openbare WIFI in een café

Pagina: 1
Acties:

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:51
Hallo Tweakers,

Ik heb al gegoogled en gesearcht hier op GoT, maar ik kom geen actuele (recenter dan 1 jaar) tegen.

Het café waar ik vaak kom wil (na enige dwang vanuit onze kant) een wifi hotspot maken voor haar klanten.

Dit café heeft zelf een internetverbinding, maar de bedoeling is dat mensen welke via wifi gaan internetten niet op het normale netwerk kunnen komen.

Is er een wifi accesspoint in de handel waar dit standaard mee mogelijk is op dit moment :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Wat jij wil is een captive portal. Een van de bekendste services die daar gebruik van maken is het fon netwerk.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2011 08:06 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 07:48:
Dit café heeft zelf een internetverbinding, maar de bedoeling is dat mensen welke via wifi gaan internetten niet op het normale netwerk kunnen komen.
Zoek eens op de term vlan en je hebt genoeg informatie om de komende dagen te lezen. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 08:05:
Wat jij wil is een captive portal. Een van de bekendste services die daar gebruik van maken is het fon netwerk.
Lijkt me veel te omslachtig voor een verbindinkje delen in de kroeg.

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-02 15:27
De airports (en time capsules) kunnen dat in ieder geval wel, verder weet ik niet of er nog andere alternatieven zijn. Die Fon dingen zijn volgens mij niet wat er bedoeld word, aangezien er dan alleen maar mensen op het netwerk kunnen die zo'n username hebben.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Een simpele router met DDWRT kan uit zichzelf verschillende wireless VLANS opzetten en als je wilt zelfs een radius koppeling opzetten voor authenticatie.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Of, nog veel makkelijker dan VLAN, maar iets duurder: 2 routers, beide met NAT ingeschakeld. Het publieke wifi op de router (router1) die met internet communiceert, het private netwerk (en evt ook wifi) op router2. Router2 heeft de LAN van Router1 als WAN poort en ziet dus alles buiten het eigen netwerk als internet. Zo ook de wireless clients.

Een andere optie is een uitgebreider product, zoals MikroTik RouterOS of DD-WRT. Met in ieder geval de eerste kan je ook voorkomen dat de users met elkaar communiceren binnen jouw wifi netwerk. Echter heb je dan wel meer werk qua setup.

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 19-10-2011 08:18 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 22:07
Is een guest network geen optie, deze functionaliteit zit op de meeste routers en is makkelijk uit te voeren.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 09:46
Wat MegaMind zegt. Hier kan je VLANs instellen en een gescheiden netwerk maken met 2 SSID. Guest netwerk kan je ook nog limitaties aan opgeven. Grootste voordeel is dat het niet duur is.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
je kan ook gebruik maken van een computer met 3 netwerkkaarten en pfsense erop:
dan kan je 2 interne LAN-connecties maken die geheel van elkaar gescheiden worden door een router en firewall-regels.
bv LAN1 voor internet, LAN2 met IP-range 192.168.1.* voor eigen netwerk en LAN3 met IP-range 192.168.2.* voor bezoekers.
LAN2 gaat naar switchen en eigen bedraad netwerk (en eventuele accesspoints met hidden SSID en goed paswoord of een radius setup),
LAN3 gaat naar andere switchen en de accesspoints voor het bezoekerswifi, waarvoor je dan eventueel een captive portal opzet
Die captive portal is een aanrader, al is het maar een pagina van 'dit zijn de regels, akkoord of niet?'-pagina
Zodat je bezoekers ook weten wat wel of niet mag: de cafébaas gaat namelijk de verantwoordelijkheid mogen afleggen indien er illegale feiten gebeuren via zijn connectie (hackpogingen, cyberpesting, spammails,...)

Moet je niet prullen met VLAN's, en kan je ook trafficshaping doen, p2p blokkeren of throttelen op piekmomenten, captive portal opzetten voor de bezoekers, sommige site's blokkeren (adult, p2p,...), uitgaande mail redirecten naar de juiste uitgaande mailserver van eigen provider (moeten bezoekers hun mailinstellingen niet aan te passen in outlook,... om toch mails te kunnen verzenden)

enjoy

Of je stap naar een aanbieder die zoiets kan opzetten voor een deel van de opbrengsten.

wel vreemd dat jullie de cafébaas een beetje dwingen om een AP op te zetten, maar het zelf niet doordacht hebben. Met zulke onderbouwing, of voorbereiding was je bij al terug buiten gestuurd met de raad: 'bereid maar wat meer voor, en kom dan eens terug, dan wil ik er misschien eens over denken."

ps: fon routers zijn op zich het eenvoudigste op te zetten voor dit soort doelen:
inpluggen, via fon-website SSID's en paar instellingen eventueel aanpassen en off you go
en goedkoper dan die airportextreme.

[ Voor 35% gewijzigd door soulrider op 19-10-2011 09:03 ]

• Grolsch
Dit is inderdaad een goede optie, kost +- € 90,--
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 08:05:
Dit lijkt mij iets te omslachtig, ik wil het liefst gewoon een AP kopen welke gastnetwerken ondersteund.
Megamind schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 08:16:
Een simpele router met DDWRT kan uit zichzelf verschillende wireless VLANS opzetten en als je wilt zelfs een radius koppeling opzetten voor authenticatie.
Dit lijkt mij ook een goede oplossing, maar wat is een goedekope router waar ik DDWRT op kan installeren.

Op hun site zie ik een "supported routers" lijst, maar dat zijn er nogal wat.
job schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 08:12:
[...]

Zoek eens op de term vlan en je hebt genoeg informatie om de komende dagen te lezen. :)
Ik weet wel wat een VLAN is, maar dat was mijn vraag niet.
noes schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 08:18:
Of, nog veel makkelijker dan VLAN, maar iets duurder: 2 routers, beide met NAT ingeschakeld. Het publieke wifi op de router (router1) die met internet communiceert, het private netwerk (en evt ook wifi) op router2. Router2 heeft de LAN van Router1 als WAN poort en ziet dus alles buiten het eigen netwerk als internet. Zo ook de wireless clients.

Een andere optie is een uitgebreider product, zoals MikroTik RouterOS of DD-WRT. Met in ieder geval de eerste kan je ook voorkomen dat de users met elkaar communiceren binnen jouw wifi netwerk. Echter heb je dan wel meer werk qua setup.
Zijn ook goede opties, maar wederom de vraag, welke verkrijgbare betaalbare routers ondersteund mikrotik routerOS?

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:44
Ik heb de Netgear WNR3500L router, waarmee je een guest netwerk kan opzetten. Meer heb je volgens mij niet nodig.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 09:01:
[...]

Dit is inderdaad een goede optie, kost +- € 90,--
En ook meteen de goedkoopste (of je moet een router vinden met dezelfde functionaliteit aan een paar tientjes minder, kan vast wel) en de simpelste.

Alle andere gegeven oplossingen zijn duurder én complexer, of (in het geval van FON) vereisen allerlei soorten van registratie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Grolsch
die Netgear ziet er ook goed uit, als ik daarmee een guest network op kan zetten!

Bedankt voor jullie tips.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Goedemorgen weer :)

Misschien is een Mikrotik Groove a5Hn iets voor je ? die zijn niet zo duur en enorm stabiel.
Draaien RouterOS Level 3 of 4 ( afhankelijk of je de 5hn of de A-5Hn koopt )

Ik heb er goede ervaringen mee, Zelf zet ik er een 11Dbi omni antenne op. Dit zorgt ervoor dat ik een stabiel netwerk heb.

Succes met je quest ;)
Pagina: 1