Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows format wil maar niet lukken

Pagina: 1
Acties:

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41
Na zo'n beetje alles geprobeerd te hebben, wordt het tijd om hier maar eens wat advies in te winnen want zelf kom ik er niet meer uit.

Vriendin van m'n broer vraagt aan mij of ik haar PC kan formatteren, normaal geen probleem dus breng die bejaarde maar hier.

In ieder geval de PC zat vol met virussen en "gekraakte" software welke niet goed gekraakt was. De PC bleef dus maar meldingen geven over problemen met illegale software. Dan maar eens proberen er een format overheen te gooien. Windows XP CD erin en *huh* blue screen met STOP code: 0000000x50.. Weet dit niet meer 100% zeker maar het betrof hier een memory failure code na wat google werk. Vervolgens na nog een aantal keer proberen, wederom enkele BSOD welke verwezen naar memory failure codes. De volgende stap was om een memtest86 te draaien en te zien of dit zonder problemen verliep. De memtest heeft zo'n 6 uur gedraaid en 24 passes gedaan met 0 errors. Het geheugen lijkt dus toch in orde te zijn? Het probleem is dat ik hier ook geen geheugen hebdual-channel 2gb DDR2 ram is van 800 MHz, wat dus door het moederbord wel geaccepteerd zou moeten worden?

Vervolgens heb ik de harde schijf uit het systeem gehaald en in m'n eigen pc gehangen. Vreemd genoeg stond de Windows partitie hier nog op, terwijl voor de problemen met de BSOD's de format als het goed is al voltooid had moeten zijn. In ieder geval vanuit m'n eigen pc de harde schijf opnieuw als NTFS geformatteerd en weer terug in het systeem gestoken. Nu wordt de harde schijf helemaal niet gevonden tijdens de install? Dit terwijl de harde schijf met diverse programma's van The Ultimate Boot cd en in de BIOS wel wordt herkend. Ik heb voor alle zekerheid nog eens 2 gloednieuwe sata-kabels geprobeerd en alle 4 de sata-poorten op het moederbord getest. Deze leveren verder geen enkel verschil op.

Wat nu? De pc is inmiddels een ruime 5 jaar oud dus het kan goed kunnen dat het systeem het simpelweg heeft begeven, maar dan snap ik niet waardoor? Want voor de format startte het systeem wel gewoon op. Het liep voor geen meter en je kreeg de ene foutmelding en waarschuwing na de andere, maar het systeem draaide zonder enig teken van hardware problemen.

Kortom, wat nu? De harde schijf wordt simpelweg niet in de installatie van Windows XP gezien, terwijl deze in m'n eigen pc en bij test-programma's van The Ultimate Boot cd wel wordt herkend en draait "zonder problemen". Althans, de harde schijf maakt een kabaal vanjewelste maar komt een bad sector check bijvoorbeeld feilloos door.

Specs:
  • Acer ERC410M OEM Motherboard M-ATX (Comes with I/O Shield)
    Socket: LGA 775
    FSB: 533/800
    RAM: DDR2 400/667/800/1066 (2GB Maximum)
    Graphics: PCI-E 1.0 / 2.0 (Backwards Compatible)
    Northbridge: ATI RC410
    Southbridge: ULI M1573
  • Intel (R) Pentium (R) 4 CPU 3.06GHz
  • 1024MB DDR geheugen (Device Loc. DIMM2.) (Dit terwijl in het configuratiesysteem in Windows DDR2 stond aangegeven?)
  • Bios versie R02-A0 Release 03/24/2006
  • Harde schijf 250gb.

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-11 16:50
Bij het starten van een XP installatie wordt aan het begin gevraagd of er nog extra drivers moeten worden geladen. Zou het kunnen zijn dat er een extra SATA-driver nodig is?

Check ook dit topic ook eens: http://www.computing.net/...d-driver-needed/6995.html . Het lijkt erop dat je inderdaad een SATA-driver moet laden.

Is het daarnaast een 'standaard' systeem? Als dat het geval is kan het handig zijn eens te proberen wat de recovery procedure doet en zien of dat allemaal goed gaat. Als je die laat recoveren heb je in ieder geval een "schone" machine, al is de kans wel groot dat je dan allemaal fabrieks-meuk erbij krijgt. Maar dan ben je een stap verder.

[ Voor 26% gewijzigd door linkforsoad op 23-10-2011 01:29 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:19
Jammer dat de recovery procedure niet meer werkt, aangezien de TS de harde schijf heeft geformatteerd. Je zou eventueel nog kunnen proberen of je in de BIOS kunt instellen dat je gebruik wilt maken van IDE mode op SATA, dan zou namelijk wel de harde schijf gevonden kunnen worden in de Windows installatie. In tegenstelling tot AHCI mode, waarbij de harde scihijf vaak niet gevonden wordt tijdens de installatie met Windows XP.

Verwijderd

Op de site van Acer even de juiste computer zoeken, sata drivers downloaden en met nLite in de XP cd slipstreamen, of als er nog een floppy drive in dat ding zit, de drivers op flop zetten en aan het begin van de setup op F6 drukken.

Hier wat info over nLite
http://news.softpedia.com...t-a-Floppy-F6-47807.shtml

• Swedish Clown
@linkforsoad: recovery is niet mogelijk, zoiezo heb ik niks bij de PC meegekregen omdat het niet meer gevonden kan worden. De PC is hier kaal opgeleverd met de opdracht om hem te formatteren en opnieuw windows xp te installeren. Behalve dat heb ik de PC echter ook compleet moeten uitzuigen, een extra ventilator erbij geplaatst en voor zover mogelijk cablemanagement aangezien de processor met gemak 80 graden werd. (No shit als zelfs een huismus trots zou zijn op het stofnest in het koelingsblok).

@alex3305: In de bios is geen mogelijkheid om te switchen tussen AHCI of IDE dus die optie valt ook af.

@Gero71 en @linkforsoad: Ik ben nu aan het proberen de F6 driver in de installatie te krijgen, laat wel weten hoe het verloopt!

Bedankt voor de hulp alvast!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-11 20:37
Misschien maar een halfslachtige oplossing maar als je echt alles even wilt wissen kun je bijv. Darik's Boot and Nuke gebruiken: http://www.dban.org/

Dan moet Xp (of de cd) helemaal niet geladen worden. Eenmaal alles gewist is kun je gewoon werk maken van partities en herinstallatie van Windows.

• Swedish Clown
@Aegir81: de harde schijf heb ik volledig gewist dus dat was het probleem niet.

In ieder geval de oplossing was dus al aangedragen en ik heb de F6 drivers met Nlite geimporteerd in de Windows XP installatie en de PC draait weer!

Dank voor de oplossing, ik heb hier zo hard m'n kop over gebroken en het is nu gewoon gelukt! Thanks guys!

Pagina: 1