Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 20:05
Ik heb een nieuw systeem samengesteld met een Crucial M4 als systeemschijf.

Nu wilde ik even kijken of alles in orde was en heb ik CrystalDiskMark geinstalleerd. Ik heb hem meteen laten lopen, en het zag er prima uit met een eerste leessnelheid van 500+ MB/s. Ik begon tijdens de benchmark nog wat andere zaken te installeren en te downloaden waarop de PC vast liep.

Ik heb de PC gereset en daarna direct CrystalDiskMark weer gestart. Nu krijg ik nog maar een leessnelheid van zo'n 140 MB/s.

CrystalDiskINfo geeft aan dat de harde schijf in orde is.

Wat kan het probleem zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door SaN op 22-10-2011 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Wellicht dat je schijf na al het installeren nog aan het trimmen is. Wacht een paar uur en probeer het nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Ok, bedankt. Is het normaal dat de pc vastloopt tijdens het tegelijk werken met het systeem en het testen van de SSD? Of zit er waarschijnlijk ergens iets niet goed?

[ Voor 86% gewijzigd door SaN op 22-10-2011 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Buiten dat is het natuurlijk niet handig om tijdens een benchmark je pc te gebruiken.. de uitslag is dan ook niet betrouwbaar.

Mocht je vaker vastlopers hebben dan moet je toch eens gaan onderzoeken wat daarvan de oorzaak is.
Want nee, vastloper zijn niet normaal.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 22-10-2011 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Nee, omdat het er goed genoeg uitzag ging ik alvast maar verder. Ik was niet echt opzoek naar een 100% correcte benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Oorzaak van het probleem, kan zoveel zijn, geheugen cellen die raar doen of misschien mapping table die niet meer klopt door het uitvallen. Who knows.

http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml

Als je deze tool runt, worden alle geheugen cellen in de SSD gereset naar factory default.
Dit zou misschien je snelheid weer kunnen herstellen.

@hieronder:
True, majah, hij was toch pas geinstalleerd... dus weinig data verlies.
Maar jouw stappen volgen is inderdaad slim om eerst te doen nog eens :P

[ Voor 33% gewijzigd door Swordlord op 23-10-2011 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en dan verlies je al je data :F

probeer nog eens een benchmark als de computer idle is. Draai crystaldiskmark overigens altijd met een kleine file size, 3x 100MB of 50MB is zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
Kan het zijn dat Windows de controller heeft gereset naar PIO? Of is dat tegenwoordig niet meer? Dat was vroeger nog wel eens 't geval wanneer er schrijffouten optraden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan krijg je geen 140MB/s maar 14MB/s en een stotterende muis. Ik heb die problemen ook niet meer bij Windows 7 gezien. Windows XP ging als een bang haasje gelijk naar PIO na een paar kabelfouten, en bleef ook op die instelling staan. Faal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PIO ja.. ik heb er nog steeds nachtmerries van. Hoe mijn oude XP laptop ooit automatisch in PIO mode sprong... Wie dat ooit heeft bedacht mag echt de zak krijgen.
Pagina: 1