Op het werk hadden we een vrij complex netwerk van Windows servers. Een Active Directory, Exchange, ISA-server, RRAS voor VPN, etc. Aangezien niemand via het domein inlogde en we over zijn gestapt op Google Apps, was die hele complexe structuur nergens meer voor nodig. Ik ben dus een project gestart om alle nodeloos complexe Windows-servers de deur uit te doen en een eenvoudig lokaal netwerk te maken. Prima, werkt goed.
Sinds vorige week heb ik echter de ISA-/RRAS-server, onze vorige gateway met het internet, vervangen door een Draytek Vigor 2920. Deze router heb ik na vele reviews te lezen uitgekozen omdat deze alles in zich had wat we nodig hadden, inclusief een VPN-server. Ideaal. Deze heb ik geïnstalleerd en geconfigureerd en alles werkt naar behoren, inclusief VPN, behalve....
Binnen ons netwerk hebben we een NAS staan. Deze heeft, voor de verandering, de hostname NAS meegekregen. Netwerkschijven werden voorheen gemapt via \\NAS\schijf1 en dat werkte prima, ook via VPN. Nu werkt het lokaal ook nog steeds prima, maar via VPN herkent'ie ineens de naam "NAS" niet meer!
Ik had het idee dat dit te maken had met de DNS in de router en heb Draytek Support dus om hulp gevraagd. Ik kreeg het volgende antwoord:
Alvast bedankt!
Sinds vorige week heb ik echter de ISA-/RRAS-server, onze vorige gateway met het internet, vervangen door een Draytek Vigor 2920. Deze router heb ik na vele reviews te lezen uitgekozen omdat deze alles in zich had wat we nodig hadden, inclusief een VPN-server. Ideaal. Deze heb ik geïnstalleerd en geconfigureerd en alles werkt naar behoren, inclusief VPN, behalve....
Binnen ons netwerk hebben we een NAS staan. Deze heeft, voor de verandering, de hostname NAS meegekregen. Netwerkschijven werden voorheen gemapt via \\NAS\schijf1 en dat werkte prima, ook via VPN. Nu werkt het lokaal ook nog steeds prima, maar via VPN herkent'ie ineens de naam "NAS" niet meer!
Ik had het idee dat dit te maken had met de DNS in de router en heb Draytek Support dus om hulp gevraagd. Ik kreeg het volgende antwoord:
Hier kan ik niet zoveel mee. Zijn er misschien Tweakers die mij beter kunnen helpen dit probleem op te lossen? (Hoeft overigens niet per se een oplossing te zijn binnen de router, ik vind het geen probleem een andere server in het netwerk te installeren die dit probleem verhelpt evt., maar wel graag zonder weer een hele AD op te tuigen)Allereerst maakt DNS gebruik van een Broadcast techniek. Deze techniek kan helaas niet door de VPN tunnel heen.
Daarnaast is de DNS van de Vigor niet aan te passen daar hij geen DNS aan boord heeft.
Alvast bedankt!
"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)