Notebook CPU cooler werkt niet of alleen op 100%

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.van.Hoek
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-11-2023
Beste forummers,

Vandaag besloot ik mijn laptop even uit te blazen; deze maakte al langere tijd veel kabaal (ook bij idle) en de lucht uit de exhaust was behoorlijk warm. Ik haalde de fan eruit en begon even alles door te blazen, maar toen alles weer terug in elkaar ging, werkte de cpu fan niet meer.

Als de connector helemaal is aangesloten, doet de fan helemaal niks; als ik 'm half connect en een beetje wiebel wil 'ie soms nog wel werken, maar draait deze altijd op 100%.

Het is een Asus X56s (M51) met een Delta KFB0505HHA (stock, 4-pin) cooler.

Wat kan ik doen om de cooler nog werkend te krijgen (met control) voordat ik een nieuwe moet kopen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

Volgens mij heb je de connector een beetje los gekregen. Probeer de draadjes er weer eens opnieuw in te drukken.
Want als hij 100% draait zijn dan waarschijnlijk alleen de voedingspinnen aangesloten.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ook nog kan is dat je bij het schoonblazen de fanbladen niet vastgehouden hebt en de fan op veel te hoog toerental hebt laten draaien. Het kan dan gebeuren dat een stukje electronica ( in de fan zelf ) wat voor de toerentalregeling zorgt daardoor kapot gegaan is.

[ Voor 3% gewijzigd door Roel1966 op 23-10-2011 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Roel1966 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:49:
Wat ook nog kan is dat je bij het schoonblazen de fanbladen niet vastgehouden hebt en de fan op veel te hoog toerental hebt laten draaien. Het kan dan gebeuren dat een stukje electronica ( in de fan zelf ) wat voor de toerentalregeling zorgt daardoor kapot gegaan is.
daar dacht ik ook aan, maar in zijn TS stond dat hij de ventilator eraf had. dus ik lees dat hij het niet had aangesloten op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In de fan zelf zit ook een stukje electronica voor die toerentalregeling en hoogstwaarschijnlijk heeft dat stukje electronica een tik gehad. Meestal zit dit geintegreerd op het printje waar ook de spoel en dergelijke zit en kan je eigenlijk bijna niet meer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Roel1966 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:53:
In de fan zelf zit ook een stukje electronica voor die toerentalregeling en hoogstwaarschijnlijk heeft dat stukje electronica een tik gehad. Meestal zit dit geintegreerd op het printje waar ook de spoel en dergelijke zit en kan je eigenlijk bijna niet meer vervangen.
hm ja dat is ook mogelijk. maar ik zie eigenlijk zowiezo geen reden om je fan in zulke hoge toeren te laten draaien :P maargoed, sommige mensen vinden het leuk.

als het de connector niet is, moet je het maar proberen met een andere fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.van.Hoek
Bedankt voor de snelle reacties allebei :)

Tijdens het schoonblazen heeft de fan niet kunnen draaien; het op een te hoog toerental laten draaien lijkt mij dus zeer sterk.. Ik heb ook geprobeerd de draadjes stevig in de connector te drukken, maar dit levert geen betere resultaten.
Als ik hier een andere fan had, zou ik 't graag proberen, maar ik heb hier alleen nog een desktop staan (en een HP laptop met van die leuke schroefjes)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Frank.van.Hoek schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 20:01:
Bedankt voor de snelle reacties allebei :)

Tijdens het schoonblazen heeft de fan niet kunnen draaien; het op een te hoog toerental laten draaien lijkt mij dus zeer sterk.. Ik heb ook geprobeerd de draadjes stevig in de connector te drukken, maar dit levert geen betere resultaten.
Als ik hier een andere fan had, zou ik 't graag proberen, maar ik heb hier alleen nog een desktop staan (en een HP laptop met van die leuke schroefjes)...
de draadjes in de connector kun je het beste aandrukken om het stukje ijzer dat op het plastic zelf zit in te drukken met een tandenstoker. zo krijg je de draadjes ook makkelijk los (zo herinner ik het me van mijn stage, correct me if im wrong :)) en probeer ze er gewoon opnieuw in te zetten. en controlleer ook de plug op je moederbord even of deze los zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.van.Hoek
Fordox schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 20:04:
de draadjes in de connector kun je het beste aandrukken om het stukje ijzer dat op het plastic zelf zit in te drukken met een tandenstoker. zo krijg je de draadjes ook makkelijk los (zo herinner ik het me van mijn stage, correct me if im wrong :)) en probeer ze er gewoon opnieuw in te zetten. en controlleer ook de plug op je moederbord even of deze los zit ;)
Dan zal ik dat eens gaan proberen :) Wat is trouwens de makkelijkste manier om de draadjes eruit te krijgen? het is zulk enorm gepriegel dat ik liever van tevoren weet hoe 't moet, voordat ik iets kapot maak..
De plug op het moederbord zit trouwens nog stevig vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

zoals ik het dus zei, op de connector zitten gleufjes en daarin zie je ijzer. druk die in met tandenstokers en je kunt de draden bewegen.
YouTube: How To: Remove/Install 3-Pin Fan Connectors

[ Voor 31% gewijzigd door Fordox op 23-10-2011 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.van.Hoek
Net geprobeerd om de draadjes opnieuw in de connector te steken... veel vingerpijn verder (hoe doe je zoiets makkelijker?) maar geen resultaat. Nu krijg ik zelfs geen draaiende fan als ik met de connector wiebel (wat eerst nog wel werkte)... Kan het komen omdat de connector geen goed contact maakt (doordat de uiteinden van de draadjes te ver open staan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.van.Hoek
Nogmaals wat met de draadjes gepriegeld; ik krijg het nu voor elkaar om de fan te laten draaien als de connector helemaal aangesloten is (dit werkte eerst niet)! :)
Morgen een tweede poging om te kijken of ik hetzelfde met de sense en controldraad kan doen. Bedankt voor de tip om de draadjes opnieuw te verbinden Fordox :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

no probs :) dit komt waarschijnlijk omdat je aan de draden trok ipv de connector zelf. maargoed bij een laptop kan het ook niet veel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 15:51
Klinkt mij in de oren als kabelbreuk. Vooral als je aan de kabel hebt getrokken (wat ik zelf ook meestal doe met die kut headers. Krijg je zere klauwen van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.van.Hoek
Beste forummers,

Net ben ik nog even wezen klooien en de fan werkt nu enigszins..
Wat blijkt; een van de kabeltjes is inderdaad defect. De sense-kabel zit nu op de control-pin (en andersom) en de fan blijft draaien (op minder dan 100%). Kan het kwaad om de kabeltjes zo te laten zitten (ivm oververhitting)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

volgens mij is dit wel mogelijk. er gaat niks kapot aan lijkt me, maar ik zou je laptop wel even stressen om te kijken of je koeling nog wel goed werkt.

Pagina: 1