Toon posts:

Welk werkgeheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 884 views

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen,

Ik help iemand met zijn pc en die pc werkt zo traag waardoor ik hem sneller wil maken voor hem.
Nou heb ik veel softwarematige opties geprobeerd en helpt dit dus niet zoveel.
Ik ben ook van plan om er meer werkgeheugen in te zetten.
Welke werkgeheugen zou ik moeten kopen???, het liefst niet te duur, Ik weet niet hoeveel werkgeheugen ook max in kan maar was van plan 2 gb ofzoiets erbij in te zetten.
De Pc wordt gebruikt voor alleen beetje op internet surfen en filmpjes kijken maar toch liever wel iets sneller ;)

Details PC:

Intel (R) Core (TM)2 Duo CPU
E4400 @ 2,00 GHz 2.00GHz
Ram: 1 GB
32 bits operating system
Medion MT501g

Alvast bedankt
MVvg, busy ;)

• Vincent_Mertens
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2025
Hey

Op T.net verwacht men dat je zelf opzoekt en als je tegen problemen opkomt,
je ze hier komt posten. Maar ik zal je al op weg helpen :)
Draai dit progje eens Speccy
Hierbij zal je kunnen zien welk moederbord je hebt en op welke snelheid het RAM draait, zodat je dezelfde kan kopen. Vergeet niet dat als je 4 GB installeert, dat je een 64bit besturingssysteem moet installeren!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals Vincent al schrijft word eigen inzet verwacht en mogen eigenlijk topics met wat moet ik open niet meer op Tweakers ( hiervoor zijn verzameltopics opgesteld ). Om dan toch ook nog even erop in te gaan denken mensen vaak dat meer geheugen ook altijd snelheidswinst op levert en dat is dus niet zo. Dat heeft alleen voordeel als je meer programma's tegelijkertijd gebruikt maar enfin lees je eens goed in zou ik zo zeggen.

Lees dit ook eens goed door !!!
PMG beleid

[ Voor 12% gewijzigd door Roel1966 op 20-10-2011 18:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke sorry jongens maar kon niks vinden over dit model op hele internet eigenlijk
ik heb ook even een meer gegevens kunnen verzamelen door de prog pc wizard te draaien

Moederbord : Asus P5GC-MX/MEDION/SI
Chipset : Intel i945G/GZ
Processor : Intel Core 2 Duo E4400 @ 2000MHz
Fysiek Geheugen : 2048MB (4 x 512 DDR2-SDRAM )
Videokaart : Intel(R) 82945G Express Chipset Family
Harde Schijf : Seagate ST3360320AS ATA Device (360GB)
Harde Schijf : Freecom Hard Drive XS (1500GB)
DVD-Rom Station : DIRUR 1EN0DQ385QJ
CD-Rom Station : HL-DT-ST DVDRAM GSA-H44N ATA Device
Monitor Type : HW191D - 19 inches
Netwerkkaart : Attansic (Now owned by Atheros) L2 Fast Ethernet 10/100Base-T Controller
Besturingssysteem : Windows 7 Ultimate Professional Media Center 6.01.7601 Service Pack 1 (32-bit)
DirectX : Versie 11.00
Windows Performance Index : 3.2 AAN 7.9

maar nog steeds kom ik niet evrder

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-02 12:49
http://www.asus.com/Mothe...el_Socket_775/P5GCMX1333/
Intel LGA775 Pentium CPU
- Intel® Core™2 Duo Ready
- Dual-Core CPU Support
- Intel® 945GC(A2)/ICH7
- Dual channel DDR2
- 6-channel High Definition Audio
- EZ Flash
chipset = 945GC
http://ark.intel.com/products/chipsets/28994
FSB Speed 533MHz / 800 MHz
Number of Memory Channels 2
Max Memory 2 GB
Max Memory Bandwidth 10.7 GB/s
ECC Memory False
License Required No
Integrated Graphics Yes
Dual Independent Display No
Graphics Output TV Out, SDVO

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:40
4GB zelfs als je bij de specificaties van dat Asus moederbord kijkt ;)
2 x DIMM, max. 4GB, DDR2 667/533 MHz, non-ECC, un-buffered memory
Dual channel memory architecture
* Refer to www.asus.com or user manual for Memory QVL (Qualify Vendor List)
**When installing total memory of 4GB capacity or more, WindowsR 32-bit operation system may only recognize less than 3GB. Hence, a total installed memory of less than 3GB is recommended.

Verwijderd

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 18:12:
4GB zelfs als je bij de specificaties van dat Asus moederbord kijkt ;)

[...]
Ik zie bij computer eigenschappen dat er Ram 1 gb staat en bij pc wizard waarvan ik log heb gepost staat eigenlijk 2 gb 4x 512 mb klopt dat dus eigenlijk zou ik er als ik naar die 2 gb kijk er nog 2 gb in kan bouwen

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het heeft weinig nut in die computer meer geheugen te zetten. Als je 4 bankjes bezet zijn, moet je 2X1 erbij kopen en heb je dus 3 GB totaal. Soms werkt dat echter niet lekker, en is het beter gewoon 2X2 GB te kopen en het huidige geheugen weg te doen. Is niet erg duur (ongeveer 35 euro), maar weggegooid geld lijkt me.

Edit: maak de computer sneller door de harde schijf te formateren en er een verse installatie van windows op te zetten. En gebruik geen "versnellingsprogrammas" want die maken je computer hoogstens wat langzamer.

[ Voor 25% gewijzigd door Reepje op 20-10-2011 18:27 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-02 12:49
of een SSD hardeschijf..

(ik denk persoonlijk nog steeds dat max 2GB is maar ok ;))

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt jongens , denken jullie dat een ssd hardeschijf de snelheid sterk beinvloed, want deze pc moet echt wat sneller kunnen neem ik aan ;)

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-02 13:01
Snelheid bevorderen doet het zeker, alleen valt het kostenplaatje hoger uit :)

Verwijderd

Topicstarter
oei, ik wil het liefst zo goedkoop mogelijk uitkomen maar als ik er een ssd hardeschijf er in zet hoeveel sneller wordt hij dan, 2x ofwat

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik er toch maar een ssd harddisk in zet, maar is dat wel effectief genoeg kwa snelheid en maakt het ook uit wat de grootte van de ssd harddisk is bv 40gb of 120 ??
alvast bedankt

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-02 20:28
Hier is het gewoon de vraag hoe groot dat je je ssd wilt hebben. Zelf heb ik momenteel een windows installatie van 43,6 GB, maar dit helemaal afhankelijk wat je er mee wilt doen. Ook in SSD's heb je verschillende generaties en snelheden, wat voor jou goed is, is voor een andere niet. Het is dus echt een gevoel van wat is goed voor jou zelf. 2x sneller is leuk om te zeggen, maar wat wil je ermee precies zeggen. Dat een spel 2x zo snel gaat, het uitpakken van een bestand met winrar? Het opstarten van een browser?

Verwijderd

Topicstarter
het normale gebruik van de computer, over het internet browsen maar ook downloaden gaat via deze pc
hij is aan de trage kant en dat wil ik dus verhelpen, ;)

Verwijderd

Topicstarter
dus eigenlijk als je die ssd harddisk bv van intel 320 80 gb erinzet en je installeert windows 7 vers opnieuw via die harddisk, dan werkt windows sneller (de gehele pc) omdat die harddisk sneller is dan die ik nu heb ?? en je hoeft niet een al te grote te kopen kwa gehuegen kan ik mij oude interne geheugen erin laten en ook gebruiken??

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2011 23:02 ]

Verwijderd

Je kunt je ook afvragen waarom deze PC traag is en daar op anticiperen. Een SSD heeft helemaal geen nut als je alleen wat loopt te internetten en af en toe iets downloadt. Mijn HTPC is maar iets sneller dan jouw pc en draait als een trein. Je zou eens kunnen beginnen met een reinstall van Windows, dat doet meestal meer wonderen.

Bovendien komt het niet over alsof je precies weet waar je over praat. Weet je zeker dat je dit soort hardware problemen voor je vriend op kunt lossen, voordat de pc straks defect is?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2011 23:10 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-02 20:59
Windows 7 op 2GB is nou ook niet voortreffelijk. Het zal gaan, maar vollopen doet ie dan waarschijnlijk ook. Een SSD geeft natuurlijk een boost, maar ik vraag me af of je nog weer zoveel moet spenderen aan een dergelijke pc. Die pc is ook al verouderd natuurlijk. Uiteraard kan je die SSD straks weer meenemen naar een volgend systeem, maar al die tijd die je er aan kwijt bent nu (installeren gaat snel, maar alles optimaliseren wss niet), volgens mij is het dat simpelweg niet waard, tenzij je er hobby aan hebt natuurlijk.

Je zou natuurlijk nog kunnen kijken voor een snellere CPU (upgrade) met wat meer cache, iets in de E8xxx serie ofzo, 4GB RAM en thats it. In de V&A komt daarvan genoeg spul voorbij, dan kan je het goedkoop upgraden. Inclusief een clean install, dan gaat ie waarschijnlijk weer een stuk sneller.

• Reepje
  • Niet online
marcel87 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 23:22:
Windows 7 op 2GB is nou ook niet voortreffelijk. Het zal gaan, maar vollopen doet ie dan waarschijnlijk ook.
Dit is in ieder geval onjuist. Win7 heeft een voortreffelijk geheugenmanagement en heeft van mijn oude laptop met 1GB geheugen weer een "snelheids monster" gemaakt. Althans het werkt stukken sneller dan xp, bij dat besturingssysteem liep het geheugen wel vol: win7 hielt het op 700-800 MB.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:33
ik zou de 4gb gewoon nemen, die 35 euro is het echt wel waard. Daarna kun je gaan kijken naar een SSD, maar dat is echt een stuk duurder (die dingen kosten nog steeds meer dan een euro per GB)

Verwijderd

Topicstarter
sjaakwortel schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 23:52:
ik zou de 4gb gewoon nemen, die 35 euro is het echt wel waard. Daarna kun je gaan kijken naar een SSD, maar dat is echt een stuk duurder (die dingen kosten nog steeds meer dan een euro per GB)
zijn ze allemaal compatibel of welke zou ik het best kunnen nemen;)
ook een link van degene jij in gedachten had ;)

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:33
Geen idee,

[ Voor 88% gewijzigd door sjaakwortel op 21-10-2011 00:24 ]

• Aardwolf
Reepje schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 23:48:
[...]
Dit is in ieder geval onjuist. Win7 heeft een voortreffelijk geheugenmanagement en heeft van mijn oude laptop met 1GB geheugen weer een "snelheids monster" gemaakt. Althans het werkt stukken sneller dan xp, bij dat besturingssysteem liep het geheugen wel vol: win7 hielt het op 700-800 MB.
Dat vind ik dan vreemd, bij mij loopt ie standaard al op 1,5GB vol, als ik nog niets doe. Misschien komt het omdat ik dat W7 x64 Ultimate draai, dat zou kunnen misschien, geen idee. Ik heb hier ook de RAM slupende prefetch en superfetch uitstaan, i.v.m. SSD.

• Reepje
  • Niet online
marcel87 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:37:
[...]

Dat vind ik dan vreemd, bij mij loopt ie standaard al op 1,5GB vol,
Dat heet geheugenmanagement. Heeft win7 voldoende geheugen beschikbaar, zal die ook maximaal gebruikt worden. Heb je >3 GB, zal er pakweg 1,5 gebruikt worden. Heb je echter maar 1GB, dan topt ie op pakweg 800 MB.
Ik heb ge-experimenteerd met met 1 geheugenreepje (512 KB) en dan werkt het ook, maar dan zit het geheugen wel vrij vol, en zitten de minder gebruikte processen dus blijkbaar in de swapfile.

Edit Dit verhaal klopt wellicht niet helemaal: ik heb 32bits op de laptop zitten, 64 bits op deze machine (die dus 1,5 GB verbruikt). 32bits gebruikt zowiezo minder geheugen dan 64 bits.

[ Voor 13% gewijzigd door Reepje op 21-10-2011 00:52 ]

• Aardwolf
Oké interessant dan idd. Maar het komt dus in principe neer op hoe meer ram, hoe meer het OS erin zet. Terwijl XP en Vista gewoon standaard altijd xxx MB gebruikt. Als de TS dan uitbreidt naar 4GB, heeft ie dus bij W7 dan al snel 1,5GB vol zitten in idle, terwijl WXP dan gewoon op 0,8GB blijft hangen. Of werkt dat niet helemaal zo en heeft XP ook geheugenmanagement alleen niet zo uitgebreid?

Edit:
Ik zag nu net (21-10 @ 9.31u) dat mn WXP 32 bit (Mediacenter Edition=MCE) met 4GB RAM ongeveer ~350MB verbruikt bij idle.

[ Voor 14% gewijzigd door Aardwolf op 21-10-2011 09:31 ]

• Reepje
  • Niet online
Hoe windows zijn geheugenzaakjes precies afhandeld weet ik niet. Vista bijvoorbeeld wilde op de laptop met 1 GB niet werken.

Aangezien de TS een 32 bits systeem heeft, en als ik de posts van hem zo eens lees, heb ik de indruk dat de langzame computer van hem niet komt door een gebrek aan werkgeheugen. Maar dat is koffiedikkijken want echte info geeft hij niet (alsook enige blijk van kennis).

Verwijderd

Topicstarter
oke back to the point wat beste nu te doen dan

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-02 17:35
Back to the point waar je zelf moeite doet om problemen te overkomen.

Kijk in de kast of er 4x512 of 2x512 in zit. In elk geval van de versies van dit moederbord zijn er maar twee geheugensloten dus vier bezet lijkt sterk.
http://www.asus.com/Search/?SearchKey=P5GC-MX
Haal de units er uit om te kijken wat voor grootte ze hebben of installeer een zinnig programma zoals Lavalys Everest.

Data backup -> formatteren -> Windows opnieuw erop = snelheidswinst

Met 2GB is dit systeem meer dan voldoende uitgerust.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Aardwolf
Lijkt me een goed plan wat Allubz voorstelt. Kijk even wat er nu precies inzit, hoe snel dat is, of er nog sloten vrij zijn en haal dan zonodig nog wat bij.

Overigens is Everest inmiddels Aida64 geworden. Prima programma, maar als trial versie kan je niet altijd alles uitlezen. Met PCWizard bijvoorbeeld kan je hetzelfde uitlezen. Standaard start het programma op en staat dan op systeemoverzicht, vanaf daar kan je doorklikken naar de info over bijv. de snelheid van je RAM die er nu in zit.

Een clean install is nooit fout (mits je een data backup hebt), al merkte ik in mn oude pc al aardig wat snelheidverschil tussen 2x512MB en 2x1GB. Misschien dat het bij jou niets helpt en dat een clean install alsnog handig is, dat is even uitproberen dan. ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Back to the point waar je zelf moeite doet om problemen te overkomen.
Inderdaad. Ondanks dat je medetweakers echt hun best gedaan hebben je op weg te helpen blijf je zelf totaal geen inspanning doen. Op gegeven moment houdt het op. Dat moment is aangebroken.

Op GoT verwachten we nadrukkelijk geen voorkennis, maar wel dat je zelf doet wat je kunt en actief verder gaat op basis van tips die anderen geven. Als je dat niet doet heeft zo'n topic weinig zin en gaat hij dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.