Digitale decoder aansluiten op monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Hoi Tweakers,

ik heb onlangs een samsung DCB H380R decoder aangeschaft om digitale televisie van Ziggo te kijken. Aangezien ik in mijn studentenkamer geen plek heb om zowel een televisie als een monitor neer te zetten wilde ik die decoder op mijn Samsung 2443 BW scherm aansluiten door middel van een HDMI - DVI-D kabel.

Nu is het probleem dat ik alleen op de laagste resolutie (576p) van de decoder beeld krijg op het scherm, maar dan wel met een foutmelding van mijn scherm (not optimal mode, recommended mode 1900 x 1200 @ 60Hz). Na 1 minuut gaat het beeld weer uit, de tijd die je van het scherm krijgt om een geschikte output te selecteren voor je monitor. De andere output settings, dus 720p en 1080i worden al helemaal niet gepakt door mijn monitor.

Ik heb al echt behoorlijk wat gegoogled, maar ik kan weinig vinden over dit probleem. Het lijkt er in ieder geval op dat de decoder een signaal levert waar mijn monitor niet mee overweg kan. Ik heb op internet gelezen dat je zo'n decoder niet zomaar op een LCD monitor kan aansluiten omdat een LCD monitor geen componenten heeft om bijvoorbeeld beeldmateriaal met een andere frequentie of interlaced beeldmateriaal te verwerken. Maar ik heb ook vaak zat gelezen dat moderne monitoren zonder enig probleem aangesloten zouden moeten kunnen worden op de decoder.

Ik heb weinig hoop dat ik de decoder op mn huidige scherm werkend krijg, maar ik vraag me wel af of andere monitoren wel overweg zouden kunnen met mijn decoder? Waar hangt dat vanaf? En waar moet ik op letten?

Ter volledigheid wat specificaties van de decoder:

Video decoder
Systeemdecodering MPEG 2 ISO/IEC 13818-2,
H.264/AVC ISO/IEC 14496-10
Profiel en niveau MPEG 2 MP@ML
H.264/AVC MP@L4 HP@L4
Datasnelheid 1 ~ 15 Mb/s
Videoformaten 4:3 (normaal) & 16:9 (breedbeeld)
Beeldresolutie SCART : 576i
HDMI/Component : 576P, 720P, 1080i

[ Voor 9% gewijzigd door Aurelium op 20-10-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Zelfs voor tweakers te moeilijk ;)? Kleine schop, in de hoop dat er toch iemand is die mij hier wat meer over kan vertellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb nog nooit ergens een monitor als tv zien dienen, dus ik denk dat er toch wat in de weg zit om het beeld over te brengen... Al zou in theorie het moeten werken, maar ik kan me voorstellen dat een tv toch net wat intelligenter in elkaar zit dan een monitor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Bartjezz schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 09:05:
Ik heb nog nooit ergens een monitor als tv zien dienen, dus ik denk dat er toch wat in de weg zit om het beeld over te brengen... Al zou in theorie het moeten werken, maar ik kan me voorstellen dat een tv toch net wat intelligenter in elkaar zit dan een monitor...
Klopt, een tv heeft volgens mij wel meer componenten waardoor de tolerantie voor verschillende signaal soorten hoger ligt. Maar ik zou zeggen dat in ieder geval 720P gewoon gepakt zou moeten worden. Bij 1080i kan ik me nog voorstellen dat een monitor niet weet wat ie met dat interlaced beeld aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Ik heb ondertussen twee andere monitors kunnen uitproberen, een 19" 4:3 en een 19" widescreen en die pakten em allebei wel op 576p. Hoger dan dat wilden ze ook niet, dus lijkt een beetje hetzelfde als mijn eigen monitor die wel beeld kan weergeven op 576p, maar dat dus maar voor 1 minuut doet.

Overigens zou mijn monitor wel HDCP moeten ondersteunen dus daar mag het ook niet aan liggen!

Laatste roep om hulp dan ook aan jullie, anders zie ik geen andere oplossing meer dan maar naar de winkel te gaan met het ding om te kijken welke monitor werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Nog even een update, misschien dat anderen die hiermee zitten geholpen kunnen worden.

Ik ben langs een aantal pc zaken geweest en heb em daar op wat monitoren mogen aansluiten. Er was er uiteindelijk maar een of twee waarbij ik het ding met moeite aan de praat kreeg. Uiteindelijk heeft een man bij de Dixons een hdmi kabel gepakt en de decoder daarmee aangesloten. Daarmee kreeg ik direct beeld. Wel 720p max, maar dat is naar verwachting. Het probleem lijkt dus te liggen bij het aansluiten van de decoder op de DVI-D aansluiting. Hoewel dat naar ik begreep in theorie niet uit zou mogen maken.

Ik ga dus een nieuwe 27" monitor bestellen die beschikt over HDMI, deel daarmee ook nog wel even mijn resultaten als die binnen is.
Pagina: 1