[WIN95] Opstartprobleem command.com

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-08 14:04
Om een lang verhaal kort te maken:

Heb hier een oude pc, Pentium 75 MHz, met Windows 95.
Grootste belang dat pc weer opstart, staan belangrijke gegevens op, die alleen via Windows zelf te verkrijgen zijn, niet met een bootable Linux eraf te halen.

De melding die meekwam met de pc was een missende command.com. Via wat googlen en rondzoeken heb ik deze terug kunnen zetten, en ben één stap verder, maar kom nu niet verder dan onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/w1colg.jpg

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen.

(commando's als fdisk en scandisk al gebruikt, geen resultaat, bootdisk hiervoor gebruikt)
P.S. Ik heb gelezen dat ik met een Windows 95 cd deze gewoon kan installeren over de oude heen, en dat de data dan bewaard blijft. Als dit bevestigd kan worden wil ik dit wel proberen, maar durf het zo niet aan, pc moet echt terug naar originele staat.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kemphaas schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:57:
Heb hier een oude pc, Pentium 75 MHz, met Windows 95.
Grootste belang dat pc weer opstart, staan belangrijke gegevens op, die alleen via Windows zelf te verkrijgen zijn, niet met een bootable Linux eraf te halen.
Misschien kun je uitleggen waarom het alleen in Win95 kan, en niet door de harde schijf in een andere PC te hangen met Windows?
De melding die meekwam met de pc was een missende command.com. Via wat googlen en rondzoeken heb ik deze terug kunnen zetten, en ben één stap verder, maar kom nu niet verder dan onderstaande foto.

[afbeelding]
Probeer eens het commando "win" of "windows" te geven.

En tja, voor een volgende keer: backup backup backup.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Probeer eens "win" [enter]. Dan start je Windows op (gambieter was me voor). Moet volgens mij in de autoexec.bat staan. Maar vergeef me, dit is alweer even geleden ;)
[...]
P.S. Ik heb gelezen dat ik met een Windows 95 cd deze gewoon kan installeren over de oude heen, en dat de data dan bewaard blijft. Als dit bevestigd kan worden wil ik dit wel proberen, maar durf het zo niet aan, pc moet echt terug naar originele staat.
Nee, dat werkt niet zo vlekkeloos als jij het wil. Veel geïnstalleerde programma's en drivers zullen het dan niet meer doen. Bij een (her)installatie zul je helaas de drivers en programma's ook opnieuw moeten installeren.
Ook ik heb hier grote vraagtekens bij. Waarom is die data niet te recoveren met Linux? Win95 kent geen disk-encryptie oid. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat een programma nodig is om de data te interpreteren maar die kan toch in Wine draaien?

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 23-10-2011 23:01 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

... staan belangrijke gegevens op, die alleen via Windows zelf te verkrijgen zijn, niet met een bootable Linux eraf te halen.
Zoals gambieter ook vraagt; ben ik ook weleens benieuwd naar de achterliggende oorzaak daarvan.
"We" vragen dat omdat het waarschijnlijk -stukken- eenvoudiger wordt om die bestanden te recoveren (zonder win95 te herstellen) als alle info duidelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 23-10-2011 22:26 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Het korte verhaal was dus toch te kort, daarom hier een iets langere versie:

Het is niet mijn PC, hij is van een familielid. Ik heb al vaker gezegd dat het tijd werd dat ze afscheid gingen nemen van die PC, maarja, eigenwijs. Op de pc staat héél het klantenbestand van hun bedrijf. Er is geen backup van. Deze data wordt geladen door een toentertijd, custom-geschreven, dosprogramma, en opgeslagen op een locatie die voor mij onbekend is. Er is wellicht dus wel de mogelijkheid om aan de data te komen, maar ik weet dus niet op welke manier de data is opgeslagen, en ook niet waar. Ik ga dat uiteindelijk wel doen, maar de pc lijkt me niet heel erg kapot, en het lijkt mij niet een heel groot probleem om hem weer op te laten starten, Windows95/dos zijn alleen net wat voor mijn tijd, dus heb er nog nooit mee gewerkt.

@gambieter, dit ga ik vanavond proberen, alvast bedankt.
@sjaakduhuuh, even uit mijn hoofd, maar ik meen dat de autoexec.bat niet ergens op de c te vinden is, dit kan dus wel het probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

DataGhost

iPL dev

Ga er vanuit dat de schijf dood (aan het gaan) is dus maak er zo snel mogelijk een bit-voor-bit(!) kopie van op een andere schijf. Dat kan gewoon met Linux en dan heb je tenminste nog de data om het met een derde schijf weer te proberen. Je hebt nu alleen maar de kans, vooral als je met tooltjes aan de slag gaat, dat je meer sloopt.
(commando's als fdisk en scandisk al gebruikt, geen resultaat, bootdisk hiervoor gebruikt)
Ik ben nog wel benieuwd wat je precies gedaan hebt.

Verder heb je redelijke kans dat het zaakje gewoon in Dosbox werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 24-10-2011 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:20
Wat een prachtig stukje antiek heb je daar :9 _/-\o_ .

Maar even to the point : deze machine zou nog wel eens 10 jaar of ouder kunnen zijn, met een maatwerk applicatie met alle klanten erin. Ik ken de applicatie niet, maar porten naar Windows 7 lijkt me een opgave. Het zou kunnen werken maar dan moet je maar net mazzel hebben. De kans dat een hardwarecomponent de geest geeft is ook aanwezig, en dan heb je een uitdaging. Niks wat nu in de winkel ligt is compatible, dus je bent afhankelijk van wat 2e hands verkrijgbaar is.

Wat nu te doen? Ten eerste, een nieuwe PC is onontkoombaar. Dan heb je alleen nog een uitdaging met de applicatie. Ik zou daar niet al teveel moeite in steken, maar die machine virtualiseren. Dat begint met vmware player (http://www.vmware.com/products/player/), welke gratis is. Vervolgens kan je de harddisk van de oude machine converteren naar een virtuele machine met vmware converter (http://www.vmware.com/products/converter/), welke ook weer gratis is.

Daarna kan je in Windows 7 Windows 95 starten en daarin werken. Er is ook iets als unity, zodat je apps in je virtuele machine kan starten vanuit het startmenu van Windows 7. Het is maar net wat je het prettigste vind werken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Bedankt voor de reacties zover. Ik heb mijn broertje thuis onderstaande foto laten uitvoeren, maar dat heeft dus geen resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/vh42zp.jpg

Ben bang dat het dan toch extern data recovery wordt in plaats van de pc laten opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
* asing graaft diep in zijn geheugen...

Wat levert het commando "VER" op?

Ik ben bang dat je de verkeerde versie van command.com hebt teruggezet. Geen nood overigens, gewoon de juiste versie erop knallen.

[ Voor 15% gewijzigd door asing op 24-10-2011 10:24 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
asing schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 10:21:

Ik ben bang dat je de verkeerde versie van command.com hebt teruggezet. Geen nood overigens, gewoon de juiste versie erop knallen.
Ik zal eens vragen of dat geprobeerd kan worden. De versie van command.com die ik heb teruggezet, is die van de bootcd die ik hiervandaan heb. (De windows95-original).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je hebt inderdaad de command.com van Windows 95 zelf nodig. Een nieuwere versie (zoals die van Windows 98) zal waarschijnlijk ook nog wel werken.

Daarnaast, waarom een externe data recovery? (Of wat bedoel je hiermee?) Installeer een kale Windows 95 installatie in een VM, koppel de schijf van die laptop aan de VM, en kijk of je het programma kunt uitvoeren. (Of hang de schijf aan een moderne Windows-installatie, wellicht werkt het programma daar ook nog.)

[edit]
Probeer de command.com van Windows 95 B of Windows 98 eens. Het lijkt erop dat er Windows 95 SR2 of 2.5 op staat, deze gebruiken DOS 7.2x als ik me niet vergis in tegenstelling tot DOS 7.0 bij Windows 95 original.

[edit 2]
Tjezus, dat bootdisk.com nog steeds in z'n originele versie bestaat! Krijg me echt een partij deja-vu's van dit topic. :P

[ Voor 27% gewijzigd door --MeAngry-- op 24-10-2011 10:30 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Mag ik als advies geven om eerst een image van de schijf te maken? Mocht er meer mis gaan, dan heb je in ieder geval een backup om terug te zetten.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit is waarschijnlijk OSR2, die loopt op dos 7.1. Het verschil met dos 7.0 is de ondersteuning van FAT32. Dus zet de command.com van OSR2 terug. Ik *denk* dat er een Kopie in \Windows\Command staat, dus het commando
copy \Windows\Command\Command.com \Command.com
zal mogelijk je probleem oplossen.

Als je overigens scandisk hebt gedraait, en die zag verder geen problemen, lijkt het me niet dat je schijf aan het sterven is.
`
/Edit: De kopie staat in \Windows:
copy \Windows\Command.com \Command.com

[ Voor 9% gewijzigd door Mijzelf op 24-10-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
asing schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 10:21:

Dit geeft als resultaat:

Windows 95. [Version 4.00.950]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Aha, OSR2 is Version 4.00.950B. Dus je hebt per ongeluk de 1e versie Windows 95 command.com gebruikt en je moet de 2e versie hebben. Het verschil is FAT32 ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
asing schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 10:57:
Aha, OSR2 is Version 4.00.950B. Dus je hebt per ongeluk de 1e versie Windows 95 command.com gebruikt en je moet de 2e versie hebben. Het verschil is FAT32 ondersteuning.
OK, dat ga ik vanavond sowieso proberen, wellicht dat het dan helpt.

EDIT: Inmiddels dit gedaan, en dat geeft grotendeels hetzelfde resultaat als mijn allereerste foto, alleen staat er nu de tekst:
MSCDEX Version2.25
Copyright (C) Microsoft Corp. 1986-1995. All rights reserved.
Driver R: = Driver BANANA unit 0
a:\>

Starten doet hij dus nog niet.

Maar nog meer slechts nieuws, op de C staat helemaal geen directory /windows, en helemaal geen autoexec.bat, en de config.win is wel 0 bytes groot.

EDIT2: Als ik nu "win" invoer bij c:\ dan krijg ik een andere melding dan eerder, nu staat er:
Om Windows uit te voeren, is VMM32.VXD vereist.
Als het pad naar dit bestand niet bij PATH is vermeld, moet u mogelijk Windows opnieuw installeren.

[ Voor 51% gewijzigd door kemphaas op 24-10-2011 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayden
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Persoonlijk zou ik, zoals al eerder in dit topic vermeld, alle data die nog op de schijf te vinden is veilig stellen door er een bit-for-bit copy of image van te maken.
Daar valt dan mee te klooien zonder risico op verdere schade.

"I reject your reality and substitute my own." ~Adam Savage | "When does the hurting stop?" ~Bill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bij die screenshots mis ik stomweg het commando "dir"... Ziet er naar uit dat je disk gewoon leeg is, gewist, data weg, etc. Edit: "win" zegt dat de DOS-versie te laag is.
Op de pc staat héél het klantenbestand van hun bedrijf. Er is geen backup van.
Dan is het dus totaal onbelangrijke data, als er na 15 jaar nooit een backup van gemaakt is...

Ik zou inderdaad beginnen met de data te kopieren voordat je verdergaat.

[ Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 25-10-2011 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
RemcoDelft schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:13:
Bij die screenshots mis ik stomweg het commando "dir"... Ziet er naar uit dat je disk gewoon leeg is, gewist, data weg, etc. Edit: "win" zegt dat de DOS-versie te laag is.

[...]

Dan is het dus totaal onbelangrijke data, als er na 15 jaar nooit een backup van gemaakt is...

Ik zou inderdaad beginnen met de data te kopieren voordat je verdergaat.
Wrong... Je gaat voorbij aan het feit dat er veel kleine / eenmanszaakjes zijn die niet eens weten wat back-uppen is.
"Hij doet het toch? En dat is voor mij het belangrijkste."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-08 17:18
Je zegt al dat je geen windows directory kan vinden. Misschien staat deze er al niet meer op. Wat geeft het commando "dir"? Als je alleen de command.com kopieert krijg je hetzelfde opstartscherm als je screenshot, maar dan staat windows er misschien helemaal niet (meer) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:13:
[...]

Dit vind ik sowieso een boute stelling waar echt niemand wat aan heeft. Ontzettend denigrerend, totaal onnodig.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik vragen wat je met het commando "fdisk" hebt gedaan?

Leuk projectje maar als de data erg belangrijk is breng de PC dan aub weg naar iemand die weet wat hij aan het doen is (nofi). Maak minimaal een image van de hardeschijf zoals de 3 mensen voor mij ook al zitten te schreeuwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Dir geeft dus géén Windows directory weer, en ook geen autoexec.bat (al heb ik die laatste vanaf de bootdisk terug kunnen zetten)

Ik heb hier geen screenshot van bijgevoegd omdat er een 120-tal bestanden/directories op de c staan, en dit met dir/p dus 7 screenshots zouden worden. Als dit gewild is kan ik het wel doen, maar de directory Windoes bestaat niet meer. De kopie van de schijf gaat geregeld worden, alleen ik heb thuis helemaal geen PC's meer met ide/pata aanluiting, dus daarvoor gaat een externe usb2<-->ide/pata komen, dan maak ik meteen een VM-image en een kopie van de gehele schijf.

Ik heb inmiddels ook de data gevonden waar het werkelijk om gaat. Deze staat opgeslagen in diverse losse bestanden met uiteenlopende extensies, maar die ga ik proberen te openen zodra ik de externe behuizing heb.

Edit:
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:34:
Mag ik vragen wat je met het commando "fdisk" hebt gedaan?

Leuk projectje maar als de data erg belangrijk is breng de PC dan aub weg naar iemand die weet wat hij aan het doen is (nofi). Maak minimaal een image van de hardeschijf zoals de 3 mensen voor mij ook al zitten te schreeuwen!
fdisk heeft niets gedaan, heb dit geprobeerd, maar dan wordt mij het advies gegeven dat fdisk is vervangen voor scandisk, en dat ik die zou moeten gebruiken. scandisk scant netjes alles, en geeft evrder geen foutmeldingen.

Ik ben ook echt niet van plan echte veranderingen aan te brengen zonder backup, maken jullie je daar geen zorgen om, alleen de oude hardware werkt een beetje tegen, en ik heb die spullen gewoonweg niet liggen, maar die image en backup gaan er komen.

[ Voor 35% gewijzigd door kemphaas op 25-10-2011 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
kemphaas schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:35:
Ik heb hier geen screenshot van bijgevoegd omdat er een 120-tal bestanden/directories op de c staan, en dit met dir/p dus 7 screenshots zouden worden.
dir /w /p :)
fdisk heeft niets gedaan, heb dit geprobeerd, maar dan wordt mij het advies gegeven dat fdisk is vervangen voor scandisk
Bedoel je niet chkdsk waar je fdisk zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

kemphaas schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 11:04:
EDIT2: Als ik nu "win" invoer bij c:\ dan krijg ik een andere melding dan eerder, nu staat er:
Als het pad naar dit bestand niet bij PATH is vermeld, moet u mogelijk Windows opnieuw installeren.
Dan gooi je die melding in Google, en vind je dit:
Method 1
At the command prompt, type:
dir vmm32.vxd /s
If the Vmm32.vxd file is not found, you must install Windows 95 or Windows 98 again. If the Vmm32.vxd file is found, note the folder in which it is located, and then continue with step 2.

[stuk geknipt]

Method 2
Using a text editor (such as Notepad), edit the Autoexec.bat file and add or modify the PATH line so that it includes the Windows\System folder. For example, add the following line to your Autoexec.bat file:
path=c:\windows\system
Verder zal een dir verborgen bestanden niet weergeven, je moet de schakeloptie /a ook gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 25-10-2011 09:51 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Driver R: = Driver BANANA unit 0
Waar is de tijd :) </nostalgie>

Is het niet eenvoudiger om alsnog de schijf gewoon aan een moderne PC te koppelen en de W95 te laten voor wat hij is? Uiteindelijk kan het filesystem niet zo ingewikkeld zijn op een DOS-box: die data moet op een vrij voor de hand liggende locatie opgeslaan zijn, waarschijnlijk rechtstreeks in de map waar de executable staat.

Hoe dan ook, blijf weg van fdisk als je je partitie niet om zeep wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik begin te vermoeden dat de eigenaar/gebruiker van de PC de windows map in de recyclebin geknikkerd heeft. Ik zie echter geen screenshots, dus het is maar een gok.

Als het goed is staat er een hidden map RECYLC~1 oid. Daarin waarschijnlijk de SID (s-1-20...) en daarin de verwijderde bestanden.

Alles *waarschijnlijk* .

Ik mag hopen dat dat klantenbestand nog ergens op die schijf staat, maar ik vreeds het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
kemphaas schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 11:04:
In de config.sys opnemen : set path=c:\;C:\windows;c:\windows\system32

Of effe dir (/a:h) /s vmm32.vxd doen om te kijken of het bestand er nog wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
asing schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:58:
[...]

In de config.sys opnemen : set path=c:\;C:\windows;c:\windows\system32

Of effe dir (/a:h) /s vmm32.vxd doen om te kijken of het bestand er nog wel is.
set path moet in de autoexec.bat ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:13:
[...]

set path moet in de autoexec.bat ;)
:X Het is ook meer als 10 jaar geleden dat ik daarmee heb lopen klooien >:) ,

Weten jullie nog de tijd dat je processor extended mode (32 bits) moest kunnen voor diverse spellen? En dat je met LOADHIGH etc moest zorgen dat je voldoende EMS en XMS geheugen had en dat je diverse settings had voor diverse spellen en bij het wisselen van het spel moest rebooten om andere settings te pakken? :9

En dat 1MB geheugen gewoon 100 gulden kostte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
asing schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:21:
[...]

:X Het is ook meer als 10 jaar geleden dat ik daarmee heb lopen klooien >:) ,

Weten jullie nog de tijd dat je processor extended mode (32 bits) moest kunnen voor diverse spellen? En dat je met LOADHIGH etc moest zorgen dat je voldoende EMS en XMS geheugen had en dat je diverse settings had voor diverse spellen en bij het wisselen van het spel moest rebooten om andere settings te pakken? :9

En dat 1MB geheugen gewoon 100 gulden kostte?
Jaja, in je config.sys files, buffers, stacks, mem=high,emm386 etc etc
Je kon wel een mooi menu maken met je autoexec.bat icm config.sys om niet téveel te hoeven klooien iedere keer >:)

* ChaserBoZ_ voelt zich oud :p

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Pff, waarom heeft TS nog steeds geen image gemaakt? Maak nou een image, mount die in Linux en ga met dosbox aan de gang om die applicatie te draaien. Kijk of je het klantenbestand kan exporteren naar een tekstbestand (grote kans dat het al een teksbestand is) zo ja, dan is het vast op de een of andere manier te importeren in Excel en dergelijken.

edit: misschien is WINE hier nog makkelijker voor, kan je die app gewoon als Win95 draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door MaximusTG op 25-10-2011 14:39 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 08:42
Je zegt dat het om een dos programma gaat dat de data gebruikt.
Kan je dan niet gewoon in dos het programma starten? of is het stiekem toch geen dos programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MaximusTG schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:38:
Pff, waarom heeft TS nog steeds geen image gemaakt? Maak nou een image, mount die in Linux en ga met dosbox aan de gang om die applicatie te draaien. Kijk of je het klantenbestand kan exporteren naar een tekstbestand (grote kans dat het al een teksbestand is) zo ja, dan is het vast op de een of andere manier te importeren in Excel en dergelijken.

edit: misschien is WINE hier nog makkelijker voor, kan je die app gewoon als Win95 draaien.
Easy boy :+ . We kunnen alleen advies geven. Als hij het uitstelt of niet doet, is het niet ons probleem. :9

Verder denk ik dat het geen tekst bestand is, eerder een zwaar verouderd dbase systeem oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Oh, twas ook meer een zucht van verbazing ;). Blijft lastig om de toon van een opmerking in tekst over te brengen op een forum. Maar idd, dbase is ook een goede kanshebber. Kan me toch altijd zo verbazen en verwonderen, hoe bedrijven, vooral inderdaad van die eenmansbedrijfjes, zulke hopeloze en stomme dingen met ICT doen.. Net zoals het bedrijf waar ik werk op zaterdag. ICT valt niet echt onder mijn taken, maar ik ben wel altijd degene die het mag fixen als het niet werkt. Ik bemoei me er maar niet teveel mee, maar tot niet zo heel lang geleden hadden ze niet eens een backup van hun administratie. Ze waren erg verbaasd toen ik zei dat er normaal gesproken een MTBF waarde bij elke harde schijf hoort, en dat het dus niet zozeer de vraag is of de harde schijf ermee op uit, dan wel wanneer hij ermee ophoudt. Dus hebben ze nu een USB HDD waar 1 keer per week op wordt gebackupt..Helaas wordt die wel in hetzelfde kantoor bewaard. Heb al geadviseerd om die data 1 keer per week op een harde schijf te zetten die in een safe bewaard wordt, en 1tje permanent eraan waarmee gesyncd wordt. Maar nee.. te duur..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

@ TS,

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar bovenstaande reacties hebben wel gelijk. Je werkt op een bak waarbij de hardeschijf al meer rondjes gedraait heeft dan [vul maar in]

Elke schrijfactie kan funest zijn, en ja, dan ben je wel flink de pisang! Eerst backup, dan verder werken!

Desnoods met een oldskool Ghost Diskette!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
De TS heeft al aangegeven niet de middelen te hebben om een backup te maken van een IDE drive. De TS is echter in de middagpauze naar de paradigit geweest, en heeft inmiddels een usb-ide-drive. De backup+image worden dus vandaag gemaakt. Ik snap ook wel dat dit sowieso gaat werken, maar het gaat me er meer om dat als ik de pc opgestart krijg, dat mijn familielid dan zelf de data kan gaan overtypen. Op deze manier heb ik er veel meer werk mee, zeker als het straks aaneengesloten tekstbestanden te zijn, zonder enige punt of spatie. Ik doe ook echt geen dingen die echt iets kunnen verpesten, ik zit alleen aan de command.com, en de autoexec.bat. Ik heb al genoeg PC's gefixt om te weten wat er wel en niet fout kan gaan (alleen was dat altijd XP of hoger), dus ik ben echt wel erg voorzichtig, maar bedankt voor de bezorgdheid, en de pc staat echt niet langer aan dan nodig is.

De data die ik nodig heb staat in diverse bestanden, met uiteenlopende extensies. Ik weet inmiddels dat het programma een gecustomizde versie van PerfectView is geweest, dus dat dit op een of andere manier toch wel te openen zal zijn. Het zijn in ieder geval geen testbestanden, maar een soort databasesbestanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Het is ook lastig om emoties over te brengen, maar dat is te ondervangen door emoticons. :)

Wat het backup probleem betreft : koop een 2e externe usb disk, en laat de eigenaar van het bedrijf die mee naar huis nemen. Dan moeten er 2 lokaties affikken voor hij zijn data kwijt is.

Maar goed, Ignorance is Fool....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Het ergste van het hele verhaal is nog:

Ik heb al meerdere malen geadviseerd om over te gaan op nieuwe PC's. Twee jaar geleden zijn er eindelijk twee nieuwe Dell-systemen aangeschaft. Ik heb toen ernstig aangeraden om snel de oude pc leeg te gaan halen. Alleen door laksheid, en het niet willen leren van een nieuw klantensysteem, is dit nooit gedaan. Aan de ene kant ben ik blij met deze crash, omdat dit hopelijk de schrik er goed in brengt. Alleen het zou wel vervelend zijn als ik mijn tante kan vertellen dat al hun klantgegevens weg zijn.

Maar aan die nieuwe PC's hangen inderdaad al permanent externe schijven, en er wordt wekelijks een kopie van die schijven op mijn NAS gezet. De toekomst is dus geen probleem, alleen deze pc nog even fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Laatst online: 06-09 21:36

JW1

Ik zou zeggen:
- koop 2e hands een IDE-harddisk van 8 GB om veilig te zitten. Waarschijnlijk gaat iets van < 32 GB ook nog wel. BIOS-limieten van die tijd zijn 8,4 GB en 32 GB.
- Haal dan de oude disk eruit of koppel deze los en zet de nieuwe erin.
- Regel hier of daar een Windows 95 install CD en installeer deze op de nieuwe disk. Drivers zijn niet vereist voor de rescue operatie, maar VGA is wel handig.
- Koppel de oude disk weer aan (eventueel als SLAVE naast de 'nieuwe' disk.
- Probeer de oude applicatie te openen vanaf de oude disk (met wat geluk mist deze oude applicatie geen registryentries).
- Heeft de applicatie wel registry entries nodig, dan is te hopen dat je nog een installatiediskette(s) hebt van de applicatie of het register van de oude Windows installatie, maar die kans is klein -> lege Windows-map.

[ Voor 9% gewijzigd door JW1 op 25-10-2011 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
kemphaas schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:05:
De TS heeft al aangegeven niet de middelen te hebben om een backup te maken van een IDE drive. De TS is echter in de middagpauze naar de paradigit geweest, en heeft inmiddels een usb-ide-drive. De backup+image worden dus vandaag gemaakt. Ik snap ook wel dat dit sowieso gaat werken, maar het gaat me er meer om dat als ik de pc opgestart krijg, dat mijn familielid dan zelf de data kan gaan overtypen. Op deze manier heb ik er veel meer werk mee, zeker als het straks aaneengesloten tekstbestanden te zijn, zonder enige punt of spatie. Ik doe ook echt geen dingen die echt iets kunnen verpesten, ik zit alleen aan de command.com, en de autoexec.bat. Ik heb al genoeg PC's gefixt om te weten wat er wel en niet fout kan gaan (alleen was dat altijd XP of hoger), dus ik ben echt wel erg voorzichtig, maar bedankt voor de bezorgdheid, en de pc staat echt niet langer aan dan nodig is.

De data die ik nodig heb staat in diverse bestanden, met uiteenlopende extensies. Ik weet inmiddels dat het programma een gecustomizde versie van PerfectView is geweest, dus dat dit op een of andere manier toch wel te openen zal zijn. Het zijn in ieder geval geen testbestanden, maar een soort databasesbestanden
We (oa ik) hebben je aangeraden deze hele machine te virtualiseren en een verse te kopen om dat mee te doen. En overtypen doet deze eigenaar toch niet. Dat kan je vergeten.

Nu je PerfectView zegt : heb je dit al gezien? http://www.perfectviewcrm.nl/

Je zou (zodra je bij de data kan) kunnen proberen het geheel daar te stallen. :9 Ik geef toe, dat is heel vernieuwend voor iemand die nog op W95 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
JW1 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:11:
Ik zou zeggen:
- koop 2e hands een IDE-harddisk van 8 GB om veilig te zitten. Waarschijnlijk gaat iets van < 32 GB ook nog wel.
De betrouwbaarheid van een zo'n oude schijf is ook 'questionable'. Bovendien wek je de illusie dat je de pc gerepareerd hebt en waant de eigenaar zich veilig. Veilig is hij met een nieuwe computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
JW1 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:11:
Ik zou zeggen:
- koop 2e hands een IDE-harddisk van 8 GB om veilig te zitten. Waarschijnlijk gaat iets van < 32 GB ook nog wel. BIOS-limieten van die tijd zijn 8,4 GB en 32 GB.
- Haal dan de oude disk eruit of koppel deze los en zet de nieuwe erin.
- Regel hier of daar een Windows 95 install CD en installeer deze op de nieuwe disk. Drivers zijn niet vereist voor de rescue operatie, maar VGA is wel handig.
- Koppel de oude disk weer aan (eventueel als SLAVE naast de 'nieuwe' disk.
- Probeer de oude applicatie te openen vanaf de oude disk (met wat geluk mist deze oude applicatie geen registryentries).
- Heeft de applicatie wel registry entries nodig, dan is te hopen dat je nog een installatiediskette(s) hebt van de applicatie of het register van de oude Windows installatie, maar die kans is klein -> lege Windows-map.
We hebben het hier zelfs over een schijfgrootte van 732 MB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1

JW1

De betrouwbaarheid van een zo'n oude schijf is ook 'questionable'. Bovendien wek je de illusie dat je de pc gerepareerd hebt en waant de eigenaar zich veilig. Veilig is hij met een nieuwe computer.
Daar heb je absoluut gelijk in.
Het probleem van de TS en de manier van oplossen die hij het meest leek te waarderen was het repareren van de oude pc. Mijn stappenplan voldoet daarin.
De keuze van de TS om de pc met de mededeling 'weer werkend', 'het is gelukt om de pc te starten, maar hij is volkomen onbetrouwbaar' of 'ik heb alleen de data kunnen redden' in te leveren ligt met mijn stappenplan nog steeds open.
We hebben het hier zelfs over een schijfgrootte van 732 MB :)
Hoera dat is meer dan de grens van 504 MB. Nóg veiliger is dan een disk van <= 2 GB. Let op, zoals eerder gezegd: de betrouwbaarheid van (2e hands disks) de disk die je dan koopt is sterk de vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door JW1 op 25-10-2011 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
JW1 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:21:
[...]

Daar heb je absoluut gelijk in.
Het probleem van de TS en de manier van oplossen die hij het meest leek te waarderen was het repareren van de oude pc. Mijn stappenplan voldoet daarin.
De keuze van de TS om de pc met de mededeling 'weer werkend', 'het is gelukt om de pc te starten, maar hij is volkomen onbetrouwbaar' of 'ik heb alleen de data kunnen redden' in te leveren ligt met mijn stappenplan nog steeds open.
Probleem is in dit geval afhankelijkheid. TS wekt de illusie dat de PC weer werkt, en de eigenaar kan dat ook zien. Het bericht dat het een tikkende tijdbom is, blijft waarschijnlijk niet hangen. Het werkt namelijk nu weer en het is gerepareerd :F . Houdt in dat TS voor ieder volgend probleem weer bezig mag omdat hij het de vorige keer ook kon fixen.

Afijn, 3 oplossingen :
- weer werkend maken en wachten op de volgende error
- virtualiseren op een verse pc
- onderbrengen bij PerfectView

Dat laatste vereist waarschijnlijk ook een nieuwe PC. PV zal IE5 niet meer ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik zit hier net bij een collega mee te kijken die een antieke versie van PerfectView wist op starten (god mag weten waar hij dat in 30 seconden vandaan toverde :o ) en de data is te exporteren naar Excel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Inmiddels een backup gemaakt, en een Image aan de praat gekregen.

Hierbij de uitgebreidste versie van de dir/p/a/w die ik kan geven:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/bgxx02.png
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/153v80h.png
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/mx22iq.png
In de recyclebin zit overigens alleen een desktop.ini van 129 bytes.
De schijf is zover iig gered, nu proberen de data uit te lezen, en evengoed proberen de image opgestart te krijgen.

Hierbij tevens de data waar het om gaat, het witte vakje is de bedrijfsnaam, en dus de data die nodig is.
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/azcoee.png
Enkele hiervan heb ik al in Excel bekeken, en zijn leesbaar, een aantal geven alleen rare tekens. Morgen dus toch proberen om een huidige (iig iets nieuwere) versie van PerfectView te regelen, en op zoek naar een kleine hdd om ook dat nog te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die berg aan DIR00xx mappen en FILE0000.CHK zijn allemaal gerecoverde mappen en bestanden. Deze kunnen al heel oud zijn maar ook de reden waarom deze PC is vast gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1

JW1

Oef.
Handiger had toch geweest een diskette in de oude pc te doen, dan naar de C-schijf te gaan en de opdracht dir /og /on > A:\dir.txt te doen en de inhoud van dir.txt te posten hier.

De desktop.ini komt denk ik van je moderne pc. Naar mijn weten maakt Win95 dat niet aan (kan het mis hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Aan de checkdisk-files en de volumenaam te zien is die schijf toch wel op sterven na dood, hoor.

Je zal sowieso goed moeten controleren of de data zoals je die nu hebt nog bruikbaar is in dat programma. Voor hetzelfde geld is die data corrupt geraakt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Oeioeioei die schijf is gaar.... :F

Wat me opvalt is dat programma's die normaal in c:\windows staan, ineens in de root staan. Verder een hoop FOUND... mapjes. De naam van het volume is ook niet al te leesbaar meer. Het aantal bestanden is ook te weinig.

Mijn conclusie ( :X ) : de file allocation table van deze schijf is kapot. ;w De eigenaar moet ontzettend veel meldingen van windows gehad hebben dat de schijf gecontroleerd moet worden, en die heeft hij allemaal weggeklikt. :( :F :X Dat kan je lang volhouden maar de schijf gaat een keer. En dat is nu.

Ik denk dat er niks anders op zit dan een virtuele machine maken met Windows 95 en PerfectView, dan de databasebestanden overzetten en hopen dat het nog leesbaar is. Het resultaat naar Excel exporteren en de gebruiker veel succes wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

^^

met is :) Niet dat dat nu echt hetgeen je wil zien, maar dit had je dus ook al met een liveCD kunnen constateren, dan was dit topic ook niet zo lang geweest ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor het meedenken met het probleem. Ik heb inmiddels een aantal versies van PerfectView geprobeerd, en heb al een hoop data leesbaar kunnen openen. Het laatste beetje hoop ik ook nog te kunnen uitlezen. In ieder geval kan ik mijn tante blij maken met een hoop data, en is dit meteen het afscheid van de oude pc, dus ik hoop dit niet nog een keer mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Leg ze eerst vooral het belang van een backup (en periodiek testen van de backup gegevens) even uit.
Dat had namelijk een hoop bespaard - en gaat dat in de toekomst doen.

Ik heb bedrijven failliet zien gaan vanwege het stukgaan van een lullig hdd-tje van €80,- waar men de backup ook niet op orde had, of zelfs helemaal geen backup had - al dan niet op papier.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Online backup kost tegenwoordig de kop niet meer. En de bijgaande software is vaak supersimpel in te stellen.

Zelf heb ik wel goede ervaringen gehad met bijv Crashplan Pro

http://crashplan.probackup.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
akimosan schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:47:
Online backup kost tegenwoordig de kop niet meer. En de bijgaande software is vaak supersimpel in te stellen.

Zelf heb ik wel goede ervaringen gehad met bijv Crashplan Pro

http://crashplan.probackup.nl/
Ik denk dat een USB stickje van 4GB voldoende is voor een jaar backuppen van de data. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
asing schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 17:59:
[...]

Ik denk dat een USB stickje van 4GB voldoende is voor een jaar backuppen van de data. ;)
Ok, dit is een andere discussie maar nee, een USB-stick is géén geschikt backupmedium!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 17:59:
[...]

Mensen die zo omgaan met computers vergeten meestal om backups te maken, Als je het niet consequent doet dan word het vaak vergeten. Het voordeel van online backup is dat het automatisch gaat en dat je netjes elke dag een mailtje krijgt of het gelukt is. Daarnaast is een USB stick niet echt een geschikt medium om backup op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 23:08

EXX

EXtended eXchange

Room42 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:02:
[...]

Ok, dit is een andere discussie maar nee, een USB-stick is géén geschikt backupmedium!
En waarom niet als ik vragen mag?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EXX schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:05:
[...]

En waarom niet als ik vragen mag?
Geen data veiligheid, disk raakt corrupt als je hem uit de pc trekt, is klein / raakt snel kwijt, mensen laten hem in de PC zitten en deze gaat dan tegelijk stuk met een piekspanning, niet genoeg ruimte voor meerdere backups, flash heeft niet het eeuwige leven.... kan nog wel wat punten verzinnen.

Als je het doet gebruik er dan altijd meerdere en een slechte backup is nog altijd beter dan helemaal geen backup.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2011 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:15:
[...]

Geen data veiligheid, disk raakt corrupt als je hem uit de pc trekt, is klein / raakt snel kwijt, mensen laten hem in de PC zitten en deze gaat dan tegelijk stuk met een piekspanning, niet genoeg ruimte voor meerdere backups, flash heeft niet het eeuwige leven.... kan nog wel wat punten verzinnen.

Als je het doet gebruik er dan altijd meerdere en een slechte backup is nog altijd beter dan helemaal geen backup.
1. data veiligheid is niet slechter/beter dan een externe HDD (die toch vaak voor backup worden gebruikt)
2. fatsoenlijk unmounten, dan raakt het ook niet corrupt bij het eruit halen
3. fatsoenlijk opbergen, niet in de PC laten zitten, en nergens anders voor gebruiken
4. Voor een flinke disk dump is het natuurlijk te klein, maar voor een beperkt aantal documenten gaat het prima
5. Andere media hebben ook niet het eeuwige leven. Hoe lang gaat een HDD, DVD-R of tape mee?
6. Twee stuks gebruiken is natuurlijk zeer aan te raden en ook makkelijk te doen met USB sticks

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een externe harddisk is ook niet echt geschikt als backup medium, dat het vaak word gebruikt wil nog niet zeggen dat het veilig is. CDs en DVDs hebben zeker niet het eeuwige leven vooral niet die goedkopere dingen.

Flash/USB Stick -> Harddisk -> Optisch (CD/DVD/BR) -> Tape/backup disks etc.

Maar dit is misschien meer een discussie voor het backup topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Geeneen backup is de perfecte backup. Als ik een backup moet kiezen is het toch eentje op DVD. Tegen de tijd dat deze niet meer uit te lezen is heb je al 5 nieuwere backups gemaakt. (ikke dan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Hmm, tape staat hier helemaal rechts, bij de backup disks. Laat tape nou net datgene zijn waar ik in the praktijk veruit de meeste problemen mee heb gehad. Efin, we gaan nu inderdaad wel erg offtopic. De beste backup is IMHO meervoudig en geografisch gescheiden. Dan kan er weinig gebeuren, onafhankelijk van het medium wat er gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

Wat er waarschijnlijk fout is gegaan:

- Oude versie van command.com gedraaid
- scandisk / chkdsk gedraaid
- fat32 om zeep geholpen

Als je gelijk de goede versie had gehad (of een image had gemaakt) was je een stuk verder gekomen denk ik.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Command.com maakt je schijf niet kapot.

Scandisk / chkdsk constateren alleen maar en proberen te redden wat er te redden valt. De bestanden waren toch al niet meer te lezen. Nu hebben ze alleen een wat onhandige naam waardoor je nu niet meer weet wat er niet meer te lezen is ;)

Ik denk niet dat z'n FAT defect is, want dan had ie helemaal geen dir listing meer gehad. Dit zijn gewoon bad sectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Als dat ding zo vol met bad sectors zou zitten dan krijg je al heel snel wat in mijn signature staat. Dat was ook wel opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook de reden is van die recovery bestanden je tante moet een flink aantal keer het blauwe schijfcontrole scherm hebben gezien bij het opstarten en deze hebben genegeerd. En aangezien de Windows folder weg is waardoor hij niet meer kan opstarten heeft ze er recent 1tje gehad.

Al met al een gevalletje negeer de foutmelding net zolang totdat er rook uit komt :+

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2011 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joekoe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik zou ze toch even bang maken en zeggen dat je alles kwijt bent >:)

Dan zit de schrik er wel goed in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:08
joekoe schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:00:
Ik zou ze toch even bang maken en zeggen dat je alles kwijt bent >:)

Dan zit de schrik er wel goed in..
Laten we dan wel realistisch blijven en als je dat nodig vind op z'n hoogst zeggen dat je voor hetzelfde geld alle data kwijt zou zijn, het is nergens voor nodig om mensen een halve hartaanval te veroorzaken.

Met zo'n instelling kan ik me dus ook niet voorstellen dat je iets in de trend van systeembeheer hebt gedaan.

Behalve dat is er al aangegeven dat er bezig is gegaan met recovery dus deze post is niet nodig en zal schrik eerder problemen geven dan het mensen aanspoort om backups e.d. te maken. Oftwel post dan niks gezien ik hier ook niks kwa oplossing in kan zien.

[ Voor 47% gewijzigd door Starke op 28-10-2011 10:10 ]

Pagina: 1