Toon posts:

De invloed van een betere CAS Latency op games.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal.

Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen een deze dagen maar ik zit met een vraag rondom het geheugen.
De PC is voornamenlijk voor gamen bedoelt!! Verder pak ik veel grote bestanden uit met winrar (fullhd films) en maak ik gebruik van quickpar ivm nieuwsgroepen.

De geplande setup is:

Asrock Z68 Extreme4 Gen3
intel i7 2600K
ATI HD5870 (neem ik over van mijn oude pc totdat HD7000/nvidia 600serie uit zijn)
SSD schijf
2x4GB DDRIII
Eerst wou ik geheugen met een CAS Latency van 8-8-8-24 1600mhz halen. Maar later kwam ik deze tegen.
http://www.gskill.com/products.php?index=352
Met een CAS Latency van 6-8-6-24.
Het enige wat ik weet van een kortere latency is dat korter beter is. Maar de balkjes zijn 25 euro per stuk duurder.

De vraag: Wat is de invloed van de geheugenbalkjes met een betere CAS latency voor een game pc? en is het de moeite waard om ze te kopen? of gooi ik op die manier 50 euro in de prullenbak!?

Alvast bedankt voor het antwoord.
Mvg job,

• Exbloder
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-12-2025
Is voor niets nodig als je er voornamelijk op gaat gamen. Zal hoogstens een frame of twee verschil bedragen of misschien wat snellere laadtijden(wilde gok) opleveren. Het is het prijsverschil alleszins helemaal niet waard. Gewoon CL9 1333/1600mhz reepjes nemen, dat is 99% van de gebruikers ruim voldoende(aangezien ram zo goed als nooit bottleneck is in een systeem).

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik dacht even he, een nieuw woord is uitgevonden. Even gegoogled, maar in 2006 is het woord geheugenbalk ook al 1 keer gebruikt. Toch knap.

Verwijderd

Topicstarter
Gokje. Jij noemt het liever geheugenreepje?

• tedades
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11-2025
Heb ooit een keer een test hiervoor gezien, het geld dat je kunt steken in veel budget geheugen komt daar beter uit de bus dan duur snel geheugen. Of stop het geld in een iets duurdere processor/videokaart, want dit maakt veel meer verschil.
Als je de keuze hebt uit 2 modellen die even duur zijn, neem dan die met de beste CAS.
Als ik me goed herinner was er maar marginaal verschil tussen 800MHz en 2333MHz geheugen, omdat het terug rekenen naar toegangstijden je op 6ns of 6.25ns zat. Vaak was 'sneller' geheugen nog trager dan een lage CAS icm lage MHz. (cijfers kloppen vast niet, maar zijn om een idee te geven!)