Energy Efficient Ethernet geeft problemen?

Pagina: 1
Acties:

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 13:37

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Zojuist ben ik achter een voor mij een beetje vreemd gedrag van mijn netwerk adapter gekomen. Ik heb een MSI P67A-GD65 (B3) moederbord met een "Realtek PCIe GBE Family Controller" (volgens Apparaatbeheer) in mijn PC draaiende op Win 7 Home Premium(64bit). Alles met de nieuwste drivers.

Lang verhaal kort:
Als in de geavanceerde instellingen van de netwerk adapter de eigenschap "Energy Efficient Ethernet" staat ingeschakeld, en ik test met verschillende speedtest website (.nl, .net, ziggo), dan is de download wispelturig en de upload mislukt helemaal. Consequent. (Dat gedrag weerspiegelt zich ook in bijv. streamen vanaf mijn PC.)
Schakel ik die eigenschap uit, dan loopt zowel de download als de upload op volle snelheid door. (En gaat bijv het streamen vlekkeloos.)

Ik ben al lang blij dat ik mijn probleem gefixed heb, maar het hoe en waarom zit me toch niet helemaal lekker.
Hoe komt het dat deze instelling problemen levert? Waarom heb ik pas sinds kort (merkbaar) last van? Zijn de netwerk settings onlangs veranderd? Of is er een groter achterliggende oorzaak en is de uitschakeling van de Energy Efficient Ethernet eigenlijk symptoom bestrijding?

Ik heb de afgelopen weken alleen de firmware van mijn SSD geupdate (boot disk), maar dat zou ik niet als oorzaak verwachten van veranderende netwerk gedrag.

Iemand toevallig meer ervaring mee?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Misschien heeft dat energy efficient ethernet de eigenschap om na een bepaald aantal milleseconde de nic uit te schakelen en alleen maar te luisteren naar netwerkverkeer. Zodra jij een download start, begint je nic packets te versturen. Nu kan het maar net zo zijn dat jou netwerkverkeer een fractie langzamer is dan die standbytijd van je nic.
Dus dan krijg je het volgende:
-verzenden packet
-ontvangen data
-je volgende packet laat op zich wachten, ondertussen schakelt je nic uit
-volgende packet komt, nic moet weer opstarten
-data ontvangen

Als je die optie uit zet heb je het volgende:
-verzenden packet
-ontvangen data
-data ontvangen

Lijkt me zoiets te zijn, maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een nic zoveel stroom vreet... Gewoon aan laten staan dus lijkt me...

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 13:37

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Dank voor de reactie. Klinkt plausibel.
Ik was sowieso niet zo bezorgt over het energie verbruik }) maar eerder over het onbekende ontstaan van dit probleem en eventuele herhalingen. Maar goed , het is ook een vrij specifieke vraag (waar zelf Google geen solaas bood) dus een beetje een shot in the dark om te posten.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:48

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Dat zou betekenen dat je NIC in half duplex draait, dat is precies het kenmerk van half duplex (behalve dat je nic dan niet wordt uitgeschakeld)
Ik vind het vreemd! Het lijkt me trouwens totaal niet efficient!