Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Auto keuze] Mazda2 de goedkoopste?

Pagina: 1
Acties:

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mijn situatie
Ik heb op zoek naar een auto. Mijn eisen:
-Niet te klein. (Te klein vind ik bijv. 3.6m, bijv. Smart, Picanto, 107 etc). (Maar groot genoeg zijn bijv. de Ibiza, Punto, Rio, Corsa etc.)
-Op langer termijn goedkoop (dus rekening houdend met aanschafprijs, levensduur/betrouwbaarheid, motorrijtuigenbelasting, verbruik, brandstofprijs, afschrijving etc).
-Ik schat ruwweg 10.000km - 14.000km per jaar te rijden.
-Airco
-Het liefst een nieuwe auto, vanwege de Luxe, en omdat ik 2dehands verkopers moeilijk vertrouw (vanwege het manipuleren van de tellerstand, niet melden van mankementen etc).

Ik zie dat de zuinigheid van de auto, redelijk wat invloed heeft op de kosten. Ik zal het toelichten met een Opel Corsa als rekenvoorbeeld.
Opel Corsa versie:
-1.0 Twinport, benzine, verbruik 19.6km/L, 120 gr/km co2, €12.495,
-1.3 CDTI EcoFlex, diesel, verbruik 28.6km/L, 94 gr/km co2, €14.895,
-1.2 EcoFlex LPG, lpg, verbruik 14.7km/L, 110 gr/km co2, 1100kg, €13.495

Totale Brandstof
Stel je gaat uit van de huidige brandstof prijzen:
-benzine: 1,699 euro/L
-Diesel: 1,419 euro/L
-LPG: 0,782 euro/L
En je gaat uit dat je 200.000km gaat rijden met de auto, dan kom je op de volgende totale prijzen voor brandstof over die hele 200.000km:
-Benzine: 17.337 euro
-Diesel: 9.923 euro
-LPG: 10.639 euro

mrb
De hogere aanschafkosten van een diesel auto, haal je dus met de brandstof er gemakkelijk weer uit. Daarnaast gaat een diesel motor ook langer mee, en betaal je bij de diesel tot 2014 geen MRB (motorijtuigenbelasting), maar na 2014 ga je de volle pond betalen. Voor de diesel is dat nu 0 euro per jaar, maar vanaf 2014 is dat 1028 euro per jaar. Voor de benzine Corsa betaal je 496 euro per jaar, en voor de LPG versie 660 euro per jaar.
Stel je doet 12 jaar met de auto, dan betaal je het volgende aan MRB over die volledige periode:
-Benzine: 12*496 = 5.952 euro
-Diesel: 2*0+10*1028 = 10.280 euro
-LPG: 2*0+10*660 = 6.600 euro

totale kosten
Als we voor het rekengemak er vanuit gaan dat elke versie even lang mee gaat, dan krijg je de volgende totaal kosten (aanschaf+brandstof+mrb) over de totale periode:
-Benzine: 12495+17337+5952 = 35.784 euro
-Diesel: 14895+9923+10280 = 35.098 euro
-LPG: 13495+10639+6600 = 30.734 euro

Hierbij is geen rekening gehouden met dat een Diesel motor over het algemeen langer mee gaat dan een benzine motor, en LPG over het algemeen (?) meer onderhoud nodig heeft.

Groffe conclusie:
-Des te meer je per jaar rijdt, des te voordeliger de diesel wordt.
-Bij de benzine versie ben over de totale periode veel kwijt aan brandstof.
-LPG is vrij voordelig. (Even aannemende dat de onderhoudskosten hetzelfde zijn.)

---

Mazda 2 BiFuel (LPG)
Een LPG auto lijkt me erg interessant.
Ik heb een aantal auto's van diverse merken op een rij gezet, en kom tot de conclusie dat een Mazda2 BiFuel erg voordelig is. Mazda 2 BiFuel LPG specs:
-Prijs: € 13.990 (komen nog vrijklaarmaak kosten bij)
-CO2: 110 gr/km (en dus vrijstelling mrb tot 2014)
-Gewicht: ~930kg? (relatief erg licht, waardoor je na 2014 maar 360 euro/jaar mrb betaalt)
-verbruik: 15,3 km/L
-Lengte: 3,999m
-LPG brandstof kosten over 200.000km: 10.222 euro
-MRB over de totale periode (12 jaar): 3.600 euro
-Totale kosten: 27.812 euro

Ik denk dat dit één van de voordeligste auto's is in zijn klasse en met deze lengte. (Als je kijkt naar de totale kosten op langer termijn.)

Zelfs als ik 2de hands zou gaan (met de gegeven eisen), dan lijkt deze nieuwe Mazda 2 me alsnog voordeliger, vanwege het grote verschil in totale brandstof kosten.

Klopt mijn conclusie/bewering een beetje? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Cyb schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 23:49:
Klopt mijn conclusie/bewering een beetje? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
Op zich is zo'n bi fuel ding wel geinig jah. Je moet niet vergeten dat ie ook wat meer afschrijft, mensen zijn over het algemeen niet zo happig op een 2e hands wagen op gas, zeker niet als je hem echt pas gaat verkopen met die geplande 200.000km op de teller.

Gas is hier in Nederland goed verkrijgbaar, maar in het buitenland is dat niet overal zo en soms heb je daar verloopnippels nodig, omdat het niet allemaal 1 op 1 past. Ook ben je niet overal even welkom, zoals op boten of in de kanaaltunnel, hetgeen natuurlijk alleen maar van belang is als je op reis gaat met die wagen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Je berekeningen zien er bij een eerste blik wel solide uit. Ik mis wel het onderscheid tussen kosten nu en kosten in latere jaren. Om het heel volledig te doen zou je moeten indexeren en terugrekenen naar de huidige contante waarde. (aan de andere kant, als de jaarlijkse inflatie over de kosten van brandstof en MRB vergelijkbaar is met de rente, maakt dat onder de streep niets uit).

Twee zaken vallen me op.

Ten eerste dat je weel heel gunstige verbruikscijfers telt. Zoek even het praktijkverbruik op van de auto's of zet anders een procent of 20 bovenop het verbruik.

Verder is het een lange-termijn verhaal. Je bent kennelijk van plan om de auto nieuw te kopen en 14 a 20 jaar te houden tot aan de 200000 km.
In hoeverre is dat realistisch? Als je nu een nieuwe auto rijdt, dan is de kans aanwezig dat je over een aantal jaar opnieuw een nieuwe auto zult willen. Zeker als je auto over 10 of 12 jaar minder betrouwbaar zou gaan worden en allerlei duur onderhoud nodig heeft. En er komen altijd nieuwere, zuinigere auto's langs. De kans is dus groot dat je gaandeweg toch weer iets anders wilt.
Als je een vergelijking maakt waarin je een auto niet afrijdt maar inruilt, dan komt de verwachte restwaarde in je berekening binnen. Klein, zuinig, Duits en benzine zijn de juiste woorden voor dat deel van de vergelijking.

Uitgaande van een scenario waarin je de auto afrijdt zal je berekening kloppen. Met het voorbehoud dat de verkrijgbaarheid en kosten van LPG op deze termijn een enigzins onvoorspelbare factor zijn.

Uitgaande van het scenario waarin je na X jaar je auto gat inruilen, zou ik persoonlijk kijken naar een Polo of Ibiza met de nieuwe 1.2TSI 90pk motor.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 15:16
Cyb schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 23:49:
Mijn situatie
...-Het liefst een nieuwe auto, vanwege de Luxe, en omdat ik 2dehands verkopers moeilijk vertrouw (vanwege het manipuleren van de tellerstand, niet melden van mankementen etc).
....
Je hebt tweede hands en je hebt ECHT tweede hands.
Bij een auto van circa 6mnd tot een jaar is de grootste "kop" er van af en is de prijs aanzienlijk lager.
Vaak hebben deze amper 20K gereden en vertonen zelde mankementen.

Ik zou juist een hele jonge tweede hands kopen vanwege de enorme afschrijving in het begin.
Bij erkende dealers vind je vaak mooie betaalbare modellen zonder geknoei en met garantie.

wijze woorden

• t_captain
"hele jonge tweedehands" --> demo auto. gebruikt door de verkoopadviseur in de wetenschap dat deze auto toch snel de deur uit zou gaan en door proefrijders die de betrouwbaarheid van de wilden testen door te kijken of je hem kan slopen in een half uurtje ;)

Een moderne auto kan wel wat mishandeling hebben, maar ik denk dat de slijtage van 6 maanden proefrijden vergelijkbaar is met de slijtage van 2 jaar particulier bezit.

Bij auto's in deze klasse die van een particulier komen zou ik bedacht zijn op twee zaken:
- heel weinig kilometers --> alleen gebruikt om naar de winkel te rijden; elke twee kilometer een koude start meegemaakt
- waarom doet iemand hem zo snel weg, in een klasse waar mensen vaak lang aan hun auto vasthouden? --> zorg voor volledige garantie incl elektronica voor tenminste 1 jaar

Bij grotere auto's zou ik niet gauw nieuw kopen, die schrijven wel heel hard af. Denk aan een BMW van 60.000 nieuw, na 3 jaar en 1 eigenaar te koop voor 30k. Maar in de klasse waarover deze post gaat, ruilen auto's zo duur in dat je ze beter nieuw koopt. zeker als de dealer of importeur net een leuke aktie heeft lopen.

• vodkajus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2024
wanneer je op www.directlease.nl kijkt dan zie je wat de maandprijzen per auto zijn.

je kan dan makkelijk vergelijken wat de kosten zullen zijn.
leaseautos berekenen daarin alles in het leasebedrag incl. brandstof.

Ik dacht wel dat bij je gebruik van 10.000 km benzine autos voordeliger zijn dan diesel en/of lpg.

Wat betreft zuinigheid, heeft anwb een top 10 zuinige autos.
http://www.anwb.nl/auto/k...op-10-zuinige-auto-s.html

Wanneer je anwb lid ben of ga worden, kan je inloggen op hun website.
Daar staan meer info. ANWB heeft per auto ook de kosten berekend per auto. zelfs per segment autos.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 09:42:
Maar in de klasse waarover deze post gaat, ruilen auto's zo duur in dat je ze beter nieuw koopt. zeker als de dealer of importeur net een leuke aktie heeft lopen.
Tussen de inruil en de vraagprijs lijkt in de handel een gat te zitten van 2000 euro. Bij auto's onder de 10 mille tikt dat hard aan. Dan komen er ook nog kosten rijklaarmaken (voor een auto die het al doet) en een beurt volgens schema bij. (ook extra).

De 1.0 benzine valt net een klasse lager volgens autoweek, dus dat komt op 400 euro MRB per jaar (in ZH)

[ Voor 8% gewijzigd door bouwfraude op 23-10-2011 00:35 ]

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Vergeet ook niet dat een diesel vaker APK nodig heeft en dat die ook iets duurder is (vanwege ik dacht een roetmeting).

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:25
Idd roetmeting! En roetfilters moeten eens in de x-tijd vervangen of gereinigd worden (indien aanwezig)
ecoflex = turbo = een dure reparatie als die stuk gaat!

LPG, bij omgebouwde benzine auto's slijten kleppen veel door de hitte. Houd rekening met een kop revisie! (weet niet hoe het met fabriek af LPG zit)

Je berekening?
je planning is 200.000KM met de auto rijden
je planning is 10.000-14.000KM per jaar

Is dus zeker 14 jaar met je auto rijden. Kan wel maar is erg lang.

Goedkoop? Een oldtimer (die op dit moment oldtimer is) op diesel: geen MRB, ruimte luxe (als je de juiste oldtimer hebt, BMW/MB) en iets meer kreukenzone als de huidige C1/Aygo/Smart ECO karretjes.
Nadeel is onderhoud, wat qua onderdelen wellicht goedkoper is.

Want mensen op de achterbank maken deel uit van de kreukelzone. Sommige mensen vergeten dat wel eens:
Afbeeldingslocatie: http://www.vid.nl/images/nieuws/VID.2011.294.10.2.jpg

• t_captain
@Bouwfraude: die 2000 bevat ten eerste kosten voor onderhoud en klein herstel die de verkoper in de aanloop naar de inruil bespaart. Daarnaast is het geen vast bedrag. Op grote auto's zitten veel grotere marges tussen inkoop en verkoop dan op kleintjes. Op een 107 denk ik dat het gat slechts 1200 a 1500 is, op een dikke BMW kan het zomaar >5000 euro zijn. Heeft ook te maken met de hogere rentelast en de hogere voorraaddagen op grote auto's.

@Bartjee: goed punt over diesel. Ik denk dat over een periode van 200.000 km en 15 jaar het onderhoudsbudget van een diesel zo'n 50% hoger ligt als van een benzine.

Maar de belangrijkste vraag blijft hoe zeker TS weet dat hij nu een nieuwe auto wil rijden maar over 10 jaar een 10 jaar oude auto. Ik heb echt het vermoeden dat over X jaar de nieuwe auto's weer gaan trekken. Om niet te spreken van veranderingen in je leven tijdens zo'n periode; misschien moet er over 5 jaar wel een stationcar komen.

Vandaar dat je zowel "afrijden" als "op termijn inruilen" scanario's moet bekijken.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Met de LPG prijs van 0,782 euro/L zit je veel te hoog.
Kijk eerst eens in je omgeving wat je daar voor LPG betaald. Hier betaal ik nu 0,64 euro/L. Dat is een besparing van 2000 euro.

• SniperGuy
Owh nog iets: met LPG kan je niet met de trein naar Engeland :)

• thefox154
  • Laatst online: 17-11 07:09
SniperGuy schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 15:11:
Owh nog iets: met LPG kan je niet met de trein naar Engeland :)
Dan neem je de boot? Stenaline vertrekt bijna naast de terminal van trein.

Ik heb zelf een aantal jaren geleden de gok genomen in een nieuwe octavia. 120k met de auto gereden en dat is perfect gegaan. Volgens de dealer destijds was meer onderhoud een fabeltje, als je maar wist in welke motor je lpg gaat gebruiken. Niet alles is daar even geschikt voor. Als het fabrieksaf al is, dan zou ik me hier niet ongerust overmaken. Het was een leuke budget oplossing en van de vermogen afname merkte je eigenlijk heel weinig. Zou ik weer op budget zoeken, zou ik weer voor LPG kiezen. Op dit moment aan het dieselen, de wat snellere motoren lenen zich niet zo voor lpg.

• Cyb
  • Niet online
Goede feedback.

@t_captain. Mijn lange-termijn verhaal is eigenlijk behoorlijk onzeker, en mijn afstand per jaar inschatting is eigenlijk slechts een vrij korte termijn inschatting. Ik ben van plan op loop afstand van mijn werk te gaan wonen. Ik vraag me inderdaad ook af of ik 12 jaar of langer eenzelfde auto wil hebben. Iets wat denk ik vooral bepaald wordt door de dan onbekende financiele situatie, en hoe vaak ik op de weg zal zitten.
Waarom zijn Duits en benzine goed voor een hoge restwaarde? (Diesel zeker niet vanwege de hoge mrb en onderhoudskosten?)
En waarom een 1.2TSI 90pk motor i.p.v. bijv. een 1.2 60pk (~2000 euro goedkoper).

@SniperGuy, die auto op die foto moet ik in ieder geval niet hebben :P. Wat voor auto is het eigenlijk?

@Bartjee,t_captain ik zie op anwb dat de onderhoudskosten bij diesel inderdaad ruwweg 2x zo hoog zijn. Dat kan aardig oplopen.

@Part, die LPG prijs komt van nu.nl.

• t_captain
Cyb schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 16:27:
Goede feedback.

@t_captain. Mijn lange-termijn verhaal is eigenlijk behoorlijk onzeker, en mijn afstand per jaar inschatting is eigenlijk slechts een vrij korte termijn inschatting. Ik ben van plan op loop afstand van mijn werk te gaan wonen. Ik vraag me inderdaad ook af of ik 12 jaar of langer eenzelfde auto wil hebben. Iets wat denk ik vooral bepaald wordt door de dan onbekende financiele situatie, en hoe vaak ik op de weg zal zitten.
Waarom zijn Duits en benzine goed voor een hoge restwaarde? (Diesel zeker niet vanwege de hoge mrb en onderhoudskosten?)
En waarom een 1.2TSI 90pk motor i.p.v. bijv. een 1.2 60pk (~2000 euro goedkoper).

@Bartjee,t_captain ik zie op anwb dat de onderhoudskosten bij diesel inderdaad ruwweg 2x zo hoog zijn. Dat kan aardig oplopen.
Als er nog veel onzekerheid zit in je aantal kilometers en in je lange-termijn inschatting, dan zou ik primair richten op een scenario waar je een auto koopt en over een X aantal jaren weer verkoopt. Naast aanschafwaarde en operationele kosten is restwaarde dan een factor in het verhaal.

Over afschrijving:
Kijk op sites zoals gaspedaal voor tweedehandse auto's en zoek op bv autoweek.nl de nieuwprijs erbij. Dan zul je merken dat kleine, zuinige auto's relatief de meeste waarde vasthouden. Grote zuipschuiten schrijven het hardst af. Dat is ook wel te verklaren: wie minder geld heeft, koopt vaak een tweedehands auto i.p.v. een nieuwe. Deze doelgroep zit in het algemeen niet te wachten op een auto met hoge kosten voor verzekering en wegenbelasting.
Hetzelfde geldt voor diesels. Die dingen zijn primair interessant voor mensen die veel kilometers rijden. Mensen die oudere auto's kopen, rijden gemiddeld minder kilometers per jaar. Vandaar dat je ziet dat een diesel de extra aanschafprijs t.o.v. een benzine in de eerste 4 jaar grotendeels afschrijft.
Vandaar dus de trefwoorden "klein", "zuinig" en "benzine".
Verder zijn we een beetje verknocht aan Duitsers. Kijk hoeveel geld er nog wordt gegeven voor een Golfje van 1995 en zet dat af tegen de prijs van bv een Peugeot 306 of Nissan Almera van datzelfde jaar.

Tenslotte mijn voorkeur voor de Polo 1.2 TSI i.p.v. de 1.2 old skool. Ten eerste ga je zelf van die auto genieten. Een TSI is echt een fijn blok, met flinke trekkracht in de lage toeren en mooi soepel. De 1.2 60pk is eigenlijk net een maatje te klein voor de Polo. Dat zal je waarschijnlijk gaan irriteren. Dan is er het brandstofverbruik. Volgens mij loopt een TSI ondanks de extra pk's nog zuiniger, al heb ik de cijfers er niet bij.
En dan is er de restwaarde. De 1.2 zijn ze volgens mij aan het uitfaseren (vandaar de stuntaanbieding van een Polo voor 10.xxx euro). De 1.4 (non-TSI) gaat er zeker uit want die wordt vervangen door de nieuwe 1.2TSI 90pk. TSI is een beetje het nieuwe toverwoord van VW producten. Alles wat nog geen TSI heet, is gedateerd. Als je over een jaar of 5 een Polo gaat inruilen, dan zal er waarschijnlijk een aardig verschil ontstaan in de restwaarde.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Even los van alle berekeningen, de Mazda 2 is ook gewoon een leuke auto.
Ik heb precies een jaar geleden een nieuwe Mazda 2 TS+ 85pk gekocht.
Ziet er leuk uit, weegt weinig, is snel zat en heeft een lekkere wegligging. Vooral in de bochten.
De bifuel was er toen nog net niet. Ik rij met hele korte afstanden (<5km) 1op 13 en bij > 10 km haal ik 1op 15.
Wat hij op echte lange afstanden doet weet ik niet.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Cyb schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 16:27:
....

@Part, die LPG prijs komt van nu.nl.
Op nu.nl kun je geen LPG kopen. ;)

De adviesprijs (wat dat ook voor fantasieprijs mag zijn) is voor LPG vaak 20 tot 30% hoger als wat ik aan de pomp betaal. Voor benzine en diesel is de adviesprijs prijs ook wat hoger maar lang niet zoveel als voor LPG.
Voor het vergelijken van brandstoffen moet je dus uitgaan van de prijs die je werkelijk gaat betalen.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:12
SniperGuy schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 04:42:
Idd roetmeting! En roetfilters moeten eens in de x-tijd vervangen of gereinigd worden (indien aanwezig)
ecoflex = turbo = een dure reparatie als die stuk gaat!

LPG, bij omgebouwde benzine auto's slijten kleppen veel door de hitte. Houd rekening met een kop revisie! (weet niet hoe het met fabriek af LPG zit)

Je berekening?
je planning is 200.000KM met de auto rijden
je planning is 10.000-14.000KM per jaar

Is dus zeker 14 jaar met je auto rijden. Kan wel maar is erg lang.

Goedkoop? Een oldtimer (die op dit moment oldtimer is) op diesel: geen MRB, ruimte luxe (als je de juiste oldtimer hebt, BMW/MB) en iets meer kreukenzone als de huidige C1/Aygo/Smart ECO karretjes.
Nadeel is onderhoud, wat qua onderdelen wellicht goedkoper is.

Want mensen op de achterbank maken deel uit van de kreukelzone. Sommige mensen vergeten dat wel eens:
[afbeelding]
Een moderne 'kleine' auto is veiliger dan een grote oldtimer. 5th gear heeft dit jaren geleden laten zien door een Volvo 740 oid (Hoe veilig en groot moet je merk zijn?) op een Renault Modus te laten klappen... Raad maar in welke auto je beter kon zitten.

Hou trouwens bij LPG ook rekening met benzinekosten, ik weet niet hoe het met 'fabrieksaf' modellen zit, maar normaal zal je naast LPG ook wat benzine verbruiken voor oa het starten.

[ Voor 6% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 23-10-2011 19:06 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 18:08:
TSI is een beetje het nieuwe toverwoord van VW producten. Alles wat nog geen TSI heet, is gedateerd. Als je over een jaar of 5 een Polo gaat inruilen, dan zal er waarschijnlijk een aardig verschil ontstaan in de restwaarde.
Te kleine 1.2 turbomotoren die altijd zwaar belast gaan worden hebben niet de te verwachten levensduur van een standaard 1.6 waar gewoon minder aan stuk kan.
Ik zou ze tweedehands niet aanschaffen...

@foto, de auto die van de achterkant in de prak zit is een smart forfour. Daar zitten de kinderen in de kreukelzone. In een smart fortwo zit de bestuurder/ster er zelf.

[ Voor 13% gewijzigd door bouwfraude op 23-10-2011 23:13 ]

• SniperGuy
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:04:
[...]

Een moderne 'kleine' auto is veiliger dan een grote oldtimer. 5th gear heeft dit jaren geleden laten zien door een Volvo 740 oid (Hoe veilig en groot moet je merk zijn?) op een Renault Modus te laten klappen... Raad maar in welke auto je beter kon zitten.

Hou trouwens bij LPG ook rekening met benzinekosten, ik weet niet hoe het met 'fabrieksaf' modellen zit, maar normaal zal je naast LPG ook wat benzine verbruiken voor oa het starten.
Dat filmpje ben ik bekend mee, de modus kwam als "winnaar" uit de test. Helaas kan je er niet altijd voor kiezen om een aanrijding aan de voorkant te hebben. met een kop-staartje is het snel gebeurd met kleinere auto's :X
bouwfraude schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 23:08:
[...]

Te kleine 1.2 turbomotoren die altijd zwaar belast gaan worden hebben niet de te verwachten levensduur van een standaard 1.6 waar gewoon minder aan stuk kan.
Ik zou ze tweedehands niet aanschaffen...

[...]
De eerste problemen heb ik al gelezen met kapotte blowers/turbo's in kleine blokjes :/

• t_captain
90pk uit 1.2 liter is echt niet zoveel.

Een fatsoenlijke 1.6 zonder turbo's doet een pk of 120 en dat is hetzelfde specifieke vermogen. Wel moet je een turbo met een beetje zorg rijden. Even de tijd gunnen op warm te worden en ook niet kokend heet meteen uitzetten. Maar als je een auto als 1e eigenaar koopt en er goed mee omgaat, zie ik geen reden waarom betrouwbaarheid een probleem zou moeten zijn.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:03
Volgens mij moet je wat realistischer naar de aannames kijken. Je gaat echt geen 14 jaar in deze auto rijden. 14 Jaar is echt lang, bedenk maar eens hoe oud je dan bent bijvoorbeeld.

Daarnaast is een nieuwe auto juist minder luxe omdat ie nou eenmaal veel meer kost, een jonge tweedehandse bij de dealer met garantie is dan financieel gezien een betere keuze.

[ Voor 18% gewijzigd door MrFl0ppY op 24-10-2011 09:50 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Pagina: 1