[iMac] Harddisk troubles

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 15:31
Mijn iMac, 24" 2.8ghz C2E, heeft een probleempje. Enkele maanden geleden overleed mijn harde schijf, ergens ging 't mis, niet helemaal achterhaalbaar, maar maar de hdd kapte er mee, dat is balen, wat data weg. Maar de schijf was niet meer te vinden, hij stond niet meer onder device info, geen enkele app vond 'm. Dus SMART status lukte niet echt. Beetje raar, maar goed, ik zocht er niet echt veel achter, schijven gaan wels dood dacht ik.

Vervolgens heb ik een nieuwe HDD gekocht, een 2TB Hitachi HDS723020BLA642. Deze heeft de originele iMac hdd van 500 gb vervangen, ging met klein beetje moeite fantastisch. Ik was weer helemaal happy.

Nu, werkte dat een tijdje gewoon perfect, maar 2-3 weken geleden, ramp. Ik kwam thuis na een weekje weg, en zette de iMac aan, ik krijg een folder icoon oid, iig systeembestanden beschadigd. Met de SL DVD en Disk Utility kon ik de disk niet herstellen, mounten van de disk ging al niet echt. Disk uiteindelijk geformatteerd, Lion erop gezet. Ding liep weer..

Totdat, een paar dagen later filesysteem weer corrupt werd, ook weer sysfiles weg. Toen werd ik even paranoide. Lion op een externe disk geinstalleerd en TechTool Pro, SMART Utility, SMART Reporter geinstalleerd. SMART Utility concludeerde failing, paar pending bad sectors, paar failing. TechTool vond de disk gewoon oke, SMART Reporter geeft ook groen aan.

Omdat ik het niet vertrouwde heb ik de disk geformatteerd en gezero'd. Vervolgens een Surface Scan gedaan met TechTool. De iMac stond zo'n 4 uur voor 't formatteren te ratelen, en 4 uur voor de surface scan. Geen pending slechte sectoren, en geen slechte sectoren. Alle SMART attributes stonden op normale waarden. Dus bij alles wat 0 moet zijn, ook 0, verder geen fouten, en andere waarden keurig. TechTool en SMART Reporter vonden de disk perfect, SMART Utility bleef 'm failing vinden.

Dus, Lion er op nieuw opgezet, met 't idee, even kijken hoe lang deze grap gaat duren, en ja, gister was het raak. De iMac aangezet, grijs scherm. Ik plug mijn externe disk met Lion in, en ja, verhaaltje begint opnieuw. Exact zelfde probleem. Tussendoor kreeg ik een waarschuwing van SMART Utility, over een read error.

In SMART Utility komen de volgende errors voor:

code:
1
2
3
4
5
6
Number | Time occurred | Error | Prior Command
661 | 1085 hours | Uncorrectable Error | READ DMA EXT
660 | 1085 hours | Uncorrectable Error | READ DMA EXT
659 | 1085 hours | Uncorrectable Error | READ DMA EXT
658 | 1085 hours | Uncorrectable Error | READ DMA EXT
657 | 1085 hours | Uncorrectable Error | READ FPDMA QEUED

Van de attributen staan er 2 rood,

Current pending sector count, met als raw value 1129 en offline uncorrectable sector count op 177.

Nu vind ik dat vreemd, in een paar dagen, zonder de mac te verplaatsten of wat dan ook zoveel kapotte sectoren? En na de vorige format opeens geen kapotte sectoren meer? TechTools vind nog steeds dat de harde schijf kosjer is. Ook is het vreemd dat ik 2 keer in een niet al te lange tijd 2 harde schijven met problemen heb.

Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om op de gok deze disk te vervangen, het is een aardig klusje om de iMac open te maken, en de disk te vervangen, en heb nu niet echt de tijd ervoor om straks weer met een failing disk te zitten. Wat zou er fout kunnen zijn dat bijdraagt aan een falende HDD, behalve dat ding zelf?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 14:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik denk dat je imac een probleem heeft, of je hebt wel heel toevallig twee schijven defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:09
Waarschijnlijk een schijf die in de winkel is gestuiterd of je imac wordt te heet (omdat je de ventilator hebt uitgezet).

Hitachi is niet echt een schijfmerk die goed tegen warmte kunnen is wat ik heb gemerkt. Diverse Hitachi-schijven al stuk gehad. Allemaal ongeveer op de zeflde manier zoals jij hierboven beschijft. Ik heb er zelf nu een 5400 toeren schijf in zitten van 2TB en deze doet het alweer paar maanden goed van dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
sebastius schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 23:41:
Ik denk dat je imac een probleem heeft, of je hebt wel heel toevallig twee schijven defect.
ja, dat is 't gekke. Hitte is het niet, geen fan is uitgezet, en de iMac heeft eigenlijk behoorlijk lang goed gedraaid, om dan even in korte tijd 2 disks kapot te hebben.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Je zou bijna denken dat een ander component in de iMac de schrijffouten veroorzaakt. Wel component dat dan zou moeten zijn weet ik eigenlijk niet. Wat voor disk zat er oorspronkelijk precies in (merk, type)?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
De vorige hdd is een WD500AKS / WD Caviar SE16, ik heb ook 't idee dat een ander component een probleem veroorzaakt, maar ik vraag me af hoe ik dat kan ontdekken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk dat je gewoon pech hebt met 2 kapotte disk achter elkaar. Ik zou de hard-disk RMA sturen en ondertussen even vanaf een externe usb disk werken ofzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 14:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Check je voeding en moederbord voor lekke condensatoren. Verder kun je het beste nog 1 keer de harddisk vervangen. Valt ie weer uit dan denk ik dat je je iMac moet afschrijven en voor onderdelen op eBay/marktplaats kan knallen (levert een hoop op!)
Pagina: 1