Grotendeels nieuwe PC instabiel (5min) met hoge piep

Pagina: 1
Acties:

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-02 17:35
Beste mensen,

Over het weekend heen heb ik een systeem bijeengesprokkeld met de volgende onderdelen:
ASUS P8P67-B3
Intel 2600K

Eigen werkende onderdelen:
ASUS HD5870 1GB V2
Zalman ZM600-HP (modulair, enkele jaartjes oud)
RAM

De 2600K is tweedehands, als het goed is werkend, overgenomen. De CPU kwam verpakt in toiletpapier in een stevige doos met veel beschermmateriaal. Er zat wel een heel klein beetje verhard koelpasta op de contactkant van de CPU.
De P8P67-B3 is nieuw overgenomen en is dus nog niet getest op mogelijke defecten, maar verkeerd in nieuwstaat.
Het RAM kan bij voorbaat worden uitgesloten, ik heb hier ter review vier verschillende setjes en m'n oudere setje liggen.
De grafische kaart heb ik al langere tijd en deze werkt ook zonder problemen.

Vanuit m'n vorige setup, een Gigabyte GA-990FXA-UD7 met Phenom II X2 555 (draaide op X4 3.8GHz), heb ik dus alleen het mobo en de CPU vervangen.

De problemen die zich voordoen zijn:
- Als ik de PC opstart komt er een hele hoge pieptoon vanuit de omgeving van de CPU. Het is vergelijkbaar met een tinitus (wat je hebt na (langdurig) hard geluid). Dit geluid komt niet als ik de GPU verwijder.
- In de BIOS lijkt de PC oneindig lang stabiel. Als ik een Windows setup ga draaien vanaf m'n vertrouwde USB stick, dan komt het verhaal tot het uitpakken van de bestanden (waar het systeem pas eerst wordt belast), en dan valt 'ie binnen afzienbare tijd uit, om weer opnieuw op te starten. Eén keer is het systeem al uitgevallen toen ik per ongeluk op de 'Upgrade' optie klikte (ik weet niet of dit überhaupt werd geregistreerd).

Ik ga er vanuit dat er niets met mijn PSU is gebeurd in de tussentijd, aangezien ik de PC uit heb gezet, de zaak heb ontkoppeld en het nieuwe mobo+CPU erin heb gezet. Verder haal ik, voor reviews, vaak het systeem uit elkaar, zo heb ik het laatste jaar het AMD systeem minstens 20x helemaal uit elkaar gehad (incl. moederbord etc.).
De CPU kan eigenlijk niet te warm worden, aangezien 'ie tegen de 40c in de BIOS aangeeft en onder waterkoeling hangt.

Wat me dus verbaasd is dat de CPU niet (compleet) stuk is, maar het moederbord nieuw is en dus eigenlijk ook niet defect kan zijn.

Verder heb ik het systeem nu twee keer weer helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet, ook zonder schroefjes van het mobo zodat er geen sprake is van materiële (over)druk).
GPU in tweede PCI-E slot geeft 'tzelfde resultaat.

Heeft iemand een idee?

Thanks!

EDIT: Na een CMOS reset krijg ik deze melding:
"power supply surges detected during the previous power on. ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!"

ik weet niet hoe serieus ik 'm moet nemen, maar dan zou 't probleem toch, op wonderbaarlijke wijze, bij de PSU liggen? Ik heb op dit moment alleen de twee moederbord stroomkabels, 1 stick RAM, de CPU en de GPU geïnstalleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Allubz op 19-10-2011 17:56 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-02 19:15
Een voeding van elke jaren oud kan ook eens stuk gaan en een nieuw moederbord kan ook stuk zijn.
Maar als je zo'n waarschuwing krijg zou ik maar eerst m'n voeding checken.

• Allubz
Jep.. Heb nu m'n UD7- setup er weer in met frisse Win7 en deze crashed nu regelmatig met een DX of ATI driver-gerelateerde error. Dat betekent voor mij niet per se dat de GPU aan z'n einde is, aangezien ie zowel idle als load (WoW) crashed - voor hetzelfde geld is de PSU aan z'n einde.

Ik ga dit morgen proberen te verifiëren aan de hand van een PSU van een medetweaker of uit een winkel hier.

Dus: een medetweaker uit Groningen en omgeving zin om dit probleem op te lossen??

EDIT: Was ondertussen Win7 aan 't installeren op non-RAID (hiervoor was RAID-0), nu krijg ik zelfs onder de setup een BSOD. Lijkt me een gevalltje PSU.

[ Voor 14% gewijzigd door Allubz op 19-10-2011 21:56 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Hell-Slave
Lijkt me duidelijk ja psu :D
Die pc maar niet meer gebruik voordat je psu de pc helemaal sloopt.

[ Voor 55% gewijzigd door Hell-Slave op 19-10-2011 22:07 ]

• Allubz
Nu kan het zijn dat die problemen weer veroorzaakt zijn door memory timings. Aangezien ik het systeem net weer in elkaar had en 't geheugen nog wat apart stond ingesteld kwam ik erachten dat 't waarschijnlijk geen DDR3-1600 CL7-7 meedoet, maar deed eerder wel 1700 CL6-8. Met de tweede 7'en had het systeem de vorige keer ook moeite.

Ik ben nu Win7 opnieuw op een enkele HDD aan 't installeren met DDR3-1600 CL9 ingesteld, oftewel zo ongeveer stock. Als ik nu nog op de één of andere manier vergelijkbare problemen ondervind dan kan ik zeker zeggen dat 't de PSU is. Zo niet, dan weet ik niet of ik het in de 'extra' apparatuur moet zoeken of in het Intel mobo+CPU.

I'll keep you updated.

• Hell-Slave
DDR3 @ 1600 ?
Dat zou betekenen een overclock.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik neem aan dat je dat restje koelpasta aan de contactkant verwijderd hebt en goed met alcohol gereinigd hebt maar daar mag ik toch wel vanuit gaan.

Een Zallman voeding van een paar jaartjes oud kan zeker defect zijn aangezien de Zallman voedingen nou niet direct het je van het waren en zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Roel1966 op 19-10-2011 22:41 ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:49
Klinkt als een HDD faal aangezien hij constant crasht op de momenten dat hij of iets van de harde schijf wilt lezen (bij upgrade om een eerdere Windows versie te detecteren, bij uitpakken omdat hij dan daadwerkelijk bestanden begint te schrijven), dit klinkt toch niet als voeding om heel eerlijk te zijn.

• Allubz
Ter verduidelijking:

Intel 2600K +ASUS P8P67 = hoge toon en crashes als er wordt uitgepakt bij Win7 installatie, soms al eerder. Geluid gaat weg (maar kan niet testen ivm. geen beeld) als GPU niet geïnstalleerd is.zit

AMD systeem loopt zonder problemen. Maak je dus geen zorgen over: RAM, GPU. Waarschijnlijk ook niet over PSU, aangezien die een OC Phenom II X3 CPU meetrekt.

't Zit 'm waarschijnlijk in de tweedehands CPU (daar ongeveer komt de toon vandaan) of er is gewoon een capacitor van het moederbord (DOA) kapot, terwijl deze nieuw moet zijn = productiefout.

Ik ga op dit moment van het laatste uit. Ik krijg morgen over overmorgen de bon, dan stap ik naar Norrod en hoop dat ze me een vervangend model meegeven.

EDIT: Bord is RMA. Nu wachten op ASUS blitzlevering

[ Voor 3% gewijzigd door Allubz op 21-10-2011 13:56 ]

• Allubz
GENE-Z opgehaald, doet 't vlekkeloos. Probleem was een ASUS P8P67 DOA.

• HBlekkenhorst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-02 11:09
Mooi om te horen dat je probleem is opgelost.

Over het algemeen is een hoge piep onder belasting (dus in dit geval mèt graka) coilwhine, een vibrerend spoeltje.

Tip: als je een WC rolletje pakt en deze aan je oor zet kun je heel makkelijk horen uit welke richting dit geluid komt!
Pagina: 1