Dag allemaal,
Graag wil ik jullie advies over het volgende onderwerp, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Ik wil per 2012 kleine applicaties gaan maken en hiervoor een vergoeding vragen.
Bijvoorbeeld apps voor mobieltjes, MS Excel en MS Access applicatie, webapplicaties,
ipadacpplicaties en allerlei andere applicaties, etc….
Het maken van deze applicaties zie ik als hobby, en dus extra inkomen naast mijn vaste baan.
Als ik dit wil realiseren hoe kan ik het best beginnen.
Moet ik me laten inschrijven bij het KvK? En wat mag dit dan wel kosten per jaar?
Of moet ik me laten informeren bij de belastingdienst?
Ben ik dan een ZZP’er of mag ik mezelf ondernemer noemen?
En aan welke wet en regelgeving moet ik mij nog meer houden?
Mocht het een succes worden, tot welk bedrag mag ik dit naast mijn vaste baan doen?
Of is het dan verstandige om alleen hiermee mijn brood te verdienen.
Stel je voor dat ik bijvoorbeeld per applicatie een bedrag van € 100 vraag,
Hoeveel moet ik dan afstaan aan inkomstenbelasting, of moet ik er nog BTW over betalen?
Ik ben helemaal nieuw op dit vlak dus weet er nog totaal niks van af.
Wel wil ik alles goed in beeld krijgen en alles goed regelen, zodat ik achteraf niet tegen bepaalde verborgen kosten aanloop.
Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reacties.
Graag wil ik jullie advies over het volgende onderwerp, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Ik wil per 2012 kleine applicaties gaan maken en hiervoor een vergoeding vragen.
Bijvoorbeeld apps voor mobieltjes, MS Excel en MS Access applicatie, webapplicaties,
ipadacpplicaties en allerlei andere applicaties, etc….
Het maken van deze applicaties zie ik als hobby, en dus extra inkomen naast mijn vaste baan.
Als ik dit wil realiseren hoe kan ik het best beginnen.
Moet ik me laten inschrijven bij het KvK? En wat mag dit dan wel kosten per jaar?
Of moet ik me laten informeren bij de belastingdienst?
Ben ik dan een ZZP’er of mag ik mezelf ondernemer noemen?
En aan welke wet en regelgeving moet ik mij nog meer houden?
Mocht het een succes worden, tot welk bedrag mag ik dit naast mijn vaste baan doen?
Of is het dan verstandige om alleen hiermee mijn brood te verdienen.
Stel je voor dat ik bijvoorbeeld per applicatie een bedrag van € 100 vraag,
Hoeveel moet ik dan afstaan aan inkomstenbelasting, of moet ik er nog BTW over betalen?
Ik ben helemaal nieuw op dit vlak dus weet er nog totaal niks van af.
Wel wil ik alles goed in beeld krijgen en alles goed regelen, zodat ik achteraf niet tegen bepaalde verborgen kosten aanloop.
Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reacties.