Draytek 2130 vs Thompson 789

Pagina: 1
Acties:

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Ik heb hier een ADSL lijn liggen, die was aangesloten op een Draytek 2710. Deze gebruik ik vaker en zijn opzich prima modem/routers imho.

Echter op deze locatie is het zo dat de verbinding met internet elke uur toch zeker een aantal seconden tot af en toe 1,5 min weg valt. Ik heb dat via een ping scriptje geconstateerd. Het gevolg is dat internet af en toe niet werkt en (VOIP) telefoongesprekken af en toe afgebroken worden.

Ik dacht direct aan een probleem met de lijn verbinding, echter KPN ziet geen storing op de lijn. Hun advies was om een Thompson 789 te proberen. Dat heb ik dus ook gedaan, en tot mijn grote verbazing valt de verbinding niet meer weg. Echter werkt de VPN e.d. niet meer omdat er een firewall in de thompson zit die niet uit kan en nog wat onpraktische dingen ivm server, dus een thompson is geen optie.

Nu heb ik deze Draytek elders geprobeerd en daar werkt die prima, vervolg ik weet niet meer waar het probleem ontstaat. Ik kan uiteraard een andere / duurdere draytek aanschaffen maar of dat de oplossing is blijft puur een gok. Iemand enig idee waar dit in zou kunnen zitten? De draytek staat uiteraard wel op always on.

EDIT - Titel klopt niet het is een 2710

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:20

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Firmware in je 2710 uptodate?

Mail anders Draytek NL eens, die zijn best aardig behulpzaam.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Moeilijk te zeggen waarschijnlijk ergens in het midden.
Ik ben al meer dan tien jaar trouwe gebruiker van Draytek routers en modems.
Toen ik overstapte van ADSL naar Glasvezel en daarvoor een 3120 kocht (router vergelijkbaar met jouw modem) had ik vergelijkbare problemen. Devies van mijn provider is ook, "geen support als je onze apparatuur niet gebruikt". Ik kon gelukkig alle problemen ook met hun apparatuur reproduceren en dan aanmelden. Maar nadat ze eens zeiden dat het aan mijn router (van hun) lag, gaf ik aan dat ik het probleem ook met een andere router (De Draytek) kon naspelen. Prompt werd mijn support ticket gesloten.

Uiteindelijk bleken de meeste problemen kinderziekten in het glasvezelnetwerk te zijn. Wel werd mijn verbinding stabieler toen ik mijn 2820 ADSL modem, die ook een WAN poort heeft, er tussen hing. De eigenlijk reden om die aan te sluiten was dat ik zo een fail safe naar mijn ADSL provider kon maken als de glasvezel er weer eens uit lag. Maar daarbij bleek de 2820 de doorvoersnelheid van mijn Glasvezel verbinding nog makkelijk te kunnen halen en minder last van de storingen te hebben dan de 3120.

Ook vanwege wat ruimere instelmogelijkheden (meer entries in de NAT bijvoorbeeld) kies ik zelf liever voor een modem/router uit de 2800 serie. Wel een stuk duurder, maar ook beter van kwaliteit als je het mij vraagt.
Waarschijnlijk neemt iemand mijn 3120 over, en dan stap ik weer over naar een 2850, dat bevalt mij net wat beter.

Over de Thompson 789, die ik dus heb liggen voor als ik een support melding moet doen bij mijn provider: Ik vind het een onding waar heel weinig aan te configureren valt. En ik vind de manier van configureren ook zeer omstachtig, zeker een reeks van poorten voor een apparaat openzetten is daar een voorbeeld van.
Het is op zich een prima router, maar als je veel zit te klooien in je netwerk en internet instellingen, dan is het een onding.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24
Ik zat ook te denken aan een 2820, maar of het een oplossing is weet ik natuurlijk niet. De huidige draytek is voorzien van de nieuwe firmware. Die thompson is inderdaad een onding, vpn-en en mail op de iphone wil niet ondanks dat alle poorten doorgezet zijn. Dat ligt denk ik aan de firewall.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5