Goedkope mineraalolie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 18:34
Beste tweakers,

Voor de studievereniging hadden we het idee een oud computertje in een 100 L aquarium te plaatsen. Lachen, lekker nerdy en het ziet er tof uit. Maar, 100 L olie kom je niet zomaar aan.

Mijn vraag is dan ook, waar kun je geschikte olie (kleurloos) krijgen voor onder de 50 euro? We hebben ca. 90 - 100 L nodig.

Suggesties worden gewaardeerd! :)

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicksterx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-02 15:55
denk niet dat het gaat lukken voor die prijs. meende dat parafinne olie al gauw zon 150 euro per 25 liter kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:10
sla olie kan toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zoek wat verslagen op van andere mensen die dit gedaan hebben. Die zullen al gauw vermelden hoe zij aan die olie gekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

sla olie heb ik ook wat van gelezen ja.
als het goed is kan demi water ook. is een stuk goedkoper dan olie.
met water moet je het wel goed afsluiten want als er ook maar iets in komt dat erin oplost (zoals stof van de aquarium bak dat er al in zat), kan het gaan geleiden ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Fordox op 20-10-2011 22:22 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 18:00
Wat je ook doet, ga niet met demi water klooien. Je krijgt gegarandeerd een elektrische reactie met het water. (iets met spanning en metaal en water.....het werkt maar voor een kleine tijd, en op een gegeven moment is je demi water gewoon echt geen demi water meer. Ik weet de juiste termen even niet; maar volgens mij wat het zo dat als je spanning en open contacten (aka Mobo/graka/etc) combineert, dat je dan ook metaalmeuk/vrije ionen/ (ik weet het echt niet meer) in je water krijgt, en daardoor je water weer een geleidend component krijgt, en hij na een aantal uur er de brui aan geeft. (Ik zoek het nog even op, maar demi water is wel echt een no-go voor de lange termijn.)

(goedkope olie weet ik echt even niet, misschien de zonnebloem olie van de dekamarkt 1l=1euro maar je kan natuurlijk ook altijd even de makro aandoen, vast wel iemand met een makropas, anders mag je de mijne wel lenen)

edit:
100L? dat is wel echt veel, je zou met 50 ook uit moeten kunnen komen, misschien nog wel minder

[ Voor 5% gewijzigd door Biersteker op 20-10-2011 22:30 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het vroeger inderdaad wel eens met sla-olie gedaan. ging na een tijdje wel minder aantrekkelijk ruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleus
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 16:53
sowieso 100liter olie voor minder dan 50euro is behoorlijk moeilijk (onmogelijk)
laat staan mineraal olie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Biersteker schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:29:
Wat je ook doet, ga niet met demi water klooien. Je krijgt gegarandeerd een elektrische reactie met het water. (iets met spanning en metaal en water.....het werkt maar voor een kleine tijd, en op een gegeven moment is je demi water gewoon echt geen demi water meer. Ik weet de juiste termen even niet; maar volgens mij wat het zo dat als je spanning en open contacten (aka Mobo/graka/etc) combineert, dat je dan ook metaalmeuk/vrije ionen/ (ik weet het echt niet meer) in je water krijgt, en daardoor je water weer een geleidend component krijgt, en hij na een aantal uur er de brui aan geeft. (Ik zoek het nog even op, maar demi water is wel echt een no-go voor de lange termijn.)

(goedkope olie weet ik echt even niet, misschien de zonnebloem olie van de dekamarkt 1l=1euro maar je kan natuurlijk ook altijd even de makro aandoen, vast wel iemand met een makropas, anders mag je de mijne wel lenen)

edit:
100L? dat is wel echt veel, je zou met 50 ook uit moeten kunnen komen, misschien nog wel minder
Het principe van de batterij, oftewel elektrochemische cel. Dit proces zal inderdaad gaan optreden in demiwater, helemaal omdat de contacten doorgaans van koper zijn, en dat is een stof waarmee de reactie zeer snel verloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Ik heb hier nog wel 24L zonnebloemolie staan die opzich weg mag voor een vriendenprijsje (15 euro?) ;) Was ooit voor een soortgelijk projectje gekocht maar nooit wat van gekomen wegens ander doel van de te gebruiken pc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

heb je dan eigenlijk ook een koelblok nodig? of kan het zonder. dat heb ik nooit geweten met submerged cooling.
gewoon waterkan ook wel, maar dan moet je je hele moederbord en spul onder het klei plakken. net als met stikstof koeling, is tegen condensvorming op de componenten. volgens mij werkt dit ook wel zodat je geen water erop krijgt.
meer lijkt me ook niet echt veilig :)

welke hardware wil je erin stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exbloder
  • Laatst online: 21-05 22:39
Fordox schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:16:
heb je dan eigenlijk ook een koelblok nodig? of kan het zonder. dat heb ik nooit geweten met submerged cooling.
Jup, je hebt toch een heatsink nodig om die warmte enigzins van de cpu af te leiden. Standaard gpu/cpu koeling volstaat meestal wel dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
hihi als je de fan er op laat zitten krijg je draaikolkjes :D da's wel vet met UV-koelvloeistof bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 18:34
Wauw wat een problemen, ik denk dat vissen makkelijker zijn 8)7

Bedankt voor de reacties allemaal, scheelt me een hoop gefaal!

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Stel je voor dat je na 2 maanden computeren dat ding op moet ruimen... wat een puinzooi krijg je dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 14:58
Wat dacht je van gerecyclede frituurolie ? Dat is pas des students !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
MEN-O, naast dat dat geen mineraalolie is zoek je juist olie met zo min mogelijk vervuiliing erin.

@TS:
Misschien een optie om de hardware te sealen met plastic/siliconen, dan maakt de vloeistoef theoretisch niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

SA007 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:16:
MEN-O, naast dat dat geen mineraalolie is zoek je juist olie met zo min mogelijk vervuiliing erin.

@TS:
Misschien een optie om de hardware te sealen met plastic/siliconen, dan maakt de vloeistoef theoretisch niet meer uit.
kun je filteren en sommige vetten zijn nog redelijk helder ook. misschien kan nieuwe ook wel.

en daar had ik het dus ook al over met klei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Haribo112 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:44:
[...]
Het principe van de batterij, oftewel elektrochemische cel. Dit proces zal inderdaad gaan optreden in demiwater, helemaal omdat de contacten doorgaans van koper zijn, en dat is een stof waarmee de reactie zeer snel verloopt
Ik denk dat je eerder gewoon kortsluiting krijgt. Water geleidt gewoon stroom.
Die 1,5v in je electrodepotentiaal (met nauwelijks de potentie om stroomsterkte te geven overigens) is denk ik een ondergeschikt probleem :P

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 21-10-2011 21:18 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
mja gewoon water wel. demiwater niet, is mij altijd geleerd :D ik hoor het wel als het anders is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:15

D4NG3R

kiwi

:)

mr_petit schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:16:
[...]

Ik denk dat je eerder gewoon kortsluiting krijgt. Water geleidt gewoon stroom.
Die 1,5v in je electrodepotentiaal (met nauwelijks de potentie om stroomsterkte te geven overigens) is denk ik een ondergeschikt probleem :P
Demiwater niet, water geleid stroom door de onzuiverheden (mineralen) dat het bevat.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Als je dan gaat overklokken kun je meteen frietjes bakken !

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Haribo112 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:22:
mja gewoon water wel. demiwater niet, is mij altijd geleerd :D ik hoor het wel als het anders is...
D4NG3R schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:28:
[...]

Demiwater niet, water geleid stroom door de onzuiverheden (mineralen) dat het bevat.
haha, dat zou wel extreem bijzonder zijn. Ten eerste heeft demiwater gewoon een pH; dat bewijst al dat het geioniseerd is. Ten tweede wordt hierboven beweerd dat er een batterijeffect zal plaatsvinden. Dat houdt in dat het water (danwel demiwater) als electrolyt fungeert. En dat kan alleen maar als het stroom geleidt (definitie van electrolyt).
Het is een heel hardnekkig fabeltje dat het geen stroom zou geleiden wat zich kennelijk helaas ook in het onderwijs heeft genesteld, maar met havo/vwo scheikundeniveau kan je met de kennis die je dan bezit zelf al het tegendeel beredeneren. (water is van nature geioniseerd, waardoor het als referentiewaarde ook een pH van 7 heeft)
De geleidbaarheid is welliswaar minder naar mate de ionenconcentratie lager wordt (en bij demiwater is ie ongeveer zo laag als je 'm kan krijgen), maar de geleidbaarheid is altijd nog iets van 100kohm per cm oid.
En aangezien veel contacten op een mobo 0,5mm of minder van elkaar liggen is het hetzelfde als tussen allerlei contacten weerstandjes te solderen van 5k oid. Ik denk dat je pc dan wel wat gaat tegensputteren.
(vooral je voeding zal zorgen dat de spanningen op de laagspanningsuitgangen aanzienlijk hoger zullen zijn)

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 21-10-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 09-10 19:55

M2M

medicijnman

mr_petit schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:31:
[...]

haha, dat zou wel extreem bijzonder zijn. Ten eerste heeft demiwater gewoon een pH; dat bewijst al dat het geioniseerd is. Ten tweede wordt hierboven beweerd dat er een batterijeffect zal plaatsvinden. Dat houdt in dat het water (danwel demiwater) als electrolyt fungeert. En dat kan alleen maar als het stroom geleidt (definitie van electrolyt).
Het is een heel hardnekkig fabeltje dat het geen stroom zou geleiden wat zich kennelijk helaas ook in het onderwijs heeft genesteld, maar met havo/vwo scheikundeniveau kan je met de kennis die je dan bezit zelf al het tegendeel beredeneren.
De geleidbaarheid is welliswaar minder naar mate de ionenconcentratie lager wordt (en bij demiwater is ie ongeveer zo laag als je 'm kan krijgen), maar de geleidbaarheid is altijd nog iets van 100kohm per cm oid.
En aangezien veel contacten op een mobo 0,5mm of minder van elkaar liggen is het hetzelfde als tussen allerlei contacten weerstandjes te solderen van 5k of minder. Ik denk dat je pc dan wel wat gaat tegensputteren.
demiwater geleid geen stroom
pH is ook niet van belang. Ionsterkte wel...

En zelfs met een scheikunde opleiding weet je dat water geen stroom geleid. Nou ja, stiekem ook wel. Ligt natuurlijk geheel aan de spanning die je er over zet. Wat dat betreft geleidt alles stroom. Zelfs een stuk isolatietape. 30000V zou dan voldoende moeten zijn.

Enfin, zonder vrije ionen in je water zal het allemaal weinig doen. Zelfs als contacten op een millimeter van elkaar zitten, hangen er nog miljarden moleculen water tussen.

Wat je in ieder geval moet doen is zorgen dat alle onderdelen in kwestie, helemaal schoon zijn. En alle draaiende onderdelen verwijdert zijn. De aquariumbak helemaal leegmaken en schoonmaken, en doorspoelen met water en vervolgens met demiwater. Zorg er dus voor dat er nergens (oplosbare) troep aanwezig is.

Alle ventilators verwijderen, en natuurlijk de harde schijf niet in het water leggen. Daar kunnen de motortjes van de schijf niet zo goed tegen.

Alternatief is olie, maar je moet wel goed opletten dat je de juiste olie te pakken hebt. Bovendien geldt het met olie ook dat je je hardware goed schoon moet maken voor je de boel in de olie dompelt. Hoewel minder van belang omdat olie niet zo gemakkelijk ioniseert, geeft het soms ook troebele soep, wat visueel iets minder is.

toch wel grappig @ hieronder... citation needed...

Anders doe je het experiment toch lekker zelf?

Pak een regelbare (gezekerde) voeding. Hang er een amperemeter tussen. Stop twee draden in het demiwater (wel draden en bak schoonmaken). Varieer afstand tussen draden en kijk wanneer er een meetbare stroom begint te lopen. Amperes zijn gemakkelijk te meten, zelfs in microformaat.

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 21-10-2011 21:41 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Pure water containing no ions is an excellent insulator, but not even "deionized" water is completely free of ions. Water undergoes auto-ionization in the liquid state. Further, because water is such a good solvent, it almost always has some solute dissolved in it, most frequently a salt. If water has even a tiny amount of such an impurity, then it can conduct electricity readily, as impurities such as salt separate into free ions in aqueous solution by which an electric current can flow.[citation needed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Zolang je een ph meet, zijn er ook vrije ionen -simpel!-

Zie ook:
Wikipedia: Waterevenwicht
Wikipedia: Purified water
while highly purified water can be as low as 5.5 μS/m, a ratio of about 1,000,000:1,000:1.
dussss :O

En na een tijdje gaat de geleidbaarheid ook nog eens vanzelf omhoog doordat er allerlei gassen in op gaan lossen (met name co2 wat koolzuur gaat vormen)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 21-10-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

mr_petit schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:43:
Zolang je een ph meet, zijn er ook vrije ionen -simpel!-

Zie ook:
Wikipedia: Waterevenwicht
Wikipedia: Purified water

[...]

dussss :O

En na een tijdje gaat de geleidbaarheid ook nog eens vanzelf omhoog doordat er allerlei gassen in op gaan lossen (met name co2 wat koolzuur gaat vormen)
goed, klein vraagje dan: Bij welke pH geleidt water dan geen stroom?

Ik hoop dan niet dat je pH 0 gaat zeggen...

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 21-10-2011 21:48 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Als je geen pH (danwel pOH) meet en er geen andere stoffen geioniseerd aanwezig zijn :P

edit:
:| denk je echt dat ik zo'n simpele ziel ben?

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 21-10-2011 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Misschien wordt het dan toch eens tijd voor een herhalingscursusje scheikunde...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Kennelijk niet.

Door de autoprotolyse van water is de concentratie ionen in demiwater 2x10^-7 mol/liter
Wikipedia: Autoprotolyse
Wikipedia: Autoprotolysis
En die kunnen toch echt lading overbrengen (wat resulteert in een (praktijk) weerstand die ik al eerder gaf).
Jouw voorbeeld met isolatietape is ook helemaal niet van toepassing. Het effect wat daar optreed heet doorslagspanning, en daarbij zijn het hele andere processen die de stroom doen geleiden. Daar is het het electrodepotentiaal zelf die ionisatie danwel een andere vorm van het creeren van ladingoverdracht initieert.

Maar goed, ik ga lekker weer m'n kennis opfrissen of zoiets :/

[ Voor 107% gewijzigd door mr_petit op 21-10-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

vooruit dan.

pH is gedefinieerd als de hoeveelheid H+ ionen in water. Je hebt, bij water als basis, altijd en per definitie een pH. pH staat voor negatieve logaritmische hoeveelheid vrij H+ ionen. pH loopt dus per definitie tussen -oneindig en +oneindig. In het eerste geval heb je heel veel H+-jes, in het laatste geval heb je er wat weinig.

Een pH van 7 betekend geen vrij H+-jes. Ook geen vrije OH--etjes. Natuurlijk zal af en toe een watermolecuultje zich genoodzaakt voelen te splitsen in een OH- en H+. Meestal zijn die dingen dan niet ver van elkaar verwijdert. Wat je nodig hebt om water "geleidend" te maken (ik bedoel dus geleidend bij voltages onder 50V) op afstanden van 1mm, is extra, standaard geioniseerde atomen, die een hele rits water moleculen in dipool kunnen drukken. Dat je niet veel ionen nodig hebt moge duidelijk zijn.

Enfin. Ik heb hier nog een moederbord en voeding liggen. (ITX formaat VIA chip). Ik gooi 'm morgen wel in een bak demiwater en neem wel even een filmpje op. Wie weet, blaas ik de boel wel op. Dan hebben we tenminste nog vuurwerk :) edit: geen vuurwerk, gewoon geen werkend moederbord meer

Maar misschien moeten we voor deze discussie maar even wat duidelijk randvoorwaarden stellen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Werkend cpu + moederbord in een bak met demi-water?
Geen idee hoe lang dat blijft werken maar zeker niet langer al een paar uur.
En hoe raak je de warmte van de cpu kwijt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

De randvoorwaarden lijken mij duidelijk.
Als jij je pctje met voeding in een bak demiwater kan laten booten en een 'm een uurtje oid prime95 kan laten laten draaien zonder fouten dan heb je gelijk.

Maar de concentratie ionen in demiwater is toch echt 2x10^-7 mol/liter; zo is dit namelijk gedefineerd. En niet vrije ionen bestaan afaik niet in een substantie als water. En ik denk dus dat de geleidbaarheid ervoor zal zorgen dat de cpu rare dingen uit zal spugen.

warmteafvoer lijkt me geen punt in een bak met water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Je hebt demi-water en je hebt demi-water. Hoeveel keer ga je het destilleren?
Een paar kleine onzuiverheden in het water en ik denk niet dat het systeem überhaupt wil booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Dat is M2M's uitdaging

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 21-10-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Gewoon, die meuk die je ook in de supermarkt kan kopen. Ik ga natuurlijk geen milliQ van het lab trekken...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:52
M2M schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:00:
Een pH van 7 betekend geen vrij H+-jes. Ook geen vrije OH--etjes.
Autoprotolyse van water op kamertemperatuur en onder atmosferische druk houdt in dat zowel OH- als H30+ een concentratie hebben van 10-7 mol/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

okeeeej je hoeft maar 1 keer demiwater en elektrische geleiding hier te zeggen op tweakers en je krijgt scheikunde naar je hoofd geslingerd xD

als ik jou was (naar de topicstarter) zou ik kijken naar helder frituurvet. is een euro per 2 liter :) bron: http://www.supermarktaanb...uurvet-olijf-pak-2-liter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Fordox schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 23:27:
okeeeej je hoeft maar 1 keer demiwater en elektrische geleiding hier te zeggen op tweakers en je krijgt scheikunde naar je hoofd geslingerd xD
Daar is toch helemaal niets mis mee? :)
Ik heb nog steeds het idee dat GoT een forum van niveau hoort te zijn en dit is niet de HK.

Let er wel op dat al die plantaardige oliën op den duur ranzig worden. Sowieso ruik je ze (evenals spul als lampolie)
Wil je iets reukloos, dan moet je op zoek gaan naar iets van siliconen olie, maar dat is ontzettend duur, dus dat valt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Laatst online: 08-10 11:29
zover ik weet geleid demi water wel, en gaat steeds beter geleiden naarmate van tijd (could be wrong)

voor een submerged pc kan je babyolie gebruiken

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

M2M schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 22:37:
Gewoon, die meuk die je ook in de supermarkt kan kopen. Ik ga natuurlijk geen milliQ van het lab trekken...
In van die witte flessen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Als M2M dat spul in de supermarkt haalt weet ik nu al wat er gaat gebeuren.
Helemaal niks, en hardware die nooit meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:32

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Er is vaker met dit bijltje gehakt en er zijn mensen die een dergelijk systeem al 3 jaar zonder problemen hebben draaien.

De olie die ervoor is gebruikt en zeer geschikt is, is een heldere transparante olie die gebruikt wordt als laxeermiddel voor paarden. De naam is Crystal Plus 70T en ik heb geen idee of dat spul in Nederland te krijgen is.

Verder kun je alles in de olie stoppen, behalve de harddisk. Die is namelijk niet luchtdicht en als er olie in de behuizing komt, zullen de platters en de schrijfkop last gaan krijgen van de viscositeit van de olie en de boel onklaar maken. Een Solid State schijf (SSD) is dan weer geen probleem.

Ik lees trouwens ook dat de fans het na 3 jaar nog prima doen, dat deze niet noodzakelijk zijn voor de koeling maar gewoon een leuk effect geven. Verder kun je de bak nog een beetje aankleden en bijvoorbeeld een pompje bubbels laten blazen. Een oude aquarium is een perfecte bak om een PC in onder te dompelen :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Geeft een lager toerental van fans op je hardware geen problemen?
Stel dat je een RAID kaart of 3D kaart met een fan erin onderdompelt.

Of kunnen die sowieso niet gekoeld worden met olie alleen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Kain_niaK schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 02:06:

Op de website zag ik dat ze een setup hadden met meerdere top-of-the-line videokaarten met fans en dat op volle belasting met 3DBenchmark het systeem 850 watt verstookte. Dat is behoorlijk wat warmte die je dan genereert. De olie warmt geleidelijk op in een paar uur tijd, maar komt nooit boven een kritische temperatuur waarop de hardware uitvalt. Ze hebben wel lopen experimenteren met een radiator om de temperatuur wat sneller te doen dalen, want standaard duurde het volgens mij 12 uur voordat de maximale temperatuur weer terug was op de idle waarden. Alle fans draaien gewoon in de olie, geen enkel probleem. Waarschijnlijk ook nog beter dan in de luch, omdat ze constant gesmeerd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Kain_niaK schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 02:06:

De vloeistof moet -mede door verplaatsing- zorgen voor de afvoer van de warmte, fans die iets trager draaien.. Tsjah, is een punt. Maar op YT is er ook een filmpje te vinden van iemand die (geloof ik) 2 HD5850's onderdompelde in olie, zal even voor je kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Als dit allemaal zo goed werk, waarom zijn er dan nog geen commerciëler toepassingen voor ?
Het is volledig geruisloos. Misschien zelfs nog stiller dan waterkoeling.
Het enige wat ze in een commerciële toepassing moeten verzinnen is een goede manier om de olie te filteren zodat het systeem lang meegaat voor je je olie moet verversen.

Ik heb het niet over setups om te overklokken.Maar setups voor 24/24 gebruik die volledig stil zijn maar toch goede prestaties leveren.

[ Voor 17% gewijzigd door Kain_niaK op 22-10-2011 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Ik kan me vergissen maar volgens mij kan die enorme smeerboel waartoe je je hardware herleidt er wel iets mee te maken hebben :p erin is makkelijk maar eruit en dan ?

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Er zitten ook mindere praktische kanten aan. Zo weegt zo'n bak een vermogen en kun je die niet verplaatsen zonder eerst de olie eruit te pompen. Verder heb ik gelezen dat je die olie nooit meer fatsoenlijk van je hardware afkrijgt. Een andere "narigheid" is dat door een of ander natuurkundig fenomeen de olie omhoogkruipt door je kabels. Ik las dat ze een bedrade muis in de USB poort hadden gestopt en dat over tijd de olie zich een weg vond door de kabel heen en bij de muis naar buiten lekte. Kan dus gebeuren met alle kabels die niet 100% luchtdicht zijn van binnen. Natuurlijk is dat laatste op te lossen door alles draadloos aan te sluiten met bijv. een bluetooth dongeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

DexterDee schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 02:28:
Er zitten ook mindere praktische kanten aan. Zo weegt zo'n bak een vermogen en kun je die niet verplaatsen zonder eerst de olie eruit te pompen. Verder heb ik gelezen dat je die olie nooit meer fatsoenlijk van je hardware afkrijgt. Een andere "narigheid" is dat door een of ander natuurkundig fenomeen de olie omhoogkruipt door je kabels. Ik las dat ze een bedrade muis in de USB poort hadden gestopt en dat over tijd de olie zich een weg vond door de kabel heen en bij de muis naar buiten lekte. Kan dus gebeuren met alle kabels die niet 100% luchtdicht zijn van binnen. Natuurlijk is dat laatste op te lossen door alles draadloos aan te sluiten met bijv. een bluetooth dongeltje.
Als de kabels niet dicht zijn, heb je in principe een capillair. En dan komt inderdaad, met een beetje pech, de vloeistof aan het andere eind er uit :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

En wat nou als je de poorten van de moederbord aan de zijkant waterdicht uit laat steken? Dan kun je elke poort gewoon gebruiken zonder dat er olie bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Ik dacht dat het zoiets was van als je maar zorgt dat je randapparatuur boven je systeem blijven (of boven het vloeistofniveau) dat dan de olie geen weg kan vinden naar een 'lager' punt.. (pin me er niet op vast, weet het niet meer zeker ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zet maar eens een glas water neer en hang een draadje wol over de rand. Het water zal dan 'spontaan' opstijgen en over de rand naar beneden gaan waarna het begint het glas leeg te hevelen.

Adhesie en capillaire werking en zo. :)

Een simpele en behoorlijk effectieve oplossing zou me lijken om met verlengkabeltjes de aansluitpunten naar buiten te brengen en daar dan je apparatuur op aan te sluiten. Mocht de olie het andere einde van de verlengkabel bereiken dan kun je die altijd vervangen als dat tenminste niet in een al te korte tijd gebeurt. Anders wordt het een beetje onvoordelig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Nou, ik heb het getest, en ik was fout. Mijn moederbord ging niet meer aan. Geen permanente schade of gevlogen stoppen overigens. Na een half uurtje op de verwarming deed het moederbord weer prima zijn werk.

Dus bij deze mag je mijn geblaat van hierboven als incorrect beschouwen. En bij deze ook geedit.

edit: note, ik had de voeding dus nog niet in de bak gegooid. Verder heb ik nog even gerekend:

Ultra puur water heeft een weerstand van 18Mohm . CM
Uitgaande van een afstand van 1mm, wordt de weerstand van ultrapuur water 1.8M ohm.
Iets minder puur water, of water waar het gas uitgetrilt is, heeft dus een lagere weerstand. Je komt dan uit op een stroom van 12*10^-6 A. (12V contactpunten 1mm van elkaar verwijdert). En dan heb ik het nog simpel gehouden door enkel de afstand tussen de contactpunten te pakken. De weerstand neemt dus nog meer af omdat het geen contactpunten maar contactoppervlakten zijn.

Je zult dus uiteindelijk uitkomen tussen de micro en milliamps bij elk contactpuntje.

[ Voor 53% gewijzigd door M2M op 23-10-2011 18:57 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Heb je ook een filmpje (of evt foto's) gemaakt van je opstelling? :P
(al lang mooi dat je de daad bij het woord hebt gevoegd en dat je al die moeite hebt genomen natuurlijk d:)b )

Heb je die waarde van 18meg/cm ook gemeten overigens?
Meestal heeft demiwater na een paar uurtjes uit de nanofiltratieunit (of welk proces je ook maar gebruikt) namelijk al verontreiniging (voornamelijk door gassen zoals ik schreef) dat je ook al een afwijkende pH meet.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 23-10-2011 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

De waarde komt van wikipedia, en is in het meest gunstige geval. Waarschijnlijk gemeten onder argon atmosfeer. (waarbij het water dus enkel argon als opgelost gas bevat).

Ontgassen gebeurt normaliter met ultrasoon geluid. Ow ja, zet er geen colafles in :). En filmpjes was ik nog niet aan toe gekomen. Wilde wel eerst weten of het zou werken, wat het klaarblijkelijk niet deed.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Wellicht is het zelfs een theoretisch berekende waarde. Daarom gaf ik ook al gelijk mijn praktijkwaarde (en voorspelling dat je wel eens problemen zou kunnen krijgen, wat dus uiteindelijk ook bleek).
Maar ook theoretisch blijft mijn initiele bewering dus ook waar: demiwater geleidt stroom. Ook als je het rationaliseert: 18meg/cm is heel wat meer dan de geleiding van isolatietape; en ik denk zelfs ruimschoots meer dan 1000x zo veel (ik denk dat isolatietape op tapedikte (dus ca 0.1mm dik) ruim boven de 180meg uitkomt zo lang je uiteraard niet met spanningen meet die rond de doorslagspanning liggen. theoretisch liggen dat soort waarden (isolatietape=pvc) rond de 10^20 ohm/m, dus dat is echt een hele andere league)

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 24-10-2011 07:35 ]

Pagina: 1