Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC Defect...help?

Pagina: 1
Acties:

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Beste Tweakers,

Helaas.. vanmorgen tot de ontdekking gekomen dat mijn PC defect is. Als ik hem aandoe gaan alle fans normaal aan, HDD spint normaal, maar geen beeld. Ook geen biepje van moederbord en remote desktop login werkt ook niet.

Eigenschappen:
- Voeding 5V 12V OK
- GPU Sapphire 4890 HD knippert het CTF lampje (Critical Temperature Failure). De kaart voelt niet warm en fan draait wel, maar normale snelheid. Ik vermoed dus dat dit voor een andere foutmelding staat dan oververhit.Ik kan alleen de quick install manual vinden. Wie weet wat dit betekent? Er lag wel een flinke laag stof op de kaart (*stom*).
- MOBO: geen biepje, zie ook geen ledje branden.
- HDD's losgekoppeld, zelfde probleem

Mogelijke oorzaken:
- CPU
- MOBO
- GPU
- RAM?

Ik heb helaas geen reserveonderdelen om te testen.
Wie heeft er tips? Alvast hartelijk dank!

[ Voor 21% gewijzigd door JuuL20 op 23-10-2011 11:34 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
GPU Sapphire 4890 HD knippert het CTF lampje (Critical Temperature Failure). De kaart voelt niet warm en fan draait wel, maar normale snelheid. Ik vermoed dus dat dit voor een andere foutmelding staat dan oververhit. Ik kan alleen de quick install manual vinden. Wie weet wat dit betekent? Er lag wel een flinke laag stof op de kaart.
Dat je kaart *nu* niet oververhit is wil niet zeggen dat ze dat niet eerder is geweest. Uitgedroogde koelpasta, wat stof in/op de fan en dan ergens een bewerking die wordt uitgevoerd waardoor je kaart stressed is -> dode kaart. Kan je niet eens testen met een simpel PCI-kaartje dat je nog over hebt van een oude Pentium I/II bak?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• JuuL20
Ach tuurlijk, dat kan ook 8)7

GPU eruit gehaald en opgestart. Nog steeds geen piep, had wel gemoeten toch? MOBO/CPU stuk?
Hierna ook RAM eruit gehaald en opgestart. Nu piept hij met 0.5Hz oid.

Oja, heb nog een andere PC hier, even kijken of dat compatible is.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-11 21:34
Heeft die mobo wel een speaker? Anders hoor je ook geen piepjes ;)

[ Voor 5% gewijzigd door THE_FIREFOX op 23-10-2011 11:38 . Reden: Moet sneller reageren..... ]

• JuuL20
Idd, die heeft hij wel ;)

Ok, de kaart wat ik nog had is AGP en ik heb geen AGP slot, dus dat feestje houdt op.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
Geef anders eens een exact lijstje van de onderdelen.

• Wesley.K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-11 22:26
ik vermoed uit de informatie die je gegeven hebt dat inderdaad de videokaart naar de eeuwige jachtvelden verhuist is. Het beste is nu te testen met een andere kaart mits voorhanden.
Tip voor de toekomst: houd altijd een goedkoop videokaartje achter de hand voor back-up doeleinden. Dan heb je in ieder geval beeld.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

DukeBox

loves wheat smoothies

Wesley.K schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 11:47:
Tip voor de toekomst: houd altijd een goedkoop videokaartje achter de hand voor back-up doeleinden. Dan heb je in ieder geval beeld.
Het is jammer dat de sloten af en toe toch wisselen.. uiteindelijk is het dan toch goedkoper om er pas een te kopen (of natuurlijk lenen) wanneer je het nodig hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• JuuL20
Nielson schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 11:47:
Geef anders eens een exact lijstje van de onderdelen.
- GPU: HD4890 Sapphire
- MOBO: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
- RAM: 2x2GB Corsair DDR3, snelheid weet ik zo niet maar wel binnen specs MOBO iig.
- Voeding: Corsair TX 750W

Heeft minstens 2 jaar goed gewerkt en nooit overgeclockt, neemt niet weg dat er nu waarschijnlijk wat defect is.

Ik vermoed zelf eigenlijk de MOBO of CPU, want hij moet toch gewoon piepen als de GPU er niet in zit... Ik zie ook geen MOBO led branden, maar ik weet niet zeker of die erop zit. Brand wel.

[ Voor 17% gewijzigd door JuuL20 op 23-10-2011 15:34 ]

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-11 12:29
Had laatst een soortgelijk probleem, toen wees mijn broer erop dat elk moederbord tegenwoordig wel een onboard VGA heeft, en verdomd, dat was ook zo, daarmee kunnen constateren dat de kaart idd dood was.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
En de cpu? Maar zonder onderdelen om uit te wisselen wordt het ws meer gokwerk dan dat je echt het defecte onderdeel kan vinden.

• JuuL20
MEN-O schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 11:56:
Had laatst een soortgelijk probleem, toen wees mijn broer erop dat elk moederbord tegenwoordig wel een onboard VGA heeft, en verdomd, dat was ook zo, daarmee kunnen constateren dat de kaart idd dood was.
Zojuist gekeken, zit er niet in.

Inderdaad, lijkt me vrij lastig troubleshooten nu... Of ik breng hem naar een PC zaak, maar dat zal ook wel het nodige kosten? Dan krijg je de kosten van een nieuw onderdeel er nog bij... Zit stiekem ook even naar de BBG te kijken. Als de videokaart het is, is het natuurlijk niet nodig om andere MOBO / CPU te kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door JuuL20 op 23-10-2011 12:03 ]

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:03
JuuL20 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:01:
[...]

Zojuist gekeken, zit er niet in.

Inderdaad, lijkt me vrij lastig troubleshooten nu... Of ik breng hem naar een PC zaak, maar dat zal ook wel het nodige kosten? Dan krijg je de kosten van een nieuw onderdeel er nog bij... Zit stiekem ook even naar de BBG te kijken. Als de videokaart het is, is het natuurlijk niet nodig om andere MOBO / CPU te kopen.
Ligt eraan moet wel in verhouding met elkaar zijn. En ook belangrijk waarvoor je het gebruik!. Ik kan je als tip geven. koop nieuwe kaart hem weg laten brengen kost je alleen extra.

How are you doing?

• JuuL20
Q: What do the beeps emitted during the POST mean?
A: The following Award BIOS beep code descriptions may help you identify possible computer problems.
(For reference only.)
1 short: System boots successfully
2 short: CMOS setting error
1 long, 1 short: Memory or motherboard error
1 long, 2 short: Monitor or graphics card error
1 long, 3 short: Keyboard error
1 long, 9 short: BIOS ROM error
Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly
Continuous short beeps: Power error
Zonder GPU hoor ik geen enkele piep. Terwijl hij dan continu zou moeten piepen.
Dit betekent, als je het mij vraagt, dat de MOBO / CPU defect is. Zijn jullie het daarmee eens?

In dat geval kan ik het beste een nieuwe MOBO en CPU aanschaffen.

[ Voor 4% gewijzigd door JuuL20 op 23-10-2011 12:24 ]

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Boot hem is zonder CPU, kijk of hij piept. Bij mijn vorige ASUS mobo gaf hij bij iedere combinatie van missende hardware andere piepjes. Als je nog steeds geen piep hoort is de kans groot dat je mobo overleden is. Kijk dan eens of je via de v&a een bordje op de kop kan tikken om te testen.

• jan99999
  • Laatst online: 27-11 01:54
Andere voeding ook even proberen.

• Petervanakelyen
Ik ben zelf nog nooit op die beeps verdergegaan. Testen tot je erbij neervalt is de boodschap :)

• _Rene_
Testen tot je er bij neervalt doe ik ook:P Maar ik wil van te voren zoveel mogelijk uitsluiten en beginnen bij datgene wat de grootste kans is dat kapot is. Piepjes kunnen daarbij handig zijn. Ik zou hier bij het mobo beginnen.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:39

ResuCigam

BOFH

Als ik google op "Sapphire 4890 HD Critical Temperature Failure" kom ik veel mensen tegen waar de pc ineens niet meer opstart bij deze melding... Ik zou het toch eerst bij je videokaart zoeken.

We do what we must because we can.

• _Rene_
Good point. Maar dan zou het mobo moeten piepen als de videokaart eruit is... misschien kortsluiting o.i.d. in de PCI-E lane waardoor beiden niet meer werken? misschien zit er wel stof tussen waardoor hij niet goed meer werkt. (heb dit meermaals met RAM gehad in diverse pc's).

• JuuL20
- Enkel RAM erin (dus zonder CPU zonder GPU): géén piep
- Kale moederbord: géén piep

Heb nog geen andere voeding getest, weet niet of ik een goede heb liggen.

[ Voor 31% gewijzigd door JuuL20 op 23-10-2011 13:08 ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03
Ik ga je voeding gokken, omdat het altijd de voeding is

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• JuuL20
Ik heb de ATX voedingsconnector gemeten, met enkel CPU als belasting. Alle lijnen zagen er goed uit. Ok ik belast hem niet veel, maar dat zal vast wel kloppen dan.

Ik denk dat het MOBO defect is.

[ Voor 9% gewijzigd door JuuL20 op 23-10-2011 14:30 ]

• jan99999
  • Laatst online: 27-11 01:54
JuuL20 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 13:53:
Ik heb de ATX voedingsconnector gemeten, met enkel CPU als belasting. Alle lijnen zagen er goed uit. Ok ik belast hem niet veel, maar dat zal vast wel kloppen dan.

Ik denk dat het MOBO defect is.
Dit zegt dus niks, indien je de voeding zwaarder belast, doet hij misschien niks.
Enigste wat je kan doen voeding uitwisselen (lenen dus ).

• JuuL20
Toen alles eraan zat waren de 5V en 12V lijnen prima in orde, het lijkt me sterk dat de voeding defect is.
Verwisselen is beter ja, maar dat heb ik niet voorhanden.

Ik denk dat ik morgen het volgende aanschaf:
- Intel Core i5 2500K Boxed
- Asrock P67 Extreme4 Gen3

Heb de PC immers voor mijn werk nodig en kan zo niet verder.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:54
Breng hem anders weg en probeer het te regelen dat er geen onderzoekskosten gerekend worden als het vervangend onderdeel aangeschaft wordt bij de betreffende zaak. Is mij al eerder gelukt en 1 onderdeel is goedkoper dan 2, waarvan je niet eens 100% zeker weet of het de boosdoeners zijn. Heb je daarnaast gekeken of je je huidig geheugen kunt blijven gebruiken?

• JuuL20
Ik heb de 5V/12V aan de oscilloscope gehangen, zien er goed uit (onder belasting). Geheugen koop ik er denk ik ook bij, moet ik nog naar kijken. Dan heb ik gelijk mijn PC geupgrade.

[ Voor 12% gewijzigd door JuuL20 op 23-10-2011 15:53 ]

• Petervanakelyen
JuuL20 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 15:30:
Toen alles eraan zat waren de 5V en 12V lijnen prima in orde, het lijkt me sterk dat de voeding defect is.
Verwisselen is beter ja, maar dat heb ik niet voorhanden.

Ik denk dat ik morgen het volgende aanschaf:
- Intel Core i5 2500K Boxed
- Asrock P67 Extreme4 Gen3

Heb de PC immers voor mijn werk nodig en kan zo niet verder.
Wacht even, je koopt morgen nieuwe hardware aan zonder het meest voor de hand liggende onderdeel te vervangen? :X

[ Voor 3% gewijzigd door Petervanakelyen op 23-10-2011 16:00 ]

• JuuL20
Voor mij is het MOBO of de CPU het meest waarschijnlijke. De voeding meet goed. Zonder GPU zou het moederbord moeten piepen, dit doet hij niet. Dan is dus het moederbord en/of CPU defect. Het zou eventueel ook kunnen dat de GPU ook defect is.

• Wesley.K
ik durf er (bijna) een nier om te verwedden dat je GPU ter ziele is. Ik zou echt eerst eens naar je gpu kijken. gaat je ook veel geld schelen waarschijnlijk.

• JuuL20
Whoei! _/-\o_
CMOS gecleared en nu werkt het weer :D _/-\o_

Bedankt voor jullie hulp :)
Wesley.K schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 20:15:
ik durf er (bijna) een nier om te verwedden dat je GPU ter ziele is. Ik zou echt eerst eens naar je gpu kijken. gaat je ook veel geld schelen waarschijnlijk.
Goed dat je dat niet hebt gedaan ;)

[ Voor 62% gewijzigd door JuuL20 op 23-10-2011 21:29 ]

• _Rene_
Dus het was je mobo :P al dan niet kapot.

• JuuL20
Precies, hopelijk blijft hij het doen!

Hij lijkt wel sneller te zijn :? Ik heb optimal settings in de bios geladen (stond in manual), misschien komt het daardoor.

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-11 23:01
JuuL20 schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:28:
Whoei! _/-\o_
CMOS gecleared en nu werkt het weer :D _/-\o_

Bedankt voor jullie hulp :)

[...]

Goed dat je dat niet hebt gedaan ;)
Haha, ik wilde als eerste reageren op dit topic met (uiteindelijke) oplossing -> Clear CMOS, maar toen ging het kookwekkertje en klikte ik het scherm weg. Gelukkig is het gefixt!

Signature

• Wesley.K
hahahaha. gelukkig niet idd. maar goed, alles werkt weer gelukkig
Pagina: 1