Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-10 22:46
De transformator in kwestie komt uit een grote kachel die verder gasgestookt is.
Deze blijkt dus kaduuk te zijn. Op de trafo staan de volgende gegevens:
TOP 80MA
BTM
240V 50Hz
RWD 5632/2
24V 15VA

Heb ik hier te maken met een wisselstroom trafo en wat is wijsheid om te kopen en waar op te letten.
Wie heeft hier by the way een goed en goedkoop adresje voor? Ik ben niet zo thuis in de electronics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09 19:27
er hoort volgens mij 24V (slingertje) 15VA bij te staan of 24V (streepje) 15VA. Slingertje is wissel en streepje gelijk. Als je een nieuwe transformator wilt moet het voltage ook 24V zijn en VA groter of gelijk aan 15 zijn.

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:08

FeaR

In GoT we trust

Down Under schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 11:07:
Ik ben niet zo thuis in de electronics.
Ik denk dat je in Elektronica nog meer kans maakt dan in Audio en HiFi ;)

AUD > EL

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Volgens mij moet je vrij veel doen om een transformator kapot te krijgen. Misschien is het dan beter om eerst te kijken waarom die kapot gegaan is...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36
Down Under schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 11:07:
Heb ik hier te maken met een wisselstroom trafo..
Dat lijkt me wel, daar berust namelijk de hele werking van een transformator op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
weetikveel! schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 12:25:
er hoort volgens mij 24V (slingertje) 15VA bij te staan of 24V (streepje) 15VA. Slingertje is wissel en streepje gelijk. Als je een nieuwe transformator wilt moet het voltage ook 24V zijn en VA groter of gelijk aan 15 zijn.
Trafo geeft voor 95% zeker 24V wisselspanning eruit. Bij gelijkspanning had er nl wel 15W of 0.6A gestaan, en geen VA.

Vermoedelijk is dat ding alleen nodig om de thermostaat aan te sturen en de gasklep.

Je kan bij Conrad bv gewoon een nieuwe bestellen:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=504492 (printtrafo)

Vraag is alleen waardoor ie defect geraakt is. Is dat niet al gevolg van overbelasting? Als de secundaire kant niet begrensd is, en bv je gasklep vast zit kan ie best meer stroom gaan vragen waardoor de trafo eruit 'fikt'. Een nieuwe trafo gaat dan net zo snel weer defect.
DP Kunst schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 13:25:
Volgens mij moet je vrij veel doen om een transformator kapot te krijgen. Misschien is het dan beter om eerst te kijken waarom die kapot gegaan is...
Idd, een domme trafo kan best kortstondig aardig wat hebben. Spanning enz zal dan wel aardig inklappen, maar hij gaat niet zomaar defect meestal, enige wat ik kan bedenken is een langdurige overbelasting (bv dus als gevolg van een defecte/hangende gasklep)

[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 23-10-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
Op de vraag waarom is ie kapot is gegaan is. Volgens de cv man die er bij gekeken heeft is waarschijnlijk de op afstand bedienbare contactstekker de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Op afstand bedienbare contactstekker? Sorrie, maar ik kan me echt niet inbeelden dat een stekker (al dan niet op afstand bediend) een trafo kan vernielen... Ik zou zeggen: probeer voor een paar euro dat ding te vervangen, anders moet je misschien een nieuwe besturing voor je kachel gaan kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
Bartjezz schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 16:38:
Sorrie, maar ik kan me echt niet inbeelden dat een stekker (al dan niet op afstand bediend) een trafo kan vernielen..
Vind het zelf ook een beetje vreemd maar was er dan ook niet bij toen deze constatering werd gedaan. Maar er gebeuren natuurlijk wel gekkere dingen met apparaten.
Het kan natuurlijk ook een combinatie van ouderdom (kachel is niet meer de jongste) en steeds wisselende temperaturen zijn. Maar voor die €11 is het het proberen waard. We zijn overigens er constant bij als ie brand en daarna gaat de stekker eruit.

PS: DJSmiley nog bedankt voor het linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 19:53

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Een transfo die kapot gaat, dat gaat meestal gepaard met rook en stank :)

Kan je met een multimeter niet even de windingen doormeten?

Edit: ah je hebt em niet open als ik het goed begrijp?

[ Voor 17% gewijzigd door CopperCAT op 24-10-2011 17:33 ]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
Update:

Trafo is aangesoldeerd en kachel doet het weer. We houden hem ff in de gaten maar waarschijnlijk toch een gevalletje ouderdom in combinatie met steeds erg warm worden. Maar daar is het dan ook een kachel voor. 8)7 8)7

Iedereen bedankt voor het meedenken. _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1