Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Windows Verhuizen

Pagina: 1
Acties:

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Waarschuwing: getypt door een zeer onervaren gebruiker.

In het proces om een simpel en goedkoop systeem voor mijn ouders te maken ben ik op zoek naar een goedkope manier om een besturingssysteem erop te zetten. Omdat Windows bekend is willen ze dat er graag weer op, en dus zijn andere (gratis) besturingssystemen niet handig. Natuurlijk is Win 7 een optie, maar als het kan bespaar ik toch graag die euro's. :)

Nu heb ik een laptop met Vista die ik graag wil gaan gebruiken onder Ubuntu. Vista heb ik dus niet meer nodig. Mijn vraag is dan ook: kan ik (een clean versie van) Vista van mijn laptop gebruiken voor een ander systeem? En zo ja, hoe doe ik dat het best? Alvast bedankt voor tips, waarschuwing of andere opmerkingen.

JohnnieWbl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt in principe 't systeem installeren met Vista en de key van je notebook gebruiken. Moet je even de licentievoorwaarden bekijken of dat uberhaupt mag (ik ga uit van een OEM, die gekoppeld is aan je hardware en je niet zomaar mee mag nemen).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een OEM licentie is niet uitwisselbaar en is volgens de voorwaarden alleen te gebruiken samen met de hardware waar de licentie bij aangeschaft is en de bijbehorende CoA sticker ook op zit.

Andere oplossingen zijn technisch misschien wel mogelijk, maar niet volgens de licentievoorwaarden :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:10
Even op dit topic reagerend, ik heb een OEM licentie win7 mag ik die van mijn normale hdd naar mijn ssd verplaatsen ?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het kan wel, maar zoals hierboven weergeven mag je volgens de licentievoorwaarden niet zonder een nieuwe licentie te kopen van hardware wisselen. Nou zul je hier in de meeste gevallen geen last/problemen bij ondervinden, maar een klein groepje mensen krijgt na een maand(en) alsnog de melding dat hun licentie niet legaal is.
sjaakwortel schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 15:04:
Even op dit topic reagerend, ik heb een OEM licentie win7 mag ik die van mijn normale hdd naar mijn ssd verplaatsen ?
Mits de gebruikte hardware (op het opslagmedium na dan) hetzelfde is -> Ja.

@ Beide reacties: Telefonisch heractiveren indien het via het internet niet mogelijk is. Mocht je hier al op problemen stuiten dan kan je het vergeten dat de licentie actief gaat blijven op het nieuwe systeem.

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 19-10-2011 15:06 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:03
Om zeker te zijn van legaliteit kan je het beste gewoon een licentie kopen... vaak kan dit via je opleider/werkgever (afhankelijk van de werksector, hier op Tweakers toch vaak ICT) met een bepaalde korting doen. Overigens denk ik dat je van die €119 niets kunt zeggen... stel dat je de PC vijf jaar gebruikt met deze versie dan betaal je dus maar €24 per jaar... niet heel veel geld als je kijkt wat je er voor terug krijgt!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

bdalenoord schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 15:10:
Om zeker te zijn van legaliteit kan je het beste gewoon een licentie kopen...
Er zit wel een groot verschil tussen legaal of "wat MS liever niet wil". Ik kan het overzetten van een licentie van PC A naar PC B niet echt illegaan noemen, mits de licentie op PC A niet nogsteeds gebruikt word.

Maargoed, de algemene voorwaarden stelt inderdaad dat je een nieuwe licentie moet kopen. Zie mijn vorige reactie.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Bedankt voor de reacties. Ik snap dat het draaien van 1 windows licentie niet op 2 systemen tegelijk hoort, maar in dit geval zou ik dus inderdaad alleen de licentie gebruiken voor het nieuwe systeem, niet meer op de notebook.

Is het verder gewoon een zaak van een boot-DVD maken, Ubuntu op de notebook installeren en Vista vanaf de DVD op de nieuwe PC installeren?

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:03
D4NG3R schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 15:25:
[...]

Er zit wel een groot verschil tussen legaal of "wat MS liever niet wil". Ik kan het overzetten van een licentie van PC A naar PC B niet echt illegaan noemen, mits de licentie op PC A niet nogsteeds gebruikt word.

Maargoed, de algemene voorwaarden stelt inderdaad dat je een nieuwe licentie moet kopen. Zie mijn vorige reactie.
Ik snap wat je bedoelt... maar MS kan eisen stellen aan het gebruik... alles wat je doet wat MS liever niet wil is dus in de licences ingedekt alszijnde illegaal, zoals je zelf ook al aangeeft... Ik ben het echter wel met jou eens, de werkwijze van MS e.d. vindt ik niet fijn en het is dan ook één van de vele redenen dat ik Linux-only gebruik thuis...
Pagina: 1