2 kanaals eindversterker in surround systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik heb een Sony STR DA 5400 ES 7-kanaals (7x 120Watt) surround receiver. Hierop aangesloten zijn fronts (2x B&W 684, max 150W), center (B&W HTM61, max 150W) en 4 surrounds (B&W 685, max 100W).

Het zal sommigen ongelooflijk in de oren klinken maar het blijkt dat mijn behoeften af en toe toch groter zijn dan dit op zich zeer capabele systeem kan leveren. Ik kan het volume tot ca. +15dB opvoeren, hierboven treedt de beveiliging in werking.

Nu zit ik erover te denken om de fronts middels een eindversterker aan te gaan sturen. Bijvoorbeeld de NAD C275BEE (2x 150W) of de Rotel RB1582 (2x 200W).

Heeft iemand hier ervaring mee?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35

FeaR

In GoT we trust

De Sony gebruikt zo'n 480 Watt en aangezien het geen Klasse D versterker is is de kans zeer groot dat het vermogen onder het gebruik van zeven kanalen flink in kan zakken en je dus te kort kan komen. Een losse eindversterker kan dan zeker een oplossing zijn. Staar je echter niet zo blind op het vermogen, want er zijn versterkers die "maar" 2 x 100 Watt leveren en die zowel de NAD als de Rotel in jouw voorbeeld het nakijken geven. Want die 7 x 120 Watt gaat jouw Sony ook niet halen. En ervaringen, die zijn er redelijk wat te vinden op GoT. Genoeg mensen die een eindversterker aan hun receiver hebben hangen. Kwestie van verbinden met de pre-outs en je bent er.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 13:03

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Jups :)
De Sony is ook niet écht een krachtpatser qua pure 'power' dus het kan wel kloppen dat je dat ervaart :P
HT Labs Measures

Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 39.4 watts
1% distortion at 45.0 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 37.3 watts
1% distortion at 41.9 watts
Bron: http://www.hometheater.co...receiver-ht-labs-measures

Opgegeven vermogen is 120watt op 8Ohm gemeten op 2 kanalen ;)
Bij 7 kanalen blijft er relatief weinig van over iig.

Dat is maarliefst 82,7 Watt minder dan de 120 Watt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 19-10-2011 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Bedankt voor jullie antwoorden, heel verhelderend.

Nog één vraagje, geeft het vrijmaken van de fronts middels een eigen 2-kanaals eindversterker mijn Sony voldoende lucht om de rest goed aan te sturen? Of is het zinvoller direct in een high-end meerkanaals eindversterker, zoals de NAD-25 te investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 11:06
Ik zit zelf ook een tijdje met dit idee. Alleen niet omdat ik vermogen tekort kom maar omdat ik graag mn buizenversterker voor de front kanalen wil gebruiken. Ik begrijp dat het dus mogelijk is om alleen de front pre out van de receiver te gebruiken en dat de rest van de surround speakers nog steeds aangestuurd worden door de receiver? En dat de volume regeling nog steeds via de receiver gaat?

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

alexbl69 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 07:10:
Nog één vraagje, geeft het vrijmaken van de fronts middels een eigen 2-kanaals eindversterker mijn Sony voldoende lucht om de rest goed aan te sturen? Of is het zinvoller direct in een high-end meerkanaals eindversterker, zoals de NAD-25 te investeren?
Normaal zou je inderdaad meer vermogen hebben aangezien vijf kanalen door een receiver wel goed aangestuurd kunnen worden. Echter is jouw STR-DA5400ES ook geen echt uitblinker als je vijf kanalen aan sluit. Je zou dan inderdaad bijna een vijfkanaals versterker kopen en dan nog maar twee speakers op de Sony aansluiten. Want dan zou je - volgens de gegevens - wel 2 x 120 Watt hebben.
weetikveel! schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:58:
Ik begrijp dat het dus mogelijk is om alleen de front pre out van de receiver te gebruiken en dat de rest van de surround speakers nog steeds aangestuurd worden door de receiver?
Als je alleen de pre-outs van de front left en front right aansluit zal de rest van de speakers worden aangestuurd door de versterker in de receiver.
En dat de volume regeling nog steeds via de receiver gaat?
Ligt aan de ingang van de buizenversterker. Als de buizenversterker een aparte volumeregeling heeft dan is het te hopen dat één van de ingangen er eentje is met HT Passthrough. Dan regel je het volume via de receiver. Mocht de buizenversterker alleen gewone ingangen hebben dan kan je nog steeds alles aansluiten, maar dan wordt het altijd het volume regelen op twee apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Gisteravond en vandaag flink wat onderzoek uitgevoerd en tot een vrij rigoreuze oplossing gekomen. Aangezien hij voor een heel leuk prijsje voorbij kwam (pricewatch) de receiver besteld die al heel lang op mijn wish list stond: De Pioneer SC-LX90 Susano.

Klasse D, en hij lijkt me wel voldoende vermogen te hebben om m'n speakers aan te sturen 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Oeh wauw, das niet extreem duur meer nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Meer dan genoeg vermogen zelfs. Als je een versterker had gehad die het opgegeven vermogen beter had behaald dan de Sony had je zelfs geen andere versterker hoeven aan te schaffen. Maar de vermogens die de Sony levert zijn gewoon ondermaats. Waarmee ook weer deels bewezen is dat Sony ook niet meer is wat het geweest is, zelfs met hun ES-serie niet. Als je niets geeft om HDMI 1.4 dan is de LX90 een hele mooie receiver, wordt wellicht ook opgevolgd door de LX95 volgens bepaalde bronnen. Het is en blijft de vraag of je voor dat geld niet een paar hele mooie eindversterkers neer had kunnen zetten, maar dat is toch lood om oud ijzer als het gaat om een setje B&W's aan te sturen. Het zijn geen electrostaten die veel meer eisen van een versterker.

Let overigens goed op of je LX90 niet beschadigd is. Laatste keer dat ik bij Stassen was stond er een demo van de LX90. Grote kans dat je een demo krijgt, want bijna 1500 euro goedkoper is - zeker op dit bedrag - een hele boel geld. Nu maakt een demo niet zo heel veel uit, maar je weet maar nooit hoe er mee is omgegaan.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 20-10-2011 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Houd er wel rekening mee dat mocht je 3D content willen gebruiken, dat je dan een Blu-Ray speler gebruikt met 2 HDMI uitgangen. De SC-LX90 heeft géén 3D mogelijkheden.

Een SC-LX95 gaat er overigens niet komen :(
Een opvolger van de SC-LX90 is sowieso een lastig verhaal, ik verwacht zelf dat de SC-LX90 volgend jaar of het jaar daarop pas een opvolger zal krijgen.
Als Pioneer de huidige Klasse-D versterkers zoals in de nieuwe SC-LX75 en SC-LX85 in gebruik heeft nóg verder heeft doorontwikkeld en krachtigere uitvoeringen daarvan heeft ontwikkeld speciaal voor de SC-LX90 opvolger.

[ Voor 56% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 20-10-2011 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Volgens de verkoper bij Stassen hebben ze er een paar goedkoop in kunnen kopen. Lijkt me normaal gesproken alleen logisch als er een opvolger op komst is, wat dus niet het geval is. In ieder geval bedankt voor de tip, ik zal hem uitvoerig controleren.

En ik geef idd helemaal niks om 3D. Heb een 3D TV (Samsung 46D8000) en een paar 3D films, maar vind het helemaal niks. Veel te onrustig. De Susano komt in m'n HT te staan, die met een non-3D beamer is uitgerust. Dus dat is voor mij geen overweging.

Ik heb altijd al met een verlekkerd oog naar de Susano gekeken (net als naar de Denon AVC-A1HDA), maar vond €6-7000 gewoon te veel voor zo'n apparaat. Ik hoopte met de Sony (die uitstekende recensies kreeg) een mooie slag te hebben geslagen, maar dat blijkt dus toch niet te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Priyantha Bleeker schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 16:37:
Als Pioneer de huidige Klasse-D versterkers zoals in de nieuwe SC-LX75 en SC-LX85 in gebruik heeft nóg verder heeft doorontwikkeld en krachtigere uitvoeringen daarvan heeft ontwikkeld speciaal voor de SC-LX90 opvolger.
Waarom zou je nog krachtigere versies willen? Die 175 - 200 Watt die de huidige Klasse D-versterkers leveren is meer dan genoeg. Natuurlijk zijn er speakers die wat meer vermogen nodig hebben, maar personen die dergelijke speakers hebben staan gaan dan veelal niet voor een receiver maar voor losse eindbakken. Ik ken niemand met electrostaten aangesloten op een surround receiver. Het hoge vermogen is leuk, maar op een gegeven moment voegt het niets meer toe. Het verschil tussen 150 en 200 Watt klinkt leuk op papier, maar in theorie is het verschil tussen 1 en 2 Watt vele malen groter. Denk dat ze zich dan beter kunnen richten op het stroomverbruik om dat (nog verder) naar beneden te krijgen. Al is dat met een huidig rendement van 90% wel lastig.

Wellicht is iets aan marketing doen ook een idee. Over de Klasse D-versterkers verschillen de meningen nogal. De één vind het helemaal tof, maar een ander vind het maar budget en zweert bij Klasse A/B. Idem met het imago van Pioneer. Er zijn ketens die geen Pioneer verkopen omdat het imago wat te veel hangt op de autoradio's en -systemen. Maar nog meer vermogen is gewoon zinloos, eigenlijk alleen leuk voor mensen die op specificaties geilen.
alexbl69 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 18:35:
Ik heb altijd al met een verlekkerd oog naar de Susano gekeken (net als naar de Denon AVC-A1HDA), maar vond €6-7000 gewoon te veel voor zo'n apparaat. Ik hoopte met de Sony (die uitstekende recensies kreeg) een mooie slag te hebben geslagen, maar dat blijkt dus toch niet te kloppen.
Je moet wel weten op welke sites je kijkt voor recensies. Sites als WhatHifi kan je eigenlijk standaard overslaan, die hebben de meest gekke uitslagen. En aangezien WhatHifi door Sony wordt gesponsord kan dat merk eigenlijk maar weinig fout doen. Kan je nagaan hoe slecht de Sony 3600 (?) was, want zelfs op WhatHifi werd die afgekraakt :P

De Denon AVC-A1HDA is een receiver die ook zeer hoog op mijn lijstje stond, maar nu niet meer. Ze vragen gewoon nog duizenden euro's voor een receiver die nog maar HDMI 1.3 heeft. Er komt wel een update aan om de receiver mogelijkheden als 3D, HDMI 1.4 en dergelijke te geven. Helaas ligt die prijs boven de 1000 euro waardoor de Denon AVC-A1HDA eigenlijk gewoon veel en veel te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

FeaR schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 19:49:
[...]

Waarom zou je nog krachtigere versies willen? Die 175 - 200 Watt die de huidige Klasse D-versterkers leveren is meer dan genoeg. Natuurlijk zijn er speakers die wat meer vermogen nodig hebben, maar personen die dergelijke speakers hebben staan gaan dan veelal niet voor een receiver maar voor losse eindbakken. Ik ken niemand met electrostaten aangesloten op een surround receiver. Het hoge vermogen is leuk, maar op een gegeven moment voegt het niets meer toe. Het verschil tussen 150 en 200 Watt klinkt leuk op papier, maar in theorie is het verschil tussen 1 en 2 Watt vele malen groter. Denk dat ze zich dan beter kunnen richten op het stroomverbruik om dat (nog verder) naar beneden te krijgen. Al is dat met een huidig rendement van 90% wel lastig.

Wellicht is iets aan marketing doen ook een idee. Over de Klasse D-versterkers verschillen de meningen nogal. De één vind het helemaal tof, maar een ander vind het maar budget en zweert bij Klasse A/B. Idem met het imago van Pioneer. Er zijn ketens die geen Pioneer verkopen omdat het imago wat te veel hangt op de autoradio's en -systemen. Maar nog meer vermogen is gewoon zinloos, eigenlijk alleen leuk voor mensen die op specificaties geilen.
Ik doelde meer op ten opzichte van de SC-LX85 dan ten opzichte van de oude SC-LX90 welke 200W op 8 Ohm levert en de SC-LX85 140W op 8 Ohm. Voordat Pioneer een opvolger zal presenteren zal dat waarschijnlijk pas zijn als ze een eigen Klasse-D versterkers hebben gebouwd welke minimaal het zelfde vermogen levert als de oude ICE Klasse-D versterkers in de SC-LX90 zo bedoelde ik het ;)
Niet dat er zo nodig méér nodig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Toch wel grappig. Ik probeer me van tevoren altijd middels internet tot in detail te informeren voordat ik een aankoop doe. En nu blijkt de multichannel output van de Sony's een 'algemeen erkend' probleem te zijn, waar ik echter niet eerder achter ben gekomen.

Even ter vergelijking de Sony en de Susano:

Sony STR-DA5400ES A/V Receiver:
0.1% distortion at 39.4 watts
1% distortion at 45.0 watts
0.1% distortion at 37.3 watts
1% distortion at 41.9 watts

Pioneer SC-LX90
0.1% distortion at 199.4 watts
1% distortion at 267.3 watts
0.1% distortion at 198.6 watts
1% distortion N/A-Protection engaged

Lijkt me dat ik met m'n 120/150Watt speakers niet snel tegen de grenzen aanloop :) .

En FeaR, je had het goed geraden, ik was mede op het spoor van de Sony gezet door de goede review in Whatshifi. Maar eigenlijk is dit gewoon misleiding. Het ding wordt aangeprezen als een 7x120W Semi High End AV-receiver, terwijl hij het eigenlijk niet is.

En dan te bedenken dat de Sony een upgrade moest zijn van een Denon 4306. Dat is het op audio-ondersteuning uiteraard wel, maar op audiokwaliteit en -output dus zeker niet |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

alexbl69 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:29:
Lijkt me dat ik met m'n 120/150Watt speakers niet snel tegen de grenzen aanloop :) .
Puur qua versterking hoef je de rest van je leven geen upgrade meer te doen. De 190 Watt die de LX90 doet is meer dan genoeg voor 99% van de speakers die je op een receiver als deze aan zou sluiten. Enige jammere is dat je receiver nu wel uit verhouding is met je speakers. Want een receiver van 3500 euro (die eigenlijk bijna 6000 euro was) op speakers van 300 euro de stuk (prijs van één B&W 684) is wel krom. Persoonlijk heb ik het altijd graag een beetje netjes verdeeld, dus met een LX90 zou een speakerupgrade bij mij er snel aan zitten te komen. Maar weet niet hoe jij met dergelijke dingen om gaat.
En dan te bedenken dat de Sony een upgrade moest zijn van een Denon 4306. Dat is het op audio-ondersteuning uiteraard wel, maar op audiokwaliteit en -output dus zeker niet |:( .
Van Denon naar Sony zou ik sowieso nooit doen, van Sony naar Denon dan weer wel. Zeker als je een Denon uit de 4300 serie had staan, want dat is zeker geen slechte serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
FeaR schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:41:
[...]
...dus met een LX90 zou een speakerupgrade bij mij er snel aan zitten te komen. Maar weet niet hoe jij met dergelijke dingen om gaat.
Dat is de ellende met audio hè ;) . Een upgrade van het één brengt eigenlijk direct een verplichting aan de andere kant met zich mee. Zit me te oriënteren op de Monitor Audio Gold serie. In eerste instantie 2 fronts (GX300) en een center (GXC300). Om kostentechnische redenen behoud ik de 685's nog even voor de surrounds. De geldboom in m'n tuin is nog steeds niet uitgekomen namelijk :) .

Pagina: 1