Back-up maken via internet.

Pagina: 1
Acties:

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:54
Hallo tweakers,

Ik zou graag via het internet wekelijks een back-up willen maken.

De situatie: Van een pc die op het werk staat wil ik graag wekelijks een back-up maken naar een hd die hier thuis ligt. Ik heb hier een pogoplug biz in het netwerk waar ik deze hd aan kan hangen.
Is het mogelijk om dit te doen? het handigste zou zijn om dit op een vast tijdstip in de week te doen (bijv vrijdag), nog beter zou zijn als de pc 's nachts opstart om vervolgens een back-up te maken.

- momenteel gaat het gewoon via een externe hd en dan op back-up maken klikken.

Is dit mogelijk en hoe kan ik dit dan instellen?
Alvast bedankt!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Lijkt me dat je een ftp-adres moet instellen dan. Als je pogoplug dit ondersteund...
Het gaat dan wel ontiegelijk traag via internet, ik weet niet wat voor lijn jij hebt, maar een backup van 20GB gaat over een adsl lijntje van 100kb een dikke 55 uur duren... Nu weet ik niet hoe lang jouw weekend is, maar op maandag zou hij dan in de praktijk nog bezig zijn...

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 10:47
Probeer eens cobian back-up die heeft mooie back-up mogelijkheden, hiermee kun je ook backupen naar FTP.
Als deze klaar is heb je ook een rapport met wat er precies goed en of fout is gegaan.

Je moet wel opletten dat het van je bedrijf is toegestaan om een back-up te maken snachts en vooral in het weekend, dit doordat veel bedrijven in het weekend volledige back-ups maken en deze meestal ook uploaden naar externe bronnen.

Mits dit geen probleem is dan zal ik eens kijken naar cobian. (It's Free)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou dan wel sowieso een schriftelijk verklaring van je werkgever vragen met toestemming dat je bedrijfsdata thuis opslaat (en niet verantwoordelijk bent voor publicatie van die data).

Ik regelde de back-up op m'n oude werk zelf. Ik had 12 tapes. Elke nacht draaide er een back-up, en s'ochtends ging die m'n tas in, zodat er elke dag een off-site back-up was.

Dat is toch al heel anders dan een duplicatie van de data, gezien de back-up encrypted was weggeschreven op tape.

Als er wordt ingebroken bij je, en men neemt die harddisk mee, ligt straks die 'belangrijke' informatie op straat. Denk daar ook even over na. Die disk kan waarschijnlijk gewoon op een ander systeem aangesloten worden, en de data is zo te verspreiden. Lullig als dat straks op usenet komt te staan

/worst case senario

Ey!! Macarena \o/

• Kavaa
Wellicht bedoeld hij gewoon zijn eigen data, ik weet niet om wat voor werk het gaat natuurlijk maar als je het om afbeeldingen hebt van bijvoorbeeld photoshop dan kan ik me wel in denken dat als je die gemaakt hebt dat je er graag een back-up van wilt hebben.
Het is natuurlijk wel een voorbeeld maar anders kun je inderdaad beter een verklaring vragen dat je werkgever het toe staat.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Als het gemaakt is in de baas zijn tijd, dan is het volgens mij van de baas? :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Kavaa
Nee dat is niet helemaal waar, als jij met photoshop dingen maakt jij persoonlijk dan is het van jou en dan mag jij er persoonlijk (C) op zetten.
En dan mag jij het natuurlijk wel weer doorgeven aan je baas of werk, maar jij blijft natuurlijk de maker en heb jij ook nog altijd recht op de bron bestanden.

• pven
  • Niet online
Maar die photoshop-licentie heb je vast niet zelf betaald. Ik weet dat er uitspraken zijn gedaan dat bepaalde zaken die je in de baas zijn tijd hebt gemaakt toch 'van jezelf' kunnen zijn. Hoe het allemaal precies zit dat weet ik niet en dat is eigenlijk ook offtopic, maar voor TS vermoedelijk wel de moeite waar om goed uit te zoeken. :Y)

Dit stukje vat het volgens mij goed samen.

[ Voor 14% gewijzigd door pven op 18-10-2011 21:46 ]

• Koen g
Oke, even duidelijk maken :)
Dit is voor mijn vader, hij is bedrijfsleider bij dit bedrijf en heeft sowieso altijd de hd met de back-up thuisliggen
( dit moet van zijn werkgever).
Ik wilde het wat makkelijker voor hem maken zodat hij niet elke vrijdag deze hd hoeft mee te nemen ( ivm vergeten e.d) erg ''belangrijke'' informatie staat er dus ook niet op.

Ik zal eens kijken naar cobain, kan ik hierbij dus ook de hd gewoon aan de pogoplug biz hangen?

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:18

Grvy

Bot

Koen g schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:53:
Oke, even duidelijk maken :)
Dit is voor mijn vader, hij is bedrijfsleider bij dit bedrijf en heeft sowieso altijd de hd met de back-up thuisliggen
( dit moet van zijn werkgever).
Ik wilde het wat makkelijker voor hem maken zodat hij niet elke vrijdag deze hd hoeft mee te nemen ( ivm vergeten e.d) erg ''belangrijke'' informatie staat er dus ook niet op.

Ik zal eens kijken naar cobain, kan ik hierbij dus ook de hd gewoon aan de pogoplug biz hangen?
Ik neem aan dat ze daar een IT'er hebben? :|

Dit is een account.

• Koen g
Haha,, helaas niet ;) het is gewoon een fabriek :)

• pven
  • Niet online
Hoe belangrijk is die informatie nou daadwerkelijk als je niet voor een fatsoenlijke oplossing wilt kiezen? :?

Ik krijg daar altijd een wat kriebelig gevoel bij: de gegevens zijn o-zo-belangrijk dat je vader die harde schijf mee naar huis 'moet' nemen (volgens mij kan je hem dat overigens niet eens verplichten) en vervolgens gaat iemand die geen binding heeft met het bedrijf een hobby-oplossing bedenken. Sorry, maar dan heb je als bedrijf zijnde toch echt niet begrepen hoe je met belangrijke data om moet gaan.

Maar goed: er valt van alles te bedenken. Zelf heb ik SyncBack draaien, maar die draait alleen als de PC's zelf aanstaan (ik ga ze er niet speciaal voor laten starten).

• Koen g
Nou kijk, het is heel simpel. Tijdenlang zijn er daar geen back-ups gemaakt. het is daar qua it gewoon een zooitje om het zo maar eens te zeggen. Maar, laten we het hier maar verder niet over hebben :)

Ik heb ook het programma synctoy gevonden, dit wordt blijkbaar vaker gebruikt icm met de pgoplug, iemand ervaring hiermee?

• pven
  • Niet online
Koen g schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:07:
Nou kijk, het is heel simpel. Tijdenlang zijn er daar geen back-ups gemaakt. het is daar qua it gewoon een zooitje om het zo maar eens te zeggen. Maar, laten we het hier maar verder niet over hebben :)
Dat is toch hopelijk wel het begin van je vraag? Je gaat toch niet een hoop tijd steken in iets wat een bedrijf zelf niet goed wil regelen? Daarbij is het uiteraard lovenswaardig dat je vader een goed verantwoordelijksheidgevoel heeft, maar hij is geen beleidmaker en moet zich niet verantwoordelijk voelen voor de backup van die gegevens. Daarbij wil je blijkbaar dat je vader zijn eigen PC gaat gebruiken om die gegevens veilig te stellen. Stel dat die PC van je vader besmet raakt met een virus, is je vader dan verantwoordelijk voor het om zeep helpen van de backup?
Ik heb ook het programma synctoy gevonden, dit wordt blijkbaar vaker gebruikt icm met de pgoplug, iemand ervaring hiermee?
Hier staat ook nog het een-en-ander over die pgoplug. Ik zie dat SyncBack ook word genoemd, dat is wmb een aanrader (die synct van-alles naar van-alles).

• Koen g
pven schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:18:
[...]

Dat is toch hopelijk wel het begin van je vraag? Je gaat toch niet een hoop tijd steken in iets wat een bedrijf zelf niet goed wil regelen? Daarbij is het uiteraard lovenswaardig dat je vader een goed verantwoordelijksheidgevoel heeft, maar hij is geen beleidmaker en moet zich niet verantwoordelijk voelen voor de backup van die gegevens. Daarbij wil je blijkbaar dat je vader zijn eigen PC gaat gebruiken om die gegevens veilig te stellen. Stel dat die PC van je vader besmet raakt met een virus, is je vader dan verantwoordelijk voor het om zeep helpen van de backup?
Ik waardeer je commentaar en ''bezorgdheid'' maar dit is nogal een aparte situatie die ik niet kan uitleggen, het klopt inderdaad dat we dit zelf maar regelen. Hij heeft ook de toestemming om dit te doen. De reden dat ik het via internet wil doen is gewoon om het gemak( je hoeft er na het instellen niet meer na om te kijken).De eigen pc zal als het goed is niet gebruikt worden aangezien we hier een pogoplug biz hebben draaien.

In iedergeval al bedankt voor de reacties!

Edit: is het ook mogelijk om dit met een systeemherstelpunt te doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Koen g op 18-10-2011 22:42 ]

Verwijderd

Waarom niet een NAS (synology oid).
Verbruikt niet veel en ondersteund allerlei backupopties.

Als je er een bij je vader op het werk neerzet en 1 thuis dan kan de nas zelfstandig iedere dag een backup draaien.(incrementeel).
Een losse hdd is ook niet alles.
Laat 'm een keer vallen en hij kan stuk zijn.
Pagina: 1