Cpu temp spikes corei7 920

Pagina: 1
Acties:

• Wesley.K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-12-2025
Goedendag,

Ik zit vermoedelijk met een probleem betreffende de koeling van mijn corei7 920 D0.
De cpu heeft op idle een temp van 35C maar als ik een stresstest start in prime95 schiet deze binnen 1 sec naar de 70C en blijft daar. De pc crasht niet tijdens een stresstest.
Zet ik de stresstest uit dan zakt deze ook direct (1 a 2 sec) weer naar de 35~40C.
De temp probe die op het koelblok zit geeft 35C aan terwijl de cpu 70C aangeeft. deze zit dan ook niet klem tussen cpu en koelblok, aangezien deze dan ook zeer hoge temperaturen aan zou moeten geven.
Ik kon niks nuttigs vinden in dit forum en op Google.
Ben dan ook benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem en/of er een oplossing voor is.

Mijn setup:
proc: core i7 920 D0 @ 4,2 ghz
Mobo: Rampage 3 Extreme 1401 bios
Dram: corsair dom. GT 6gb 2000mhz
Koeling: custom Koolance waterkoeling

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
welk prog gebruik je voor temps..?

ja, daag.

• Wesley.K
ik gebruik Realtemp voor de meting.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:26
Probeer ook eens te testen met Everest en vergelijk daarvan de temperaturen. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als je moederbordfabrikant een eigen monitor tool heeft. Deze zou ik überhaupt prefereren boven 3rd party programma's.

Persoonlijk denk ik namelijk dat er iets niet goed gaat met de meting. Hoe voelt het moederbord en het koelblok bij de processor aan? Wat zie je bijvoorbeeld in de bios voor waarden? Daar zouden zaken zoals Cool'n'Quiet niet ingeschakeld behoren te zijn waardoor de processor dus op volle toeren zou moeten draaien. Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken.

• Wesley.K
Asus pcprobe geeft dezelfde spikes weer.
Het koelblok voelt lauw/warm aan. Het maakt in ieder geval contact met de cpu, aangezien er warmte doorgegeven wordt.
De bios geeft ook netjes een idle temp aan van 35c. Helaas kan ik de bios niet bekijken tijdens een stresstest. De rampage 3 heeft dat aparte schermpje niet meer met hardware info dat de rampage 2 wel had.
Cpu is overgeklokt dus heb dat soort opties allemaal uit staan. Alleen de intel speedstep tech staat aan. De cpu draait ook op de volle 4,2 ghz als ik hem een 100% load geef. Er is dus geen interventie van beperkende software/bios opties.
Zelf vermoed ik een conflict met de diode in de cpu en software die het zaakje uitleest.

[ Voor 12% gewijzigd door Wesley.K op 23-10-2011 18:08 ]

Verwijderd

Het is toch normaal dat je temp binnen een paar sec hoger gaat wanneer je gaat stresstesten? Tenminste bij mijn laptop gebeurt het ook hoor, gewoon van 40c idle naar 70c load binnen een paar seconden en daalt ook weer even snel wanneer ik het uitzet, gemeten met speedfan en realtemp. Aangezien jij custom wc met een flinke oc hebt kan ik het begrijpen hoor.

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-01 09:28
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 12:55:
Het is toch normaal dat je temp binnen een paar sec hoger gaat wanneer je gaat stresstesten? Tenminste bij mijn laptop gebeurt het ook hoor, gewoon van 40c idle naar 70c load binnen een paar seconden en daalt ook weer even snel wanneer ik het uitzet, gemeten met speedfan en realtemp. Aangezien jij custom wc met een flinke oc hebt kan ik het begrijpen hoor.
Is het niet zo dat de R3X een bluetooth dongle en een app heeft? zodat je op je telefoon de waardes kunt uitlezen.
Ook heeft de R3X en de R3G een ROG connect poort, zodat je op je laptop kunt uitlezen.

vreemd dat deze programma's deze waardes uitspugen. probeer toch eens je koeling opnieuw te monteren. het lijkt erop alsof deze geen perfect contact maakt, waardoor hij wel warmte afneemt, maar niet volledig benut wordt.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• Wesley.K
wat ik vreemd vind van de waardes is dat deze acuut stijgen en dalen. De heatspreader op de cpu neemt warmte op en geeft deze geleidelijk af aan het koelblok maar kan niet direct afkoelen van 70c naar 40c in een tijdsbestek van nog geen seconde. Dat is een daling in temperatuur van 30c in nog geen seconde. Ik ga zowiezo het koelblok nog eens bekijken of edeze inderdaad wel op de juiste manier contact maakt. Ik heb ruime ervaring met waterkoeling en dergelijke maar vindt dit verschijnsel wel erg raar.

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Wesley.K schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 21:57:
wat ik vreemd vind van de waardes is dat deze acuut stijgen en dalen. De heatspreader op de cpu neemt warmte op en geeft deze geleidelijk af aan het koelblok maar kan niet direct afkoelen van 70c naar 40c in een tijdsbestek van nog geen seconde. Dat is een daling in temperatuur van 30c in nog geen seconde. Ik ga zowiezo het koelblok nog eens bekijken of edeze inderdaad wel op de juiste manier contact maakt. Ik heb ruime ervaring met waterkoeling en dergelijke maar vindt dit verschijnsel wel erg raar.
Hier het zelfde hoor met een corsair h50. niks vreemds aan. Als ik prime95 draai schiet die ook binnen een seconde of 1 a 2 naar de 50 graden vanaf een idle temp van 28...stop ik alle workers, dan zijn de tems ook weer binnen 2 sec bij de 30...dus niks vreemds aan zou ik zeggen... ;)

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je hebt helemaal geen temperatuur probleem als hij netjes stopt met stijgen als hij rond de 70 graden is, max temperatuur van je cpu-case is 80 graden :)

Dat hij zo snel stijgt komt inderdaad door idle/load, daardoor komt er in 'nog geen seconde' ~70Watt meer op je cpu te staan en aangezien het aluminium/koper van je koeler de warme 'langzaam doorgeeft' krijg je inderdaad een groot verschil in temperatuur met je koelblok en je cpu.

Ik heb zelf ook een 920 maar dan op 3.7GHz en die van mij wordt stressed ook 65 graden terwijl die idle 33/34 is.

Wat je nog wel kunt doen om je max temp iets omlaag te krijgen is het lappen van je CPU en koeler maar je gaat hier maximaal maar een paar graden mee winnen en het kost nogal wat tijd (heb ik me laten vertellen :P)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Wat ik zo lees doet de koeler perfect zijn werk, het is normaal dat de eerste seconden meteen de temp naar 70c gaat, als je daarna een paar minuten wacht zal je zelfs zien dat de temp waarschijnlijk tegen de 80 of iets daaroverheen gaat. Niets om je zorgen over te maken, primen/linx is niet te vergelijken met "real world". Op 1366 houd ik zelf om en nabij de 85c aan als max, een ander houd 80c als max en weer een ander de 90.

Als je voltages nog binnen de marges zijn en je bij dagelijks gebruik niet continu de 80c aantikt zeg ik, mooie clock!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Wesley.K
Dezelfde cpu heeft ook op mijn rampage 2 gezeten maar haalde toen maximaal de 55 graden met exact dezelfde settings en met hetzelfde koelblok.

[ Voor 11% gewijzigd door Wesley.K op 25-10-2011 06:39 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Draait je waterpomp op volle snelheid of is dit variabel, dus dat de pomp pas later sneller gaat draaien, en dus in het begin snel heet wordt.

Koelblok er niet goed op, hoewel er toch goed gekoeld wordt.
Misschien doet het moederbord toch iets anders met je cpu waardoor hij heter wordt, zoek eens het verschil in je 2 moederborden.

[ Voor 40% gewijzigd door jan99999 op 25-10-2011 17:02 ]

• Wesley.K
Dat is het nu juist. Ik heb exact dezelfde settings overgenomen van mijn rampage 2. Heb zelfs de core voltage omlaag gegooid van 1.39 naar 1.36. Maar wat ik mij dus afvraag is welke diode er wordt uitgelezen door het programma. Als je namelijk in de bios kijkt heb je 1 aanduiding voor de cpu temp. Als ik via de realtemp kijk krijg ik 4 temperaturen (van elke core 1). De rampage 2 met dat externe schermpje gaf de gezamenlijke temperatuur weer van de bios. Vraag me dus af of realtemp dus de temp afleest van de interne sensor van de core. Ik meen dat de sensor die je in de bios afleest ergens onder de socket zit. Correct me if i'm wrong.
Pagina: 1