Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• devuysts
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
We wensen nieuwe backup software aan te kopen en in de voorwaarden waar het nieuwe product moet aan voldoen wensen we het volgende te bereiken:

Stel dat ik een zeer belangrijk document heb met contactpersonen op de file server die ik slechts 1 tot 2 keer op een jaar nodig heb. Dit documenten mag nooit overschreven worden (en zo zijn er nog honderden).
Bij een backup hebben we echter steeds een retension policy van 2-3 weken, dan worden ze overschreven.
Maar dat wil ik niet bij sommige documenten, die natuurlijk verspreid zijn over de verschillende folders en shares.
Kan men dit oplossen in de moderne backup technologiën, zonder al te veel manueel werk?
Heeft deze best practise een naam, hoe omschrijft men dit?
Of moet je dan al direct aan een soort van continuous backup gaan denken?

alvast bedankt!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
Ligt een beetje aan het medium dat je wilt kiezen, maar ik snap dat de keuze voor het medium ook weer afhangt van de beantwoording van je vraag :).

Desalniettemin, als je kijkt naar tapes, je kunt zoveel tapes aanschaffen als je wilt. De hoeveelheid tapes bepalen je retentie. Wat je vaak ziet is het volgende

- vier dag tapes voor de maandag tm donderdag
- drie week tapes voor de eerste t/m 3e vrijdag
- 12 maand tapes voor elke laatste vrijdag van de maand.

Met een dergelijk rotatieschema kun je altijd tot 1 jaar terug, met dien verstande dat je deze week naar elke dag terug kan. Deze maand naar elke vrijdag terug kunt, en dit jaar naar elke laatste vrijdag van de maand.

Je kunt ook differentiele backups maken, waarbij je, samen met 1 master backup, elke dag enkel de wijzigingen wegschrijft. Wel een gedoe om als je iets terug wilt hebben te regelen met tapes, maar hiervoor zou je prima naar oplossingen kijken die dat via een ssh tunneltje over het internet smijten. Is alleen vrij duur, als je dat goed wilt doen want je gebruikt best wel wat ruimte.

Dat zijn twee opties, hoop dat je dr iets mee kunt

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Waarom maak je niet gewoon full backups? Ik weet niet hoeveel MB/GB één backup is?

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11 14:07
nielsl schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:06:
Ligt een beetje aan het medium dat je wilt kiezen, maar ik snap dat de keuze voor het medium ook weer afhangt van de beantwoording van je vraag :).

Desalniettemin, als je kijkt naar tapes, je kunt zoveel tapes aanschaffen als je wilt. De hoeveelheid tapes bepalen je retentie. Wat je vaak ziet is het volgende

- vier dag tapes voor de maandag tm donderdag
- drie week tapes voor de eerste t/m 3e vrijdag
- 12 maand tapes voor elke laatste vrijdag van de maand.

Met een dergelijk rotatieschema kun je altijd tot 1 jaar terug, met dien verstande dat je deze week naar elke dag terug kan. Deze maand naar elke vrijdag terug kunt, en dit jaar naar elke laatste vrijdag van de maand.

Je kunt ook differentiele backups maken, waarbij je, samen met 1 master backup, elke dag enkel de wijzigingen wegschrijft. Wel een gedoe om als je iets terug wilt hebben te regelen met tapes, maar hiervoor zou je prima naar oplossingen kijken die dat via een ssh tunneltje over het internet smijten. Is alleen vrij duur, als je dat goed wilt doen want je gebruikt best wel wat ruimte.

Dat zijn twee opties, hoop dat je dr iets mee kunt
Dan ben je in september toch een tape tekort gekomen (5 vrijdagen) ;)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

nielsl in "[Backup] technische omschrijving" zegt geloof ik het meeste al. Zie ook iets als Wikipedia: Backup rotation scheme
Aanvullend:
die ik slechts 1 tot 2 keer op een jaar nodig heb. Dit documenten mag nooit overschreven worden (en zo zijn er nog honderden).
[...]
Maar dat wil ik niet bij sommige documenten, die natuurlijk verspreid zijn over de verschillende folders en shares.
Klinkt alsof je niet direct (alleen) een backupprobleem hebt maar vooral ook een probleem met de inrichting van je documentenopslag. Neem om te beginnen eens iedereen de schrijfrechten op dergelijke belangrijke bestanden af (incl. jezelf).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• devuysts
De backup zal gebeuren naar disken, geen tapes.
De totale size van 1 full backup is +- 1 TB. als we dit doen in het weekend duurt dit bijna 12u! dat kunnen we dus nooit elke dag uitvoeren.
En rw rechten afnemen voor de eigen ict dienst? dat is een beetje te gek...

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
dan is het een kwestie van meerdere disks kopen, daarmee verleng je je retentie. Hoe meer disks, hoe verder je terug kan. Als je veel kleine bestanden hebt, dan kan het backuppen inderdaad lang duren, maar welke software gebruik je nu? En wat wordt er allemaal gebackupped? En hoeveel data is het nu dan eigenlijk? Worden de disks wel netjes offsite bewaard?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-11 18:10

DataGhost

iPL dev

devuysts schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:34:
Beetje jammer dat de eigen ict dienst niet inziet dat, mochten ze ooit nodig zijn, de rechten snel genoeg weer teruggezet zijn en dat je voor alle andere gevallen de schade beperkt.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:27
Het ging m niet alleen om de rechten, maar om de totale inrichting:
devuysts schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 14:12:
Wellicht kan je zorgen dat het niet meer verspreid staat over 1TB, maar over een kleiner stuk. Je 1TB back-up is dan voor disaster recovery en je subset ga je desnoods continuous back-uppen. Ofzoiets: tal van mogelijkheden.

Voor je gestelde eisen bestaat er in ieder geval geen software die dat automagisch voor jouw gaat regelen. Je zal het zelf moeten inrichten.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De backup zal gebeuren naar disken, geen tapes.
De totale size van 1 full backup is +- 1 TB. als we dit doen in het weekend duurt dit bijna 12u! dat kunnen we dus nooit elke dag uitvoeren.
Kleine tip is om even te kijken naar diskbased backupappliances die de-duplicatie van data ondersteunen. Dit in combinatie met backupsoftware die "syntethic full backup" ondersteund levert dit een aardige tijdwinst op.
A synthetic backup is identical to a regular full backup in terms of data, but it is created when data is collected from a previous, older full backup and assembled with subsequent incremental backups. The incremental backup will consist only of changed information. A synthetic backup would be used when time or system requirements do not allow for a full complete backup. The end result of combining a recent full backup archive with incremental backup data is two kinds of files which is merged by a backup application to create the synthetic backup.
Voorbeeld van dergelijke appliances (zonder reclame te willen maken): HP D2D Backup Systems

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• devuysts
nu gebruiken we Backup Exec 12.0
Pagina: 1