Printplaat vervangen voldoende?

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:10
Ik probeerde net een sata notebookhardeschijf aan te koppelen, maar deze spinde niet op. Toen terug in de laptop geplaatst, ook geen spin-up meer. Een nieuwe notebook hdd werkt ook niet meer.

Kortsluiting dus, denk ik. Op andere molexen werkt het namelijk ook niet meer.

OP de schijf staat belangrijke data (backup is één dag oud, maar dat is nog te oud :P ). Als ik exact dezelfde schijf weer koop, en de printplaat overzet, hoe groot is dan de kans dat het weer werkt?

Als het weer gaat werken namelijk koop ik direct een andere.. zo niet, dan moet ik even achter mijn oren krabben..

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je schrijft nu 2 verschillende dingen namelijk een harddisk die niet meer op spint en ten tweede dat een nieuwe harddisk niet meer werkt in je notebook. Daarbij schrijf je dat ie op andere molexen ook niet meer werkt waarbij je denkelijk de s-ata aansluitingen bedoelt in je laptop. Molex is iets heel anders want dat zijn namelijk de grote stroomconnectors van je voeding die tegenwoordig niet meer bij een s-ata harddisk gebruikt worden.

Wat betreft het verwisselen van de printplaat is die kans zeer klein dat het gaat werken want je moet dan al toevallig een zelfde harddisk vanuit dezelfde serie op de kop kunnen tikken. Ook al is het type hetzelfde dan kan de printplaat hiervan nog afwijken en dus is die kans eigenlijk zo goed als niet dat het gaat werken. Maar ik vermoed dat het probleem eerder bij je laptop ligt dan bij die harddisk wanneer een andere nieuwe harddisk ook al niet meer werkt.

Trouwens ik neem aan dat je de harddisks verwisseld hebt toen de laptop uit stond en de accu eruit was want never nooit zomaar een harddisk eruit gaan pakken met stroom erop, hetgeen op usb na dan geld voor alles wat je intern aansluit of afkoppelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Roel1966 op 20-10-2011 20:54 ]

• maarud
Roel1966 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:52:
Je schrijft nu 2 verschillende dingen namelijk een harddisk die niet meer op spint en ten tweede dat een nieuwe harddisk niet meer werkt in je notebook. Daarbij schrijf je dat ie op andere molexen ook niet meer werkt waarbij je denkelijk de s-ata aansluitingen bedoelt in je laptop. Molex is iets heel anders want dat zijn namelijk de grote stroomconnectors van je voeding die tegenwoordig niet meer bij een s-ata harddisk gebruikt worden.

Wat betreft het verwisselen van de printplaat is die kans zeer klein dat het gaat werken want je moet dan al toevallig een zelfde harddisk vanuit dezelfde serie op de kop kunnen tikken. Ook al is het type hetzelfde dan kan de printplaat hiervan nog afwijken en dus is die kans eigenlijk zo goed als niet dat het gaat werken. Maar ik vermoed dat het probleem eerder bij je laptop ligt dan bij die harddisk wanneer een andere nieuwe harddisk ook al niet meer werkt.
Ja, lijkt wat rommelig. De oude hdd heb ik uit de notebook gehaald om te testen in een externe enclosure. Hierin deed hij het niet, dus teruggeplaats in notebook, maar daar werkt het ook niet meer. Toen de nieuwe hdd gepakt, waarvan ik de data van de oude op de nieuwe wilde zitten, maar die spint ook niet up. Niet in de enclosure, niet in de notebook.

Ook op de sata-stroomaansluitingen in mijn pc werkt het niet (dat bedoelde ik dus met molexen, ik dacht dat de sata-stroomstekker ook molex heette, niet dus). Dus ze zijn stuk.

De hdd die ik op het oog heb is qua nummers en model exact hetzelfde, maar is dus vast en zeker een andere batch. Zou dat echt verschil maken?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
probeer anders eerst de HDD in een andere PC? want 2 HDD's die precies tegelijk stuk gaan is erg onwaarschijnlijk.

TheS4ndm4n#1919

• maarud
RocketKoen schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 20:57:
probeer anders eerst de HDD in een andere PC? want 2 HDD's die precies tegelijk stuk gaan is erg onwaarschijnlijk.
zie hierboven, in de enclosure, in de notebook, en in mijn pc werkt het niet meer. Ik vermoed dus dat de enclosure roet in het eten heeft gegooid..

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het zou kunnen inderdaad dat die externe case op de een of andere manier de harddisks gesloopt heeft alhoewel ik dat eigenlijk zelden tot nooit ben tegengekomen. Veelal sneuvelt wel een controllerboardje in die externe cases maar niet zo extreem dat je er de electronica van de harddisk mee kortsluit.

Dat klopt inderdaad wat je zegt dat een schijf dan ook van dezelfde batch moet zijn en zelfs dan kan er nog verschil in zitten qua printplaat. Dus ik ben bang dat je toch helaas geen backup meer kan maken maar ik zou alsnog toch ook nog eens in een andere pc proberen. Blijf het vreemd vinden namelijk dat beide harddisks geeneens meer op spnnen en dan toch een flinke optater gehad moeten hebben.

• maarud
Het werkt iig in geen van de apparaten die ik heb gebruikt, dus ik ben bang dat de harde schijven toch op de een of andere manier stuk zijn. Of er zat kortsluiting in de sata-molex verloopkabel.

Jammer dat de printplaten dan niet uitwisselbaar zijn. Is er dan verschil qua layout? Of qua firmware ofzo waardoor het niet werkt?

Verwijderd

Layout kan het zelfde zijn maar de firmware is meestal anders .of er zijn andere onder delen gebruikt waardoor het niet gaat werken .zelf ben ik met een wd bezig die ook de pcb stuk had dacht ik dan .
een zelfde schijf gekocht maar had een andere firmeware .bij wd moet je dus een chip om solderen dit had ik gedaan maar helaas werkte niet .toen mijn oude pcb op de nieuwe schijf geplaatst met ook de chip van de nieuwe schijf en mijn oude pcb werkt dus gewoon .mijn probleem zit dus ergens anders in de schijf .(firmeware corupt ofzo) .Wat je zou kunnen proberen is een externe converter kopen van Konig daar kun je alles op aan sluiten en gaat via usb naar je pc .als hij dan wel opspint kan je misschien wel je data eraf plukken .

• maarud
Ik waag de gok gewoon en hopen dat de PCB werkt. Die externe converter heb ik ook al, ik vermoed dat die de schijf heeft stuk gemaakt. een andere reden kan ik niet bedenken...

Verwijderd

Komt zelde voor dat een externe converter iets stuk maakt .Hoewel ik bij die van mij een probleem had met de stroom aan sluiting maar dat is op gelost .het risico dat je kunt hebben is dat je wat door elkaar maakt op je HD waardoor hij helemaal niet meer lees baar word ook niet met je oude pcb .

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:00:
Komt zelde voor dat een externe converter iets stuk maakt .Hoewel ik bij die van mij een probleem had met de stroom aan sluiting maar dat is op gelost .het risico dat je kunt hebben is dat je wat door elkaar maakt op je HD waardoor hij helemaal niet meer lees baar word ook niet met je oude pcb .
Ik heb op die manier een SSD gesloopt. Slecht contact in de enclosure en weg SSD.

https://discord.com/invite/tweakers

• maarud
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:00:
oei.. zou het echt zo erg zijn?

Verwijderd

Zo erg kan het worden ja .wat voor schijf is het eigenlijk ??

• maarud
Een toshiba 5065GSX Notebook HDD.

Verwijderd

Ke .deze hdd heeft een BGA chip die je moet om zetten anders zal het nooit gaan werken .
Je zou ook eerst kunnen meten of je wel stroom hebt naar het motortje toe .dat schijnt nog wel es niet het geval te zijn bij deze schijven ,voor je aan de swap begint .het omsolderen is niet voor iedereen weg gelegt !!! één dingetje verkeert en je kunt hem voor 100% opschrijven als R.I.P .
pcb los halen kontacten goed na kijken op de print en van het motortje .

bga is een van deze 2
Afbeeldingslocatie: http://img706.imageshack.us/img706/127/pcbf.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2011 09:12 ]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 00:38
Heb je in je pc de sata kabel wel aangesloten?
Een hardeschijf begint namelijk vaak pas te werken als daar opdracht toe gegeven is.
Alleen voeding is niet genoeg.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:44
Zo zonder de juiste apparatuur kan je als hobbyist volgens mij geen BGA chips vervangen. Lossolderen - misschien, door de boel van bovenaf flink op te warmen, maar zelfs dat betwijfel ik. Vaak wordt een losgesoldeerde BGA ook nog enigzins opgeknapt ('re-balling') voor hij weer opnieuw gesoldeerd wordt. Oh, en met een standaard bouwmarkt soldeerstation ga je de punt van de bout niet *onder* de BGA chip krijgen, dus hoe je die verbindingen betrouwbaar soldeert wordt interessant...

Ofwel: zoek een donor-schijf met exact dezelfde PCB revisie en - als dat te zien is van buiten, sticker op PCB of zo -dezelfde firmware.

Maar als de data echt zo enorm belangrijk is - waarom dan niet naar een professioneel datarecovery bedrijf?

[ Voor 25% gewijzigd door vanaalten op 22-10-2011 10:54 ]

• maarud
Heb de SATA kabel ook aangesloten om dat te testen, maar niets. Had wel het idee dat er iets meer gebeurde, maar nog steeds geen spin-up. Zo dood als een pier. De andere schijf ook.

Zonder chips vervangen gaat het dus niet werken? Als ik het toch ga proberen, gaat er dan ook iets kapot? Want als het niet werkt, zet ik de printplaat gewoon weer terug op de donor-schijf en werk ik met die verder.

De data is wel belangrijk, maar nu ook weer niet zó belangrijk dat het €1000-1500 moet kosten om dat terug te krijgen :P Het is eerder zo dat het niet allemaal meer hoeft terug ingevoerd te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door maarud op 22-10-2011 13:34 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:44
Zoals ik het zie - met geen praktijkervaring op dit gebied - is de verwachting:
Met zelfde versie PCB en firmware: Vrij grote kans dat het werkt;
Met zelfde versie PCB, andere firmware: kleine kans dat het werkt;
Andere versie PCB/firmware: geringe kans dat het werkt;

Maar daarna de PCB weer terug naar de donorschijf: ik zou verwachten dat dat probleemloos werkt.

Echter: zolang je niet weer wat de (verschillende versies) firmware doet kan je weinig meer doen dan onderbuik-gevoel over kansen neerschrijven.

• maarud
Nope, werkt idd niet. Ik denk andere firmware, al was het wel dezelfde revisie en dergelijk.
Wordt niet herkend.. spint wel op. computer komt niet eens door de POST. Terug op de donorschijf werkt hij perfect.

Verwijderd

Ja dat probleem had ik dus ook .mijn schijf spint wel nog op ook met de doner en eigen print maar kom er niet meer aan pc ziet hem ook niet .krijg zelfs een blauw scherm als die schijf erin hangt .vandaar ook de converter daar had ik dat probleem niet mee .een andere pc werkte ook niet .misschien eens proberen op een andere besturing van linux ofzo .

• maarud
Ik kan nog eens proberen met dezelfde firmware..

Iemand een HP G62/G72 van ongeveer een jaar oud die eventjes zijn HDD wil afstaan? :P

Verwijderd

:) proberen kun je het altijd :D .

Zo ben ik dus ook al een tijd opzoek naar de juiste schijf voor mijn wd .maar ja schijnbaar zijn ze niet veel in omloop :( .had een pcb gekocht van iemand uit portugal(buitenland) maar ook deze andere firmware en werkte dus niet .

Een pcb met de zelfde firmeware heeft wel een kans denk ik tis altijd het proberen waard :)
Pagina: 1