[linux] video driver frustratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-10 14:24
Hallo,

Ik ben al een aantal dagen bezig met verschillende distro's uit te proberen op een antieke HP workstation (X-class Visualize).
Normaal gesproken ga ik altijd voor Arch Linux, maar deze werkt helaas vanwege een RAID kaart (sata_sx4) niet.

Bij het uitproberen van verschillende distro's kom ik echter steeds hetzelfde probleem tegen, de video drivers.
Ik probeer een Geforce FX5700 kaart te installeren met de drivers van Nvidia, maar dit geeft telkens problemen.
Het probleem is dat sinds de nieuwere kernels de open source driver (Nouveau) 'ingebakken' is.

Ik heb uiteraard geprobeerd via de package managers de driver te installeren, maar op geen enkele distro werkte dat.
Ik wil de driver daarom graag verwijderen uit de kernel en heb een aantal HOWTO's gevolgd die doorgaans dezelfde methode gebruiken:
- Nouveau met kernel optie blacklisten
- Nouveau voor modprobe blacklisten

Helaas werkten deze methodes ook niet.

[klaagmodus]
Ik snap niet waarom een stuk alpha software zo ingebakken word terwijl op voorhand te voorspellen is dat er heel wat mensen zijn die sowieso de officiële nvidia driver willen gebruiken.
[/klaagmodus]

Heeft iemand dit zelfde probleem gehad en daarvoor een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:18

houthakker

Poehé

Welke linux distro's heb je geprobeerd? Ik kan me niet voorstellen dan nouveau niet uit te zetten is op debian/ubuntu varianten

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nou, dan heb je op z'n minst sowieso Gentoo nog niet geprobeerd, aangezien je daar enigszins "verplicht" wordt je eigen kernel te configureren en te compilen. Waarbij het dan uiteraard vervolgens je eigen schuld is als Nouveau er in komt te zitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Ik heb geprobeerd:

[ubuntu] linuxmint-11-lxde-cd-32bit
[gentoo] Sabayon_Linux_6_x86_LXDE
Fedora-15-i686-Live-LXDE
pclinuxos-lxde-2011.09

Ik heb bij linuxmint een forumpost gevolgd en de ubuntu NvidiaManual

Met sabayon verschillende forum posts gevolgd.

Voor Fedora waren er verschillende websites met howto's die ik kon volgen.

pclinuxos alleen pakket installatie geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Misschien helpt dit.
http://forum.ubuntu-nl.or...s/wederom-nvidia-drivers/
http://forum.ubuntu-nl.or...ers/geforce-5200-drivers/

Je kan ook Bhodi Linux eens proberen, ook een ubuntu afgeleide linux.

[ Voor 45% gewijzigd door jan99999 op 23-10-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 07:32

Steef

GoT's Most Eaten

de standaard "nvidia" module bied geen ondersteuning voor de FX range, je moet de legacy drivers hebben. Die staan vaak bekend als:
nvidia-173xx

In het geval van arch heb ik slecht nieuws voor je:
http://www.archlinux.org/...-96xx-removed-from-extra/

Dit geld voor veel andere distros ook, in ieder geval die distros die xserver van regelmatige updates voorzien. NViDIA voorziet haar legacy drivers voor linux niet van voldoende updates om xorg bij te benen. Mogelijk kun je een oude LTS versie van ubuntu pakken, of debian stable. Iets wat nog leeft op xorg-xserver 1.9 :X

Kun je het probleem beschrijven? (misschien heb je xorg logfiles voor ons?)

[ Voor 3% gewijzigd door Steef op 23-10-2011 13:33 . Reden: typos ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
ThaRabbit schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 13:32:
de standaard "nvidia" module bied geen ondersteuning voor de FX range, je moet de legacy drivers hebben. Die staan vaak bekend als:
nvidia-173xx

In het geval van arch heb ik slecht nieuws voor je:
http://www.archlinux.org/...-96xx-removed-from-extra/

Dit geld voor veel andere distros ook, in ieder geval die distros die xserver van regelmatige updates voorzien. NViDIA voorziet haar legacy drivers voor linux niet van voldoende updates om xorg bij te benen. Mogelijk kun je een oude LTS versie van ubuntu pakken, of debian stable. Iets wat nog leeft op xorg-xserver 1.9 :X
Dat had ik inderdaad gezien, anders was mijn keus al wel gemaakt. Ik werk het liefst met arch.
Kun je het probleem beschrijven? (misschien heb je xorg logfiles voor ons?)
Ik krijg eigenlijk altijd (EE) NVIDIA: Failed to load the NVIDIA kernel module te zien.
Wat ik begrepen heb is dat je deze fout krijgt als Nouveau nog geladen is.
Hoe controleer ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Dat is inderdaad exact hetzelfde probleem, maar ik kan daar geen echte oplossing vinden. Of zie ik die nu over het hoofd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 07:32

Steef

GoT's Most Eaten

Azbest schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 14:29:
[...]

Dat had ik inderdaad gezien, anders was mijn keus al wel gemaakt. Ik werk het liefst met arch.

[...]

Ik krijg eigenlijk altijd (EE) NVIDIA: Failed to load the NVIDIA kernel module te zien.
Wat ik begrepen heb is dat je deze fout krijgt als Nouveau nog geladen is.
Hoe controleer ik dat?
Dat is een erg algemene error, we zullen een complete logfile moeten zien om er kaas van te kunnen maken :)

Je kunt een lijst van geladen modules opvragen met lsmod:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[stefan@serversteef ~]$ lsmod
Module                  Size  Used by
xt_tcpudp               1883  1
iptable_filter          1036  1
ip_tables               9195  1 iptable_filter
[...knip...]
libata                138839  2 pata_acpi,ata_piix
floppy                 48128  0
scsi_mod               79372  3 sg,sd_mod,libata

Wat betreft de FX 5700 en nouveau, die 2 zouden prima samen moeten kunnen werken.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Sorry voor de late reply mensen. Ik heb het uiteindelijk het probleem anders opgelost.

Ik had soms wel eens dat ik geen beeld kreeg bij het inschakelen van de computer. Ik dacht opeens aan een hardware conflict tussen de raid controllers en de videokaart.
Ik ben zodoende even naar mijn magazijn (lees ouders) gereden en nog een Geforce 3 TI200 kaartje weten te vinden.

Deze erin gezet en toen nog een keer pclinuxos geprobeerd (deze gaf sowieso de minste problemen).
Toen ik pclinux na de installatie startte zag ik tot mijn verbazing dat alle drivers al geïnstalleerd waren, kan niet beter dus!
Pagina: 1