Notebooks van bekende merken en intern geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:56
Ik zit met een vraag. Ik heb al tijden geen Notebook meer het geheugen geupgrade (HP/Compaq, Dell). Weet iemand hoe het tegenwoordig zit met compatibiliteit bij de bekende merken?

Ik weet nog dat vroeger er maar enkele specifieke merken in een Compaq, Dell of HP Notebook gingen. Ik kan hier niet veel op Internet over terugvinden met betrekking tot de huidige HP/Compaq en Dell Notebooks.

Elke geheugen website waar je op type Notebook en compatibiliteit kan zoeken is niet consistent, de één prijst Dane Elec aan, de ander Kingston.

Naar mijn weten zit er in de Notebook van degene die mij gevraagd heeft te upgraden nu Hynix DDR3 1333MHz geheugen? Dit is niet echt gangbaar tegen leuke prijzen verkrijgbaar geheugen.

Kan ik hier van elk merk tweetal latjes SO-DIMM DDR3 1333 MHz geheugen in gooien, wie steekt zijn licht op?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik zoek tegenwoordig altijd op laptoptype, via een memory-configurator in een van de vele webshops, en koop dan wat daar uitrolt.

• Jumpman
Nog wat Memory Configurators geprobeerd, maar ze lijken allemaal op te geven wat ze zelf op voorraad hebben (veel verschillende merken). Er is geen QVL voor handen, omdat men natuurlijk wilt dat je geheugen van het Notebook merk koopt, wat gewoon rebranded is).

Ik denk dat ik maar voor Corsair 8GB 1333 MHz CMSO8GX3M2A1333C9 ga. Iemand bekend met dit geheugen met bovenstaande configuratie? Of heeft Corsair bekende problemen (die ik nu over het hoofd zie) met Intel chipsets?

[ Voor 13% gewijzigd door Jumpman op 23-10-2011 14:57 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor laptops geldt precies hetzelfde als voor reguliere moederborden, in principe zou alles volgens relevante spec moeten voldoen, maar in praktijk ben je afhankelijk van de nukken van individuele moederborden. *Goede* fabrikanten geven een QVL, maar dat is bij laptops eerder uitzondering dan regel. Koop je iets wat niet getest is door de fabrikant, dan bombardeer je jezelf tot tester. Meestal gaat het goed, maar garanties heb je niet, ook niet als $configurator zegt dat het zou moeten werken...

Advies:
Koop je geheugen bij een fysieke winkel, ga erheen met laptop en test geheugen voor aanschaf. Dan loop je minder risico (al zijn subtiele fouten die tot een of twee errors na uren leiden niet uit te sluiten).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Pas nog een compaq laptop geheugen geüpgraded voor iemand. Voor de zekerheid wel een memory configurator gebruikt van een webshop. Via compaq was het belachelijk duur 300 euro voor 2 gigabyte, heb gewoon via webshop het goedkoopste compatible geheugen gekocht, was "iets" goedkoper dan bij compaq 280 euro minder. :)

• Jumpman
Opgelost, Corsair 8GB 1333 MHz CMSO8GX3M2A1333C9 werkt goed.

Nu nog even de snelheid testen tegen het geheugen wat erin zat.

[ Voor 94% gewijzigd door Jumpman op 23-10-2011 14:59 ]

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb laatst alle laptops @ werk (Dell D620, D630 en D830) voorzien van een upgrade met Kingston Valueram. Werkte prima. Dit verwachtte ik ook wel, omdat Valueram altijd op de QVL lijsten van wie dan ook staat, dus gewoon geheugen volgens de specs is.
Mijn advies is dus om gewoon een merk en type te pakken dat vaak op de QVL lijst staat.
Verder is er vaak ook nog wel informatie beschikbaar bij de laptop dat vermeldt wat de maximale grootte is, dus dat zou je ook nog even na kunnen kijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PeaceNlove schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 15:20:
Ik heb laatst alle laptops @ werk (Dell D620, D630 en D830) voorzien van een upgrade met Kingston Valueram. Werkte prima. Dit verwachtte ik ook wel, omdat Valueram altijd op de QVL lijsten van wie dan ook staat, dus gewoon geheugen volgens de specs is.
Mijn advies is dus om gewoon een merk en type te pakken dat vaak op de QVL lijst staat.
Pas daarmee op :o

Al deze meuk is volgens spec, probleem is dat de spec niet strak genoeg is, dus dat twee onderdelen die beide voldoen niet noodzakelijkerwijs samen kunnen werken...

Eens dat de simpelere DIMMs (zoals KVR) vaker op de QVL staan en minder vaak problemen geven, maar garanties heb je ook dan niet. Voorbeeld: paar jaar terug een Asus M2NPV-VM die niet met war KVR wilde werken. Andere KVR zat wel op de QVL, maar niet de specifieke DIMMs die ik had :X

Nu is dat 1) een uitzondering en 2) Asus is notoir slecht als het op compatibility aankomt, maar adviseer nooit om iets "gewoon" te pakken wat niet op specifiek de QVL van het bord/de laptop waar het om gaat zonder expliciet erbij te melden dat het een gok blijft.
Verder is er vaak ook nog wel informatie beschikbaar bij de laptop dat vermeldt wat de maximale grootte is, dus dat zou je ook nog even na kunnen kijken.
Dat is weer een ander verhaal, dat is gewoon wat de geheugencontroller aangaat, en staat al jaren in de PMG FAQ uitgelegd. In de FAQ staat een voorbeeld van een i440BX chipset uit 1998, maar 13 jaar later werkt het nog op exact dezelfde manier :z

Oslik blyat! Oslik!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

dion_b schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 18:18:
[...]

Pas daarmee op :o

Al deze meuk is volgens spec, probleem is dat de spec niet strak genoeg is, dus dat twee onderdelen die beide voldoen niet noodzakelijkerwijs samen kunnen werken...

Eens dat de simpelere DIMMs (zoals KVR) vaker op de QVL staan en minder vaak problemen geven, maar garanties heb je ook dan niet. Voorbeeld: paar jaar terug een Asus M2NPV-VM die niet met war KVR wilde werken. Andere KVR zat wel op de QVL, maar niet de specifieke DIMMs die ik had :X

Nu is dat 1) een uitzondering en 2) Asus is notoir slecht als het op compatibility aankomt, maar adviseer nooit om iets "gewoon" te pakken wat niet op specifiek de QVL van het bord/de laptop waar het om gaat zonder expliciet erbij te melden dat het een gok blijft.

[...]

Dat is weer een ander verhaal, dat is gewoon wat de geheugencontroller aangaat, en staat al jaren in de PMG FAQ uitgelegd. In de FAQ staat een voorbeeld van een i440BX chipset uit 1998, maar 13 jaar later werkt het nog op exact dezelfde manier :z
Maar geef toe, als je bord/laptop picky is, dan kan je maar beter een standaard Kingston valueram nemen dan een SuperHiSpeedGeHeugenbankje met superstrakke timings en clocksnelheden die buiten de originele spec van het geheugen vallen. Ik geef nergens de garantie dat standaard geheugen zou moeten werken, maar als je toch de gok neemt, gok dan op iets standaards.
Pagina: 1