Wifi bereik vergroten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijn ouders hebben thuis een bungalow, waardoor de afstanden binnenshuis vrij groot zijn. De ethernetverbinding komt het huis binnen in een hoek en daar is ook gelijk de draadloze router aangesloten. Dit werkt prima, maar in de achtertuin is het bereik van de wifi zo laag dat hij soms wegvalt en vaak erg traag werkt.

Ik wil daarom een wireless extender kopen. Ik heb me een beetje ingelezen en ik begrijp dat tegenwoordig vrijwel elke Access Point (AP) een repeater modus heeft. Ik heb dus alle keus als ik het goed begrijp.

Er is nog 1 extra punt. De vaste pc staat precies in de andere hoek van het huis en is met de router verbonden via een enkele ethernetkabel. Mij leek het daarom een goed idee om daar een AP met switch te nemen. Dan kan ik de ethernetkabel in de switch+AP pluggen. Een tweede ethernetkabel van switch+AP naar de pc en dan heb ik daar ook gelijk een wireless AP.

Kan dit? Heb ik dit goed bedacht of zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand een aanrader voor welk model ik zou moeten gaan? Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik zou in ieder geval GEEN repeater aanschaffen! Koop een TP-Link WN1043N en zet die bij je pc neer en ga vanuit die tp-link verder naar je pc.
Waarschijnlijk kun je dan zelfs de wifi-router bij je modem weghalen vanwege het grote zendvermogen.

Een losse ap en switch is weer een tandje storingsgevoeliger en waarschijnlijk ook nog duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Bartjezz schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 10:05:
Ik zou in ieder geval GEEN repeater aanschaffen!
Bedankt voor je reactie Bartjezz! Waarom geen repeater? Slechte ervaringen mee?
Bedoel je overigens deze TP-link http://tweakers.net/price...tl-wr1043nd.html#tab:info?

[ Voor 19% gewijzigd door martynvs op 24-10-2011 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Die ja! Haha, al die typenrs... Geen repeater omdat die zowiezo de helft van de tijd niet werkt in een bestaand netwerk en omdat de snelheid gehalveerd word. (mijn ervaringen dan)
Koop je gewoon die tp-link en je bent van het gezeik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-07 13:47
-

[ Voor 102% gewijzigd door Stevanov op 16-02-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Heb je de Netgear dan als wireless repeater ingesteld of als nieuw AP? Dan heb je dus feitelijk 2 draadloze netwerken thuis, 1 op de eerste verdieping en 1 op de 3e verdieping? Of heb je het zo ingesteld dan beide AP hetzelfde draadloze netwerk verzenden/ontvangen? Zo ja, hoe heb je dat ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
-

[ Voor 100% gewijzigd door Stevanov op 16-02-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Hoe werkt het dan als je met een telefoon bijvoorbeeld met wifi van de eerste verdieping naar de derde verdieping gaat? Switcht hij dan ergens halverwege (tweede verdieping) automatisch naar het sterkste signaal van de AP die het dichtst bij is of blijft hij bij de eerste hangen totdat het signaal wegvalt en zoekt hij dan de AP van de derde verdieping op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
-

[ Voor 127% gewijzigd door Stevanov op 16-02-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Zitten beide AP dan ook op dezelfde channel? Of maakt dat niet uit als je SSID en ww gelijk hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
-

[ Voor 100% gewijzigd door Stevanov op 16-02-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Er is een functie dat alle AP's in je netwerk puur als doorgifteluik werkt. Dat je apparaten maar 1 netwerk zien en dat je apparaten worden overgenomen door andere AP's... Roaming of zoiets dacht ik... Je moet maar eens zoeken, dit is dan de oplossing voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Een AP is sowieso een doorgeefluik meer doet het niet eigenlijk, kunt het zien als een wireless switch. Of een wireless apparaatje fatsoenlijk roamed tussen verschillende AP's hangt af van het apparaat zelf (mits de wireless SSID's en beveiliging goed is ingesteld). Sommige doen dit snel en zeer actief andere niet, meeste telefoons doen dat niet zo snel om energie te besparen als ze het al doen.
Kanaal doet er niet zoveel aan toe voor het verkrijgen van 1 wireless SSID over meerdere AP's, maar je moet wel bedenken dat als je veel wireless apparaten en gebruikers hebt je eventueel met je zelf bent aan het storen. Wellicht dan dus ver van elkaar verwijderde kanalen kiezen, 1 en 11 bijvoorbeeld, hou er dan rekening mee dat als het 300Mbps 802.11n APs zijn je zo ongeveer volledige 2,4GHz bandbreedte inneemt.
Je kunt overigens ook gewoon een router instellen als wireless AP veel hoef je er niet voor te doen en het is wel zo handig met extra poorten en meer mogelijkheden voor andere situaties, hoe je dat doet vind je bijvoorbeeld hier, hier of hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de tips, hulp en links! Ik heb de TP-link besteld en ga de eerste howto van Vivk gebruiken om het in te stellen.
Pagina: 1