Geen internet. Waar gaat het mis?

Pagina: 1
Acties:

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-02 23:41

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ik woon sinds kort op kamers en moest dus zelf mn internet regelen. Geen probleem voor de gemiddelde tweaker zou je zeggen.
Niet dus :p.

Ik had van tevoren een routertje geregeld, namelijk een Zyxel Prestige 2602HW-61C. Ik dacht: Telefoonkabel van mn kastje aan de muur naar de 'DSL' ingang op de router en Ethernet kabel tussen de router en de PC/PS3. Zo gezegd, zo gedaan, maar geen internet. Na de bekende 192.168.1.1 in de browser ingetypt te hebben zag ik dat de PC wel verbinding maakte met de router. Verbinding met het internet werd echter niet tot stand gebracht.

Bij het intypen van een willekeurig internetadres kreeg ik de melding dat er ofwel ergens een fout zat bij de ISP, of dat er een probleem was met mn router.

Aangezien ik niet 100% zeker was of de router werkte, heb ik van huis een andere router meegenomen, die zeker wel werkte (een Zyxel P-2602HW-D1A). Ook hier hetzelfde probleem. Wel verbinding met de router, maar niet met het internet.

Ik moet het (onwaarschijnlijke) geval van een kabelbreuk oid nog uitsluiten, maar dan zijn de ideeen bij mij wel op.
Iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn? Heb ik de boel misschien verkeerd aangesloten?

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:38
Heb je überhaupt een internet abonnement?

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-01 15:19
Welke ISP? Wij maken gebruik van KPN maar moeten per sé het modem van KPN gebruiken...

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-02 16:22
Nieuwe firmware?
heb die router ook gehad, klere ding

ps. telfort?

Edit, hmm. dus je hebt wel verbinding met de router, dan is die lan error uit te sluiten.

Heb je ook meerdere telefoon kabels geprobeerd?
(gek iets, je hebt daar toch geen vdsl2?)

[ Voor 73% gewijzigd door DCG909 op 21-10-2011 14:41 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb je al gekeken naar de modeminstellingen i.c.m. jou provider? En kijk inderdaad dat die aansluiting uberhaupt klopt wat betreft aderparen e.d.

[ Voor 38% gewijzigd door ik222 op 21-10-2011 14:33 ]

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een telefoonkabel heeft twee 'aderparen', de ene op de rood/blauwe kabel, de andere op de oranje/witte. Als je googlet vindt je meer informatie. Wellicht kun je het daarin zoeken? En vraag inderdaad of je abonnement geactiveerd is).

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:58
Je geeft geen enkele info over de provider of het modem dat gebruikt wordt, maar 1 van de standaard dingen die je kunt doen:

- Modem van de stroom, router van de stroom, pc van de stroom.
- Modem weer aanzetten, wachten tot deze online is
- Router weer aan de stroom, wachten tot deze online is
- PC weer aan de stroom en testen of het nu werkt.

Ook eentje die zeer verhelderend kan zijn: Sluit even de pc direct op de internetaansluitng aan, ipv via een router. Wederom het modem even herstarten en kijken of je zonder router wel i-net hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door DivxLover op 21-10-2011 14:34 ]

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:31

Kwastie

Awesomeness

- Kijk in de modem of je verbinding hebt met de centrale (ADSL?)

Of

- Bel je provider en kijk of zij het probleem kunnen vinden (kabel breuk, verkeerd abonnement, etc)

Nice: 6 reacties waren eerder :9

[ Voor 9% gewijzigd door Kwastie op 21-10-2011 14:34 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Knopsje schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:32:
Heb je überhaupt een internet abonnement?
8)7 Daar ga ik niet eens antwoord op geven..
Welke ISP? Wij maken gebruik van KPN maar moeten per sé het modem van KPN gebruiken...
Geen idee.. Dat wordt vanuit de verhuurders geregeld (Stichting Studentenhuisvesting)
Nieuwe firmware?
heb die router ook gehad, klere ding

ps. telfort?
Niet geprobeerd.. Dat tweede modem is inderdaad 'over' van een abonnement bij Telfort ;)
Heb je al gekeken naar de modeminstellingen i.c.m. jou provider? En kijk inderdaad dat die aansluiting uberhaupt klopt wat betreft aderparen e.d.
Ehh.. modeminstellingen icm mn eigen provider? Dat ga ik zo even googlen.
Een telefoonkabel heeft twee 'aderparen', de ene op de rood/blauwe kabel, de andere op de oranje/witte. Als je googlet vindt je meer informatie. Wellicht kun je het daarin zoeken? En vraag inderdaad of je abonnement geactiveerd is).
Die ga ik zo ook ff googlen dan. Abonnement is al geactiveerd (navraag gedaan bij verhuurder)
Je geeft geen enkele info over de provider of het modem dat gebruikt wordt, maar 1 van de standaard dingen die je kunt doen:

- Modem van de stroom, router van de stroom, pc van de stroom.
- Modem weer aanzetten, wachten tot deze online is
- Router weer aan de stroom, wachten tot deze online is
- PC weer aan de stroom en testen of het nu werkt.

Ook eentje die zeer verhelderend kan zijn: Sluit even de pc direct op de internetaansluitng aan, ipv via een router. Wederom het modem even herstarten en kijken of je zonder router wel i-net hebt.
En met wat voorn kabel moet ik dat doen dan, direct aansluiten? Want mn telefoonkabel past niet in een Ethernet aansluiting en vice versa. Zoals gezegd heb ik dus ook geen idee welke ISP we hier hebben en waar het modem staat/wat voorn modem het is, maar dat zal ik dan wel even navragen.

[quote]

• DCG909
DivxLover schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:33:
Ook eentje die zeer verhelderend kan zijn: Sluit even de pc direct op de internetaansluitng aan, ipv via een router.
Ik heb ooit maar 1 (moderne) pc gezien met een telefoon aansluiting, en dat was een HP elite book .... gaat dus niet werken.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Hmm wacht even.. Ik steek net mn Ethernet kabel in het kastje in de muur.. Misschien had ik helemaal geen telefoonkabel nodig en ging het daar mis.

Even proberen of ik wel 'direct' verbinding krijg dus!

Verwijderd

Uiteraard moet je (rechtstreeks) met utp werken aangezien je achter het modem/router zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 14:51 ]

• DCG909
faust2016 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:49:
Hmm wacht even.. Ik steek net mn Ethernet kabel in het kastje in de muur.. Misschien had ik helemaal geen telefoonkabel nodig en ging het daar mis.

Even proberen of ik wel 'direct' verbinding krijg dus!
-.-" die plug in je muur (neem aan de meterkast oid.) is toch wel RJ-11? en niet RJ-45 (ethernet) ??

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ach wat stom.. Ik moest inderdaad die telefoonkabel helemaal niet gebruiken.. Blijkt maar weer dat ik een enorme noob ben op het gebied van netwerken e.d. :p

Direct verbinden werkt dus wel gewoon.. Oke en dan volgende vraag: Sluit ik nu die kabel die ik net in de pc had gewoon aan op de router bij de LAN aansluitingen (dus bvb Ethernet 1) en dan de PC en PS3 op Ethernet 2/3? en dan zou het moeten werken?

Edit: kastje aan de muur is niet in de meterkast, maar in mn kamer O-)

[ Voor 8% gewijzigd door faust2016 op 21-10-2011 14:55 ]

Verwijderd

Inderdaad, niet de WAN/DSL poort gebruiken.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ok dat ga ik dan, me een enorme noob voelende, proberen. Bedankt!

• DCG909
Ik zou voor lan poort 2 o.i.d. kiezen, de lan 1 is voor toegang tot de router zelf.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Als ik het goed begrijp krijg je dus internet via een netwerkaansluiting in je muur? Ik weet niet precies hoe de router werkt die jij hebt, maar ik zelf moet de netwerk kabel van de muur in de wan poort stoppen (echter heb jij die geloof ik alleen als telefoon aansluiting). Daarna moet ik met PPPoE verbinding maken om te internetten, maar bij jou klinkt het alsof je automatisch een IP krijgt en gelijk kunt internetten.

Ik weet dus niet in hoeverre jouw modem/router internet kan verdelen door je internet aan te sluiten op de Lan poorten, maar het kan dus zijn dat je je router moet vervangen.

Waar zit je op kamers?

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
krijn1985 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:59:
Als ik het goed begrijp krijg je dus internet via een netwerkaansluiting in je muur?
Klopt.
Ik weet niet precies hoe de router werkt die jij hebt, maar ik zelf moet de netwerk kabel van de muur in de wan poort stoppen (echter heb jij die geloof ik alleen als telefoon aansluiting). Daarna moet ik met PPPoE verbinding maken om te internetten, maar bij jou klinkt het alsof je automatisch een IP krijgt en gelijk kunt internetten.
Blijkbaar wel ja :p.
Ik weet dus niet in hoeverre jouw modem/router internet kan verdelen door je internet aan te sluiten op de Lan poorten, maar het kan dus zijn dat je je router moet vervangen.

Waar zit je op kamers?
Op de Van Lieflandlaan in Utrecht ;)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
faust2016 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:45:
[...]

8)7 Daar ga ik niet eens antwoord op geven..

[...]

Niet geprobeerd.. Dat tweede modem is inderdaad 'over' van een abonnement bij Telfort ;)

[...]

Ehh.. modeminstellingen icm mn eigen provider? Dat ga ik zo even googlen.
En toch geef je er antwoord op.
Je hebt geen flauw idee, en probeert maar wat.
>:)

Abort, Retry, Quake ???

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Als ik het goed begrijp verzorgt SSHUnet je internet, zie hier voor instellingen:
http://www.sshxl.nl/cm/utrecht_-_wonen/internet.html

Heb je je al geregistreerd? Waarschijnlijk wordt je op je MAC adres herkent. Wil je dus een router gebruiken zul je dus waarschijnlijk een andere moeten aanschaffen (ik heb geen ervaring met ADSL modems) waarbij er een RJ-45 WAN poort opzit. Je moet er op letten dat je op je router je MAC adres kan clonen zodat je router wordt gezien als de geregistreerde PC (een tip hierbij is kijken naar een router die dd-wrt kan draaien).

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
aZuL2001 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:05:
[...]

En toch geef je er antwoord op.
Denk je niet dat het eerste was het ik heb gecheckt..? JA IK HEB EEN INTERNETABONNEMENT.
Zo beter?
Je hebt geen flauw idee, en probeert maar wat.
>:)
Dat kan ik niet ontkennen.. :+
Zoals ik al zei: ik dacht dat het niet zo moeilijk was.. Heb in mijn onkunde 1 verkeerde kabel aangesloten en daar ging het dan ook mis. En wat dan nog dat ik maar wat probeer..? Het is niet alsof het spul er kapot van gaat :z

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
krijn1985 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:07:
Als ik het goed begrijp verzorgt SSHUnet je internet, zie hier voor instellingen:
http://www.sshxl.nl/cm/utrecht_-_wonen/internet.html

Heb je je al geregistreerd? Waarschijnlijk wordt je op je MAC adres herkent. Wil je dus een router gebruiken zul je dus waarschijnlijk een andere moeten aanschaffen (ik heb geen ervaring met ADSL modems) waarbij er een RJ-45 WAN poort opzit. Je moet er op letten dat je op je router je MAC adres kan clonen zodat je router wordt gezien als de geregistreerde PC (een tip hierbij is kijken naar een router die dd-wrt kan draaien).
Ah ok, bedankt voor de tips! Ik kom er verder wel uit lijkt me :).

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
faust2016 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:10:
Denk je niet dat het eerste was het ik heb gecheckt..? JA IK HEB EEN INTERNETABONNEMENT.
Zo beter?
Je zou niet de eerste zijn die denkt dat door het verplaatsen van zijn/haar adsl modem ook de internet aansluiting verhuist is. ;)
Dat kan ik niet ontkennen.. :+
Zoals ik al zei: ik dacht dat het niet zo moeilijk was.. Heb in mijn onkunde 1 verkeerde kabel aangesloten en daar ging het dan ook mis. En wat dan nog dat ik maar wat probeer..? Het is niet alsof het spul er kapot van gaat :z
Te vaak gezien dat "zo moeilijk kan het toch niet zijn" toch voor problemen zorgden.
Het kan er wel van kapot, en dan is het meestal huilen.

Ik weet niet of die Zyxel Prestige 2602HW-61C geschikt is voor jouw doel.
Als dat ook een adsl modem is, dan zou het wel eens kunnen dat het niet gaat werken.
Maar zoiets zegt krijn1985 ook al.

Abort, Retry, Quake ???

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:15
Je hebt inderdaad een kale router nodig, dus zonder modem (wat jij hebt), en met WAN poort dus. Een access point kan ook, als je alleen draadloos nodig hebt en geen LAN.

Even voor als je een complete n00b bent :P (niet beledigend bedoeld ofzo hoor):
Als je LAN verbindingen (bekabeld) naar je computers nodig hebt: koop een router.
Deze heeft een 'WAN' poort (soms ook 'Internet' poort genoemd) en een aantal 'LAN' poorten (waarschijnlijk 4, soms 'Computer' poorten genoemd).
Er gaat een LAN kabel tussen de jack in je muur, en de 'WAN' van je router.
Dan gaan er LAN kabels tussen je LAN poorten en je computers, en evt. kan je ook draadloos verbinden als je een draadloze router hebt.

Als je alleen draadloze verbindingen nodig hebt: Koop een access point.
Deze heeft alleen een WAN poort (soms staat er zelfs helemaal geen naam op).
Doe een LAN kabel tussen de jack in je muur, en de WAN van je access point.
Daarna kan je draadloos verbinding maken.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Pagina: 1