Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
Afgelopen week hebben mijn vriendin en ik eens geprobeerd serieuzere foto's te maken van haar met de Nikon D3100 die we samen gekocht hebben. De gebruikte lens is een kitlens 18-105 VR. Ik heb bewust geen flitsers gebruikt en de foto's ook (nog?) niet nabewerkt.

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6103/6266038054_22f55580a3_z.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6169/6266038044_57f715ee6e_z.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6111/6266038036_d9b76b9a8b_z.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6053/6266038026_3b494b8524_z.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6166/6266038018_e08b74ba57_z.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6055/6265538141_42fccb0baf_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Foto 1: Beetje snap-shot, uitdrukking niet echt geweldig.

Foto 2: Spreekt me niet echt aan, het lijkt net of zoe de foto zelf gemaakt heeft. Misschien was het iets sprekender geweest als er meer van het bovenlichaam in beeld was. Het moet groot ogen, misschien kun je beter portrait formaat gebruiken als landscape in dit geval.

Foto 3: Vind ik erg geslaagd. Beste uit je serie. Mooie blik, goede compositie.

Foto 4: Lijkt een beetje dreigend, hier kun je in de nabewerking meer uit halen.

Bij foto 5 en 6 werd mijn aandacht direct naar de spiegel getrokken. Als alleen je vriendin in de spiegel te zien is kan het een leuk effect geven maar de fotograaf in de spiegel vind ik erg storend.

Over de serie in het algemeen: Bij iedere foto lijken de kleuren weer net wat anders. Witbalans en belichting lijken niet echt overeen te komen. Als je een serie laat zien die dezelfde stijl heeft vind ik dat dat overeen moet komen. Het geeft dan het idee dat het een shoot is. Bij verschillende kleuren/achtergronden komt het over alsof het niet achter elkaar gemaakt is.
Verder is er nog best wat ruis zichtbaar, dit is makkelijk weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Je hebt bewust geen flitser gebruikt. Dan kan uiteraard prima, maar je moet wel in de gaten houden dat het juist de combinatie van licht en schaduw is die diepte in je foto brengt.

Nu heb je in de meeste fotos heel vlak licht wat de boel een beetje saai maakt.

Nou zit er voor een eerste keer zeker potentieel in je fotos, dus neem de kritiek niet te hard op, maar als een mogelijkheid om te verbeteren.

1. Ik heb liever oogcontact. Als je model niet naar de camera kijkt, dan kan dat een idee van zelf overpeinsing of reflectie geven. Maar hier heb ik dat niet, en dan doet de foto me niet zoveel.
Wat wel een positief punt van deze foto is, is de schaduwwerking op haar gezicht met een mooie zachte lichtbron. (een raam neem ik aan)
Je ziet dat bv door de schaduw het gezicht diepte krijgt. Je kunt haar gezicht nog wat meer van de lichtbron afwenden en dan zul je zien dat daardoor het gezicht ook smaller lijkt.

2. over het algemeen zijn neusgaten niet zo aantrekkelijk. Verder zie je dat de ogen kleiner lijken, en dat is jammer want ze heeft juist mooie grote ogen. De lijn van het plafond lijd af, en als je zo'n shot doet zou ik voor portret stand kiezen.

3. Met afstand de beste foto.
De pose is goed, het oogcontact en de scherptediepte ook prima.
Het zijn ook kleine details die het 'm doen. Dat hele dunne strookje extra licht op de rechterkant van haar gezicht en de reflecties op haar neus en lippen maken de hele foto levendiger.
Vergelijk dat met de soortgelijke foto er onder die dat allemaal niet heeft. Foto 4 is in vergelijking gewoon saai, terwijl het grotendeels dezelfde foto is, alleen dan staand.

5. Ik had het bij 1 over de blik als je geen oogcontact hebt. Hier vind ik die blik wel beter.
Wat jammer is, zijn de slagschaduwen over het gezicht. Vergelijk de schaduwen met foto 1.
Daar zorgt de schaduw er voor dat het gezicht 3D is, dat de neus naar voren komt. Hier zie je dat niet. Dat komt omdat de neus aan de zijkant even licht is als aan de bovenkant/voorkant. Maar er is tegelijkertijd een slagschaduw naast haar neus, wat weer niet flatterend is. De schaduwen benadrukken zo niet de vorm van het gezicht, maar verbergen het juist.
En verder vraag ik me af wat hier het onderwerp van de foto is. Is zij dat, of ben jij het?
Ik neem aan dat je niet per ongeluk in de achtergrond zichtbaar bent?

En 6 is eigenlijk 5 in het kwadraat. Door de zeer vlakke belichting zie je nu helemaal geen diepte meer in het gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
Ik wil even reageren op het poseren van je vriendin. De ogen naar een hoek richten waardoor al het witte tevoorschijn komt is 'doodeng'. Probeer de ogen (pupillen) van het model dus in het midden te houden. Daarnaast is het ook belangrijk om de white balance in de gaten te houden, op elke foto heeft ze een andere huidskleur.

Overall, goed bezig en ga zo door! Probeer bij het maken van elke foto na te denken over wat je moet doen om de juiste foto te krijgen, erg intenstief, maar het resultaat is er vaak ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
In de eerste plaats nedankt voor het reageren. De kritiek vind ik zeker niet hard, gelukkig wel eerlijk en daar heb ik wat aan en kan ik van leren.

Even wat dingetjes van mijn kant waarbij ik eigenlijk alleen maar wat extra info wil geven.

Foto 1 vind ik zelf inderdaad ook meer een snapshot.

Foto 5 vind ik zelf iets te donker en Foto 6 duidelijk overbelicht. Voor allebei geldt, de foto's zijn voor ons leuk omdat we er allebij in staan. Voor een echte shoot foto begrijp ik dat het not done is.

Wat betreft het wit in de ogen, ja ik was me er een beetje van bewust in het begin van het schieten, en vertelde haar telkens om met haar hoofd te kijken niet met haar ogen. Maar uiteindelijk ben ook ik het gaande weg vergeten.

Nogmaals bedankt, ik kan zeker wat met de opbouwende kritiek van jullie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Ik ben het niet helemaal met Nismod eens wat betreft de ogen.

Wel is het zo dat i.h.a. als richtlijn word genomen dat je aan beide kanten van de pupil nog wat wit moet kunnen zien. Foto 3 is wat dat betreft uitstekend en daar is niets mis mee.

5 en 6 breken die richtlijn wel, en zijn wat betreft de ogen ook minder aantrekkelijk.

Als ze naar de camera toe kijkt dan zou ik me er niet druk om maken, want dan vind ik oogcontact belangrijker dan een stukje wit.
Als iemand niet naar de camera kijkt dan zou je wel meer de pupillen in het midden van het oog kunnen houden. Dan krijg je ook een wat rustiger compositie.

Bij 5 en 6 denk je: "waar zou ze nou naar kijken"
Terwijl je dat minder hebt als iemand gewoon recht voor zich kijkt, maar niet in de camera.
Pagina: 1