Pied Piper Aura

Pagina: 1
Acties:
  • 5.092 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Al enkele jaren ben ik een trotse bezitter van een paar Pied Piper Aura boxen. Ik weet dat er op internet discussies gaande zijn over het wel of niet mooi vinden van het geluid, hier hoeft geen aandacht aan worden besteed; ieder zijn eigen persoonlijke smaak.

Nu heb ik onlangs bij een feest mijn boxen ontzettend overbelast, met de gevolgen van dien.. 2 van de 4 woofers hebben het begeven..(het was een mooi feestje 8)7 ) Nu ben ik al bij Gerbrand in Haarlem geweest om hem te laten testen en hier kwamen we tot de bovenstaande conclusie. Aangezien ik op dat moment niet voldoende budget had om er nieuwe woofers in te plaatsen ben ik op zoek gegaan naar 2e hands Sonic SLE 60/120 woofers.

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen of advies geven over een vergelijkbare woofer die ik in de Pied Pipers kan plaatsen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een paar tweedehands Sonics, dan blijven de speakers origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat blijkt achteraf dus een duurder feestje te zijn geweest dan in eerste instantie gedacht :+

Probeer de speakerbouwers / DIY winkels in NL eens. Speakerland bijvoorbeeld, dat soort werk. Niet dat ze ze direct zelf kunnen leveren, maar ze kunnen je mogelijk wel verder wijzen :)

If you don't mind me asking: wat vroeg ie nou voor 2 woofers (in/ex inbouw) :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 22:46
Hallo Thijs,

Deze Sonic units zijn lastig verkrijgbaar, waarschijnlijk omdat ze ergens uit China of Taiwan komen, en wellicht onder een andere merknaam bekend staan. Daarnaast worden ook deze woofers voorzien (waarschijnlijk, ik kan niet opmaken uit de foto's van de website) van een styropor dome die écht nodig is om het "unieke" gedrag in het laag hetzelfde te krijgen.

Aangezien Gerbrand nogal goedkope units in de Pied Pipers gebruikt verwacht ik niet dat de Sonics erg duur zullen zijn. De praktijk kan echter anders uitwijzen; voor de "upgrade" naar de nieuwe "Supertweeter" wordt EUR 390,- gevraagd terwijl de units US$ 20,- inkoop per stuk kosten bij bulkafname (ze komen uit Taiwan).

Ik ben bang dat je weinig geluk zult hebben bij het vinden van de units in de 2e hands markt of zelfs nieuw, en ook het opnieuw inlijmen van de styropor dome kan lastig worden.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik het tamelijk frappant vind dat je 2 woofers (van de 4) hebt opgeblazen. Is dat aan de 2 woofers van één kanaal gebeurd, of 1 van beide kanalen?

Ik weet niet of je de luidsprekers bij Gerbrand hebt langsgebracht of dat één en ànder "op afstand" door Gerbrand is geconstateerd, maar wellicht is het interessant om de units zelf individueel te testen, zeker als het om één woofer per kanaal gaat!

Ik hoop niet dat de licht sarcastische ondertoon die ik bezig je stoort; het zal je duidelijk zijn dat ik géén fan van de Pied Piper (en ter aanvulling eveneens niet van de persoon Gerbrand). Ik heb hiervoor zo mijn redenen. Dat neemt echter niet weg dat jij tevreden bent met de PP, en dat is het geen waarom het gaat! Ik vind het, om het maar op zijn Hollands te zeggen, gewoonweg lullig dat je niet meer van muziek kan genieten. Als ik je van advies kan dienen, dan graag. Ongeacht welke luidspreker je hebt staan...

Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb hier nog 4 stuks van die Sonic woofers liggen, 2 stuks mét de piepschuim dome en 2 stuks zónder de piepschuim dome.
Bij interesse zie ik je pm wel verschijnen. ;)

Overigens heb ik mijn PP's destijds van andere woofers voorzien en de luidsprekers dicht gemaakt, dit resulteerde in een strakkere laagweergave.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
@Robbeke80,

Kennelijk zat ik er naast voor wat betreft de verkrijgbaarheid van de Sonics :)

Overigens ben ik benieuwd (en wellicht de TS eveneens) welke woofers je hebt gebruikt ter vervanging...

Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Ik had ze vervangen voor Monacor SPH-165C woofers.

Het is overigens wel geheel toevallig dat ik deze woofers heb liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
SpongeRob schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 17:03:
Het is overigens wel geheel toevallig dat ik deze woofers heb liggen. ;)
Tsja, je zal niet iedere dag iemand tegenkomen die de woofers van een PP voor andere exemplaren verwisselt :)

Ik heb, relatief gezien, vrij veel bekenden / kennissen die ook een paar PP's hebben staan. Stuk voor stuk zijn zij redelijk fanatiek in hun mening dat zij de beste luidspreker ooit gebouwd thuis hebben staan. Ik kan je garanderen dat deze mensen redelijk bleek zullen wegtrekken als je hen zou vertellen over jouw modificaties... Heiligschennis :)

Ik hoop echter dat de TS blij is met jouw aanbieding...

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

De TS heeft er kennelijk geen haast mee.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
Wellicht ben ik iets té sarcastisch geweest naar de smaak van de TS, en heeft hij de interesse in het topic verloren?

En kennelijk moet ik óók leren lezen i.v.m. "Nu ben ik al bij Gerbrand in Haarlem geweest...". Sorry!

@Robbeke80: miscchien een PMmetje naar de TS sturen?

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Heb ik gedaan. ;)

Dus als de TS niet meer reageert kan ik jou de schuld geven? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
Tuurlijk! Ik heb best een dikke huid. Dat krijg je als je teveel met PP "aficionados" omgaat :) :) :)

Maar ik ben WERKELIJK benieuwd wat Gerbrand nu vraagt voor vervanging van de woofers. Gezien de hint van de TS naar een beperkt budget kan ik mij voorstellen dat het snel wat ál te gek word.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Bedankt allemaal voor de reacties. Wellicht ben ik wat traag met mijn reactie, heb ondertussen namelijk alweer twee vervangende sonics op de kop weten te tikken voor €25,-. Is nog een prima te betalen prijs lijkt mij = )

Wat Gerbrand voor de woofers vraagt kan ik je wel vertellen. Hij wil de Sonics voor €65,- per stuk overnemen van de klanten, dus wellicht is dit een interessant optie voor Robbeke80. Hij verkoopt deze ook weer voor €65,- aan klanten.. Op die manier wil hij zijn klanten tevreden houden die op zoek zijn naar Sonics.

Ben overigens wel benieuwd naar het ombouwen van de speakers, heb hier namelijk meer over gelezen.. Zou je hier wat over kunnen vertellen? Gesloten systeem is de kast volledig dicht maken door aan de bovenkant en plank te plaatsen?

[ Voor 9% gewijzigd door ThijsM op 06-11-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Het originele ontwerp van de PP's is gebaseerd op de Sonics woofers. Deze worden echter al jaren niet meer geproduceerd. Hierdoor werd Gebrand ook gedwongen om om te zien naar een ander woofer. De woofer die hij tot voor 2 jaar geleden inzette was een relatief goedkoop woofertje waar op bestelling de schuimconus in werd gezet. Maar deze woofer haalt het niet qua geluid bij de originele Sonics woofer. En met het verkleinen van de luidspreker naar 90 cm (van 125 cm) werd het er al helemaal niet beter op. Het ontwerp van de PP is gebaseerd op het 1/4 lambda principe en de 125 cm waren nodig, in combinatie met exacte plaatsing van 2 Sonics woofers om tot een bevredigend resultaat te leiden.

Als je met andere type woofers gaat exirimenteren zul je op zoek moeten naar woofers met dezelfde Thiele parameters als de originele Sonics en die zijn niet te vinden (ze hadden nogal exotische waarden) en ontkom je er niet aan om de kast aan te passen. Als je van PP een gesloten kast maakt, raak je het karakteristieke basgeluid van de PP kwijt (het is in principe een soort open-baffle bas).

Als ik jou was zou ik de Aura's zo origineel mogelijk houden, want dat zijn tot nu toe de fijnst klinkende van allemaal. Als je daar nog wat in wilt verbeteren, dan moet je het filter aanpassen, want daar valt nog wel het één en ander te verbeteren.

Ik heb ze beide gehad, de originele Aura's en de latere MKII met de nieuwe ronde woofers. Met veel kunst en vliegwerk heb ik de MKII's op het niveau van de Aura's gekregen. Maar na modificatie van de filters in de Aura, stonden deze toch op eenzame hoogte.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Dit bericht is al wat ouder .
Wij hebben de the pied pipers uit 2004 en hebben er nog twee tweaters in laten zetten , maar volgens ons is er nog meer uit te halen , wat is het grote verschil met de Aura en wat voor kunst en vliegwerk heb je er aan gedaan om het naar het niveau van de Aura te krijgen . Mvg Robert

Verwijderd

Hallo,

Heb hier een paar Aura Pied Pipers staan, met verschil aan klank in de bas tussen links en rechts.
Waar kan ik deze speakers laten testen, en wat is het adres van de leverancier van de spaekers.
Wil ze laten testen voor de verkoop.

Groeten Wilfried.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:58
Geen idee of het merk nog bestaat, maar dit waren de gegevens: Voor Actuele prijzen en voorraad neem contact op met The PiedPiper Tel:023 5512151 E-Mail: info@thePiedPiper.nl

Verwijderd

Blissard bedankt voor snelle reactie, ga het morgen even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit topic stamt al uit 2011... oude topics omhoog schoppen doen we niet dus topic gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.