Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Computer een signaal geven doormiddel van electriciteit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
goedeavond,

ik heb geen idee of dat dit bericht in het goede topic staat, zo niet zou iemand zo vriendelijk willen zijn het te verplaatsen of te zeggen waar het wel thuis hoort?

on topic: ik werk bij een lokale radio zender en ik probeer nu een pc te laten faderstarten, dat betekend dat waarneer je je schuif van het mengpaneel open zet de pc een nummer laat afspelen. nu weet ik dat mijn mengpaneel een ingebouwde schakeling heeft die wanneer de schuif dicht staat aangesloten staat op een ground dus niks doet, en waarneer de schuif opengaat een constante stroom van 24 volt/350mA afgeeft. nu is dus de bedoeling dat ik met deze stroom een signaal naar de pc kan sturen zodat de pc dan de muziek player start, en dat waarneer het signaal weer wegvalt (dus de schuif weer dicht gaat) de player opnieuw dat signaal krijgt om hem te laten stoppen. de player werkt met de sneltoets alt + spatie, dus kort gezegd moet het signaal van 24 volt/ 350 mA de sneltoets alt+spatie activeren en opnieuw activeren waarneer het signaal wegvalt. heeft iemand een idee hoe ik met een electrische stoom een sneltoets kan aansturen?

alvast bedankt,
Martijn

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

welke software (e.g. de player) hebben we het over ?

Iperf

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Is dat mengpaneel evt. ook in staat MIDI control messages uit te sturen d.m.v. die schuivers?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties,

allereerst test ik het principe in (lach niet) Itunes, gewoon omdat het simpele software is wat makkelijk te besturen is met sneltoetsen en muziek redelijk in elkaar weg kan faden. ten tweede, ik heb net nog even naar het mengpaneel gekeken en het mengpaneel levert geen stroom maar is slecht een schakelaar van aan/uit. de stroombron kan zelf bepaald worden maar mag niet boven de 24volt/350mA uitkomen. het mengpaneel kan naar mijn weten geen MIDI uitzenden. de stroombron is dus zelf te bepalen en kan ook in pulsen werken dus alleen waarneer de schuif opengaat een startsignaal geven en waarneer de schuif dicht gaat opnieuw een signaal geven. ik hoop dat dit de boel wat duidelijker maakt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mijn eerste gevoel zou zijn om winamp te gebruiken
http://www.google.nl/sear...ei=nMqfTqa3Asur-gbZgaGZBQ

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
thanks, ik vind winamp niet een geweldig programma om mee te draaien, maar de ink bracht me wel op goede ideeen

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-10 11:43
Een programma schrijven dat op een PC draait, en middels een Arduino in de gaten houdt of het schuifje open gaat, en dan een nummer af gaat spelen, en stopt als het signaal stopt, is voor een leek goed te doen. Mocht je er echt niet uitkomen, dan wil ik je met het programma wel helpen :-)

Verwijderd

Topicstarter
hee bvdorp,

ik had nu bedacht om een soort van stroomkringetje te maken naar mijn seriele poort op de pc, zodat telkens als de schuif omhoog of omlaag gaat de seriele poort een signaaltje krijgt. maar nu weet ik dus niet hoe ik van het signaal dat de seriele poort ontvangt een sneltoets kan maken... weet jij of hier software voor is en anders of het door iemand met 0 ervaring op programeer gebied te doen is?

alvast bedankt

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb ooit een usb-testprint gehad van Velleman, de K8055 dacht ik... Daar zitten een aantal digitale en analoge in en uitgangen op. Je kunt misschien doormiddel van de programmeertaal die erbij hoort een commando nabootsen zodra er een ingang "hoog" wordt.

Ik dacht dat er 4 digitale uitgangen op zaten, dus zou je in theorie 4 van dit soort schakelingen kunnen maken.

Verwijderd

Topicstarter
hey bart,

bedankt, ik had het zelfde bord ook al door iemand anders aangeboden gekregen, maar bij mij is het punt waarop ik blijf steken dat ik totaal geen ervaring heb om zoiets te programeren. en hetzelfde geld dus voor het werken met seriele poorten, toch lijkt dit me het makelijkst om met een seriele poort te werken, alleen heb ik nu dus een programma nodig om met een seriele poort te werken en ik weet niet of die bestaan...

Verwijderd

Interessante uitdaging.

Ik heb even gezocht en ben uitgekomen bij het Teensy USB Development Board

En er is ook sample code beschikbaar;
http://www.pjrc.com/teensy/teensyduino.html
http://www.pjrc.com/teensy/td_keyboard.html

Nu hoeft TS alleen nog uit te zoeken hoe hij het mengpaneel aan de Teensy hangt en zorgt voor een event zodra de slider opengaat.
http://www.pjrc.com/teensy/tutorial3.html

Dan word het dus zoiets;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
void setup()   {                
  Serial.begin(38400);
  pinMode(7, INPUT);
}

void loop()                     
{
  if (digitalRead(7) == HIGH) {
// press and hold ALT
Keyboard.set_modifier(MODIFIERKEY_ALT);
Keyboard.send_now();

// press SPATIE while still holding ALT
Keyboard.set_modifier(KEY_SPACE | MODIFIERKEY_ALT);
Keyboard.send_now();

// release all the keys at the same instant
Keyboard.set_modifier(0);
Keyboard.set_key1(0);
Keyboard.send_now();

} else {
  }
  delay(250);
}

/me stelt zich niet verantwoordelijk voor werking/juistheid van bovenstaande code. O-)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2011 19:10 . Reden: Grammar Natzee was here. ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
@hierboven.

Erg goede oplossing lijkt me. Alleen 2 punten:

1. Als je het signaal van je paneel direct erop aansluit zal deze doorbranden, ik raad dit schema aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
                           C/----- Naar usb bord
               1M Ohm     |/
+24V signaal ---[===]-----| BC547
                         B|\
                           E\-
                             |
- Ground --------------------+---- Naar GND usb bord

Note: Dit hangt wel de aarde van de pc aan die van het mengpaneel, maar dit doet je audiosignaal vrijwel zeker ook al dus dat lijkt me geen probleem. Beide componenten zijn in ongeveer elke electronicazaak te vinden.

2. Je code lijkt leuk, maar je vergeet 1 ding:
Deze code loopt in een loop, waardoor hij nu zolang het schuifje openstaat continue alt+spatie zal sturen.
Met deze kleine aanpassing zou hij elke keer als de status van het signaal veranderd alt+spatie sturen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
void setup()   {                
  Serial.begin(38400);
  pinMode(7, INPUT);
  boolean status = digitalRead(7);
}

void loop()                     
{
  if (digitalRead(7) != status) {
// press and hold ALT
Keyboard.set_modifier(MODIFIERKEY_ALT);
Keyboard.send_now();

// press SPATIE while still holding ALT
Keyboard.set_modifier(KEY_SPACE | MODIFIERKEY_ALT);
Keyboard.send_now();

// release all the keys at the same instant
Keyboard.set_key1(0);
Keyboard.send_now();

} else {
  }
  delay(250);
  status = digitalRead(7);
}

[ Voor 3% gewijzigd door SA007 op 20-10-2011 23:03 ]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-11 07:40
Ik zou toch echt voor een microcontroller oplossing gaan. De fader aan een ingang hangen en zodra deze hoog wordt over de uart een signaal naar de pc sturen. Direct op de seriele poort lijkt me geen goed idee.

Verwijderd

Topicstarter
@sa007 en @fridgeman,

hartstikke bedankt, het lijkt me een goed idee, maar een ding wat wel een probleem is, is dat mijn mengpaneel geen stroom geeft. het is alleen een schakelaar tussen een ingang en een uitgang of tussen de ingang en de ground. dus heeft iemand een idee hoe ik het dan kan aansluiten op de teensy printplaat? en als ik deze code in mijn teensy print invoer, op welke punten moet ik mijn schakelaar dan solderen?

............................/ ------------------------------------------- GND
.........................../
IN -----------------/ ------------------------------------------ OUT

in principe staat de schakelaar waarneer de schuif dicht is op de ground, en waarneer deze open is op de OUT op de IN kan ik alles aansluiten tot 24V/350mA en de schakelaar is haast weerstandsloos dus daar hoeft geen rekening mee te worden gehouden.

alvast bedankt

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11 12:44
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:53:
ik heb net nog even naar het mengpaneel gekeken en het mengpaneel levert geen stroom maar is slecht een schakelaar van aan/uit. de stroombron kan zelf bepaald worden maar mag niet boven de 24volt/350mA uitkomen. .... de stroombron is dus zelf te bepalen en kan ook in pulsen werken dus alleen waarneer de schuif opengaat een startsignaal geven en waarneer de schuif dicht gaat opnieuw een signaal geven....
Dat klinkt als een open collector uitgang. Dat zou de schakeling van SA007 overbodig maken. Dit omdat het in essentie dezelfde schakeling is.

De vraag is alleen of de open collector normaal hoogohmig is met laagohmige pulsen of andersom. Daar moet de documentatie uitsluitsel over geven.

Overigens, als het mengpaneel inderdaad pulsen afgeeft kan het allemaal veel simpeler: een goedkoop USB toetsenbord nemen en met een simpel schakelingetje domweg de micro switches van de betreffende toetsen overbruggen.
Niet de mooiste oplossing, maar het kan wel :P

edit:
en de schakelaar is haast weerstandsloos dus daar hoeft geen rekening mee te worden gehouden.
Klinkt zelfs als een relais. Je weet zeker dat die met een kant aan GND zit en dat het niet een zwevend contact is ? dat zou nog mooier zijn, dan heb je galvanische scheiding.

[ Voor 12% gewijzigd door locke960 op 20-10-2011 23:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Locke960

bedankt voor de tip, met het toetsenbord had ik nog niet aan gedacht, ik zal het is een keer gaan proberen, maar op het hoogohmig laagohmig verhaal weet ik niet zo veel, het enige wat ik over de schakeling weet is dat hij waarneer de schuif open of dicht is geen stroom geeft, alleen waarneer de schuif open of dicht GAAT er een zelf te bepalen stroom gaat lopen

iig bedankt

• locke960
Daar heb je dus documentatie van het mengpaneel voor. Daar moet in staan hoe het precies werkt met die uitgang. Pas met die kennis kun je een schakelinge bedenken dat tussen het mengpaneel en de toetsen van het toetsenbord moet.

Verwijderd

Topicstarter
hee,

je hebt volgens mij gelijk, het principe is min of meer een relais, de ground hoeft namelijk niet te worden aangesloten om een werkende kring te hebben, de ground was ik ook niet van plan om aan te sluiten, hierdoor word het idd een relais, waarneer de schuif omhoog gaat word door de stroom binnen het mengpaneel de schakelaar naar beneden getrokken en kan er een stroomkring gaan lopen.

mijn idee was nu om de stroom die binnekomt door de usb-kabel door te knippen, om te leiden via de schakelaar en daarna weer vast te maken waardoor er pas stroom op het toetsenboord komt waarneer de schuif opengaat en opnieuw stroom opkomt waarneer deze sluit. ik ga het morgenmiddag ron 15:00 dus om ong. 17:00 zal ik laten weten of het werkt. als je na het lezen van dit denkt dat ik ergens helemaal de fout in ga, laat het dan aub even weten, want het meeste doe ik ook maar op de gok :P

iig bedankt voor het goede idee en ik hoop dat het gaat werken
groet,
martijn

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 23:28:
dus heeft iemand een idee hoe ik het dan kan aansluiten op de teensy printplaat? en als ik deze code in mijn teensy print invoer, op welke punten moet ik mijn schakelaar dan solderen?
Fijn dat je de documentatie door hebt genomen, waar ik in mijn post naar heb gelinkt.

NOT

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 08:44 ]

• locke960
Volgens mij ga je dingen stuk maken. hopelijk alleen het toetsenbord...

Verwijderd

Topicstarter
@locke960, waarom denk je dat en wat zou ik volgens jou anders moeten doen dan? want het mengpaneel is wel een beetje duur om stuk te maken :P

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-11 21:01
Ik zou er sowieso een Opto-coupler tussen zetten? Lijkt me wel verstandig wanneer je de voeding van de USB van de PC en die 24 Volt zo gaat schakelen. Als er iets mis is met die transistor heb jij straks die +24V op je 5V USB poort staan. Dus een Opto-coupler lijkt me nier verkeerd :)

edit; ik zie dat je voor de oplossing gaat met een relais? Dan is het niet persee nodig maar toch zeker nog wel handig voor wat extra veiligheid, hoewel er bij een relais eigenlijk niet zo gek veel verkeerd kan gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Bloemstukje op 21-10-2011 10:52 ]

gewoon nee.

Verwijderd

Topicstarter
hee sander,

die 24 volt is geen spanning van het mengpaneel, maar is de maximale stroom die over de schakelaar mag lopen, dus 5 volt van de usb zou daar geen problemen mee mogen veroorzaken... lijkt mij :P

• Bloemstukje
Nou stroom en spanning zijn 2 heel verschillende dingen hoor :P. De maximale stroom loopt door de schakelaar en niet er overheen. En die 24V is wel degelijk de spanning uit het mengpaneel. Jij wil met die 24V (niet stroom, maar spanning!!) je computer gaan sturen. Dit kan wel, maar dan moet je er in elk geval een lagere spanning van maken. Als je naar je seriele poort wil mag dit max 12V zijn geloof ik, en wil je naar USB moet je sowieso naar 5V.

edit; wat je kan doen is dus een microcontroller(uC) ertussen. Dan moet je van die 24V -> 5V, die 5V op een ingang van de uC, vanaf de uC ga je naar een COM poort van je PC (met de ingebouwde USART van de uC) en dan nog even zorgen dat je via het HID protocol tegelijkertijd die ALT en SPATIE toets kan doorsturen naar je USART zodat die in je computer terecht komt, oftewel; je simuleert een toetsenbord in je uC.

[ Voor 31% gewijzigd door Bloemstukje op 21-10-2011 11:13 ]

gewoon nee.

Verwijderd

Topicstarter
oeps sorry, ik gooi nu alles een beetje door elkaar,

de schakelaar heeft geen 24 volt aan spanning erop staan, de 24 volt aan spanning is de max. echter als ik de schakelaar kortsluit zou er niks gebeuren omdat er geen stroom of spanning in loopt. het is gewoon een stuk koper wat omhoog en omlaag gaat, er staat niks geen stroom of spanning op. dus als ik mijn toetsenboord erop aansluit zou er 5volt binnenkomen en zo gouw de schakelaar overgaat weer 5 volt uit. er gebeurt niks anders, het principe van de schakelaar is daarom hetzelfde als een relais zoals ik hier ook al eerder vermelde.
ik hoop dat het zo iets duidelijker is en als je nog steeds denkt dat ik iets ga slopen laat het dan aub weten, want het doel is om zo min mogelijk kapot te krijgen :P

Edit:
die edit die ik net zag staan die gaat wel een tikkie ver boven mijn niveau :o maar volgens mij zou het zonder dat allemaal en met alleen een toetsenboord ook kunnen toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 11:16 ]

• Bloemstukje
Oke op die manier :). Nou dan kun je het 24->5V gedeelte weglaten, en daar gewoon een 5V "lus" van maken :). Het verdere verhaal van mijn vorige post klopt nog gewoon :).

gewoon nee.

Verwijderd

Topicstarter
gelukkig, dan snap ik het ook weer een beetje, iig bedankt voor al je tips, ik ga het vanmiddag proberen uit te voeren en als het lukt dan hoor je het gelijk, (als het niet lukt ook trouwens:P)

• locke960
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:48:
@locke960, waarom denk je dat en wat zou ik volgens jou anders moeten doen dan? want het mengpaneel is wel een beetje duur om stuk te maken :P
Ik denk dat omdat je aankondigt in het wilde weg wat te gaan proberen zonder dat je precies weet hoe dat mengpaneel werkt.

Je lijkt te denken dat je nu alleen maar een paar draadjes tussen het USB toetsenbord en het mengpaneel hoeft te solderen en dat het dan werkt. Dat is niet zo, al was het maar om dat je met een relais niet zomaar 2 schakelaars te gelijk kunt overbruggen. En er zijn nog een paar andere redenen.

Kortom, je weet niet wat je aan het doen bent. Dat is op zich niet zo erg, maar dan moet je het wel op de goede manier aanpakken:

1. heel duidelijk maken hoe dat die schakeling in het mengpaneel werkt. Als je het zelf allemaal niet zo goed begrijpt zou je eens het model/type nummer en een link naar de handleidingen kunnen plaatsen. Dat heb ik tot nu toe niet gezien.
2. schakelingetje bedenken waarmee het veilig zou kunnen werken. Met de resultaten van 1 kunnen een aantal mensen hier op het forum daar best iets zinnigs over zeggen. Zonder niet.
3. dan pas wat doen.

Verwijderd

Topicstarter
@locke960,

in het begin wist ik ook niet zo goed hoe het werkte maar nu ben ik er wel aardig achter hoe het werkt. het is gewoon een schakelaar als in een relais, die opent en sluit met de stroom van het mengpaneel maar waar zelf geen stroom doorheen loopt, dus lijkt mij dat ik alleen de stroom die naar het toetsenboord loopt maar te hoeft onderbreken. dan word er alleen een signaal gestuurd naar de pc zo gouw als het het toetsenboord aangaat. ik zou niet weten wat ik er allemaal nog tussen zou moeten bouwen om het veilig te krijgen, want de hoogste stroom die er gaat lopen is slechts 5 Volt, en daar is alle apparatuur tegen opgewassen volgens mij. en in de handleiding staat eigenlijk weinig tot niks over de schakeling alleen een diagram wat ik ook al eerder 'gemaakt' heb met een schakelaartje waaronder staat 24V/350mA max. meer is er niet over te vinden helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Net heb ik geprobeerd om het idee met het toetsenbord uit te voeren, maar daar liep ik op een probleem. mijn eerste idee was om de stroom van de usb naar het toetsenboord om te leiden via de 'relais' van het mengpaneel, en dan de alt en spatie toets gewoon vast te zetten zodat ze altijd zijn ingedrukt, maar het probleem is dat elke keer dat het toetsenboord opnieuw aan de pc word gehangen eerst alle toetsen los gelaten moeten worden om het te laten werken, helaas.
nu was het 2de idee van me om de alt en de spatie over de 'relais' te plaatsen maar dan kom ik op het punt dat ik niet weet wat voor signaal ik dan over mijn schakeling moet zetten om het indrukken van de toets na te bootsen, en dat ik niet weet hoe ik het op de toetsen moet solderen aangezien het op een soort dun kuntstoffen plaatje is geëtcht ( weet niet hoe je het schrijft, maar net als die lijntjes die je op een normaal printplaatje ziet lopen). heeft iemand hier nog ideeën voor?
alvast bedankt,
martijn

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-10 11:43
Martijn, je loopt trial-and-error toe te passen, en met een heel klein beetje pech maak je alles al kapot. Volg nou eens de tips die hier staan, en maak een fatsoenlijk schema. Desnoods met blokjes, of wat dan ook.

Tip: post het merk + type van je mengpaneel, en maak een schema, dan kunnen wij dat voor je controleren.

Verwijderd

Topicstarter
ja oké, ik begin nu ook wel door te krijgen dat het zo niet werkt :O, ik zal van het weekend is gaan proberen een mooi schematje te bedenken en te tekenen, het type van het mengpaneel is een D&R airmate usb. ik zal van het weekend even aan het werk gaan en dan zal het zaterdag avond of zondag hier verschijnen. iedereen die al met ideeen is gekomen alvast bedankt ik probeer het allemaal een beetje mee te nemen in het schema

• locke960
Ok, een naam, nou komen we ergens. Dat ding gebruikt reed-relais als START switch.
Dat is heel mooi. Dat wil zeggen dat het gewoon een schakelaartje is dat tussen de "tip" en "ring" aansluiting op de START connector zit.

Je kan het letterlijk als een schakelaartje gebruiken, zonder risico's op aardlussen en dergelijke.

En anderen (leve google) hebben al iets beters bedacht dan dat toetsenbord idee. De joystick :P

Koop een Joystick-interface naar USB converter. Sluit de start switch ("tip" en "ring" dus) aan op de aansluitingen waar normaal de button van de joystick op zit en je mengpaneel drukt keurig de button van de joystick voor je in.
YouTube: How To - Joystick Remote Starts

Nog makkelijker, maar minder mooi. Koop een USB joystick en overbrug gewoon een van de vuurknoppen met de schakelaar van je mengpaneel.

De rest is een kwestie van software. Dit lijkt precies te doen wat jij vraagt.
http://www.makeuseof.com/tag/usb-joystick-mimic-keyboard/

Anderen gebruiken mAirlist software, http://www.mairlist.com/en/index.php,

Dat is niet goedkoop, maar je kunt er wel leuke dingen mee doen.
YouTube: Air Mate, T-Meter, Doppeltelefonhybrid, Signalampel, On Air Lampe, Cartwall & mAirList USB-Interface

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
@TS:
Er zijn heel erg veel manieren om dit werkend te krijgen.

De volgende zie ik zover langskomen die kunnen werken (chronologisch):
- Arduino
- Seriele poort zonder verdere hardware
- Velleman K8055
- Teensy USB board
- Microcontroller aan serieel
- USB toetsenbord
- Joystick (convertor) aanpassen

Het hangt eigenlijk voornamelijk af van wat jij denkt dat je kan maken en in hoeverre de pc software aan te passen is.

Als je wil bereiken dat een stukje hardware wil wat op alt+spatiebalk drukt blijven er opeens nog heel weinig opties over bijvoorbeeld:
- Arduino (moet dan bijv een PS2 of USB toetsenbord simuleren)
- Teensy USB board
- USB toetsenbord (moet wel een extra controller bij om alt+spatie te doen en deze niet ingedrukt te houden)

Als je genoeg hebt aan 'een stukje zelfgemaakte software aansturen op je pc' blijven alle opties open.
Dat zelfde stukje software kan natuurlijk ook altijd alt+spatie naar een programma op je pc sturen.

Maar eens een lijstje van wat je zelf kan en wat het precies moet doen. Pas dan kan je opties echt afstrepen.

Verwijderd

Topicstarter
@iedereen
Bedankt voor alle reacties, ik heb het nu erg druk met mijn tentamenweek dus heb niet veel tijd om te knutselen of te reageren. Ik ben begonnen met het idee van een Joystick, ik heb het nu geprobeerd met een Xbox Controller (xbox1) en die is nu aangesloten op mijn PC als ik binnekort weer tijd heb ga ik een programmatje zoeken om de knopjes een functie te geven ( zat te denken aan XBCD) maar ik zit nog met het probleem dat de stroom die er over de schakelaar gaat lopen een constante stroom is, maar om dit te laten werken moet er alleen een stroom overheen gaan waarneer de schakelaar opengaat en waarneer die weer dicht gaat. Heeft iemand daar nog een oplossing voor, want er zit een functie voor in het mengpaneel, maar mijn collegas hebben liever niet dat ik een mengpaneel wat we net 2 weken hebben ga openhalen.

P.S. het plan om de controller aan te sturen was om het A knopje te overbruggen via de schakkelaar, ik heb alleen de controller nog niet opengehad, maar ik vermoed dat dit gewoon 2 draadjes tussen de schakelaar en het knopje solderen is. ik zal er snel genoeg achterkomen denk ik, maar als iemand nu al ziet dat ik iets fout ga doen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 23:07:
Heeft iemand daar nog een oplossing voor, want er zit een functie voor in het mengpaneel, maar mijn collegas hebben liever niet dat ik een mengpaneel wat we net 2 weken hebben ga openhalen.

P.S. het plan om de controller aan te sturen was om het A knopje te overbruggen via de schakkelaar, ik heb alleen de controller nog niet opengehad, maar ik vermoed dat dit gewoon 2 draadjes tussen de schakelaar en het knopje solderen is. ik zal er snel genoeg achterkomen denk ik, maar als iemand nu al ziet dat ik iets fout ga doen...
Sorry dat ik het zeg, maar WTF? een mengpaneel van bijna €2000 openmaken om alleen te kijken hoe die schakeling werkt? terwijl hier al zat van goede ideeën zijn geopperd?

Als ik jou was, zou ik even mijn WA verzekeringspolis nakijken of dergelijke acties worden gedekt, mocht het mengpaneel (of meer) jouw geëxperimenteer niet overleven.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik snap één ding niet goed. In de handleiding staat op pag. 20 een Nederlands telefoonnummer en e-mailadres.

Ik maak me toch wel heel sterk dat je niet de eerste zult zijn die een koppeling met een PC wil voor een dergelijk gebruik en dat de fabrikant daar ondertussen zelf een oplossing voor heeft gecreëerd. Ik zou dat in elk geval even checken voordat ik zelf zou gaan knutselen. Lijkt me stukken praktischer.

Verwijderd

Topicstarter
@Fridgeman
Dat is idd ook min of meer wat ik duidelijk wou maken, ik heb weinig tot geen zin om dat ding open te halen en allemaal schakelaartjes om te gaan zetten, daarom vroeg ik me af of ddaar een oplosssing voor is.
@captJackSparrow
De fabricant (D&R) heeft hier voor zover ik weet nog geen oplossing voor gemaakt, maar verscheidene radiosoftware fabricanten wel, helaas beginnen deze over-geengineerde veelste luxe oplossingen die veel meer kunnen dan dat ik wil pas vanaf €800,- daarom wilde ik het dus zo proberen want ik ga nooit geen €800,- krijgen van de omroep om dat spul voor ze te gaan kopen....

Verwijderd

Ik houd m'n hart vast met die houtje touwtje oplossingen a-la USB keyboard / joystick tweaken.
WTF een el cheapo approach voor een professioneel apparaat van 2k.

De beste oplossing vind ik mijn oplossing. (Goh, wat een verrassing)

Als je nou even de moeite neemt om die pagina's van Teensy door te lezen, zal je zien dat het reuze meevalt. Hier staat exact hoe je de Teensy moet aansluiten; http://www.pjrc.com/teensy/tutorial3.html

Als je hebt getest dat het indrukken van dat schakelaartje ALT+SPATIE genereert, kan je het schakelaartje vervangen door een jack plug die je in het mengpaneel stopt.

SA007 heeft zelfs kant en klare code voor je gefixxed, dus eventjes solderen en klaar ben je.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Fridgeman
Je hebt inderdaad wel een punt, maar de reden dat ik het nog niet geprobeerd had was omdat ik geen saldo heb voor dit project, maar ik begin nu ook wel door te krijgen dat willekeurige apparaten tweaken totdat iets toevallig werkt ook niet echt een oplossing is, ik denk dat ik is ga vragen of ik een saldo kan krijgen voor dit systeem, grof geschat reken ik op zo'n 30 á 35 euro voor het totaalplaatje. ik zal laten weten of ik er een saldo voor krijg en anders kan ik zelf ook nog wel 30 euro missen denk ik. maar zoals de code nu is, is het dus gewoon ctrl+c / ctrl+v?
iig bedankt voor alle moeite

EDIT:
nog even een vraagje, is deze code gemaakt voor de ingebouwde Pull-Up weerstand, of moet ik er zelf nog 1 fixen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 18:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:55:
nog even een vraagje, is deze code gemaakt voor de ingebouwde Pull-Up weerstand, of moet ik er zelf nog 1 fixen?
locke960 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:07:
Dat ding gebruikt reed-relais als START switch.
Dat is heel mooi. Dat wil zeggen dat het gewoon een schakelaartje is dat tussen de "tip" en "ring" aansluiting op de START connector zit.

Je kan het letterlijk als een schakelaartje gebruiken, zonder risico's op aardlussen en dergelijke.
Gewoon een schakelaartje dus, het enige wat anders is dan Teensy tutorial 3, is de fysieke schakelaar. (Van een knopje naar de schakeling in het mengpaneel)

Het lijkt mij dat je dezelfde weerstand kunt gebruiken als in de tutorial, maar wellicht kan SA007, locke960 of iemand anders dat bevestigen, daar ik het niet zeker weet.

Nog efficiënter is gebruik maken van de ingebouwde pull up weerstand idd.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 20:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
oké bedankt, ik zal nog wel even op bevestiging wachten, want anders was het volgens mij ook maar 1 string aanpassen in de code en dan werkt die wel met de ingebouwde weerstand. en het scheelt weer wat soldeerwerk.

• tedades
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11 21:53
Ik neem aan dat er ook manieren zijn te bedenken waarbij het mengpaneel niet open gemaakt hoeft te worden.
Bijvoorbeeld een schakelaar/reedswitch naast de fader plaatsen en een kleine metaal-/magneet-strip op de fader zelf?

• locke960
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 23:07:
maar ik zit nog met het probleem dat de stroom die er over de schakelaar gaat lopen een constante stroom is, maar om dit te laten werken moet er alleen een stroom overheen gaan waarneer de schakelaar opengaat en waarneer die weer dicht gaat. Heeft iemand daar nog een oplossing voor, want er zit een functie voor in het mengpaneel, maar mijn collegas hebben liever niet dat ik een mengpaneel wat we net 2 weken hebben ga openhalen.
eh we hebben het hier over een jumpertje (J17) omzetten, staat zelfs in de handleiding. Elke ingang heeft zo'n jumpertje. Er staat ook bij dat ze aanraden het door de dealer te laten doen, maar ja, zijn we hier nou tweakers of niet ?

Wat betreft de discussie over de oplossing: Er zijn technisch mooiere oplossingen dan een joystick interface.
Maar als ik het goed begrepen heb (ff googlen) lijkt die joystick-interface oplossing een oplossing te zijn die door vele anderen ook wordt gebruikt. Er is zelfs commerciele software die het lijkt te ondersteunen (die mAitrtime) Ik zie dat als een voordeel. Het lijkt een breed gedragen oplossing te zijn..

@tetades. Er zit al een reed relais in het mengpaneel. De contacten zijn op een jack-plug naar buiten gevoerd. Makkelijker kan het niet.

Verwijderd

Het is vooral de vraag of de garantie op het apparaat blijft gelden als gebruikers het ding zelf open maken.

De beslissing of een joystick oplossing of Teensy bord het uiteindelijke doel bereikt, is aan TS.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 21:29 . Reden: Edit a go go ]

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

Ik zou een control lijntje van de compoort omlaag trekken. Of als je PC nog een paralleele poort heeft, een pinnetje daar van.

Dat kost je 2 draadjes , een weerstandtje en een programmaatje van een paar regels code.

Verwijderd

Topicstarter
@locke960
Het is idd maar 1 jumper die omgezet hoeft te worden, maar zoals je miss wel begrijpt ga ik liever niet een apparaat van ong. 2K openschroeven, zeker omdat het niet van mij is. maar de code van SA007 lost het problemen met de constante stroom al op door alleen bij een signaalwissel de sneltoets door te geven.

@Infant
ik weet niet of het zo makkelijk is als hoe jij het zegt, want ik heb al zitten kijken naar een compoort, maar dat programmatje daarvoor wordt wel wat meer als een paar regels code. maar als je een uitwerking van het idee hebt dan hoor ik het graag natuulijk.

@Fridgeman
ik ga waarschijnlijk wl voor het Teensy bord, het is tot nu toe (volgens mij) de enige oplossing waar ik niet met het probleem van de constante stroom zit. ik zal morgen is gaan kijken hoeveel tijd er overheen gaat om die te bestellen.

• CasioMan468
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11 11:50
Als ik vragen mag, met welk programma werk je bij je lokale omroep?

Als het een redelijk bekend programma is, kan die vaak wel met de paralelle(printer) poort werken.
Werkt supersimpel, zeker met dat mengpaneel. Moet er alleen nog wel een printerpoort op je pc zitten.

Schema is supersimpel: klik hier voor het schema

Zelf software voor schrijven is ook niet moeilijk.

Maar als je de volgende keer weer een vraag stelt, is het wel makkelijk voor ons als je aangeeft wat voor hardware en software je exact gebruikt.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Hardware:
D&R Airmate USB

Software:
momenteel BPM Studio maar aangezien dat met 2 players werkt kan dit niet op een faderstart en er zijn helaas geen kanalen meer over...
nu ga ik het eerst proberen in Itunes, miss dat ik dat programma ook blijf gebruiken, anders moet ik nog even kijken, maar het word zowiezo een 1 player programma

• CasioMan468
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11 11:50
Die link die ik net meegaf, staat ook een programma op die perfect met die LPT-faderstart werkt.
Misschien is dat iets om te proberen? Zeker als je toch maar 1 player nodig bent.

Anders moet je een programma schrijven die de puls opvangt bij een poort (Com/LPT/USB) en dan doorgeeft naar het programma dat de muziek moet afspelen (kan dmv de code SendKey (oid)) maar dat verdiend natuurlijk niet de schoonheidsprijs...

Ik lees nog wel hoe je t uiteindelijk gedaan hebt. Houd ons op de hoogte! :)
Pagina: 1