Is een zonnelader sterk genoeg voor Eneloop batterijen (AA)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27
Hoi

Ik vertrek over 3 weken een maand naar Nepal. Voor een trektocht.
Ik zit redelijk hoog in de bergen en heb ong. 12 uur per dag strakblauwe lucht.

Ikl ga mijn gps meenemen en dan heb ik dus de vraag.
Moet ik voor een maand batterijen meenemen (zullen er ong 30 AA's worden) of bestaat er een betaalbare zonnelader die ik op mijn rugzak kan hangen, maar die dus sterk genoeg ik om een set (ong. 2000 mAh) op te laden?
Oja, USB aansluiting erop zou ook prettig zijn.

Ik weet dat er veel laders zijn, en ze zeggen allemaal dat ze heel sterk zijn, maar ik heb mijn twijfels. En zie dus door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 23-10-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Elke lader kan ze probleemloos opladen. Vraag is hoe lang ze erover doen, en hoe lang jij op een setje batterijen doet.

Daarnaast, hoe belangrijk is die GPS? Want het is leuk een zonnecel om te laden, maar als hij halverwege de toch ermee kapt, hoe diep zit je dan in de problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verkopen ze daar geen batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
furby-killer schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 13:04:
Elke lader kan ze probleemloos opladen. Vraag is hoe lang ze erover doen, en hoe lang jij op een setje batterijen doet.

Daarnaast, hoe belangrijk is die GPS? Want het is leuk een zonnecel om te laden, maar als hij halverwege de toch ermee kapt, hoe diep zit je dan in de problemen?
Te weinig info gegeven

De gps is enkel als tracking device en als geocache apparaat, ben ik dus niet van afhankelijk.
2 eneloops per 3 dagen is ongeveer het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Alleen al het feit dat het merendeel van die solar-laders ook een aansluiting hebben voor netvoeding zegt wat mij betreft al genoeg ;)

En achterop een rugzak is ook niet bepaald de ideale plaatsing voor een zonnepaneel en moet je de verwachte energieopbrengst flink naar beneden bijstellen. Dus moet het paneel 2 a 3Wp zijn om er echt wat aan te hebben en dat is niet echt meer compact (of lichtgewicht) te noemen, laat staan goedkoop.

Just my €0,02

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:58

Quad

Doof

De solarladers zijn vooral bedoelt als noodvoorziening, en niet voor primaire voorziening.
Ofcourse ga je profijt van hebben, maar zou er niet alles op afhangen..

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kort en krachtig.

Geeft weer wat ik ook al vond. Oke, dan maar een stoot duracels meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:55
maartend schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 14:23:
Kort en krachtig.

Geeft weer wat ik ook al vond. Oke, dan maar een stoot duracels meenemen.
Een AA-cel heeft ongeveer 2,1Ah * 1,2 volt = 2,5 wattuur aan energie - nou even een willekeurig zonnepaneelsetje als rekenvoorbeeld nemen: volgens deze specs van deze http://www.solarbackpack....ct=viewProd&productId=115 kan je met deze set 4 Watt electriciteit produceren, dus met 12 uur per dag zon 48 wattuur, voldoende om 19 keer een AA-cel op te laden. Een enkele AA-cel is ~30 gram, dus 30 stuks is 900 gram, zo'n zonnepaneelset+accu is samen 468 gram, tel uit je winst :)

De hamvraag is natuurlijk hoeveel joule je daadwerkelijk weet te produceren, aangezien je niet de hele dag vol in de zon loopt, de zon niet altijd sterk genoeg is om de volle 4 watt te halen, de 4 watt-spec waarschijnlijk een erg positieve inschatting is die je sowieso in de praktijk niet haalt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
In 2005 had ik een (misschien iets minder efficiënt model als wat nu op de markt is) opvouwbaar zonnepaneel mee naar Kenia om mijn Palm T3 (en andere gadgets) op te laden.

Het ding had iets van 4 strips van ±10x25cm aan zonnecellen.

Zelfs midden op de dag (volle zon, ±30km van de evenaar) had het ding niet genoeg vermogen om de Palm op te laden wanneer deze in gebruik was (scherm uit, alleen muziek afspelen). De accu liep dan (weliswaar langzamer) nog gewoon leeg...

Ik denk dat als je zo'n ding 2 dagen aan je rugzak hangt dat die batterijen dan wel redelijk vol zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Pruimenvlaai schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 14:33:
[...]
De hamvraag is natuurlijk hoeveel joule je daadwerkelijk weet te produceren, aangezien je niet de hele dag vol in de zon loopt, de zon niet altijd sterk genoeg is om de volle 4 watt te halen, de 4 watt-spec waarschijnlijk een erg positieve inschatting is die je sowieso in de praktijk niet haalt etc.
Precies en vandaar mijn vraag hier.
Gewicht is geen issue, heb een drager. KLinkt stom, maar die kan 30 kilo dragen, ik zorg dat ik niet meer dan 12 heb.
En prijs/gebruik is natuurlijk wel een issue. Plus het feit dat ik zelf ook een rugzak draag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:05
Je zult al snel naar een wat pittiger model moeten ben ik bang. Let daarbij vooral ook op de output current, mijn ervaring is dat sommige apparaten nogal kieskeurig daarmee zijn en als hij te laag is helemaal niet oplaad. Zelf wil ik zoiets als deze nog wel eens proberen; Universal Solar Charger Vergeet niet dat hoog in de bergen de opbrengst ook juist hoger i.p.v. lager kan zijn doordat het wattage (normaliter) onder STC condities is getest en niet op hoogte in de volle zon. Al met al zul je flink moeten investeren (je moet nog een fatsoenlijke AA lader en goede oplaadbare batterijen) maar dan is het zeker mogelijk. De vraag is alleen of het de moeite loont dan onder de streep ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Banjy op 23-10-2011 17:20 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

tja, en een zonne-oplader die zn werk wel echt goed doet weegt wel n bak meer dan 3 pakjes penlites..
Pagina: 1