Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Printen van Enveloppen: toner naar de knoppen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 00:08

Q

Au Contraire, mon capitaine!

Topicstarter
Mensen,

Af en toe moet ik een serie enveloppen printen met een adres. Dat gaat om 100+ enveloppen. Dat doe ik op een HP laserprinter 1022 NW.

De eerste 20 gaan goed maar daarna begint de ellende. Langzaam aan worden de enveloppen steeds smeriger.
Wat je ziet is dat er een 'ghost' afdruk van het adres meer naar onder wordt afgedrukt. Het lijkt wel alsof het afdrukken van de enveloppen de drum stuk maakt waardoor deze permanent op bepaalde plekken 'inbrandt' en dus statisch blijft. Dat verklaart dat er extra wordt afgedrukt.

In het begin gaat het nog om een soort schaduw kopie van het adres maar op het eind wordt het een grote smeerboel.

Normale afdrukken op A4 kunnen daarna ook niet meer door de beugel, die worden allemaal groezelig met vlekken door de tekst.

Iemand een idee? Wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:20

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Hoeveel heeft die printer al gelopen en zijn die enveloppen wel geschikt voor laserprinters?

Zou bv ook kunnen dat de lijmrand licht smelt door de hitte van de fuser en hierdoor de halve printer wat 'plakkerig' wordt en toner gaat hechten op plekken die je niet wilt.

• Q

Q

Topicstarter
Die toner is redelijk nieuw en zoveel wordt er niet mee geprint.

Die opmerking over de enveloppen is eigenlijk nog best wel relevant. Ik ben gewent om willekeurig papier in dat ding te flikkeren. Dus ook willekeurige enveloppen van de Action van 50 cent per 50 ofzo.

Ik zou het eens moeten testen. Daar had ik dus eigenlijk niet aan gedacht.

Q wijzigde deze reactie 22-10-2011 19:31 (3%)

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

Heb je wel hitte bestendige enveloppen?

Je hebt 2 types enveloppen.
- Gomlaag (lik-rand)
- Sluitstrip (lijm)

Een laserprinter werkt met hele hoge temperaturen, het is eigenlijk gewoon brandmerken zeg maar. Je moet dan wel enveloppen gebruiken die hitte-bestendig zijn. Heb je dat niet, dat gaat de lijm/gom smelten, en vernaggel je je toner/drum/fuser.

Zelfs als je stickers wil printen, moeten die hitte-bestendig zijn, ander sloop je dat ding.

Best wat je eigenlijk kan doen, is venster enveloppen gebruiken, en in Word (of welk ander pakket je ook gebruikt) een sjabloon maken waar je de venster-stand netjes kan ingeven.

Hoe je het kan voorkomen: Gebruik dure hitte bestendige enveloppen.

Je hebt verschillende soorten venster enveloppen, ook met 2 vensters, zo kan je op je brief dus ook de afzender en het logo zichtbaar hebben, waardoor je de envelop totaal niet hoeft te beprinten.

Andere optie is met 1 venster, waar je dan zoiets als dit krijgt:
quote:
Afzender: $naam, $postcode $huisnummer

Naam
Adres
PC + Woonplaats
Kortom, je hebt gewoon het verkeerde materiaal ;)

Eyyyy macarena !! \o/

• Jape
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13-07 14:08
Sommige laserprinters (althans op mijn werk) moeten verder open gezet worden voor dik papier (dus ook enveloppen). Als je dat niet doet gaan ze vegen en vlekken.

Er zit dan ergens in de buurt van de toner of fuser een klemmetje wat verzet moet worden.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:59
Het kan aan meerdere factoren liggen... sowieso is de opmerking van een geschikte envelop wel relevant. Enveloppen met een 'lik-plakrand' zijn eigenlijk nooit geschikt om te beprinten. Daarvoor moet je de enveloppen hebben met een afschermde plakrand.

Buiten dat, hoe dik zijn die enveloppen? Oftewel, van hoeveel grams papier zijn ze gemaakt. Ik denk namelijk dat je fuser na het printen van een aantal enveloppen niet warm genoeg meer is om de toner te hechten omdat het papier te dik is. Heb je gekeken of er instellingen qua dikte/gewicht voor het papier in de printer zijn?

Als dat er niet is, test dan eens met kleinere batches, dus maximaal 5 of 10 printen per keer, eventjes wachten totdat de machine weer wat 'bijgetrokken' is en dan weer 5 of 10. Als het dan wel goed gaat dan is het absoluut een temperatuur icm papierdikte probleem.

• Q

Q

Topicstarter
Het is niet zozeer een likrand of iets dergelijks. Ik denk dat het gewoon een issue met het papier is in combinatie met een te donkere afdruk.

Ik zal in het vervolg de printer zo licht mogelijk laten printen. Kijken of dat helpt. Ook zal ik testen met wat betere enveloppen.

Bedankt voor de tips.

• darkrain
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-07 14:45

darkrain

Geniet

De opmerking over een te lage fuser temperatuur kan zeker van toepassing zijn.
Je moet de printer wel vertellen dat je enveloppen print, zodat de fuser temperatuur aangepast kan worden.

Leef en laat leven...

• MicGlou
quote:
Q schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 23:40:
Het is niet zozeer een likrand of iets dergelijks. Ik denk dat het gewoon een issue met het papier is in combinatie met een te donkere afdruk.

Ik zal in het vervolg de printer zo licht mogelijk laten printen. Kijken of dat helpt. Ook zal ik testen met wat betere enveloppen.

Bedankt voor de tips.
Het lichter 'zetten' zal het probleem eerder erger maken dan dat het helpt... Een ding is duidelijk, de toner pakt (fused) niet goed op het papier dus is er een probleem met hitte, dat is een vrij eenvoudige conclusie.
Je moet dus gaan vaststellen waarom... dikte van het papier, het soort papier... zit er misschien een soort (thermische) beschermlaag in de enveloppen etc. Of misschien is de fuser zelf wel een beetje gaar aan het worden...

Overigens ben ik een klein stapje verder voor je gegaan... die printer is eigenlijk helemaal niet gemaakt om op dikker papier te printen... er wordt 105gr/m2 maximaal geadviseerd. Er is een speciale invoerlade voor maximaal tot 160gr/m2 enkelzijdig... maar dat is volgens mij niet de lade die je gebruikt aangezien je daar meer in stopt dan er in zou passen.

Ik durf daarom met vrij grote zekerheid te zeggen dat die printer gewoon simpelweg moeite heeft om op temperatuur te komen... omdat die printer dus niet is gemaakt voor dikker papier en de invoer waarmee het 'mag' volgens mij niet gebruikt wordt. Voor die invoer wordt ook een maximum van 10 stuks per batch geadviseerd... wat ook weer mijn vermoedens bevestigd dat het apparaat gewoon ff moet bijwarmen.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Te dik papier geeft altijd vlekken simpel gezegt er is te weinig ruimte in de doorvoer en dan komt het papier tegen dingen waar het niet tegenaan hoort te komen.
Het is trouwens de drum die het probleem geeft maar die zit bij hp in de toner unit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MicGlou
quote:
Frogmen schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 16:31:
Te dik papier geeft altijd vlekken simpel gezegt er is te weinig ruimte in de doorvoer en dan komt het papier tegen dingen waar het niet tegenaan hoort te komen.
Het is trouwens de drum die het probleem geeft maar die zit bij hp in de toner unit.
De toner wordt afgegeven op het papier dus de drum doet zijn werk lijkt het... anders zou je een slechte onduidelijke afdruk krijgen omdat de toner van de drum valt, het zit dan vervolgens wel vast op het papier omdat de fuser wel zijn werk doet.

Maar misschien wel een algeheel probleem met de spanning (voeding?) o.i.d., dan zou het een combinatie van tekort aan statische lading op de drum en te weinig prik naar de fuser kunnen zijn. Het werkt iig niet zoals het moet.

• Q

Q

Topicstarter
Ik heb dit al eens eerder gehad en een nieuwe toner gaf daarna natuurlijk weer een mooie print.

De enveloppen zijn juist erg dun en niet veel dikker dan een A4. Verder kan ik ook niet veel instellen dus ik zal het nog wel eens proberen met een ander merk/type. Op deze staat "70 gsm" C6.

Het papier van de envelop voelt vooral erg glad aan, A4 is meestal ruwer.

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

C6 is enkel het formaat, dat zegt niets.
70grs/m2 zegt alleen iets over dat een vel van 1x1m 70 gram weegt.

En papier komt in zoveel verschillende soorten. Zaken als gloss of mat, gestreken of ongestreken, zeef of vilt-zijde, lang of breedt-lopend, etc..etc.. Dat zijn zaken waar de printer last van kan hebben, vanwege de bochten die een envelop moet maken. Goed, dat is in jouw geval het probleem niet.

Het belangrijkste voor het printer van zaken waar lijm en/of gom in zijn verwerkt, is dat ze hitte bestendig zijn. Anders kan je ze beter met een inkjet printen, die gebruikt die hitte niet.

Als je nu enveloppen hebt met striplock, kijk eens wat er gebeurd als je gom neemt, en visa versa. Het blijft een kwestie van je materiaal afstemmen op de hardware die je hebt.

Op de site van HP kan ik geen temperaturen vinden. Maar een beetje kantoorhandel winkel zou je prima moeten kunnen adviseren welk soort enveloppen je het beste kan gebruiken bij een laserprinter.

Eyyyy macarena !! \o/

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True