), 1 Woofer unit (diameter 130 mm)
Afmetingen (H x B x D) 81,5 x 17,5 x 26,1 cm
Gewicht 10,2 kg.

Dip is helaas van de IQ50 onbekend...

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• hansvk
Slonzo schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:55:
Zou +/- USD125 zijn voor de verzending ;)
Qoute gekregen. Shipping bedraagt $122,40

Gelet op de reacties zie ik er maar vanaf. Als Emotiva een distributeur in Nederland krijgt (iets over gelezen dat die er mogelijk komt), kan ik het altijd nog eens bekijken.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

h40d schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:29:
[...]
Gelet op de reacties zie ik er maar vanaf. Als Emotiva een distributeur in Nederland krijgt (iets over gelezen dat die er mogelijk komt), kan ik het altijd nog eens bekijken.
Daar wacht ik ook nog steeds op eigenlijk. Al zou ik het dan ook weer niet gek vinden als de prijzen dan alsnog hoger uitvallen dan nu met importeren vanuit Amerika.

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:38
Iets met Dollar wordt Euro ;).

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ben je alsnog goedkoper af, wegens hoge verzendkosten + invoerrechten/BTW bij import :)
Of je moet een beetje geluk hebben met de douane >:)

@TS: je kan 'm ook op de groei kopen... of om van dat knagende 'what if'-gevoel af te zijn :+

[ Voor 24% gewijzigd door Slonzo op 25-10-2011 14:00 ]

• hansvk
Slonzo schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 13:57:
[...]
@TS: je kan 'm ook op de groei kopen... of om van dat knagende 'what if'-gevoel af te zijn :+
Ja, verleidelijk nu met de uitloopprijs voor de UPA-2. Zou betekenen dat ik voor een mooie eindversterker in totaal ca. 375 Euro betaal. Maar laat het toch maar even voor wat het is.

Edit: heb het een tijdje laten bezinken en hier en daar nog wat gelezen. Gaat denk ik toch een keer een XPA-versie worden. Moet dan ook nog eens goed kijken naar de plaatsing van Emotiva, want ze zijn behoorlijk diep.

[ Voor 21% gewijzigd door hansvk op 09-11-2011 08:31 ]

• hansvk
Ik ga een XPA-3 bestellen (is nu Holiday Sales bij Emotiva). Daar moet ik voorlopig mee vooruit kunnen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

h40d schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:50:
Ik ga een XPA-3 bestellen (is nu Holiday Sales bij Emotiva). Daar moet ik voorlopig mee vooruit kunnen.
Alle XPA's zijn in de sale inderaad:
XPA-1 Differential Reference™ Mono-block Power Amplifier $999 Now: $849 – Save $150!

XPA-2 Two Channel Audio Power Amplifier $799 Now: $699 – Save $100!

XPA-3 Three Channel Audio Power Amplifier $699 Now: $599 – Save $100!

XPA-5 Five Channel Audio Power Amplifier $899 Now: $769 – Save $130!

UPA-1 Mono-block Power Amplifier $349 Now: $299 – Save $50!

UPA-2 Two Channel Audio Power Amplifier $389 Now: $289 – Save $100!
Het is dat ik het geld even ergens anders voor kan gebruiken, anders was die XPA-5 mijn kant opgekomen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-01 07:53
Wicked-Game schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:22:
[...]

Vaak een combinatie van vermogen, rendement geeft een indicatie. Waar bij de 800 serie metname de 803 en hoger tot 250Watt belastbaarheid aan kan. Geeft wel iets aan natuurlijk. 50Watt moet kunnen maar dan moet het wel een verdomd stabiele versterker zijn en het liefst nog klasse A om die speakers spelend te krijgen.
Ik krijg 803's met 2 x 25 watt klasse A (Nelson Pass F-5) ook goed spelend hoor (ook op zeer hoge volumes) Het zit hem vooral in de mogelijkheid om veel stroom te leveren. Een versterker die inkakt onder de 6 ohm is inderdaad onbruikbaar. Wattage zegt gewoon niet zoveel.
Pagina: 1