• XnoiZ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
Hallo,

Ik weet niet of dit onderwerp al ergens is geopperd maar ik kan het dan helaas niet vinden.
Ik ben nu al een paar dagen bezig met het samenstellen van een nieuwe pc.
Helaas is dit toch voor mij redelijk moeilijk. Je wilt toch het beste,want je kunt tenslotte het geld maar een keer uitgeven.
Eindelijk heb ik nu mijn keuze gemaakt en ben ik er volgens mij uit,of niet.

Ik sta op het punt om het volgende te bestellen:

AMD FX- 6100
Cooler Master GX 650
G.Skill 8GB PC3-14900 1866mhz
Cooler Master CM 690 II
Asrock 970 Extreme4

Leuk setje en nog betaalbaar ook.
Echter loop ik via de site van alternate toch op een klein probleempje.
Bij mijn mobo staat een zinnetje wat bij mij vragen oproept.

De kloksnelheid van het geheugen is afhankelijk van de geheugencontroller in de processor.

Dus ik bellen naar alternate en zei vertelde me dat de socket am3+ mobo aleen 1333mhz ondersteunt mits je gaat overclocken en dan zou je wel de 1866mhz kunnen gaan gebruiken.
Ok raar want op verschillende site staat gewoon aangegeven dat dit moederbord de 1866mhz wel ondersteund.

Dus mijn vraag aan jullie mede tweakers is wat hier waar van is.

Alvast bedankt.

Greetz

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het prima in je moederbord prikken, maar het zal standaard niet op 1866MHz lopen, tenzij je gaat OCen. Maar dat is met ieder platform zo.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

1. Die alternate systeembouwtool is te beperkt om je echt fatsoenlijk advies te geven.
2. Als de snelheid van je geheugen afhankelijk is van de geheugencontroller en die laatste zit in de CPU, WTF heeft je moederbord er dan mee van doen?
3. Het werkt, maar klokt zichzelf automatisch lager. No worries, dat gebeurt bij Intel systemen precies hetzelfde.

• XnoiZ
Ok bedankt voor de snelle reply's .Maar wat kan ik dan het beste doen?
Als het zichzelf automatisch terug clocked,dan kun je het toch niet optimaal gaan gebruiken en is het dus automatisch geld over de balk gooien?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
XnoiZ schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 12:04:
[..] is het dus automatisch geld over de balk gooien?
Jep :P
Tenzij je (zoals reeds gezegd) wilt/gaat overklokken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En gezien de huidige prijzen maakt het ook niet zo heel gek veel meer uit over het algemeen als je wat sneller mem koopt.

• XnoiZ
op de fx 6100 cpu zit een turbo optie.Is het dan niet zo als ik die optie gebruik,dat hij dan wel gebruik gaat maken van de 1866mhz.Ik weet het niet ik blijf de noob :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nee, dat is idd niet zo. De Turbo functie is technisch gezien wel een soort overklokken, maar je CPU blijft binnen specs lopen. En je specs zeggen: 1333MHz. :)

• XnoiZ
Dan word het maar eens tijd om te gaan leren OC

Bedankt

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-02 10:45
Even wat anders, de Cooler Master GX voedingen zijn kwalitatief niet erg goed, een wat duurdere maar ook veel betere voeding van 650W is deze: pricewatch: XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)
Trekt met gemak 2x HD6950 in CrossFire. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Zoek reviews van je cpu en/of moederbord, meestal wordt daar veel uitgelegd.
Zoek bij intel de technische gegevens van je cpu, daar staat bijv ook wat het maximale geheugen snelheid is.

Moederbord bepaald voor grootste gedeelte wat de snelheden zijn, moederbord kijkt wel naar de cpu/geheugen en natuurlijk de firmware van je moederbord bepaald ook veel.

Vroeger zat de geheugen kontroller apart van de cpu, tegenwoordig zit de geheugen kontroller in de cpu, dus met overclocken kan dit anders uitpakken dan vroeger. Dus veel lezen hoe er overclocked wordt.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Ik heb zelf nu ook een leuk moederbordje met am3+ socket waar ik nogal wat research over gedaan heb.
het is de pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3
wel 2 tientjes duurder, maar de meerwaarde is er echt. ondersteuning tot 2000 mhz geheugen, 6x sata 600, mooie looks ook nog en alles wat je eigenlijk nodig hebt.
beste bang for buck am3+ mobo die er is (mijn mening)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1