Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-11 09:07
Ik kon geen goede categorie vinden, daarom in windows clients.

Situatie: 1 systeembeheerder, 1 applicatie beheerder (voor het MRP pakket), ik ben de systeembeheerder, 150 medewerkers waarvan nu 50 thinclients (citrix metaframe 4.5), 8 engineering workstations, 9 normale desktops, en 23 laptops.

Over 3 maanden begin ik met het uitrollen van VMWare view als vervanging voor de thinclients, en zoveel mogelijk de desktops (en liefst ook de laptops) de deur uit te werken.

Ik heb nu vanuit de supply chain de vraag gekregen of ik 2 medewerkers een laptop wil geven voor dagelijks gebruik. De manager heeft voor ogen dat een laptop de oplossing is en wil niets anders dan dat, dat een laptop 3x zo duur is (in tijd en aanschaf) boeit hem natuurlijk niets. (de ene heeft 1x in de week een middag meeting waarvoor hij een laptop nodig heeft, de andere gaat soms leveranciers bezoeken)... geen regelmatige thuiswerkers/weg van het kantoor mensen.

Ik wil de wildgroei in laptops zoveel mogelijk voorkomen, want ik heb natuurlijk wel iets beters te doen dan laptops onderhouden, updaten.. en vooral in het geval van storingen direct er op in moeten springen om dat ding weer aan de gang te helpen (en dus al het andere werk te laten vallen).

Morgen wil ik even bij de locatie manager binnenstappen omdat ik een policy wil maken wanneer iemand een laptop echt nodig heeft.

Hoe doen jullie dat? wanneer krijgt iemand bij jullie op het werk een laptop? en welke argumenten hebben jullie om deze wel/niet uit te geven?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Paar laptops voor uitleen hebben, deze mogen max een paar dagen mee (ter beoordeling van de ICT) en deze schoonvegen na gebruik, zodat mensen ze niet gaan zien als persoonlijke laptops?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Ik denk dat je voorop moet stellen dat jij als systeembeheerder niet bepaalt waar mensen werken en hoe ze dat exact doen. Voor jou is het makkelijk kunnen onderhouden fijn, maar de andere medewerkers willen gewoon op een prettige manier kunnen werken. En dan is jouw "maar het is meer werk om die paar laptops te onderhouden" niet echt een argument, daar ben je voor. Als je je handen vol hebt aan die twee laptops wordt het natuurlijk een ander verhaal, maar wie ben jij om in dit geval tegen die manager in te gaan? Jij hoeft het niet te betalen, dus dat htet 3x zo duur is, is voor jou niet belangrijk. Hoe vaak die 2 medewerkers hem buiten de deur nodig hebben ook niet, want als ze ook buiten de deur moeten kunnen werken is een laptop een goede keuze, of het nu 1 keer per week is, of elke middag. Het "ik moet weleens op een andere locatie werken" is gewoon voldoende. Prima dat je het enigszins wilt ontmoedigen dat er voor laptops wordt gekozen, zolang het maar geen doen wordt om geen laptops te hoeven beheren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Met stom. Jij bent niet degene die bepaalt. Uiteraard kun je het jezelf wel zo makkelijk mogelijk maken door voor zowel laptop als desktop het zelfde image te gebruiken (al dan niet met een thinclient er op zoals ze bij ons plegen te doen :X)

Wat je doet is naar die afdelingsmanager gaan en gewoon in kaart brengen wat de eisen zijn. Dat die met een laptop opgelost kunnen worden staat buiten kijf - maar wellicht zijn er andere, nog makkelijkere oplossingen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tegenstrever
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-03-2023
bij ons bepalen we, samen met de klant, wat de beste oplossing is met zo min mogelijk beheerslasten.
De klant is hierbij altijd koning want zij betalen uiteindelijk ook mijn salaris.

In jouw geval zou ik eens met de leidinggevende praten om te kijken of er geen andere oplossing is.

Zelf zijn we nu aan het experimenteren met tablets en een 'remote desktop' (bv splashtop). Dit werkt redelijk goed en op de tablet zitten zoveel functies dat de remote desktop niet eens vaak nodig is.

Anyway, ik denk niet dat de IT afdeling moet gaan bepalen wat de klant gaat gebruiken. Dit zal de klant moeten doen in samenwerking met IT. Anders gaan ze straks wel buiten de deur shoppen (indien mogelijk) en kan jij kijken naar een andere baan.

En het onderhouden en updaten van laptops moet toch niet zo moeilijk zijn. Dit is in te regelen met policies en Windows doet het meeste zelf. Wij hebben 800 laptops in beheer en ik kan nou niet zeggen dat deze een veel grotere beheerslast veroorzaken qua software (wel qua hardware, mensen die laptops laten vallen e.d.)

Korte samenvatting: Probeer met de klant mee te denken i.p.v. zaken als een obstakel te zien :)

Tot zover mijn onsamenhangende verhaal : )

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43

mrsar

waar een sar is,is een wodka

wanneer deze aangevraagd en goedgekeurd worden door eigen manager,it-manager en nog een andere :P maar ik gok dat ik in een iets grotere organisatie zit.

Hierdoor is heel veel centraal geregeld qua image/updates/software updates.
grote inkoop etc

aan tc's heb ik er op mijn site zo'n 75 staan,qua desktops en laptops heb ik er flink wat meer

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:46:
Ik denk dat je voorop moet stellen dat jij als systeembeheerder niet bepaalt waar mensen werken en hoe ze dat exact doen.
Inderdaad, dat is meer een HC (Human Capital - Human Resource vind ik onderhand een 'oude werken' term) vraagstuk en een organisatievraag als een echte IT vraag.

Ik zou dan ook zeggen dat je vooral eens met je personeelsbeleidsmedewerkers om tafel gaat zitten om de middelen die je collega's voor het werk krijgen wat anders georganiseerd kunnen worden.

Persoonlijk zie ik een laptop als mijn portable workstation - dus ik heb er geen probleem mee om dat ding rond te leuren, zolang de werkgever ook zorgt dat er een plek is waar ik mijn pwkst kan neerpoten.
Dat betekent gelijk dat er in huisvesting aanpassingen moeten worden geregeld (denk aan touchdown werkplekken met WLAN of dockingstation) en dat er andere voorzieningen moeten worden getroffen qua ontsluiting. Denk aan een goed geimplementeerde tunneling, hetzij ipsecVPN of DirectAccess.

Maar goed, dit gaat veel verder dan een formuliertje zoals je ziet vandaar ook >> W&I

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Bij mijn nieuwe baas krijg ik standaard een laptop mee... Die is dan ook wel nodig als servicemonteur van heftrucks...

Ik zou zeggen: heeft de werknemer een laptop nodig voor zijn werk: eentje meegeven. Is dit niet het geval: laptop vasthouden.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Bij ons krijgt vrijwel iedereen een laptop. Laptop is makkelijker voor ICT dan een PC, aangezien de software vrijwel hetzelfde is alsmede remote aansturing bij problemen. Echter kan een laptop 'even' worden meegenomen voor langsbrengen of omwisselen bij hardware problemen, wat bij een pc stuk lastiger is (dan moet ICT zelf dat ding komen omwisselen).
En je hoeft niet onder bureau's te kruipen als er iets moet gebeuren. Ook de opslag/voorraad bij ICT is een stuk minder kwa volume en overzichtelijker. En je hoeft ook niks meer te doen met beeldschermen onderhouden.

Met al die voordelen zou je eerder verwachten dat ICT juist laptops promoot, gebeurt bij ons in ieder geval.

De enige die geen laptop hebben (of pc en laptop) zijn engineers die meerdere programma's als AutoCAD gebruiken welke wat betere hardware nodig heeft. ICT is dan ook snel knorrig als daar eentje problemen heeft :P.

Hoe het 3x meer tijd kan kosten snap ik niet helemaal.. je moet er dezelfde programma's op installeren. Of is de hardware dusdanig veel slechter dan een PC?

En kwa update werk.. 1 werkstation is 1 werkstation. Of er achter dat nummertje op je scherm nou een laptop of PC zit, je moet nog steeds hetzelfde OS/programma updaten en dat zal jou evenveel tijd/handelingen kosten.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:56

DinX

Motormuis

Ik ben zelf systeembeheerder en snap eigenlijk je probleem niet ?

3 x zoveel kosten ?? Hoe tel je dit? Een voorbeeld van bij ons:

- Latitude E5520: €560
- Optiplex 790: €520

Bij de Optiplex moet je dan nog dingen als extra voeding, draagtas, docking tellen en je zit aan €700.
Dan kost die 1/3 meer dan de desktop. In de praktijk komen er dan echter nog dingen bij als een monitor, 4 jaar on-site-garantie, softwarelicenties,... Laten we voor de hele bundel €400 tellen. Dan kost je notebook €1100 en de desktop €920, een verschil van nog geen 20%.

Dan het gedeelte beheer, dat is toch volledig hetzelfde?

- Installatie: of je nu in je Clonezilla (of eender welk clone pakket) de image latitude_e5520_standaard of optiplex_790_standaard kiest, dat is toch even veel werk ?
- Upgrades/updates: of je nu in je SCCM kiest om upgrades/updates te pushen naar L10549 of PC10875, dat is toch net hetzelfde ?
- Support: 90% is gewoon softwarematige support. Of je nu L10549 overneemt of PC10875 ivm een bepaald probleem, dat is toch net hetzelfde ?

In de praktijk vind ik notebooks eigenlijk zelfs makkelijker dan desktops.
- Geen "deskbunny" spelen en onder tafel tussen de kabels wroeten
- Vervangen is gewoon oude notebook weg en een nieuwe in de dock steken
- Bij hardwareproblemen kunnen de mensen even langstkomen bij ons ipv wij naar hun indien nodig
- Veeeel minder stockageruimte nodig. In de plaats van 3 standaard desktops stapelen we 6 notebooks
- Geen administratie voor het uitlenen van een notebook wanneer ze hem nodig hebben
- ....

Ik snap wel dat je liever iedereen op VMWare View zou hebben. Maar als diensten een notebook willen voor hun medewerkers is dat toch hun keuze ? Als systeembeheer ben je een ondersteunende dienst, je kan wel advies geven.

Ik werk voor een stadsbestuur en hier wordt die beslissing door de dienst in kwestie zelf genomen. Zij krijgen x euro budget en moeten maar zien hoe ze die uitgeven. We kunnen hoogstens wat advies geven bij de aankoop. Standaard bieden we 1 notebook en 1 desktop model aan (hebben daar een standaardsysteem voor bij Dell).

[ Voor 24% gewijzigd door DinX op 18-10-2011 22:42 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DinX schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:35:

In de praktijk vind ik notebooks eigenlijk zelfs makkelijker dan desktops.
- Geen "deskbunny" spelen en onder tafel tussen de kabels wroeten
- Vervangen is gewoon oude notebook weg en een nieuwe in de dock steken
- Bij hardwareproblemen kunnen de mensen even langstkomen bij ons ipv wij naar hun indien nodig
- Veeeel minder stockageruimte nodig. In de plaats van 3 standaard desktops stapelen we 6 notebooks
- Geen administratie voor het uitlenen van een notebook wanneer ze hem nodig hebben
En reken daar de verstookte uurtjes maar eens voor uit.
Je kan opeens met een kleinere lokale ondersteuningsclub werken die nu veel dichter bij je mensen in het gebouw zelf zit.
Niet meer bij een uitrol eerst een blik Getronicsers op lokatie sturen om alle bestaande hardware weg te halen e.d, maar 'op bestelling' afhalen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Bij ons krijgt iedereen waar ze op willen werken (keuze: PC/Laptop/iMac/Macbook); binnen redenlijke grenzen naar wens aangepast (tweede monitor, laptopsteun, etc.).

Verder heeft de technische groep ook nog een stapeltje uitleen macbookjes enzo.

Support voor Linux (Suse), OSX, en Windows (wederom naar eigen keuze).

Verder nog relevant: 1 manager, 2 systeembeheerders, 2 helpdeskers/generiek support, 300 werkplekken/medewerkers.

[ Voor 15% gewijzigd door qadn op 18-10-2011 23:05 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Klant is koning... misschien anno 2011 wel, maar de systeembeheerder is toch uit zijn rol als 'expert' toch eigenlijk die persoon die de keuze moet afwegen of er wel of niet bepaalde IT componenten het bedrijf worden binnengerold? Dat is immers zijn werk.

Als de organisatie het anders wil dan moet het kunnen, en moet de systeembeheerder als expert wel aangeven waar de knelpunten zitten. Hogere kosten, meer tijd kwijt aan beheer, etc. Hier moet de organisatie wel op inspelen, want als meneer de systeembeheerder straks veel tijd moet besteden aan een stel laptops waardoor ander werk blijft liggen, dan is er ergens een inschattingsfout gemaakt.

Als het echt gaat om mensen die af en toe een laptop willen gebruiken zou je zoals Gambieter al zegt een aantal leenlaptops op voorraad moeten nemen. Welke regels je precies opstelt voor het gebruik ervan moet je nader bepalen, maar bijvoorbeeld wel handig is dit als een item op te nemen in bijvoorbeeld Exchange (als je dat gebruikt), zodat mensen de laptop kunnen boeken in de agenda en dat collega's dat kunnen zien.
Maak bijvoorbeeld gebruik van guest accounts, zodat mensen geen zooi kunnen installeren en dat profielen niet opgeslagen worden *dus alle data foetsie bij uitloggen*. Een schone image kun je elke keer wel doen, maar kost je wel weer extra tijd en moeite. Als je de zaken goed beveiligd dan hoeft het als het goed is bijna nooit. Zorg voor een goede hardwaregarantie (3 jaar 8x5 on-site bijvoorbeeld), want niet iedereen gaat even netjes om met de spullen van zijn baas, en dan wil je gewoon geen gedoe met het zelf knutselen en hoge rekeningen voor vervangen hardware.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43

mrsar

waar een sar is,is een wodka

DinX schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:35:
Ik ben zelf systeembeheerder en snap eigenlijk je probleem niet ?

3 x zoveel kosten ?? Hoe tel je dit? Een voorbeeld van bij ons:

- Latitude E5520: €560
- Optiplex 790: €520

Bij de Optiplex moet je dan nog dingen als extra voeding, draagtas, docking tellen en je zit aan €700.
Dan kost die 1/3 meer dan de desktop. In de praktijk komen er dan echter nog dingen bij als een monitor, 4 jaar on-site-garantie, softwarelicenties,... Laten we voor de hele bundel €400 tellen. Dan kost je notebook €1100 en de desktop €920, een verschil van nog geen 20%.
nu haal je precies desktop en laptop door elkaar :P

maar je hebt gelijk,zover ik weet ligt de prijs bij ons ook niet echt ver van elkaar af,pc's die bij dell vandaan komen hebben onze image er al opstaan B) hoe makkelijk wil ik het hebben :P 5 minuten wachten en ik hoef alleen een naampje te geven + in domein hangen. daarna worden alle updates gedaan en alle benodigde software waarvoor de gebruiker in de groepen zit geinstalleerd (radia/hp automated software bladiebla,user kan zelf software via dit installeren indien de rechten dus)

alleen een restage is meer werk,dan moet ik een .inf wijzigen op een usb stick voordat ik die erin ram :P

Ben zelf ook pro laptop,is gewoon makkelijker dan desktops :)

[ Voor 31% gewijzigd door mrsar op 18-10-2011 23:21 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ebia schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:09:
Klant is koning... misschien anno 2011 wel, maar de systeembeheerder is toch uit zijn rol als 'expert' toch eigenlijk die persoon die de keuze moet afwegen of er wel of niet bepaalde IT componenten het bedrijf worden binnengerold? Dat is immers zijn werk.
Neuh, eerder die van een CTO samen met zijn EA in samenspraak met personeelszaken ;)
Een systeembeheerder doet wat diens titel inhoudt: beheer. Geen architectuur of beleidsbeslissingen.
Dat hij daarbij geconsulteerd wordt is een tweede, maar beslissingen?

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Even vanuit het perspectief van de gebruiker, wie ben jij om dit te bepalen? Bij onze club (1700 medewerkers) zijn de ICT'ers plat gezegd ter ondersteuning en faciliteren dat wat men wilt. Als ik een laptop zou willen, krijg ik die, wil ik nog een dongel + token om in te kunnen loggen, krijg ik die.

Ik snap best dat er misschien extra werk zit in het onderhouden van laptops, mobieltjes enz. maar uiteindelijk moet het netwerk, software en alles wat eraan hangt niets meer zijn dan een verlenging van hetgeen waar iemand achter zit. En diegene die achter zijn keyboard hoeft niet eens weten wat de consequenties zijn. Omgekeerd krijgen we wel royale rekeningen (basis werkplaats 6000 euro per jaar bv) voor alles wat we willen maar dat is de keerzijde van de medaille zullen we maar zeggen.

Bovenstaande is wel uiteindelijk wel afhankelijk van diens positie.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Even vanuit het perspectief van de controller, wie is de gebruiker om dat te bepalen? >:)

Dan heeft natuurlijk iedereen wel een 24 inch monitor nodig om z'n email te checken.
Logischer is om gewoon een lijst met hardware per soort gebruiker te maken, dus buitendienst > laptop, programmeur/tekenaar/planner grote monitor etc.
Iedereen laptops is handig als je bv alleen flexplekken biedt.

Verder kan natuurlijk alles als het door een hoger iemand is goedgekeurd, maar zorg dan wel dat het van zijn/haar budget afgaat.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Sabbi schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:43:
Even vanuit het perspectief van de controller, wie is de gebruiker om dat te bepalen? >:)
Vrij eenvoudig, ICT is voor veel bedrijven net zoals de administratie en heel plat gezegd de koffie dames een ondersteunende functie daar om de corebusiness goed te laten verlopen. Natuurlijk zijn er grenzen aan hetgeen wat mogelijk is net zoals ik m'n secretaresse ook niet zover krijg om 8 uur een kop koffie neer te zetten zullen er ook grenzen zijn aan hetgeen wat technisch mogelijk in hetgeen wat de ICT kan faciliteren. Echter en dit is iets wat vaak een technische mensen lijkt te ontgaan (ik werk dus bij een grote aannemer/ontwikkelaar) dat diegene die niet in diens vakgebied zit geen intresse heeft in de mogelijke problemen. De gebruiker verwacht uiteindelijk dat alles simpelweg werkt en wat erbij komt kijken is verder niet relevant.

Ik snap dat dit erg denigrerend mag overkomen maar tenzij ICT de corebusiness is, blijft in welke hoedanigheid een ondersteunende functie in alle andere gevallen.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
alt-92 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:21:
[...]

Neuh, eerder die van een CTO samen met zijn EA in samenspraak met personeelszaken ;)
Een systeembeheerder doet wat diens titel inhoudt: beheer. Geen architectuur of beleidsbeslissingen.
Dat hij daarbij geconsulteerd wordt is een tweede, maar beslissingen?
Misschien zou het zo lopen in een grotere organisatie. Maar het beeld wat TS schetst over zijn positie is dat waarschijnlijk niet het geval, en daarmee de rollen als beleid, architectuur én beheer ondergebracht bij één en dezelfde persoon: de systeembeheerder.
n4m3l355 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:22:
Even vanuit het perspectief van de gebruiker, wie ben jij om dit te bepalen? Bij onze club (1700 medewerkers) zijn de ICT'ers plat gezegd ter ondersteuning en faciliteren dat wat men wilt. Als ik een laptop zou willen, krijg ik die, wil ik nog een dongel + token om in te kunnen loggen, krijg ik die.
Heel simpel: omdat de zaak wel beheersbaar moet blijven, en laat dat nou net de taak zijn van de beheerder van het hele zooitje. Alles moeten/kunnen ondersteunen kost gewoon veel geld, want je hebt daar wel de onderliggende architectuur voor nodig en voldoende handjes om iedereen te helpen wanneer problemen.

In sommige organisaties doet men aan het doorbelasten van dergelijke kosten en bij jou vindt men blijkbaar dat 6K per jaar een acceptabel bedrag is voor deze vrijheid in keuze. In andere (lees: veel) organisaties ligt dat budget nu eenmaal veel lager en moet je concessies doen op hetgeen waar je wel en geen support aan geeft als IT afdeling.
Ik snap best dat er misschien extra werk zit in het onderhouden van laptops, mobieltjes enz. maar uiteindelijk moet het netwerk, software en alles wat eraan hangt niets meer zijn dan een verlenging van hetgeen waar iemand achter zit.
Ideale wereld scenario ja. Maar je weet toch ook wel dat je soms applicatie X hebt die alleen werkt op platform Y. Wil iemand dan gebruik maken van platform Z voor het gebruik van applicatie X dan vergt dat vaak in verre mate gestandaardiseerde architectuur, hetgeen soms goedkoop is maar vaak erg duur.

Kijk als je een open source mailservertje hebt en iedereen kan er tegenaan lullen met IMAP, ja dan maakt het inderdaad geen fluit uit welk device of client of platform je daarvoor gebruikt, keuze uit IMAP clients genoeg. Maar wat dacht je van een bepaalde webapplicatie die alleen werkt onder IE. Dan kan je leuk komen je macbook, maar dan gaat dat niet zonder meer werken. Dat compatible maken kan vaak niet eens, want de fabrikant van de software levert bijvoorbeeld gewoon niet. Ga jij dan allemaal custom interfaces (laten) bouwen zodat je alsnog compatibility kunt garanderen met elke browser op elk platform? Dat kost toch een godsvermogen?

Enerzijds zeg je dat de gebruikers niks van bovenstaande moeten merken, maar het zijn wel degelijk allemaal keuzes en afwegingen die moeten worden gemaakt. Niet door de gebruiker nee, maar wel door de IT afdeling.
n4m3l355 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 00:01:
[...]

Vrij eenvoudig, ICT is voor veel bedrijven net zoals de administratie en heel plat gezegd de koffie dames een ondersteunende functie daar om de corebusiness goed te laten verlopen.
Ik begrijp dat het zo werkt en dat voor veel bedrijven ICT slechts een bijproduct is om de bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Maar veel bedrijven vergeten nogal eens dat 'informatie' eigenlijk het product is wat ze leveren, of waar hun core business op is gebaseerd. Het is dus van belang dat die informatie wel een stootje kan hebben om het zomaar te zeggen, want als ik vandaag bij jou de stroom naar je serverhok eruit trek dan zit waarschijnlijk 90% van het kantoor duimen te draaien omdat ze niet verder kan. Daarom is ICT dus belangrijk en zeker niet op één lijn te zetten met de reproductieafdeling, de koffiejuf of de conciërge.
De gebruiker verwacht uiteindelijk dat alles simpelweg werkt en wat erbij komt kijken is verder niet relevant.
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat dingen juist simpeler kunnen door mensen de keuze te ontnemen en gestandaardiseerde diensten aan te bieden. Niet om de IT nazi uit te hangen, maar gewoon om garant te kunnen staan voor een hogere kwaliteit van dienstverlening en lagere kosten. Kijk bijvoorbeeld naar de vele cloud diensten die nu van de grond komen. Allemaal standaarddiensten, waar je misschien op een logo of template-je na vrijwel niets aan kunt veranderen. De kracht is juist dat het een standaard dienst is die je gebruikt op de manier zoals de maker het bedoelt heeft. Dat gebrek aan flexibiliteit zie je terug in de prijs.

Overigens kan ik mij haast niet onttrekken aan de gedachte dat de afgelopen jaren het steeds meer medewerkers is te doen om de gelikte blackberry of iphone van de zaak, om maar indruk te kunnen maken op de omgeving. En dat dat op hogere waarde wordt geschat dan de daadwerkelijke toegevoegde waarde van zo'n toestel bij het de uitvoer van zijn of haar werk. Maarjah, dat laatste is inderdaad niet iets waar IT iets over zou moeten zeggen, maar de management van een bedrijf.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Sabbi schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:43:

Dan heeft natuurlijk iedereen wel een 24 inch monitor nodig om z'n email te checken.
Logischer is om gewoon een lijst met hardware per soort gebruiker te maken, dus buitendienst > laptop, programmeur/tekenaar/planner grote monitor etc.
Iedereen laptops is handig als je bv alleen flexplekken biedt.

Verder kan natuurlijk alles als het door een hoger iemand is goedgekeurd, maar zorg dan wel dat het van zijn/haar budget afgaat.
De hardware kosten zijn vaak maar een klein gedeelte van de kosten....de grootste kosten zitten toch in het onderhoud en beheer. Laptops zijn vaak handiger omdat ze flexibeler zijn, mensen kunnen thuiswerken en als er problemen zijn komen ze met de laptop naar jou toe ipv de IT naar de werkplek.

Overigens zijn de kosten van een 24inch monitor voor dagelijks kantoor gebruik ook niet zo hoog, dus waarom schuif je dan geen pallet met 24 inch monitors naar binnen voor email checken ;)

• nasdude
Aanschaf 3x zo duur is makkelijk

22" zeroclient 350 euro (licenties vmware vsphere + view worden in het groot aangekocht door de amerikaanse holding (lees: 10.000 per batch), grote kortingen, server hardware is beschikbaar en deze techniek wordt gepushed door de holding, verder hebben wij als locatie weinig met de holding te maken)

Lenovo x220 laptop, 1150
docking: 130
extra reis voeding: 50
monitor: 160
-------+
1490,--

Dan heb je ongeveer je 3x zo duur te pakken.

Het 'installeren' van een zero client is natuurlijk snel (auto provisioning enzo), een laptop duurt iets langer maar met een kwartiertje (effectieve) tijd heb ik hem geinstalleerd en ingericht voor de medewerker, daar zit het hem niet in.

Ook het onderhouden/updaten van een laptop ten opzichte van een desktop/zeroclient valt wel mee, de software blijft gelijk.

Is een zero client stuk... loopt de user naar een hot-seat of krijgt een vervanging van de plank, inloggen en klaar

is een laptop stuk, dan moet ik als sysadmin alles laten vallen en de user in kwestie direct helpen.. ander werk blijft daardoor dus liggen... natuurlijk werken tools als sccm met osd prima voor de installatie, het gezeik komt pas zodra je iets moet vervangen, er storingen zijn of een grote update wil doen.... dan werkt een next business day care-pack niet en moet er op stel en sprong een werkend alternatief met exact dezelfde functies als de oude laptop geregeld worden... ofterwijl IT mag aan de bak om de user naast de basis app's ook de andere software te gaan installeren

[ Voor 13% gewijzigd door nasdude op 19-10-2011 12:45 ]

• Moraelyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-08-2024
Gaat dat van jou budget af? Anders maakt het niet uit wat het kost. Bovendien pak je wel gelijk een boven gemiddeld kostende laptop + accessoires.

Waar je eerder meer mee zit is dat je inschat dat je meer tijd nodig hebt voor het onderhoud en dat er dan, blijkbaar, te weinig capaciteit op je IT afdeling is om alle werkzaamheden binnen de afgesproken tijd te doen. Daar kun je afspraken over maken.

• nasdude
Moraelyn schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 12:44:
Gaat dat van jou budget af? Anders maakt het niet uit wat het kost. Bovendien pak je wel gelijk een boven gemiddeld kostende laptop + accessoires.

Waar je eerder meer mee zit is dat je inschat dat je meer tijd nodig hebt voor het onderhoud en dat er dan, blijkbaar, te weinig capaciteit op je IT afdeling is om alle werkzaamheden binnen de afgesproken tijd te doen. Daar kun je afspraken over maken.
Ik heb een budget maar dat is zo flexibel als het maar zijn kan, aan het eind van het jaar wordt er gewoon wat in de kosten geschoven ;).

Alles wat boven de 500 euro komt moet door de locatie manager en de finance manager afgetekend worden, alles boven de 5000 dollar is vervelend, dan gaan de bobo's uit amerika vragen stellen.

De kosten van de hardware kan ik weinig aan veranderen, ze willen kleine 12" laptops met voldoende snelheid/geheugen, webcam voor videoconferenties... de standaard binnen de hele firma is lenovo, daar zal ik het mee moeten doen... de list prijzen van deze producten ligt trouwens nog 300 euro hoger.. groter inkopen, grote kortingen enzo.

(ik heb een kleine edit gemaakt op mijn post om de beheers-tijd wat duidelijker in beeld te brengen)

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

nasdude schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 12:06:
Aanschaf 3x zo duur is makkelijk

22" zeroclient 350 euro (licenties vmware vsphere + view worden in het groot aangekocht door de amerikaanse holding (lees: 10.000 per batch), grote kortingen, server hardware is beschikbaar en deze techniek wordt gepushed door de holding, verder hebben wij als locatie weinig met de holding te maken)

Lenovo x220 laptop, 1150
docking: 130
extra reis voeding: 50
monitor: 160
-------+
1490,--

Dan heb je ongeveer je 3x zo duur te pakken.
Tenzij je het zelf moet betalen.. niet interessant, ja voor het management wel, maar die willen dan ook laptops.
Het 'installeren' van een zero client is natuurlijk snel (auto provisioning enzo), een laptop duurt iets langer maar met een kwartiertje (effectieve) tijd heb ik hem geinstalleerd en ingericht voor de medewerker, daar zit het hem niet in.

Ook het onderhouden/updaten van een laptop ten opzichte van een desktop/zeroclient valt wel mee, de software blijft gelijk.

Is een zero client stuk... loopt de user naar een hot-seat of krijgt een vervanging van de plank, inloggen en klaar

is een laptop stuk, dan moet ik als sysadmin alles laten vallen en de user in kwestie direct helpen.. ander werk blijft daardoor dus liggen... natuurlijk werken tools als sccm met osd prima voor de installatie, het gezeik komt pas zodra je iets moet vervangen, er storingen zijn of een grote update wil doen.... dan werkt een next business day care-pack niet en moet er op stel en sprong een werkend alternatief met exact dezelfde functies als de oude laptop geregeld worden... ofterwijl IT mag aan de bak om de user naast de basis app's ook de andere software te gaan installeren
Zorgen voor een vervangende laptop op de plank? Enne.. laptop kapot is een klusje voor de servicedesk. Niet voor de systeembeheerder ;)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-11 18:39

PromWarMachine

Forsaken Archer

Bij ons (ontwikkelhuis) krijg je een laptop als je gedetacheerd zit of als je met enige regelmaat bij klanten moet presenteren / werken.

Bij het bedrijf waar ik gedetacheerd zit (grote hardware distribiteur), beoordeeld de afdelingsmanager of de gebruiker een laptop krijgt. Voor degene die af en toe een interne presentatie moet geven zijn er in de vergaderruimten PC's met beamers. Als die om welke reden dan ook niet voldoen, kan er bij de helpdesk een leenlaptop gebruikt worden.

Eigen laptop is alleen voor accountmanagers die naar klanten moeten of regelmatige thuiswerkers en incidentbeheerders (ICT'ers dus).

Dividend for Starters

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Laptops krijgen bij mij alleen medewerkers die thuis werken. Hier staan thinclients en gewone desktops, geen cloudservices of terminals, gewoon een keihard simpel netwerk (werkt nog steeds het beste).

Maarja, ik praat dan wel over minder medewerkers en minder clients

Wabbawabbawabbawabba

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-11 15:55
Volgens mij zie je je rol als ICT-er vandaag de dag verkeerd.

Je bent een dienstverlener en jouw klant heeft behoefte aan laptops.
Dat het voor jou meer werk/tijd/geld kost, daar pikt de klant de rekening toch voor op? Daar zou jij je geen zorgen over moeten maken.

Wat voor jou telt is: "hoe kan ik mijn klant maximaal supporten/ondersteunen en hoe kan ik zelf daarin zo efficiënt mogelijk te werk gaan"

Je draait nu de rollen om: JIJ vindt het te duur, JIJ wil niet teveel onderhoud, JIJ ziet allerlei obstakels, dus heeft de eindgebruiker (lees: de klant) pech.

IT heeft niet meer de leiding in ontwikkelingen. Business staat aan het roer en IT zorgt dat de business maximale ondersteuning krijgt op het gebied van ICT om haar business doelstellingen te kunnen halen/verwezenlijken.

wijze woorden

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
qadn schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:03:
Bij ons krijgt iedereen waar ze op willen werken (keuze: PC/Laptop/iMac/Macbook); binnen redenlijke grenzen naar wens aangepast (tweede monitor, laptopsteun, etc.).

Verder heeft de technische groep ook nog een stapeltje uitleen macbookjes enzo.

Support voor Linux (Suse), OSX, en Windows (wederom naar eigen keuze).

Verder nog relevant: 1 manager, 2 systeembeheerders, 2 helpdeskers/generiek support, 300 werkplekken/medewerkers.
Wow, daar zou ik echt niet willen werken ;)
ebia schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:09:
Klant is Koning ja, maar een klant betaalt ook voor een product.

Wij hebben een productendienstencatalogus die door ICT is opgesteld. Dat is wat wij kunnen leveren en de ideale situatie zou zijn er een prijs aan te hangen.

Het is leuk dat een klant bij ons een virtuele server eist met 4 CPU's en 48GB geheugen, maar zolang zij er niet voor betalen maar de ICT afdeling, bepalen wij wat ze krijgen. Willen ze het toch? Dan mogen ze op hun eigen kosten een stukje van een ESX host aanschaffen, waarvan door ICT het type bepaald wordt.

Dus wil iedereen bij jouw bedrijf een laptop? Prima, dan zijn er 2 extra beheerders nodig. Het is aan jouw manager om er vervolgens of 2 beheerders bij te halen, of te kiezen voor het beleid: geen laptops...

Alles heeft consequenties, alleen zijn die niet duidelijk bij de manager van de klant...

Youtube: DashcamNL

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: waarom moet je als sysadmin alles laten vallen voor een laptopprobleem? Reservelaptopje hebben (mag best oud of minder snel zijn) en de juiste prioriteiten stellen in overleg met je afdelingsmanager.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
n4m3l355 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 00:01:
Vrij eenvoudig, ICT is voor veel bedrijven net zoals de administratie en heel plat gezegd de koffie dames een ondersteunende functie daar om de corebusiness goed te laten verlopen. Natuurlijk zijn er grenzen aan hetgeen wat mogelijk is net zoals ik m'n secretaresse ook niet zover krijg om 8 uur een kop koffie neer te zetten zullen er ook grenzen zijn aan hetgeen wat technisch mogelijk in hetgeen wat de ICT kan faciliteren. Echter en dit is iets wat vaak een technische mensen lijkt te ontgaan (ik werk dus bij een grote aannemer/ontwikkelaar) dat diegene die niet in diens vakgebied zit geen intresse heeft in de mogelijke problemen. De gebruiker verwacht uiteindelijk dat alles simpelweg werkt en wat erbij komt kijken is verder niet relevant.

Ik snap dat dit erg denigrerend mag overkomen maar tenzij ICT de corebusiness is, blijft in welke hoedanigheid een ondersteunende functie in alle andere gevallen.
Dus als de koffiedame zegt dat ze koffie en thee heeft en de klant wil een dubbele espresso, dan moet er ook maar een apparaat voor komen?

Youtube: DashcamNL

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

dfrenner schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:10:
[...]

Dus als de koffiedame zegt dat ze koffie en thee heeft en de klant wil een dubbele espresso, dan moet er ook maar een apparaat voor komen?
Als de manager van de klant/gebruiker dit voor elkaar krijgt, of de kosten op zijn eigen afdeling schrijft.. waarom niet :? Als een medewerker bij mij komt met dat verzoek, dan zeg ik simpel: Nee.

Ik kan ook van alles willen, maar als mijn directrice er niet voor gaat betalen heb ik twee keuzes.. of zelf betalen of me er bij neerleggen. Sim-pel.
Dus als de gebruiker een laptop wil, en de manager van die gebruiker gaat er voor betalen, dan krijgt die gebruiker gewoon een laptop (die qua specificaties valt binnen de afgesproken kaders die met het management en ICT zijn opgesteld).

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 19-10-2011 13:25 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 22:33
Zosas schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:01:
Volgens mij zie je je rol als ICT-er vandaag de dag verkeerd.
Ik vermoed dat hij het uitstekend begrijpt, maar een impliciete omstandigheid onvermeld laat.
IT heeft niet meer de leiding in ontwikkelingen. Business staat aan het roer en IT zorgt dat de business maximale ondersteuning krijgt op het gebied van ICT om haar business doelstellingen te kunnen halen/verwezenlijken.
In heel veel bedrijven wordt op centraal niveau een budget vastgesteld voor IT. Ook worden bepaalde verantwoordelijkheden gedelegeerd naar IT. In die veelvoorkomende situatie is het volstrekt normaal dat er niet ad-hoc afgeweken wordt. Immers, het budget voor beheer ed. kan niet verruimd (of doorbelast) worden en men maakt gebruik van het gegeven mandaat.

Er zijn bedrijven waar het anders gaat, maar die hebben dan typisch ook niet een volstrekt uitgeknepen IT afdeling.

• nasdude
St@m schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 12:55:
[...]

Tenzij je het zelf moet betalen.. niet interessant, ja voor het management wel, maar die willen dan ook laptops.

[...]

Zorgen voor een vervangende laptop op de plank? Enne.. laptop kapot is een klusje voor de servicedesk. Niet voor de systeembeheerder ;)
nee, hoef het niet zelf te betalen... het gaat me vooral om de resources.

binnen onze vestiging ben ik de servicedesk, de systeembeheerder, netwerkman, server beheer etc etc. pc's, laptops, servers, thinclients, routers, switches, printers, scanners, copiers etc. vallen allemaal op mijn bordje. prima te doen op dit moment... maar ik heb geen extra mannetje op een service desk zitten ;)

heb net ff een tellertje gedaan van de echte aantallen:
laptops: 37 + 2 hot spare
desktops: 16
thinclients: 41

in de toekomst:
laptops: 37+2 hot spare
desktops: 7
zeroclients: 50

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 12:57
dfrenner schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:10:
[...]

Ja, als dat geld oplevert, doordat de klant dan een order met je afsluit, ja, dan heb je zo een apparaat snel terugverdient in sommige bedrijfsectoren......

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 12:57
nasdude schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:26:
Ik heb nu vanuit de supply chain de vraag gekregen of ik 2 medewerkers een laptop wil geven voor dagelijks gebruik. De manager heeft voor ogen dat een laptop de oplossing is en wil niets anders dan dat, dat een laptop 3x zo duur is (in tijd en aanschaf) boeit hem natuurlijk niets. (de ene heeft 1x in de week een middag meeting waarvoor hij een laptop nodig heeft, de andere gaat soms leveranciers bezoeken)... geen regelmatige thuiswerkers/weg van het kantoor mensen.

Ik wil de wildgroei in laptops zoveel mogelijk voorkomen, want ik heb natuurlijk wel iets beters te doen dan laptops onderhouden, updaten.. en vooral in het geval van storingen direct er op in moeten springen om dat ding weer aan de gang te helpen (en dus al het andere werk te laten vallen).

Morgen wil ik even bij de locatie manager binnenstappen omdat ik een policy wil maken wanneer iemand een laptop echt nodig heeft.

Hoe doen jullie dat? wanneer krijgt iemand bij jullie op het werk een laptop? en welke argumenten hebben jullie om deze wel/niet uit te geven?
Ik zit je post heel vreemd te lezen en vraag me beetje af, als je niet teveel naar je eigen winkel zit te kijken.

Ten eerste: jij ziet alleen de aanschafkosten en eventuele beheerskosten van de apparatuur, maar ik betwijfel ten zeerste, als jij inzage hebt, in wat voor boekingstarieven bepaalde werknemers vallen en/of wat bepaalde werknemers per uur kosten(en dan bedoel ik niet hun uurlonen) Feit is gewoon dat 1 uur van medewerker X voor bedrijf veel meer kost dan 1 uur van medewerker Y (ook al verdient Y meer loon), dit is namelijk gewoon afhankelijk van hun functie en hoe hun werk het bedrijfsproces beinvloedt.

Ten tweede: weet jij precies wat voor meeting het is, of wat deze leveranciersbezoeken precies inhouden?
Of nauwkeuriger gezegd: heb je enig idee om wat voor zakelijke belangen, deze bezoeken/meetings gaan?
Ik betwijfel het.

Ten derde: Dat jij wildgroei tegen wilt gaan is aan te prijzen, echter de motivatie, die je er gelijk achteraan geeft, daar zakt mn broek eigenlijk van af. Als beheerder moet je gewoon de spullen beheren, die een bedrijf denkt nodig te hebben en dan kun jij als beheerder met goedkopere opties komen, om aan deze voorwaardes, die men stelt te voldoen.

Ten vierde: Dat jij mee wilt denken en een policy wil maken, tja, sla je dan niet wat stapjes over en kun je niet beter vragen: Wat is de bedrijfspolicy voor een laptop en als we die niet hebben, hoe kunnen we die dan bepalen?

Ik ken voorbeelden dat, intern ict beheer van een bedrijf gaat besparen op geheugens van de computers die ze aanschaffen en dan tegen hogerhand zeggen: we besparen 10 percent op ons budget door minder geheugen op de pc's te installeren.
Echter, ze hebben dan niet door, dat zelfs als er maar 1x per jaar bij een medewerker het programma eruit knalt door geheugen gebrek of pc vast loopt, dat dit al meer kost in de meeste gevallen voor de werkgever, dan dat bankje geheugen, dat er bespaard is.

Maar zelfs al kijk je niet naar zulke problemen, ga dan is analyseren, wat een snellere pc al bespaard in een jaar tijd. Neem even als voorbeeld, dat werknemer A voor 60 euro per uur ingeboekt staat, dan kost hij dus wel elke minuut dat hij stilstaat en wacht op een reaktie van zn pc/laptop 1 euro. Goh en als je dan nagaat, dat je wachttijd met snellere pc/meer geheugen rap kan verminderen bij werknemers, die wat zwaardere applicaties aanmoeten, dan heb je ook snel door, dat je daar dus absoluut niet zomaar moet besparen op de hardware/beheer.

Trouwens over je meeting bezoeker: Stel dat deze meneer voor 30 euro ingeboekt staat per uur. Hij krijgt van jou geen laptop mee en moet dus weer terug naar bedrijf reizen om contract/order of wat dan ook af te ronden.
Hoeveel tijd is hij dan volgens jou extra kwijt, dan als hij dat op zn laptop bij de klant of in de auto kan doen en dan gelijk via mail alles kan afronden.
Durf rustig te stellen, dat deze meneer voor het bedrijf een heel stuk duurder is, als hij geen laptop heeft en daardoor meer tijd kwijt is aan reizen of om dingen af te handelen.
Maar ff serieus advies:

Er is niks mis mee, als jij als beheerder nou is goed gaat uitzoeken, wat een laptop of een desktop of een tablet nou qua beheer kost per week en wat de aanschafkosten en afschrijvingkosten zijn met bijvoorbeeld de kosten van aanschaf/afschrijving/beheer van allerlei opties erbij.
Eerlijk gezegd, zou ik zoiets standaardtaak van een ict beheerder vinden.
Zet dat is duidelijk op, dan kan je manager die kosten meenemen en vergelijken met al de andere kosten/baten, die er aan personeel tarieven hangen en waarin ict geen inzage in heeft.
Je kunt trouwens pas een policy maken, als je dus met alle kosten/baten rekening gaat houden.

PS: ik ben me ervan bewust, dat er zeer grote verschillen zijn tussen bedrijven en in welke sectoren ze werken, daardoor zal mn verhaaltje in sommige sectoren niet opgaan en in andere sectoren des te meer.

[ Voor 4% gewijzigd door bangkirai op 19-10-2011 19:23 ]

Verwijderd

bangkirai schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:20:
Ik zit je post heel vreemd te lezen en vraag me beetje af, als je niet teveel naar je eigen winkel zit te kijken.
Inderdaad, als een medewerker of het management besluit dat er laptops moeten komen om de klant beter van dienst te kunnen zijn, dan is het niet aan het systeembeheer om daar over te beslissen.

De strijd tussen systeembeheer en de rest van de organisatie is voor mij wel heel herkenbaar. Het standaard antwoord van systeembeheer is altijd 'nee, dat kan niet' of 'geen tijd' maar in de tussentijd een altijd extreem traag netwerk en crashende pc's met verouderde drivers. Bij verschillende werkgevers altijd precies dezelfde situatie.

Als ontwikkelaar moet je gewoon je eigen laptop met root access hebben anders kun je je werk niet doen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Mijn ervaring hiermee is dat laptops zelf niet het probleem zijn, maar dat het meer ligt aan de manier waarop er door de medewerkers met de laptops omgegaan wordt.

Zo hebben wij een aantal laptops die worden gebruikt als 'slet van de zaak' voor zaken zoals presentaties, cursussen, of om bij te springen wanneer er tijdelijk onvoldoende werkplekken zijn. Het onderhoud aan het OS is geregeld in de vorm van mandatory profiles, waardoor instellingen die een gebruiker maakt tijdens het herstarten verloren gaan.

Mensen die bij ons continu een laptop hebben, omdat ze veel tussen de locaties bewegen, laten we daarentegen zelf een model uitkiezen, maar ze zijn uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de staat van de laptop. Juist hierdoor merk je dat de mensen weer zuiniger zijn op hun spullen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ebia schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 00:23:
[...]

Misschien zou het zo lopen in een grotere organisatie. Maar het beeld wat TS schetst over zijn positie is dat waarschijnlijk niet het geval, en daarmee de rollen als beleid, architectuur én beheer ondergebracht bij één en dezelfde persoon: de systeembeheerder.
[...]
Dan moet je wel zo slim zijn om handig met die verschillende 'petten' om te gaan, en nog steeds geldt dan dat IT niet de business zelf is, maar een supporting unit.
Overigens kan ik mij haast niet onttrekken aan de gedachte dat de afgelopen jaren het steeds meer medewerkers is te doen om de gelikte blackberry of iphone van de zaak, om maar indruk te kunnen maken op de omgeving. En dat dat op hogere waarde wordt geschat dan de daadwerkelijke toegevoegde waarde van zo'n toestel bij het de uitvoer van zijn of haar werk. Maarjah, dat laatste is inderdaad niet iets waar IT iets over zou moeten zeggen, maar de management van een bedrijf.
Dus, nasdude moet zijn keuze samen met zijn directe management gaan maken en niet in z'n uppie.

Pagina: 1