Toon posts:

Energieverbruik en fanspeed Ubuntu laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP DV7-6080eb laptop met 6GB ram, Intel Core i7 processor en heb Ubuntu 11.10 lopen in dualboot met mijn Windows installatie.
Echter heb ik een aantal vragen omtrent Ubuntu...
1. Het energieverbruik is een ramp! Ik kan geen uur met mijn 6-cel batterij volhouden, terwijl windows het snel veel langer volhoud...
2. HP, en waarschijnlijk andere fabrikanten, heeft een tool om de fanspeed (zie fangeluid...) in te stellen zodat de laptop meer belang hecht aan prestatie en door hierdoor de fans zeer snel te laten draaien, of om de laptop in te stellen op stille modus, waar je de fans zo goed als niet hoort. Ik vind het fijn als mijn laptop mooi stil draait... Dit is dus zeker niet het geval bij Ubuntu (ik moet zelfs geen zware programma's draaien...)

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips? Uitleg?
Als ik voor deze problemen een oplossing kan vinden, zal ik waarschijnlijk permanent overschakelen op Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt in Ubuntu exact het stroomverbruik zien in watts bijvoorbeeld; dat al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja oké dat is wel handig maar kan ik hiermee de batterijduur verlengen?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 20:15
Heb je al gezocht op zoiets als linux en energie? Het is een geweldig groot gebied waar een beetje tweaker zijn hart volledig aan kan ophalen...
Een beetje specs opgeven kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 20:15
Sorry, dat heb je dan wel gedaan ( specs ). Wat ik bedoel is eigenlijk of het een laptop is met hybrid graphics?
( Kan niet editten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:52

Crakie

I want my board back, Lance

Laptop-mode installeren en het backlight dimmen helpen al behoorlijk. Het progje Powertop geeft informatie over welke processen en hardware energie opslokken, zodat je daar wat aan kunt doen.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is net dat het verbruik groot is, al sta ik op de desktop zonder enige programma's draaiende... Zal eens die Laptop-mode googlen. En @neeroeter, het is een een desktop replacement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Er is een specifiek topic over: Linux en zuinigheid. In mijn opinie heeft linux nog steeds wel een achterstand maar mijn laptop (HP 8440p) houdt het 2 uur vol onder Mint 10 en zonder tweaken, dat is voor mij persoonlijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 07:32

Steef

GoT's Most Eaten

Het toenemende energieverbruik van de Linux kernel is een bekend fenomeen:
http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=OTg5Mg
http://www.phoronix.com/s...ux_31_power_regress&num=1

Wat betreft je fanspeed:
Is het mogelijk dat je processor momenteel niet automatisch schaalt, maar constant op 100% loopt? Ik ben al lange tijd geleden van Ubuntu afgestapt, dus ik ben niet op de hoogte of het automatisch een passende frequentie-schalende module laad of niet.

Er is vast wel een tool beschikbaar om je cpu-frequentie real-time te bekijken :)

Ditzelfde kan overigen gelden voor je grafische chip, bij nvidia zit powermizer in de driver gebakken en heeft de open-source variant tegenwoordig ook mogelijkheden. Hoe dat voor het AMD kamp staat ben ik niet van op de hoogte.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Pagina: 1