Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
Sinds ongeveer een week heb ik een vreemd probleem. Mijn PC wil niet altijd opstarten. Mijn moederbord (pricewatch: Asus P5B Deluxe) geeft in dat geval 1 lange piep en 4 korte. Volgens de handleiding is dat een "general hardware error". Ja, daar kan ik niet zoveel mee.

Behalve troubleshooten natuurlijk. Maar daar zit hem de crux (en de reden dat ik dit topic open): het gebeurt lang niet iedere keer, maar slechts sporadisch. Dat is natuurlijk vervelend: het is prettiger als iets gewoon kapot is, "af en toe kapot" kan ik niet zoveel mee. ;)

Is er bepaalde hardware die de eigenschap heeft om op een bepaalde leeftijd af en toe niet lekker te functioneren? Of is mijn moederbord langzaam aan het overlijden en moet ik ASAP voor iets nieuws gaan kijken?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tja, lastig. Je hebt ook al de elco's op het moederbord nagekeken (zoals beschreven in de troubleshooter) neem ik aan? En alles (geheugen, kabels etc.) even losgehaald/opnieuw aangedrukt?

En het is alleen bij het opstarten? Ik zou persoonlijk dan ook niet geheel de voeding uitsluiten als schuldige (alhoewel je dan vaak niet eens piepjes hoort...). Dat is namelijk ook een onderdeel dat na zoveel jaar wat minder kan gaan presteren.
Voltages zijn stabiel, zowel in BIOS als in Windows/onder load?

De voeding is in ieder geval wat makkelijker uit te sluiten/aan te wijzen als je toevallig de beschikking hebt over een ander exemplaar dat je een poosje kunt gebruiken (en ook minder werk dan het mobo vervangen :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens of een of meerdere elco's 'bol' staan.
Die zou je kunnen vervangen (vereist wel enige soldeer skilz :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Iva_Bigone schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 11:58:
Tja, lastig. Je hebt ook al de elco's op het moederbord nagekeken (zoals beschreven in de troubleshooter) neem ik aan? En alles (geheugen, kabels etc.) even losgehaald/opnieuw aangedrukt?
Ja en Ja :) Ook even stof weggeblazen enzo. Die elco's zien er allemaal "normaal" uit voor zover ik dat kan inschatten.
En het is alleen bij het opstarten? Ik zou persoonlijk dan ook niet geheel de voeding uitsluiten als schuldige (alhoewel je dan vaak niet eens piepjes hoort...). Dat is namelijk ook een onderdeel dat na zoveel jaar wat minder kan gaan presteren.
Voltages zijn stabiel, zowel in BIOS als in Windows/onder load?
Het is alleen bij het opstarten. Als ik eenmaal in Windows zit is er geen enkel probleem meer en draait alles heel stabiel. Voltages had ik nog niet naar gekeken moet ik bekennen, dat zal ik nog even doen.
De voeding is in ieder geval wat makkelijker uit te sluiten/aan te wijzen als je toevallig de beschikking hebt over een ander exemplaar dat je een poosje kunt gebruiken (en ook minder werk dan het mobo vervangen :P).
Ik heb hier geen extra voeding liggen, maar dat zou ik kunnen proberen inderdaad. Hoewel je zelf ook al aangeeft dat je dan eigenlijk helemaal geen piepjes zou verwachten. Ik heb deze voeding overigens: pricewatch: Cooler Master Real Power RS450

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Voedingen kunnen rare dingen zijn/doen ;)
Als ze echt 100% kaduuk zijn, is het simpel :P

Bepaalde Antec PSU's (uit de periode 2005-2006 meen ik) wilden bijv. niet altijd met bepaalde (merken) mobo's in 1 keer opstarten. Soms ging het 10x achter elkaar goed, dan 10x mis.
En ook wel een PSU meegemaakt met dusdanig schommelende voltages dat of de pc niet doorstartte, of Windows stopte met een fijne BSOD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Iva_Bigone schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:26:
Voedingen kunnen rare dingen zijn/doen ;)
Als ze echt 100% kaduuk zijn, is het simpel :P

Bepaalde Antec PSU's (uit de periode 2005-2006 meen ik) wilden bijv. niet altijd met bepaalde (merken) mobo's in 1 keer opstarten. Soms ging het 10x achter elkaar goed, dan 10x mis.
En ook wel een PSU meegemaakt met dusdanig schommelende voltages dat of de pc niet doorstartte, of Windows stopte met een fijne BSOD :P
Maar dat zijn allemaal zaken die vanaf het begin optreden. Ik heb dit moederbord in combinatie met deze voeding volgens mij al een jaar of 5, en eigenlijk nooit problemen gehad. Dit kan dus ook een symptoom van een stervende voeding zijn?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
posttoast schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:28:
[...]

Maar dat zijn allemaal zaken die vanaf het begin optreden. Ik heb dit moederbord in combinatie met deze voeding volgens mij al een jaar of 5, en eigenlijk nooit problemen gehad. Dit kan dus ook een symptoom van een stervende voeding zijn?
Die voeding met schommelende voltages had het ook 3 jaar zonder nukken gedaan...dus dat probleem was er langzaam maar zeker "ingeslopen".

PSU's hebben net zoals mobo's nogal wat elco's, en die kunnen aan slijtage onderhevig zijn/(half) defect raken.
Daarom zie je bij sommige calculators om te bepalen hoe sterk je PSU moet zijn voor je setup, ook wel eens 'leeftijd'-optie: hoe ouder de PSU, hoe minder 'ie van z'n originele vermogen kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Asus P5Q pro start ook op met 1 piep en dan 4 korte. Bij mij is dit een "CPU fan error", heb namelijk standaard koeler vervangen door 1 met lager toerental. MB ziet dit als een error.

Heb in de bios "halt on error" uitgeschakeld.

Mischien heb je een slecht werkende CPU fan (stof of defect)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Heb ooit een voeding gehad die op de 12V lijn nog maar 10,8V leverde en op de 5V lijn maar 4,3V. Die voeding was 5 jaar oud en op een gegeven moment startte die pc ook nog maar de helft van de tijd op en met opstarten van Word kreeg die persoon steeds een bsod te zien... Kan dus goed de voeding zijn.

Maar idd, blaas eens overal de stof uit, controleer de koelpasta, en controleer met een multimeter eens de voltages op de molex.
Pagina: 1