Ik ben zeer serieus aant oriënteren op het gebied van ultrabooks. Op dit moment kijk ik naar de Macbook Air, de Asus UX31 en de Toshiba Portégé Z830. Goede internetverbinding is voor mij gigantisch belangrijk. De Toshiba heeft een Intel Advanced-N 6230, en wat googlen wijst uit dat die best goed is in wat ie moet doen. De Asus heeft een Atheros AR9485WB en daar staat op het hele www geen woord over, op wat drivers na. Google geeft "slechts" 16400 resultaten, tegenover 780.000 resultaten bij de Intel. Ik kan helaas niet vinden wat er in de Macbook zit. Mijn vraag, iemand die iets weet over de prestaties van de Atheros?
Verwijderd
Mijn ervaring van goed naar slecht:
0) Netwerkkabeltje
1) Intel: strakke verbindingen, goede driverondersteuning
2) Atheros: goed in de meeste gevallen
3) Broadcom: propriëtaire drivers, eigenwijs in combi met sommige AP's
4) Realtek/Ralink: niet eens aan beginnen
De kaart in die laptop is gewoon een AR9845:
http://www.qca.qualcomm.c...y.php?nav1=35&product=105
Single band, single stream dus verwacht geen real world snelheden boven de 70 mbit/s (dat is al erg optimistisch). De Intel is in dit geval een vele malen betere keuze.
0) Netwerkkabeltje
1) Intel: strakke verbindingen, goede driverondersteuning
2) Atheros: goed in de meeste gevallen
3) Broadcom: propriëtaire drivers, eigenwijs in combi met sommige AP's
4) Realtek/Ralink: niet eens aan beginnen
De kaart in die laptop is gewoon een AR9845:
http://www.qca.qualcomm.c...y.php?nav1=35&product=105
Single band, single stream dus verwacht geen real world snelheden boven de 70 mbit/s (dat is al erg optimistisch). De Intel is in dit geval een vele malen betere keuze.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2011 10:30 ]
In een andere laptop hier thuis zit een Broadcom 4313. Die pingt gewoon met 13ms op pingtest.net en download met zo'n 50Mbit/s. Dat is voor mij prima
Verwijderd
Ik zou gewoon voor de Asus gaan. Daar zit je sowieso goed met de Intel-kaart.
Broadcom; de ervaringen wisselen nogal bij mij. Niet altijd even positief, maar het kán goed werken.
Broadcom; de ervaringen wisselen nogal bij mij. Niet altijd even positief, maar het kán goed werken.
De Asus gebruikt een Atheros chipset. De Atheros kaart in mijn Netbook heb ik een half jaar terug vervangen door een Intel en die is stukken beter.
Het probleem van de ultrabooks is dat hier de netwerkkaart geen losse module meer is maar geïntegreerd zit in het moederbord en niet meer vervangen kan worden.
Afgelopen week heb ik ergens op een duitse site gezeten met een echte diepgaande review, Meer info dan hier op tweakers.
Het probleem van de ultrabooks is dat hier de netwerkkaart geen losse module meer is maar geïntegreerd zit in het moederbord en niet meer vervangen kan worden.
Afgelopen week heb ik ergens op een duitse site gezeten met een echte diepgaande review, Meer info dan hier op tweakers.
Ik heb een atheros kaart in mijn laptop en die werkt gewoon goed. Verbinding is stabiel, ontvangst super ten opzichte van andere wifi apparaten hier in huis.
Er zijn vast mensen met ervaringen, maar vind je ze niet omdat je niet goed zoekt...
Om te beginnen post je hier op GoT een vraag over netwerken in Overige Hardware terwijl we daarvoor een apart subforum (verwarrenderwijs "Netwerken" genoemd
) voor hebben 
Move OH -> NT
Tip: gebruik ook de GoT-search voordat je een topic op GoT opent.
Om te beginnen post je hier op GoT een vraag over netwerken in Overige Hardware terwijl we daarvoor een apart subforum (verwarrenderwijs "Netwerken" genoemd
Move OH -> NT
Tip: gebruik ook de GoT-search voordat je een topic op GoT opent.
Oslik blyat! Oslik!
Als een goede internetverbinding gigantisch belangrijk voor je is, waarom neem je dan niet gewoon een UTP-kabel? Wireless is altijd minder (groter kans op storingen en uitval) betrouwbaar dan een kabel.
Ik heb diverse laptops/routers, met allemaal Atheros hardware. Deze performen allemaal _perfect_.xppieter schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:10:
De Asus gebruikt een Atheros chipset. De Atheros kaart in mijn Netbook heb ik een half jaar terug vervangen door een Intel en die is stukken beter.
Probleem is in dit geval inderdaad meer dat er een budget Atheros kaartje wordt gebruikt in de Ultrabook (single-stream).
Overigens is die kaart niet 'geintegreerd', maar wel met een afwijkende form-factor.
Die atheros is gewoon een meuk oplossing, 2.4 ghz N ondersteuning met maar 1 antenne... Ga je dus nooit boven de 150 Mbit uit komen als je al het 40mhz kanaal kunt kiezen (en je router die ook ondersteund).Heb je dat niet of kan ie het driver-matig niet zit je op 72 Mbit tegenover de Intel die gewoon 300 Mbit doet bij dual band/dual stream gebruik.
Die intel heb ik hier in een aantal laptops, die pakken door het hele huis gewoon 300 Mbit met een tijdelijke drop naar 240 Mbit op lastige punten. Ik heb er ook een met zo'n atheros erin, die haalt op de beste plekken 72 Mbit en meestal valt ie zelfs terug naar 50/60 Mbit.
Ik zou dus gewoon voor de intel oplossing gaan
Die intel heb ik hier in een aantal laptops, die pakken door het hele huis gewoon 300 Mbit met een tijdelijke drop naar 240 Mbit op lastige punten. Ik heb er ook een met zo'n atheros erin, die haalt op de beste plekken 72 Mbit en meestal valt ie zelfs terug naar 50/60 Mbit.
Ik zou dus gewoon voor de intel oplossing gaan
En twee antennes, zal dan wel 1T2R zijn...?IEF schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:59:
Overigens is die kaart niet 'geintegreerd', maar wel met een afwijkende form-factor.
Hmm kennelijk niet:
"ASUS integrated a very small Qualcomm Atheros AR9485 802.11b/g/n WiFi solution into the UX21. Unfortunately the specs of this particular radio aren't anything to write home about. It supports only 2.4GHz and a single spatial stream, limiting its performance to 72Mbps with 20MHz channels and 150Mbps with 40MHz channels. "
Dat is dan wel de UX21, weet niet of de UX31 een andere heeft.
[ Voor 41% gewijzigd door Nivk op 23-10-2011 21:07 ]
Ik vermoed dat we tzt wel opties zullen zien om hem te vervangen. Een educated guess is dat een half-height AR9280 met schroefgat in het midden vast wel gaat passen..Nivk schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:00:
[...]
En twee antennes, zal dan wel 1T2R zijn...?
Hmm kennelijk niet:
"ASUS integrated a very small Qualcomm Atheros AR9485 802.11b/g/n WiFi solution into the UX21. Unfortunately the specs of this particular radio aren't anything to write home about. It supports only 2.4GHz and a single spatial stream, limiting its performance to 72Mbps with 20MHz channels and 150Mbps with 40MHz channels. "
Dat is dan wel de UX21, weet niet of de UX31 een andere heeft.
Pagina: 1