Overclocking MSI HD6950 2gb

Pagina: 1
Acties:

• jeanpierre92
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-01-2025
Ik denk dat ik niet de eerste ben dit hiernaar vraagt.
Maar ik heb veel tijd besteed om mijn MSI HD6950 PE te overclocken maar alles faalde.
Eerst probeerde ik om heb te flashen met een Sapphire 6970Bios en met een AMD6970Bios maar het mislukte bijde, mijn moederbord gaf een rood lichtje bij de grafische kaard en dat betekend dat hij hem niet kan booten.
Daarna las ik dat het niet veilig is om deze kaart met een 6970Bios te flashen omdat de voltage hardware net iets anders is.
http://tweakers.net/produ...6950-2gb-gddr5-pci-e.html

Hier is een foto van GPU-Z:
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/11/10/19/40u.png

Zoals je kan zien is mijn subvendor MSI.
En dit is een LINK NAAR AFTERBURNER.

Daarna volgde ik een guide van deze site:
http://www.vortez.net/art..._edition_unlocking,1.html
Hiermee was de flash succesvol en ik starten mijn pc. Toen zag ik dat alleen de Core Clock en de geheugen clock waren geunlocked en niet de extra shaders.
Daarna verhoogde ik de Power controll optie in CCC met 12%(Dat was niet zo goed denk ik). Daarna verhoogde ik de Core Clock met 200MHz en de geheugen clock met 100 a 200 en dat ging iets te snel ben ik bang. Na 1 minuut werd alles unstable en liep alles vast en kwamen er verticale rode strepen op mijn beeldscherm en daarna flashte ik terug naar mijn backup bios en werkte alles weer.

Nu zijn mijn vragen:
1. Was dit alles wel een goed idee?
2. Moet ik meer proberen of moet ik stoppen?(ik wil wel die extra snelheid en shaders >:) )
3. Waarom unlockte de shaders niet?
4. Heb ik de goede BIOS gepakt?
5. Heb ik wel de goede grafische kaard die ik kan unlocken en overclocken?(heb ik niet gewoon verkeerde subvendor ofzo?)

Alvast bedankt,

Jeanpierre

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Kerel, je had geen nieuw topic hoeven maken, je kon de wijziging toch ook doen in je eerste topic? Beetje slordig allemaal.

Nou ja, Het is mogelijk je kaart te flashen naar een 6970, maar er is geen garantie dat je kaart op die snelheden stabiel is. Er word ander geheugen gebruikt op een 6950 die niet altijd de snelheden aan kan van de 6970. Er is dus iets mis gegaan, en zodoende lijkt het mij duidelijk dat je terug moet flashen naar stock. Ik denk dat je beter op een conventionele manier moet gaan overklokken dan met flashen te beginnen. Zeker omdat de MSI TFIII PE geen reference model betreft en daardoor lastiger is met flashen.

En als laatste wil ik toevoegen dat je bizar bezig bent dat je meteen 200mhz omhoog gaat met geheugen en GPU? Jij snapt er niet veel van denk ik? Lijkt mij beter als je gewoon een 6970 koopt in plaats van te rotzooien met zulke kloks. Onherroepelijk dat je de kaart gaat slopen op deze manier!

[ Voor 18% gewijzigd door millman op 19-10-2011 15:15 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• jeanpierre92
Sorry voor dit slordigheid allemaal. Ik had al geschreven dat hij moest worden gedelete dus ik was bang dat als ik aanpaste dat hij werd gedelete en daardoor voor niets had gedaan. Probeer deze blunder te vergeten volgende keer doe ik het goed

• jeanpierre92
En als laatste wil ik toevoegen dat je bizar bezig bent dat je meteen 200mhz omhoog gaat met geheugen en GPU? Jij snapt er niet veel van denk ik? Lijkt mij beter als je gewoon een 6970 koopt in plaats van te rotzooien met zulke kloks. Onherroepelijk dat je de kaart gaat slopen op deze manier!
Klopt ja ik ging iets te snel. Maar er is gelukkig niets gesloopt, ik ben vrij nieuw op dit gebied. Was die gemodde bios wel geschikt hiervoor? Zoja was is dan een mooie verhoging en wat word de maximale dan ongeveer? De extra power supply moet ik niet verhogen denk ik.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

Jij klinkt oh zo onvoorbereid.. :/

Je hebt de edit-knop in je vorige topic wel weten te vinden (blijkbaar), waarom wil dat hier niet lukken?

• jeanpierre92
3XPER7 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 15:22:
Jij klinkt oh zo onvoorbereid.. :/

Je hebt de edit-knop in je vorige topic wel weten te vinden (blijkbaar), waarom wil dat hier niet lukken?
Dat valt nou ook wel weer mee. Er zijn veel sites(topics) die zeggen dat het flashen met een 6970 bios van Sapphire altijd lukt en de ander zegt weer dat niet niet lukt

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=335318
Deze zegt dat het bijv wel lukt met Sapphire bios.
http://forums.anandtech.c...&highlight=6950+6970+safe
Deze legt uit waarom je het niet moet doen.
http://gathering.tweakers...es/1458142///MSI%2CHD6950
http://www.gamespot.com/forums/topic/27566855
Deze 2 jongens zijn onzeker.

Het is beter om verder te gaan met het feit waarom het niet lekker wilt werken.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dude, de flash was gelukt, dus dat klopt allemaal. Als je dus hebt geflashed dan moet je eerst maar eens op die snelheden testen, dat is al een leuke OC in verhouding met stock 6950. Je kan daar simpelweg niet nog eens zomaar 100 of 200Mhz tegenaan gooien. Wees blij als ie na de flash zonder OC stabiel loopt, dat doen niet alle 6950's. Verder raad ik je dringend aan eens te gaan lezen over OC'en en daarnaast de regels MBT tweakers topics aanmaken, dit lijkt nergens op.

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

jeanpierre92 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 15:29:
[...]

Het is beter om verder te gaan met het feit waarom het niet lekker wilt werken.
Goed, begin maar met wat over jezelf te vertellen...

spoiler:
#ohsnap

Nu even serieus. De reden dat de OC bovenop de flash niet lekker wil werken is omdat je er nogal onzorgvuldig mee omgaat. Ik bedoel, komop... Je hebt de garantie al niet dat de flash 100% betrouwbaar werkt, en dan gooi je ook gelijk maar even 200MHz op de core erbij? :F

[ Voor 34% gewijzigd door Fid3lity op 19-10-2011 16:12 ]

• Leon90
  • Laatst online: 12-01 18:08
en daarnaast de regels MBT tweakers topics aanmaken, dit lijkt nergens op.
Ik vind dit wel meevallen, hij heeft toevallig 2 topics gemaakt, wow wat erg (maar goed, vind het ook raar dat je geen topics die je net gemaakt heb zelf kan verwijderen).

En over het overklokken van deze videokaart kan ik helaas niet veel zeggen behalve dat ik dezelfde koeler op deze kaart heb zitten en van hetzelfde merk afkomstig is.

Namelijk de MSI GTX560-ti Twin Frozr 3
Daar ik deze ook gewoon met 200Mhz makkelijk verhoog zonder er verder druk over te maken.

Ik heb wel een klein beetje gekeken naar het unlock process en vooral naar die vortez.net website.
Het ziet er heel makkelijk uit en veel mensen zeggen ook dat er geen risico aan vast zit, waar er natuurlijk altijd risico aan vast zit.

Ook heeft MSI heeft zelf gezegd dat deze kaart te unlocken valt, dus het lijkt mij dat het gewoon mogelijk moet zijn met desbetreffende kaart.

Het lijkt erop dat het belangrijkste is om een goede bios voor de goede kaart te vinden!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Leon90 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:12:
[...]
Daar ik deze ook gewoon met 200Mhz makkelijk verhoog zonder er verder druk over te maken.
Hij heeft geen Twin Frozr 3, leer lezen.

• Leon90
3XPER7 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:13:
[...]

Hij heeft geen Twin Frozr 3, leer lezen.
Ik ging hiervan uit omdat deze op de vortez.net website als twin frozr 3 stond.

En zo bot te doen is ook nergens goed voor hoor.

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Leon90 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:15:
[...]
D'r stond een link in de TS naar desbetreffende kaart in de PW..
Was niet zo bedoeld hoor ;)

• jeanpierre92
Leon90 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:15:
[...]

Ik heb inderdaat een twin frozr 3 ik dacht dat dat wel duidelijk was
Hier is het product: http://nl.msi.com/product...III-Power-Edition-OC.html

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Waarom t niet lekker wil werken is omdat je je niet hebt ingelezen op Overclocken. Daar gaat het mis. Ik kom maar weinig mensen tegen die zo erg geen idee hebben wat ze aan t doen zijn als jij! Nogmaals, het testen van een OC gaat in kleine stapjes van 10-20Mhz per keer max. Goed testen met de daarvoor bedoelde programma's en dan weer een stapje omhoog, weer testen, weer een stapje omhoog. ENZ ENZ! Dit zijn dingen die je had moeten weten voordat je met de OC aan de slag ging. Het is dus helemaal niet zo raar dat hier geroepen word dat je totaal niet voorbereid aan de slag bent gegaan. "je doet maar wat" met alle gevolgen van dien.

Ga er van uit dat om de max te zoeken van een bepaalde kaart je zeker een ur of 6 zoet bent voordat je de globale max hebt gevonden. Het finetunen van de OC komt daarna pas (stapjes van 1-5mhz bijv). Zoek een goede OC tutorial (geen flash tut) en neem die geheel door. Ga daarna op zoek naar mensen met de zelfde kaart en wat voor een resultaten zij halen. Niet vergeten dat het om resultaten op Lucht gaat, als je kijkt naar resultaten van een LN2 bench, dan kom je er natuurlijk nooit.

Succes!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@ 3xper7: hij heeft wel een MSI 6950 TFIII PE, alleen linkt voor een bepaald voorbeeld van flashen naar een sapphire..

Sorry mods, dubbelpostje
Leon90 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:12:
[...]

Ik vind dit wel meevallen, hij heeft toevallig 2 topics gemaakt, wow wat erg (maar goed, vind het ook raar dat je geen topics die je net gemaakt heb zelf kan verwijderen).
Hij had geen 2 topics aan hoeven maken, simpel, maar is ook niet zo erg verder.
En over het overklokken van deze videokaart kan ik helaas niet veel zeggen behalve dat ik dezelfde koeler op deze kaart heb zitten en van hetzelfde merk afkomstig is.

Als je dat zo gaat vergelijken val je per direct af als betrouwbare bron, een 560TI is toch totaal wat anders dan een 6950 geflashed naar 6970? Kom op hey, oppassen met wat je zegt. Een koeler garandeert geen overklok, maar een bepaalde GPU! (en dan nog hangt het er vanaf)
Ik heb wel een klein beetje gekeken naar het unlock process en vooral naar die vortez.net website.
Het ziet er heel makkelijk uit en veel mensen zeggen ook dat er geen risico aan vast zit, waar er natuurlijk altijd risico aan vast zit.

Ook heeft MSI heeft zelf gezegd dat deze kaart te unlocken valt, dus het lijkt mij dat het gewoon mogelijk moet zijn met desbetreffende kaart.

Het lijkt erop dat het belangrijkste is om een goede bios voor de goede kaart te vinden!
In dit geval heeft ie een goed bios gevonden, en het werkte ook (althans, de boot werkte). Dat meneer er meteen 200Mhz extra boven op gooit werkte niet, lijkt mij duidelijk.!

[ Voor 3% gewijzigd door millman op 19-10-2011 16:31 ]

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

jeanpierre92 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:18:
[...]

Ik heb inderdaat een twin frozr 3 ik dacht dat dat wel duidelijk was
Hier is het product: http://nl.msi.com/product...III-Power-Edition-OC.html
:F Waarom link je in de TS dan niet daar naartoe en waarom noem je je kaart PE (Ja, van Power Edition ja maar hou het voortaan maar gewoon op TF3, is herkenbaar)

Mijn excuses dan alsnog aan Leon, je had gelijk ;)

• jeanpierre92
millman schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:19:
Waarom t niet lekker wil werken is omdat je je niet hebt ingelezen op Overclocken. Daar gaat het mis. Ik kom maar weinig mensen tegen die zo erg geen idee hebben wat ze aan t doen zijn als jij! Nogmaals, het testen van een OC gaat in kleine stapjes van 10-20Mhz per keer max. Goed testen met de daarvoor bedoelde programma's en dan weer een stapje omhoog, weer testen, weer een stapje omhoog. ENZ ENZ! Dit zijn dingen die je had moeten weten voordat je met de OC aan de slag ging. Het is dus helemaal niet zo raar dat hier geroepen word dat je totaal niet voorbereid aan de slag bent gegaan. "je doet maar wat" met alle gevolgen van dien.
Het verhogen van de GPU Clock is niet bijzonder het gaat voornamelijk over de Shaders. Het enige wat ik wilde zijn tot nu toe die shaders want het is zonde om iets niet te gebruiken als het er wel opzit. Ik heb alleen een foutje gemaakt met GLU clock gelijk zo hoog te zetten terwijl ik al een OC versie heb die ik naar zijn max 900 MHz heb gezet. Die Shaders daarintegen wel. Ik heb een gevoel dat niemand weet hoe je precies die shaders unlockt en dat iedereen het probeert en maar hoopt dat het werkt.

Dus als iemand mij kan vertellen hoe je die shaders in mijn geval unlockt of iets anders zinnigs weet te vertellen kan je reageren anders heb ik er helaas niets aan. In het regelement staat ook dat mensen voor de fun komen en die moet respecteren zelfs al komen er grote noobs/newbs.

• Leon90
millman schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:23:
[...]
Als je dat zo gaat vergelijken val je per direct af als betrouwbare bron, een 560TI is toch totaal wat anders dan een 6950 geflashed naar 6970? Kom op hey, oppassen met wat je zegt. Een koeler garandeert geen overklok, maar een bepaalde GPU! (en dan nog hangt het er vanaf)
Als je goed leest zeg ik dat ik over het overklokken niet veel kan zeggen, en dat het enige wat gelijk is het merk en de koeler is. Daarnaast geef ik een voorbeeld van mijn overklok en vergelijk is ze toch niet.
In ieder geval niet hoe ik het interperteer dan, sorry als dit anders overkomt.
3XPER7 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:26:
[...]
Mijn excuses dan alsnog aan Leon, je had gelijk ;)
Geen probleem hoor, het was voor mij ook een aanname :D

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

jeanpierre92 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:31:
[...]

Het verhogen van de GPU Clock is niet bijzonder het gaat voornamelijk over de Shaders. Het enige wat ik wilde zijn tot nu toe die shaders want het is zonde om iets niet te gebruiken als het er wel opzit. Ik heb alleen een foutje gemaakt met GLU clock gelijk zo hoog te zetten terwijl ik al een OC versie heb die ik naar zijn max 900 MHz heb gezet. Die Shaders daarintegen wel. Ik heb een gevoel dat niemand weet hoe je precies die shaders unlockt en dat iedereen het probeert en maar hoopt dat het werkt.
Ik zal even quoten wat de Unlock tutorial die je benoemd zelf aanhaalt: Just to add my personal note on this matter. There have been many reports of people not being able to unlock their cards despite MSI's confidence that the card will unlock. This may be due to recent batches of the cut down Cayman GPU being laser cut and thus rendered unable to unlock. So please do this at your own discretion and beware that in flashing the card, you will also void your warranty but there are ways to avoid that... Should the flash be successful but fail to unlock the extra shaders, you will still get the benefits of an increased overclocking headroom in MSI Afterburner. As soon as more info is available from MSI, the article will be updated.
Dus als iemand mij kan vertellen hoe je die shaders in mijn geval unlockt of iets anders zinnigs weet te vertellen kan je reageren anders heb ik er helaas niets aan. In het regelement staat ook dat mensen voor de fun komen en die moet respecteren zelfs al komen er grote noobs/newbs.
We helpen je zo goed als we kunnen, maar met alle respect, je toont niet dat je erg goed ingelezen bent in de materie. Natuurlijk kom jij hier voor de fun, maar ik ook. Als ik zulke standaard vragen tegen kom met betrekking tot een OC, dat je er 200mhz bovenop gooit dat snap ik gewoon niet. En daar word je hier op tweakers wel op afgerekend. Maakt verder niet uit, het is duidelijk dat je nog wat moet leren, is niet erg, ik heb je inmiddels een shitload aan info gegeven waar je op zich wel verder mee zou moeten kunnen komen.
Leon90 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:38:
[...]

Als je goed leest zeg ik dat ik over het overklokken niet veel kan zeggen, en dat het enige wat gelijk is het merk en de koeler is. Daarnaast geef ik een voorbeeld van mijn overklok en vergelijk is ze toch niet.
In ieder geval niet hoe ik het interperteer dan, sorry als dit anders overkomt.
Het is gevaarlijk aan een newbie dit soort vergelijkingen te doen. Ze zijn ten eerste niet relevant gezien alleen de koeler het zelfde is. en de TS kan het zodanig interpreteren dat zijn 200Mhz OC gewoon moet kunnen, lijkt mij niet de beste aanname, is t wel? Wel weet ik wel dat je het goed bedoeld.
[...]

Geen probleem hoor, het was voor mij ook een aanname :D

[ Voor 14% gewijzigd door millman op 19-10-2011 16:43 ]

• jeanpierre92
millman schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:38:
[...]
Ik zal even quoten wat de Unlock tutorial die je benoemd zelf aanhaalt: Just to add my personal note on this matter. There have been many reports of people not being able to unlock their cards despite MSI's confidence that the card will unlock. This may be due to recent batches of the cut down Cayman GPU being laser cut and thus rendered unable to unlock. So please do this at your own discretion and beware that in flashing the card, you will also void your warranty but there are ways to avoid that... Should the flash be successful but fail to unlock the extra shaders, you will still get the benefits of an increased overclocking headroom in MSI Afterburner. As soon as more info is available from MSI, the article will be updated.
Ik heb dat stukje ook gelezen en ik was mij daarvan bewust. Ik denk dat ik mij erbij moet neerleggen dat het bij deze kaart gewoon niet wil lukken. Jammer van die shaders die dood zijn. Dan moet ik mij later maar focussen met het overclocken van de GPU en MEMORY clock.
millman schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:38:
[...]
We helpen je zo goed als we kunnen, maar met alle respect, je toont niet dat je erg goed ingelezen bent in de materie. Natuurlijk kom jij hier voor de fun, maar ik ook. Als ik zulke standaard vragen tegen kom met betrekking tot een OC, dat je er 200mhz bovenop gooit dat snap ik gewoon niet. En daar word je hier op tweakers wel op afgerekend. Maakt verder niet uit, het is duidelijk dat je nog wat moet leren, is niet erg, ik heb je inmiddels een shitload aan info gegeven waar je op zich wel verder mee zou moeten kunnen komen.
Dat van de 200MHz was inderdaad niet zo slim. Dat stuk moet ik nog wat beter aanpakken. Ik heb denk ik zo beetje elke site gehad die het had over de OC van 6950 dus ik was aardig voorbereid. Misschien vertrouw ik wel te veel op andere mensen.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je kunt met OC'en niet erg veel op andermans resultaten leunen, het is wel een richtlijn met wat er mogelijk is, maar elke Proc/gpu/mobo/mem behaald andere resultaten ondanks dat het de zelfde producten zijn uit de zelfde serie. Dus je kan er alleen maar komen door zelf te testen, stapje voor stapje..

Dus een goede tutorial doorlezen, dan zou t goed moeten komen. Als je de flash gebruikt kan je in afterburner een stukje verder komen, begin eerst eens naar de 925 toe te werken met een voltage verhoging. Er zijn in Afterburner wel een paar dingen die je moet doen wil je verder kunnen OC'en/voltage verhogen, maar dat lees je wel in de tutorial (s) succes!

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
Anyways...

Denk dat je met de unlock al de meeste performance winst haalt.
Dus unlocken en stress testen.
Daarna kan je kijken of je met overclocken nog wat extra's eruit kan persen, maar dan heb je het over een paar FPS maar.

De Unlock van je shaders etc, zelf geeft echt al 5-10% winst.

Zoals eerder vemeldt, geheugen is anders, dus behandel je kaartje niet als een 6970 =)

• Leon90
Dit is ook wat de TS wil bereiken, alleen heeft het unlocken niet het desgewenste effect (schijnbaar).

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het is een feit dat niet alle MSI 6950's TF3's de shaders kunnen unlocken. Het blijkt dat een aantal kaarten de shaders zijn ge-"lazercut" met het gevolg dat aleen de cklocks omhoog gaan, maar niet de shaders unlocked worden. Het is in dit geval ook niet anders:
just to add my personal note on this matter. There have been many reports of people not being able to unlock their cards despite MSI's confidence that the card will unlock. This may be due to recent batches of the cut down Cayman GPU being laser cut and thus rendered unable to unlock. So please do this at your own discretion and beware that in flashing the card, you will also void your warranty but there are ways to avoid that... Should the flash be successful but fail to unlock the extra shaders, you will still get the benefits of an increased overclocking headroom in MSI Afterburner. As soon as more info is available from MSI, the article will be updated.

• jeanpierre92
Aangezien het niet is gelukt om de extra shaders te unlocken is het ook niet nodig om de modded bios te downloaden. Als je tog verder wilt overclocken kan je beter in je originele bios blijven en dit aanpassen in MSIafterburner.cfg
[ATIADLHAL]
UnofficialOverclockingEULA = I confirm that I am aware of unofficial overclocking limitations and fully understand that MSI will not provide me any support on it
UnofficialOverclockingMode = 1

Hierdoor worden niet de shaders vrijgespeeld maar wel de unlock overclocking in afterburner. Mischien is dit veiliger dan de gemodde bios.
Pagina: 1