PIII overclocken, waarom grotere fan?

Pagina: 1
Acties:

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik heb hier een PIII-850E op een Asus CuBX moederbord. De processor loopt standaard op 1,7 V. Er zit zo'n standaard Intel Cooler op.

Ik heb 'm nu overclocked naar 8,5*115, 980 MHz. Daarbij heb ik het voltage op 1,85V gezet, op 1,8 issie niet stabiel. De processor is Idle 35 graden en bij zware belasting (Koe, UT) 58-61 graden.

Zoals je hier kan lezen, doet de standaard Intel cooler het helemaal zo gek nog niet (heb ik wel die standaard cooler? Ik vind 'm wel klein..).

Ik wil deze processor graag op 8,5*129 = 1100 MHz krijgen.

Een aantal vragen:
- Is het nuttig om een Super Orb erop te zetten (die maakt 'm maar 2 graden kouder volgens de review van THG. En heeft het zin om bijv. arctic silver erop te smeren?
- Hoeveel volt mag ik er veilig opzetten? Ik dacht zelf aan 1,9 - 1,95, of gaan er dan al dingen fout?
- Hoe warm is ok? Ik bedoel: 60 graden lijkt me op zich iets aan de warme kant maar niet te heet.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

Een aantal vragen:
- Is het nuttig om een Super Orb erop te zetten (die maakt 'm maar 2 graden kouder volgens de review van THG.

*** Ik zou er wel een grotere cooler opzetten, misschien geen SuperOrb maar een GlobalWin VOP32.:9

En heeft het zin om bijv. arctic silver erop te smeren?

*** Dat heeft altijd zin. Artic is gewoon een stuk beter dan alle andere prut die standaard op je cooler zit. het scheelt soms wel een graag of 4-5:)

- Hoeveel volt mag ik er veilig opzetten? Ik dacht zelf aan 1,9 - 1,95, of gaan er dan al dingen fout?

*** Op zich gaat er niks fout, maar warmte ontwikkelt zich dan wel. Dus ik zou (als je dat van plan bent) zeker een grotere cooler kopen. Ga eerst maar gewoon je FSB omhoog gooien, pas als ie eens niet opstart of niet stabiel loopt je voltage omhoog gooien.

- Hoe warm is ok? Ik bedoel: 60 graden lijkt me op zich iets aan de warme kant maar niet te heet.

*** Kijk 30-40 graden is mooi 55 full-load kan ook nog wel, maar 60+ vindt ik vrij hoog. Op zich geen probleem want ze kunnen wel een graad of 75 hebben, maar hoe cooler hoe beter he.

Succes ermee

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
*** Ik zou er wel een grotere cooler opzetten, misschien geen SuperOrb maar een GlobalWin VOP32.
Maar die is waarschijnlijk vrij duur, niet? Enne: waar koop ik die? Bij ocshop.nl zie ik 'm niet staan..
*** Op zich gaat er niks fout, maar warmte ontwikkelt zich dan wel. Dus ik zou (als je dat van plan bent) zeker een grotere cooler kopen. Ga eerst maar gewoon je FSB omhoog gooien, pas als ie eens niet opstart of niet stabiel loopt je voltage omhoog gooien.
DAt heb ik dus gedaan. Ik heb eerst de FSB omhoog gegooid tot het niet stabiel meer draaide. Dat was FSB van 115, dus 980 MHz. Daar crashte win2k na 2 minuten stressen. Dus toen heb ik het voltage verhoogd tot een waarde waarbij ik een uur UT kon spelen zonder te crashen.. :). Dat was dus 1,85V.
*** Kijk 30-40 graden is mooi 55 full-load kan ook nog wel, maar 60+ vindt ik vrij hoog. Op zich geen probleem want ze kunnen wel een graad of 75 hebben, maar hoe cooler hoe beter he.
Ik heb 'm ff teruggeclocked naar 937 MHz op 1,70 V (standaard voltage dus). Nu wordt ie alleen stressed ook 53 graden.. :(.

Dus ik ga nu eerst een goeie koelen en pasta kopen voordat ik verder pruts. Ik ga even zoeken naar die GlobalWin, als je dit leest, post aub even waar die te koop is ;).

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

GlobalWin website

Je kan ook gewoon een coolermastertje tot 1.2ghz nemen, heb ik ook gekocht en doet het perfect.
Dat je zo'n hoog voltage moet gebruiken om toch een relatief laag resultaat te krijgen, heeft denk ik te maken met het feit dat je pech hebt, alleen omdat ie niet veel hoger kan...

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ook wel met het feit dat het nu gewoon brak gekoeld is..

Ik heb nu een ouwe spire (nep-orb) die ik nog had liggen en wat ouwe koelpasta erop gedaan, en het is nu stressed 46 graden ipv 56.. Die Intel Cooler is dus stiekum redelijke bagger..

Overigens: Een 850@980 met baggercooling is op zich niet slecht. Op 937 issie op standaard voltage stabiel. Is vergelijkbaar lijkt me met jouw resultaat :).