Hoog cpu verbruik, flikkerende muis, willekeurige nullen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gannes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:04
Hallo,

Ik ben net nieuw op tweakers en ik weet dus ook niet zeker of dit hier moet staan maar ik heb een probleem:

Woensdag had ik een lanparty, alles ging helemaal goed totdat ik gister mijn pc weer even had gebruikt. Ongeveer om het uur gaat het cpu verbruik heel erg omhoog, begint de muiscursor te flikkeren en komt er een hele rij nullen in een typvlak te staan wat dan is geselecteerd. Ook verandert Windows 7 het colour scheme automatisch naar basic vanwege het hoge cpu verbruik. Dit duurt ongeveer 10 seconden en dan is alles weer voorbij.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-05 16:47
En wat heb je zelf al geprobeerd?
Hint: taakbeheer -> processen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
misschien malware of een virus opgelopen?
eerst even goed scannen is wel het eerste wat ik zou doen

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minix|IA
  • Laatst online: 27-04-2012
Vastgeplakte 0-toets? (cola etc?)

[ Voor 22% gewijzigd door Minix|IA op 22-10-2011 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gannes
@moning2: het enigste wat ik hier uit kan opmaken met mogelijke relatie tot het probleem is dat chrome veel geheugen verbruikt, zou dit iets met het probleem te maken kunnen hebben?
@ionicdog: Ik heb de computer gelijk gescanned met avg toen het probleem de eerste keer voor kwam en ook heb ik ccleaner de boel laten opruimen.
@minix: Ook kan het geen vastgeplakte toets zijn want we hebben nooit eten of drinken bij de pc's gehad.

Toch bedankt voor het snelle reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Idd, uitgebreide virusscan + malware scan doen - in veilige moduds.
ALs je tobo vastgeplakt zat had je dat denk ik wel eerder gemerkt, al is het natuurlijk altijd een mogelijkheid. Een probleem heeft namelijk niet standaard 1 oorzaak, kan ook een comnbi zijn :)

Maar een hoge CPU load kan niet door een tobo veroorzaakt worden - dus daar moet iets anders aan de hand zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gannes
Ik zal de scan in veilige modus straks ook gaan proberen.
Ik had het probleem nu net weer en het bleef maar doorgaan totdat ik ctrl+alt+delete deed en dan op cancel drukte en opeens was het voorbij.
Hetzelfde heb ik ook met een spel wat ik heb geinstalleerd op de lan party, splinter cell. Het laden werkt niet totdat je ctrl+alt+delete doet en dan cancel en dan was het laden opeens voltooid. Maar dit hebben alle pc's op de lanparty gehad met dat spel maar misschien kan het daaraan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-05 16:47
De naam van het installatiebestand was zeker iets als Cr4Ckd-SpliNtar.Cell-REAL waardoor nu iedereen hetzelfde virus heeft. Doe eerst een scan, ga dan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gannes
Ok ik zal zo de scan uitvoeren maar het spel was niet gecracked, een van ons had het op disc, je had geen disc nodig om het te kunnen spelen en ook geen serial om te kunnen lannen.

Edit: Volgens mij is het probleem verholpen. Ik heb gewoon Chrome opnieuw geïnstalleerd omdat ik dacht dat hij te veel geheugen nam sindsdien heb ik het probleem niet meer terug gezien!

Mensen die hier hebben gereageerd, zeer bedankt voor jullie snelle reacties!

[ Voor 42% gewijzigd door Gannes op 22-10-2011 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gannes
Ik had gedacht dat het probleem weg was maar dat is toch niet zo...
Ik denk gewoon dat ik Windows opnieuw ga installeren dan moet het probleem wel weg zijn tenzij het een hardware fout is maar dat lijkt me niet want mijn pc is nog niet eens een half jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

Gannes schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 18:58:
Ik had gedacht dat het probleem weg was maar dat is toch niet zo...
Ik denk gewoon dat ik Windows opnieuw ga installeren dan moet het probleem wel weg zijn tenzij het een hardware fout is maar dat lijkt me niet want mijn pc is nog niet eens een half jaar oud.
zorg er wel even voor dat je je windows schijf formatteerd. En na herinstallatie alle drives met verschillende! virusscanners scant (en cleaned). Niets is zo irritant als een virus dat vrolijk blijft staan als je je OS er opnieuw opgooit.

Overigens is een windows herinstallatie wel erg rigoureus. Misschien toch eerst wat meer virusscanners, mallware scanners en hijjackthis proberen? En je eventlog even doorspitten (eventvwr), en alle stekkertjes even nalopen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit lijkt enigszins op een oud probleem met ATI-drivers waarbij het proces genaamd 'ati2evxx.exe' eens om de zoveel tijd een aanzienlijke hoeveelheid processortijd nodig had en de muiscursor liet knipperen.
Controleer dit even met behulp van Process Explorer, daarmee zie je alle daadwerkelijk draaiende processen in plaats van slechts het aantal dat in Task Manager zichtbaar is.

Dit verklaart echter niet waarom er nullen in een tekstvak zouden verschijnen, maar in ieder geval kun je Process Explorer goed gebruiken. Of je wel of geen ATI-hardware hebt is natuurlijk niet duidelijk omdat je geen specs hebt gepost. ;)

Vraag ook even na bij je LAN-buddies, aangezien pure logica aangeeft dat er daar iets is gebeurd.

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gannes
Bedankt voor jullie reacties!
Ik wacht dan nog maar even met de herinstallatie van Windows. Ik ga nog eens een paar keer goed scannen en process explorer gebruiken.

Weet iemand een goed progamma dat goede scans uitvoert? Ik gebruik nu AVG en ik weet niet of dat nou wel het beste programma is om mee te scannen.

Is het trouwens ook normaal dat als je alleen maar wat zit te browsen de physical memory usage al op 42% staat en dat er bij processen zo'n 79 processen aan de gang zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Gannes op 23-10-2011 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

Microsoft heeft zijn eigen virusscanner / mallwarescanner. Het heet microsoft security essentials. Die zou je ook eens kunnen proberen.

Verder is physical memory op 42% geen probleem. Waarschijnlijk zit daar een hoop prefetch tussen.
79 processen hoeft geen probleem te zijn. Hier draaien er ongeveer 90. Dat ligt geheel aan de apparaten die je aan je computer hangt, en de hoeveelheid achtergrond programma's.

-_-

Pagina: 1