• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-02 15:01
Hallo allemaal

ik ben van plan m'n geheugen te upgraden naar 8 gb. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer :?

Op het moment heb ik voor zo ver ik weet cheapass kingston ram die ik ongeveer 1.5 jaar geleden had gekocht. 2 sticks van 2 gb each. Toen wist ik nog minder van ram dan nu :)
Heb speccy gedownload en deze zegt

RAM
4,00 GB Dual-Channel DDR3 @ 524MHz (6-7-7-20)

Ik zat te kijken naar deze deze 'draait' echter op 1600 mhz.

Mijn vraag is, kan ik deze 2 sticks er bij doen, en dan met 12 gb geheugen werken, of moeten alle sticks dezelfde speed hebben? En gaan deze sticks passen op me mobo, en dan voornamelijk in combinatie met mijn CPU koeler. Ik heb namelijk verhalen gelezen/gehoord dat bepaalde RAM niet er inpasten doordat de Noctua zo enorm uitsteekt.
Of zijn er betere alternatieven?

De rest van mijn specs zijn:
P7P55 LX
i5 760 @ 3.8 ghz
6950 Twin Frozr III
en de ram details uit Speccy :)
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2e4axxu.jpg

Alvast bedankt,

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-02 23:20
Hee,

even ter info: het werk een beetje als wedstrijd rijden met een team: je team wordt geklokt op de laatste die binnen komt.
Vertaald naar de IT wereld: Je kan prima een ram reep van 2100 mhz erin proppen, alleen zal deze worden terug geklokt naar 533 Mhz. Als je alleen basic dingetjes doet (office, filmpje, text internet sites) zal dat geen probleem zijn.
Ga je stevig aan de virtualisatie of gaming, dan is mijn advies: Haal kits in set van 2 of 4 repen en zet je huidige set ram te koop. Je kan dan Dual Channel draaien. (iets wat nu dus al gebeurt, zie ik aan je pict)
Dual Channel vergroot / verhoogt de doorvoer snelheid tussen Moederbord en RAM zelf.

Punt 2: Kijk naar de max. doorvoer snelheid van je CPU. Het heeft geen zin om DDR3-2400 te halen als je CPU niet meer dan DDR3-1600 aankan. Het zal wel werken, maar tot het maximum dat de CPU ondersteund.

Persoonlijk zou ik een "preformance lijn" nemen, zoals Kingston HyperX.

Ik hoop dat het duidelijk is.
Succes met de upgrade !

[ Voor 13% gewijzigd door D_Jeff op 21-10-2011 00:48 . Reden: CPU doorvoer info toegegevoegd. ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Die sticks waar jij naar kijkt draaien niet op 1600Mhz.
Het zijn DDR sticks, en DDR slaat op "Dual Data Rate", plus dat er nog een paar factoren zijn (64 vs 128bit brede databus, etc)

De stickjes geven de effectieve snelheid van 1600Mhz, single channel, single data rate, 64bit brede databus, etc.
In werkelijkheid draaien ze b.v. maar op 1/4de of 1/3de van die snelheid, maar hebben ze foefjes aan boord waarmee een snelheid wordt bereikt die gelijk is aan 1600Mhz in de meest basale SDRAM opstelling.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Of het fysiek past is altijd een vraag. Standaard reepjes (zonder koelers erop) zullen altijd passen. Niet zo standaard reepjes met extra koelblokken er op passen niet altijd met grote CPU koelers. Soms moet je wat dremelen :)

Dan nog wat opmerkingen over D-Jeff's post. Super HyperX geheugen is enkel nuttig als je overklokt en je loopt tegen een geheugensnelheid aan als limiet. En zelfs dan is het nog maar de vraag, want geheugenbandbreedte is zelden de bottleneck. Dual channel draai je altijd bij voorkeur. Gewoon altijd reepjes in paren kopen, het hoeft niet perse in een kit te zitten. Geheugen is momenteel vrij goedkoop, dus is het zonde om maar 1 reepje aan te schaffen.

-_-

• joostankersmid
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-01-2021
Geheugen van 1600Mhz zou in dit geval weinig meerwaarde bieden gekeken naar de processor en de doorvoersnelheid van het mobo. De core i5 bloomfield zal weinig extra's halen uit 1600 Mhz vergeleken met 1333Mhz.

Kijken naar HyperX en Dual Channel heeft in dit geval meer zin.

En vergeet uiteraard niet te denken aan het gebruik van 64bits bij meer dan 3gb werkgeheugen.

Succes met je zoektocht.

[ Voor 13% gewijzigd door joostankersmid op 21-10-2011 10:31 ]

• Solictice
Bedankt voor de replies & info :)

Ik was sowieso van plan dual channel te halen, echter zie ik niet erg veel verschil tussen de Corsair Vengeance, Kingston Hyper X en bijv. Gskill Ripjaws. Zit hier verschil tussen behalve de looks? Of waarom raden jullie de HyperX van Kingston aan?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

De looks, voornamelijk. Chipbakkers zijn er niet zoveel, rebranders wel. Het kan goed zijn dat dezelfde chips op corsair's reepjes, als op kingstons of Gskills reepjes zitten.

-_-

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Solictice schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:43:
Bedankt voor de replies & info :)

Ik was sowieso van plan dual channel te halen, echter zie ik niet erg veel verschil tussen de Corsair Vengeance, Kingston Hyper X en bijv. Gskill Ripjaws. Zit hier verschil tussen behalve de looks? Of waarom raden jullie de HyperX van Kingston aan?
Ik mis in dit hele verhaaltje de belangrijkste factor: compatiblity :o

Ondanks dat er standaarden zijn voor geheugen is het redelijk russisch roulette spelen of een specifieke DIMM gaat werken op jouw moederbord. Bij uitstek Asus is daar notoir kieskeurig in. Kijk dus om te beginnen naar de QVL van het bord, leg dat naast Pricewatch om te zien wat beschikbaar is, en maak uit die shortlist je keuze.

Verder zijn de overdreven grote heatsinks op DIMMs puur voor de sier. Als je niet gek gaat OCen heb je sowieso geen heatsink nodig. Ik zou daarom afraden om zo'n "high-end" ding te nemen en gewoon de 'value' DIMMs te nemen. Kost minder, is exact dezelfde RAM, alleen geen ranzig grote (en onnodige) sinks.

Maar goed, alleen als ze in QVL staan. Met zo'n Asus bord zou ik niets wat niet in QVL staat aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

• Solictice
dion_b schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 12:29:
[...]

Ik mis in dit hele verhaaltje de belangrijkste factor: compatiblity :o

Ondanks dat er standaarden zijn voor geheugen is het redelijk russisch roulette spelen of een specifieke DIMM gaat werken op jouw moederbord. Bij uitstek Asus is daar notoir kieskeurig in. Kijk dus om te beginnen naar de QVL van het bord, leg dat naast Pricewatch om te zien wat beschikbaar is, en maak uit die shortlist je keuze.

Verder zijn de overdreven grote heatsinks op DIMMs puur voor de sier. Als je niet gek gaat OCen heb je sowieso geen heatsink nodig. Ik zou daarom afraden om zo'n "high-end" ding te nemen en gewoon de 'value' DIMMs te nemen. Kost minder, is exact dezelfde RAM, alleen geen ranzig grote (en onnodige) sinks.

Maar goed, alleen als ze in QVL staan. Met zo'n Asus bord zou ik niets wat niet in QVL staat aanraden.
Thanks voor de tips.

Ben nu ff de QVL aan t doorlezen.
Pagina: 1