• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:51
Dag!

Is het mogelijke de sys_fan qua speed via MB Bios of Speedfan oid te controleren?

Ik heb sinds kort de Xigmatek Elysium, maar de fans ervan (2 front, 1 side, 1 back) maken me teveel geluid.
De Elysium komt met een handigheidje voor fans:
http://www.techpowerup.co...m/images/innerfanpcb3.jpg

In de foto kun je zien dat je met 1 molex óf 1 sys_fan output 5 fans kan aansturen. Nu heb ik bevestigd voor mezelf dat ik met een verlengkabel (vrouwtje-vrouwtje) van sys_fan naar dit dingetje kan, en daarmee al mijn fans kan aansturen. Echter, de snelheid is maximaal. Mijn computer denkt (zie ik in BIOS) dat de sys_fan op 0RPM draait.

Kan ik deze toch op de een of andere manier een lager rpm geven, zonder een fancontroller te hoeven kopen?

Groetjes,

Hans

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
zoveel fans op 1 mobo header zetten is gewoon niet slim..

haal die sidefan trouwens weg, die dingen doen in 99% van de gevallen helemaal NIETS .. behalve geluid produceren

je kan met het programma speedfan proberen te verlagen..

of je maakt een molex van 7v en sluit die daar op aan en daar dan weer de fans op...

ja, daag.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-01 22:58
speedfan zou idd kunnen werken maar dat is afhankelijk van welke chip op je moederbord zit en of de bios toestaat dat je die snelheden gaat veranderen.

bij een 3 kabel fan is 1 van de kabels de sensor out (wss de gele), je kan daar natuurlijk maar 1 fan op uitlezen dus je moet ze ook niet gaan doorverbinden, dan krijg je een onzinsignaal en zie je idd 0 of een of andere absurde rpm.

edit: had de foto niet bekeken, ik weet niet wat dat onderdeeltje doet maar misschien geeft ie alleen de laagste rpm door, als je een heel langzame fan hebt heb je kans dat hij te langzaam is voor je mobo en denkt ie dat ie stil staat. misschien geeft ie sowieso helemaal niets door

edit2: ik zie dat je een gigabyte z68 bord hebt, 1 van de 2 sysfans is automatisch geregeld, de ander helemaal niet. Speedfan kan dit volgens mij niet beinvloeden, de gigabyte software wel, misschien kan je in je uefi wel wat instellen qua temperaturen.

[ Voor 42% gewijzigd door haarbal op 19-10-2011 21:44 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• [Remmes]
ik denk persoonlijk dat dat ding helemaal geen rpm doorgeeft :)

ja, daag.

• Muldert
Remmes_NT schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:32:
zoveel fans op 1 mobo header zetten is gewoon niet slim..

haal die sidefan trouwens weg, die dingen doen in 99% van de gevallen helemaal NIETS .. behalve geluid produceren

je kan met het programma speedfan proberen te verlagen..

of je maakt een molex van 7v en sluit die daar op aan en daar dan weer de fans op...
Ik ga de fan er sowieso niet uithalen, als is het maar alleen voor design ;) En die is nog vrij stil overigens, de 2 front intakes zijn het probleem volgens mij.

Ik denk dat ik inderdaad een molex van 7v maak, zou dat veel uitmaken in geluid? Ga ik nu meteen proberen.

• [Remmes]
Muldert schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 23:59:
[...]

Ik ga de fan er sowieso niet uithalen, als is het maar alleen voor design ;) En die is nog vrij stil overigens, de 2 front intakes zijn het probleem volgens mij.

Ik denk dat ik inderdaad een molex van 7v maak, zou dat veel uitmaken in geluid? Ga ik nu meteen proberen.
als het goed is draaien ze dan op een lager toerental, en zullen ze dus stiller moeten zijn ja

ja, daag.

• Muldert
Hmm chips ik zie dat ik geen molex over heb. De molex die ik nu gebruik is een gesleevede van mijn voeding, en die wil ik niet verknippen.. Morgen even kijken of mijn huisgenoot er een heeft.

• [Remmes]
chips... lekker

[ Voor 78% gewijzigd door [Remmes] op 20-10-2011 00:30 ]

ja, daag.

• Muldert
Is er een mogelijkheid om 3-pin fan verlengkabel te verknippen naar 5v oid? Ik heb geen goedkope molex liggen, maar wel een goedkope 3-pin.
Pagina: 1