Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Ik heb op het werk een applicatie server draaien met daarop een Cache intersystems database (enige taak vd server), dit was een oud beestje en is dus vervangen door een nieuwe HP ML380 G7. Daarop is VMware 4.1 geïnstalleerd en daarop windows server 2008 R2, er is gekozen voor een oplossing met virtuele server om in de toekomst ook mijn DC hierop te installeren.

Woensdag avond heb ik de database overgezet naar de nieuwe server, en vanaf donderdagochtend is hij in gebruik vanavond dat moment krijg ik op de windows 7 clients de volgende Winsock foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.audi-fan.nl/fileadmin/user_upload/_temp_/winsockerror.jpg

Het vreemde is dat de XP/vista machines prima werken, de foutmelding komt alleen op de windows 7 machines voor. Blijkbaar is de connectie met de database server even weg waardoor de gebruiker uit zijn softwarepakket wordt gegooid met deze melding. De winsock foutmeldingen zijn volgens mij windows netwerk foutmeldingen en worden niet gegenereerd vanuit de database software... als ik er op google kom ik hem ook vaak genoeg tegen.

Wat ik allemaal gedaan op op aanraden van de helpdesk \ nav google:
- server resetten (virtueel maar ook echt hardware matig)
- switches (HP Procurve) resetten.
- server op andere poort in de switch
- op zowel de server als de win7 clients ipv6 uitgezet
- op zowel de server als de win7 clients de firewall uitgezet.
- op de clients de driver van de netwerkkaart updaten.
- op de clients "netsh winsock reset" commando uitvoeren
- op de clients virusscanner verwijderd.
- op de clients de NIC van 1000mbit op 100mbit gezet.

De foutmelding is compleet random, soms gaat het 2 uren goed, soms komt de melding om de 2 minuten. nooit op alle werkstations tegelijk, nogmaals de XP werkstations doen het prima enkel win 7 geeft deze foutmelding. met de oude windows 2003 server nooit dit probleem niet gehad. Het conflict zit hem blijbkaar in de windows 7 clients - windows 2008 server combinatie

De foutmelding staat open bij de helpdesks van zowel de database leverancier als de leverancier van de server... maar intussen zit ik nog met het probleem en dus slecht functionerende software.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen aan de foutmelding?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
aanvulling, gisteravond de server binnen vmware aan een andere nic gehangen, deze nic had ik al bekabeld aan een HP procurve 100mbit switch. helaas vanmorgen alweer vrij snel de foutmelding. Wat wel opvallend is dat binnen VMware word ook netjes 100mbit full duplex aangegeven maar in win 2008 zelf blijft de verbinding 1000mbit?

Als er nog mensen zijn met ideeën over deze winsock melding graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hiervoor zul je moeten gaan tracen met Ethereal o.i.d. en - gezien het nivo van "troubeshooting" - moet je niet met de helpdesk praten maar met (een van) de developers. Alhoewel je deze nog zou kunnen proberen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Mjah kheb een van de developers gesproken, ze weten het ook niet... irritant genoeg kennen ze het probleem niet ze hebben (uiteraard) meer klatnen met een server 2008 - win 7 combinatie maar het probleem is nog niet eerder voor gekomen.

Cd-rom drive had ik niet gemount in VMware dus daar zal het niet aan liggen. Kan hem juist eens connecten aan de fysieke drive in de server... maar kheb wel het idee dat ik steeds vreemdere dingen ga proberen...

Het probleem doet zich ook voor op win vista werkstations maar omdat ik die bijna niet gebruik viel dat niet op, dus win7/vista wel de winsock error en XP draait als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Ik ben vandaag aan het loggen geweest met Ethereal, en op een werkstation wat de winsock foutmelding kreeg ben ik iets "raars" tegen gekomen

eerst even een screenshot van de log van het moment van de winsock reset):
Afbeeldingslocatie: http://www.audi-fan.nl/fileadmin/user_upload/_temp_/arp.jpg
euh grote afbeelding dus link: http://www.audi-fan.nl/fileadmin/user_upload/_temp_/arp.jpg

- in de 3'de regel doet het werkstation (10.0.0.58) een ARP request naar het ip van de applicatie server (10.0.0.2)
- In de 4'de en 5'de regel krijgt het werkstation 2 verschillende MAC adressen terug, eentje van de Cisco firewall en eentje van de VMWare server.
- in de 7'de regel krijgt het werkstation een reset
Afbeeldingslocatie: http://www.audi-fan.nl/fileadmin/user_upload/_temp_/reset.jpg

is dit opvallend?

[ Voor 9% gewijzigd door Chaoss op 25-10-2011 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dat 7e frame komt - volgens je trace - van 10.0.0.2 maar van welk hardware adres komt-ie?
Als de client, op basis van de ARP reply, besluit om de bestaande sessie voort te zetten, naar het hardware address van de firewall, kan ik me wel voorstellen dat die firewall een reset teruggeeft.

Waar zit die firewall in het plaatje? Waarom reageert-ie op een ARP voor een IP-adres wat niet van hem is, of waarom denkt-ie dat het IP-adres wel van hem is?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Hey nu je het zegt die cisco geeft zo te zien inderdaad zijn eigen mac adres terug... dat is wel vreemd. Kzal morgen de config vd firewall eens bekijken of ik kan ontdekken waarom dat is. Die cisco hoort helemaal niet op een arp naar 10.0.0.2 te reageren lijkt me, maar het zou iets met Cisco Proxy ARP te maken kunnen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 25-10-2011 20:39 ]

Pagina: 1