• ravenge
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-01 10:19

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Topicstarter
Hallo, ik heb jullie hulp nodig.

Ik heb een tweedehands Canon 7D gekocht, helaas zonder aankoopbon.

Nu stond er nog firmware 1.1.0 op en de nieuwste is 1.2.5 dus ik dacht updaten.
Helaas ging het daar mis, de camera bleef hangen tijdens de update.
Sindsdien werkt de camera niet meer.

Via Canon zelf kwam ik bij techrepair terecht en die kunnen hem repareren. Omdat ik geen aankoopbon heb valt dit volgens hen niet onder garantie. De reparatie komt neer op E471,80 die ik dus zelf moet betalen.

Ik vind dit onacceptabel omdat de camera sowieso niet ouder kan zijn dan 2 jaar.
(volgens dpreview releasedatum canon 7d: nov6 2009)

Wat kan ik nu nog doen? laten repareren en dan via kantonrechter geld halen bij Canon?
Of kan ik niet anders dan dit accepteren?

[ Voor 0% gewijzigd door ravenge op 19-10-2011 17:01 . Reden: sowieso ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
het is sowieso.

Maar als het userabuse is, valt het niet onder de garantie natuurlijk.

Weet je zeker dat je hem niet kan reviven?

• ravenge

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Topicstarter
418O2 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 17:00:
het is sowieso.

Maar als het userabuse is, valt het niet onder de garantie natuurlijk.

Weet je zeker dat je hem niet kan reviven?
Ik kan hem echt niet reviven. Is het uitvoeren van een firmwareupdate user abuse? ik heb de stappen van de website van canon gevolgd voor het updaten van de firmware.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nee dat zou in principe wel een garantiekwestie zijn ja...

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:37
Anders even informeren bij Rofa in Den Haag?

Sowieso schrijf je zo!

• ravenge

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Topicstarter
nadroJ schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 17:16:
Anders even informeren bij Rofa in Den Haag?
Daar staat ook op de website:
Dan herstellen wij die onder garantie, als er een geldige aankoopbon bijleverd wordt.
:/

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Kan je de verkoper niet benaderen of hij toch nog eens kan zoeken naar de aankoopbon of eventueel een kopie van een bankafschrift kan geven?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
ravenge schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:56:
Wat kan ik nu nog doen? laten repareren en dan via kantonrechter geld halen bij Canon?
Of kan ik niet anders dan dit accepteren?
denk dat je wel in je recht staat, maar of je die ook krijgt is een tweede. wellicht verstandiger om je verlies te nemen, wanneer je je gelijk niet krijgt, ben je verder van huis.

tip voor Rofa is denk ik mede omdat die goedkoper kan zijn.

kopie van bankafschrift zal inderdaad ook moeten voldoen. overigens is garantie iets tussen consument en verkoper, je moet dit dus met de verkoper afhandelen en (in eerste instantie) niet met Canon (die uiteindelijk wel gewoon een deugdelijk product moeten leveren).

• ravenge

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Topicstarter
De verkoper heeft dus geen bonnetje en weet ook niet meer waar hij de camera had gekocht. (beetje een vaag verhaal maargoed). Overal staat dat de reparatie onder de garantie valt van twee jaar. Het bonnetje is daarbij het bewijs. Maar als de camera nog niet op de markt was twee jaar geleden moet het toch wel onder de garantie vallen?

BTW: Canon zelf zegt 1 jaar fabrieksgarantie... ;w

• lateef
ravenge schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 17:38:
BTW: Canon zelf zegt 1 jaar fabrieksgarantie... ;w
wat bedoel je met de ;w ? volgens mij is het weinig nieuws dat de fabrieksgarantie bij Canon 1 jaar is :?

Verder heb je waarschijnlijk wel een probleem, je lijkt een koopovereenkomst afgesloten te hebben bij een particulier en daar valt waarschijnlijk lastig garantie bij te halen.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je moet kunnen aantonen dat je het product bij de desbetreffende winkel hebt gekocht. Het model mag dan minder dan x aantal jaar bestaan, dat zegt nog niks dat jij de camera ook daadwerkelijk bij die winkel hebt gekocht. Je moet de garantie verhalen bij de winkel en niet bij de fabrikant. Dat gezegd hebbende, zonder bon zul je niet ver komen.

Nog een kleine opmerking: Canon heeft ongelijk met 1 jaar fabrieksgarantie. Van een (semi-)professionele spiegelreflexcamera kun je verwachten dat het langer meegaat dan 1 jaar. Bepaalde onderdelen kunnen wel slijten en zullen dus daarbuiten vallen (zoals de accu en de shutter), maar de camera zelf niet. Hoeveel garantie je exact kunt verwachten, is afhankelijk van het merk en model. Een instapmodel zal minder fabrieksgarantie krijgen dan een pro-model.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-01 22:06
jvdgeest schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 17:55:
[...]

Nog een kleine opmerking: Canon heeft ongelijk met 1 jaar fabrieksgarantie. Van een (semi-)professionele spiegelreflexcamera kun je verwachten dat het langer meegaat dan 1 jaar. Bepaalde onderdelen kunnen wel slijten en zullen dus daarbuiten vallen (zoals de accu en de shutter), maar de camera zelf niet. Hoeveel garantie je exact kunt verwachten, is afhankelijk van het merk en model. Een instapmodel zal minder fabrieksgarantie krijgen dan een pro-model.
Nee daarin heb jij ongelijk. Canon levert één jaar fabrieksgarantie aan de leverancier van de koper. Als er nadat eerste jaar iets stuk gaat, dan mag je garantie claimen bij de leverancier. Die mag het daarna gaan uitvechten met Canon of een derde partij. Echter sta jij daar volledig buiten. Bij de leverancier heb je op je beurt dan inderdaad recht op garantie voor zolang dat te verwachten is van een product.

Overigens maakt het vaak weinig uit of je een instapmodel of pro-model hebt. Beide zijn namelijk digitale spiegelreflexcamera's. Bij beide zal er dus een bepaalde economische levensduur op het product zitten wat ongeveer gelijk zal zijn.

• lateef
jvdgeest schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 17:55:
Canon heeft helemaal geen ongelijk, fabrieksgarantie is een 'extra service'. Garantie hoort bij de overeenkomst tussen koper en verkoper. Bij een particuliere verkoper, die hem wellicht achter een vrachtwagen heeft opgeraapt, valt dikwijls lastig garantie te halen. Uiteindelijk zou je wel bij Canon aan kunnen kloppen, maar dat is de investering waarschijnlijk niet waard.
alex3305 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 17:59:
[...]
Bij beide zal er dus een bepaalde economische levensduur op het product zitten wat ongeveer gelijk zal zijn.
dat verwacht ik niet, de economische levensduur van een pro camera is groter dan van een instapmodel. bij bijvoorbeeld een Miele wasmachine mag je ook verwachten dat hij langer mee gaat dan van één van een b-merk van de mediamarkt.

• Nordlys
  • Niet online
Oke, als ik het woordje fabrieksgarantie naar garantie had veranderd, klopte het wel ;)

Het maakt naar mijn weten wel uit of het een instapmodel of pro-model betreft. Net zoals bij wasmachines heb je verschil tussen merk en klasse. Van een luxere uitvoering kun je verwachten dat het langer meegaat. Net zoals met een 6k vs. 500 euro DSLR.
Uiteindelijk zou je wel bij Canon aan kunnen kloppen, ...
Dat is alleen als Canon dat wil. Een fabrikant is hier niet tot toe verplicht.

[ Voor 18% gewijzigd door Nordlys op 19-10-2011 18:05 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:45

Pixeltje

Woo-woohoo!

lateef schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:03:

[...]

dat verwacht ik niet, de economische levensduur van een pro camera is groter dan van een instapmodel. bij bijvoorbeeld een Miele wasmachine mag je ook verwachten dat hij langer mee gaat dan van één van een b-merk van de mediamarkt.
Ik zou juist zeggen dat een (semi) pro camera een garantie kent op basis van gebruik, dus het aantal clicks. Ik kan me voorstellen dat een professionele camera veel meer gebruikt wordt in een jaar dan een 'amateur' model. Op basis daarvan zou ik denken dat de garantie die kunt 'claimen' op basis van de te verwachten levensduur niet uitgedrukt wordt in tijd maar in gebruik. Als jij met je camera elke week door de modder baggert op zoek naar dat ene vogeltje, of het ding constant bebierd wordt bij concerten, heeft die camera meer te lijden dan als je ermee rondloopt op een mooie zonnige dag als amateur.

@TS;

Wellicht heeft de verkoper een ander bewijs; bankafschrift, creditcardafschrift, digitale factuur ergens verstopt in de mail ofzo.. Probeer het, want ik ben bang dat je zonder aankoopbewijs bij niemand garantie kan claimen.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Nordlys
  • Niet online
@Pixeltje: maar daar zijn de pro-DSLR's dan ook voor gemaakt. Ze hebben een stevigere body, zijn weather-sealed, etc. Maargoed, voor ons blijft het giswerk wat de exacte garantie zou kunnen zijn. Ik heb eens een lijstje gezien van algemene producten (zoals laptops, wasmachines, etc.), maar nog nooit van DSLR's. Voor ravenge zal het echter weinig uitmaken, want zonder bon kom je helaas niet ver.

• lateef
jvdgeest schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:04:
Dat is alleen als Canon dat wil. Een fabrikant is hier niet tot toe verplicht.
een producent is uiteindelijk ook gewoon verplicht een deugdelijk product af te leveren. bij de koopovereenkomst is de producent inderdaad geen partij, maar wanneer je er met de verkoper niet uit komt, zijn er genoeg gevallen dat je de producent aansprakelijk kunt stellen.

TS'er staat er echter zonder enige aankoopbewijs alles behalve sterk voor.

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:57
lateef schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:18:
[...]

een producent is uiteindelijk ook gewoon verplicht een deugdelijk product af te leveren. bij de koopovereenkomst is de producent inderdaad geen partij, maar wanneer je er met de verkoper niet uit komt, zijn er genoeg gevallen dat je de producent aansprakelijk kunt stellen.

TS'er staat er echter zonder enige aankoop bewijs alles behalve sterk voor.
Het gaat hier volgens mij gewoon om een deugdelijk product, dit soort fouten ontstaan meestal door de computer die daarbij gebruikt wordt.

Sig

• ravenge

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Topicstarter
Ik zwaai alvast naar mijn centjes....

Wat ik dus begrijp is dat de garantie dus alleen te halen is bij een verkoper en niet bij een producent?

Als op het PCB een fabrieksfout zit die pas aan het licht komt als je een firmware update probeert is de zaak toch helder?
treative schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:22:
[...]

Het gaat hier volgens mij gewoon om een deugdelijk product, dit soort fouten ontstaan meestal door de computer die daarbij gebruikt wordt.
De firmware is geupdate via de CF kaart in de body zelf.
lateef schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:18:
[...]

TS'er staat er echter zonder enige aankoopbewijs alles behalve sterk voor.
Het lijkt me dat ik dan alleen maar aannemelijk hoef te maken dat de camera niet ouder is dan een paar jaar. Aangezien je redelijkerwijs mag verwachten dat hij langer meegaat dan dat.

[ Voor 30% gewijzigd door ravenge op 19-10-2011 18:56 ]

• Nordlys
  • Niet online
Nogmaals, garantie loopt via de winkel. Bovendien moet je kunnen aantonen dat je het product bij die winkel hebt gekocht. Je moet een aankoopbewijs hebben, zonder dat kun je bij de winkel noch de fabrikant om garantie claimen.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

ravenge schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 17:38:
De verkoper heeft dus geen bonnetje en weet ook niet meer waar hij de camera had gekocht...
Nuff said.
Zie dit maar als een wijze les.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• lateef
treative schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:22:
[...]
of het product deugdelijk is, kunnen wij vanaf ons computer lastig beoordelen, maar ik gebruik het woord uiteindelijk, best mogelijk dat daar ook nog andere partijen tussen komen. die weg weegt echter waarschijnlijk niet op tegen de €471,80 van de reparatie.

maar het is allemaal niet zo heel relevant, GoT vat het mooi samen:
GoT schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:25:
[...]
Nuff said.
Zie dit maar als een wijze les.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Wat voor CF-kaart heb je gebruikt? Een Sandisk Ultra kaart, toevallig?

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01 22:26
Dit is niet echt een technische vraag, maar gaat meer over recht op garantie. Daarom een zetje naar het Shopping Forum.

• ravenge

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Topicstarter
Een 4GB lexar 80x kaartje.

Ik heb even gebeld met de rechtswinkel. Via de kantonrechter kost het 71 euro om verhaal te halen...lijkt mij iig de moeite waard.

Wijze les idd om nooit meer zonder aankoopbon te kopen.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Direct naar de rechter stappen lijkt me ook weer een beetje overdreven..

Reageert de camera helemaal niet meer? Al geprobeerd om er een ander (dus ander merk, etc) CF-kaartje in te stoppen met daarop een firmware? Gebeurt er nog -iets- als je hem aansluit via USB?

Daarna kan je Canon er eventueel nog op wijzen dat de wettelijke garantietermijn 2 jaar is en dat het volgens henzelf onmogelijk is dat je camera ouder is dan dat. Ze kunnen met het serienummer vast ook nog wel achterhalen wanneer hij geproduceerd is (hij kan nooit eerder dan dat verkocht zijn).

Bij rofa langs gaan is daarna niet eens zo'n slecht idee, misschien kunnen zij de camera nog wel op een of andere manier flashen zonder dat er pcbs vervangen hoeven te worden.. Wie niet waagt..

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Via USB kun je het alsnog opnieuw flashen mocht de camera daar nog op reageren. Hopelijk krijg je het nog aan praat.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:44
Wellicht is het slim om in het juiste subforum een technisch topic aan te maken waarin je vertelt wat je hebt gedaan en hoe. Misschien zijn er daar wat slimmeriken die je verder kunnen helpen.

Laten we eerlijk zijn.. het opnieuw flashen hoeft echt geen 471 euro te kosten. En je gaat mij niet wijsmaken dat er onderdelen vervangen moeten worden na een foutieve flash.

De wijze les is idd om nooit gadgets te kopen zonder garantie/aankoopsbewijs. Tenzij de garantieperiode is verlopen. Ik snap ook niet dat mensen van zulke dure apparaten bonnen kwijtraken of weggooien. Bij mij zit alles keurig een map. Daar maak je de volgende eigenaar ook blij mee..

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 08:18

SeatRider

Hips don't lie

En als we toch bezig zijn trap ik ook nog even een open deur in: Deed hij het niet goed, dat je hem wou flashen? If it works, don't fix it!

/zei mijn grootmoeder altijd :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Check de changelogs van de firmware van de 7D eens zou ik zeggen ;) Hebben genoeg irritante dingetjes in gezeten.. Om daar nou continu mee te moeten leven alleen maar om een firmware update uit de weg te gaan..

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Radiant schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:39:
Daarna kan je Canon er eventueel nog op wijzen dat de wettelijke garantietermijn 2 jaar is en dat het volgens henzelf onmogelijk is dat je camera ouder is dan dat. Ze kunnen met het serienummer vast ook nog wel achterhalen wanneer hij geproduceerd is (hij kan nooit eerder dan dat verkocht zijn).
Zoals gezegd heeft Canon niets met een wettelijke garantietermijn te maken en zijn ze ravenge niets verplicht. 71 euro uitgeven aan een kantonrechter lijkt me dan ook weggegooid geld. Een fabrikant mag gewoon geld vragen voor een reparatie tenzij het product direct bij hen is gekocht.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• ravenge

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Topicstarter
Radiant schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:39:

Reageert de camera helemaal niet meer? Al geprobeerd om er een ander (dus ander merk, etc) CF-kaartje in te stoppen met daarop een firmware? Gebeurt er nog -iets- als je hem aansluit via USB?

...

Bij rofa langs gaan is daarna niet eens zo'n slecht idee, misschien kunnen zij de camera nog wel op een of andere manier flashen zonder dat er pcbs vervangen hoeven te worden.. Wie niet waagt..
De camera gaat niet meer aan, niet meer op het hoofdscherm en ook niet op het lcd schermpje. Ik had al geprobeerd hem via de usb aan te sluiten maar ik kan geen verbinding krijgen. Een andere CF kaart heeft dan dus ook geen zin. Bij rofa langs gaan is op zich wel een goed idee maar dan moet ik nog steeds onderzoekskosten betalen á 37,50 aan techrepair en dan kan het ook nog zijn dat zij tot dezelfde conclusie komen.
SeatRider schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:58:
En als we toch bezig zijn trap ik ook nog even een open deur in: Deed hij het niet goed, dat je hem wou flashen? If it works, don't fix it!

/zei mijn grootmoeder altijd :+
Zoals Radiant al zei: genoeg reden om te updaten. Volumeregeling bij video-opnamen is daar een van.
bwerg schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:16:
[...]

Zoals gezegd heeft Canon niets met een wettelijke garantietermijn te maken en zijn ze ravenge niets verplicht. 71 euro uitgeven aan een kantonrechter lijkt me dan ook weggegooid geld. Een fabrikant mag gewoon geld vragen voor een reparatie tenzij het product direct bij hen is gekocht.
Mag ik vragen waar je dit op baseert? Een fabrikant moet toch een deugdelijk product leveren?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-01 08:18

SeatRider

Hips don't lie

ravenge schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:45:
Mag ik vragen waar je dit op baseert? Een fabrikant moet toch een deugdelijk product leveren?
Nee, de winkel moet dat. De fabrikant levert aan bedrijven, voor B2B gelden er andere regels als voor B2C.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

En wat nu als een foutieve flash niet onder garantie valt? Dan maakt het ook niet meer uit of je een bonnetje kunt krijgen etc. Ben je daar al achter TS?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

SeatRider schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:00:
[...]

Nee, de winkel moet dat. De fabrikant levert aan bedrijven, voor B2B gelden er andere regels als voor B2C.
Inderdaad. Als de fabrikant onderdelen inkoopt bij wéér andere fabrikanten, ga je ook niet die fabrikanten lastig vallen met "de lens van mijn canon is beschadigd en die komt bij jullie vandaan". Je hebt alleen rechten bij degene waar je een product koopt, en die gaat het eventueel weer bij canon verhalen. Als je een andere weg bewandelt kan dat soms ook een oplossing zijn, maar dan heb je dus geen sterke rechten, bijvoorbeeld geen kosteloze garantieafhandeling.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1