Toon posts:

Fout bij aanmelding Google Account op Android smartphone

Pagina: 1
Acties:
  • 30.598 views

Vraag

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 14:28
Mijn Google Account werkt gewoon normaal zodra ik inlog via een desktop, maar doet het niet op mijn Android telefoon. Een foutmelding verschijnt die niet terug te vinden is bij Google Help of andere websites. Vreemd verhaal natuurlijk, daarom even een kleine uitwijding hieronder.

Wat voor foutmelding?
Op vakantie heb ik mijn Vodafone simkaart uit mijn Sony Ericsson Xperia Arc gehaald en er een lokale sim in gedaan (voor een goedkope edge-internetverbinding op dagbasis). Helaas kon Android zich niet meer aanmelden voor mijn Google account. In de notification bar was de foutmelding "Fout bij aanmelding voor [mijn adres]@gmail.com" te zien. Erop geklikt en de volgende window verschijnt:

------------------------------------
Google-aanmelding

U heeft het verkeerde wachtwoord ingevoerd of uw account is gewijzigd. Voer uw wachtwoord opnieuw in.

Gebruikersnaam: [mijn adres]@gmail.com
Wachtwoord: <invulbalk>
------------------------------------

Dan vul je toch gewoon je wachtwoord in? Wat is het probleem?
Uiteraard meerdere keren ingevuld, maar de foutmelding bleef aanhouden. Ervan overtuigd dat ik mijn wachtwoord goed had ingevoerd, ben ik zo spoedig mogelijk achter een pc gaan zitten. Inloggen op mijn Gmail.....en voilá, alles doet het gewoon met het wachtwoord dat ik vanaf dag één heb ingesteld voor mijn Google account. Weer terug naar mijn telefoon, maar helaas, de foutmelding blijft aanhouden.

Op vakantie heb ik er verder geen aandacht meer aan besteed, was van plan het op te lossen zodra ik weer thuis zou zijn. Mijn Vodafone sim er weer ingestopt, maar de foutmelding bleef aanhouden. Niet erg fijn, want geen push-mail, agenda en gesynchroniseerde contacten meer beschikbaar. Maar inloggen op mijn Gmail achter de pc/laptop gaat gewoon prima.

En wat heb je zelf gedaan om het op te lossen?
Heb inmiddels 3 uur van fora's, guides, troubleshooters en (GoT-)topics doorlezen achter de rug, maar geen oplossing. Lijkt er wel op alsof ik de enige/eerste met dit probleem zit, want zelfs de Google Accounts Help probleemoplosser spreekt niet over een dergelijke foutmelding in het stappenplan dat je moet doorlopen. Google geeft verder ook geen telefonische ondersteuning op Gmail-diensten.

Heb je een password-reset gedaan van je Google Account?
Ja, maar ook dat helpt niet. Inloggen op een desktop blijft het gewoon doen, maar niet op mijn Android. Zelfs niet na een reboot van de telefoon.

Account verwijderd op je telefoon en opnieuw ingesteld?
Ik wil best mijn account verwijderen op mijn telefoon en dezelfde weer opnieuw in te stellen, maar bij die optie zie ik dat al mijn accountberichten, contacten en andere gegevens zullen worden verwijderd. Dat wil ik graag voorkomen. Voordat ik dit dus doe, leg ik mijn vraag hier voor aan andere Tweakers.

Iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en een mogelijke oplossing heeft?

Beste antwoord (via rens-br op 22-01-2018 09:20)

• Sky Lynx
Probleem is opgelost. Wat was er nu eigenlijk precies aan de hand? Hoe was het ontstaan?
Ik heb enkele weken voordat ik op vakantie ging een optie in de Gmail accountinstellingen geactiveerd genaamd 2-step verification (klik voor uitleg door Google met filmpje). Hiermee wordt een extra beveiligingslaag aangebracht voor specifieke applicaties door een set van codes te genereren. Deze codes gebruik je vervolgens voor iedere toegang tot Gmail in combinatie met je gebruikelijke wachtwoord (zogeheten verificatiecodes), of eenmalig invoeren voor andere applicaties op desktop of telefoon (zogeheten applicatiespecifieke wachtwoorden). Aangezien ik vaak op publieke plaatsen inlog, vond ik het handig om dit in te stellen. Immers, ik weet dan zeker dat toegang tot bv. Gmail alleen mogelijk is met mijn wachtwoord EN een van de gegenereerde verificatiecodes (hoef je niet te onthouden, worden random weergegeven met invoer-interval via de app Google Authenticator die je zo kan raadplegen op je telefoon; je moet dan wel je telefoon altijd bij je hebben). Zonder de verificatiecodes kun je geen gebruik maken ervan.
Voor de meeste andere applicaties hoef je slechts eenmalig een applicatiespecifiek wachtwoord (benaming bedacht door Google zelf, niet door mij :)) te genereren bij accountinstellingen en in te voeren zodra de applicatie erom vraagt.

Maar dat klinkt als een beveiligingslaag voor toegang tot applicaties op desktop en telefoon. Wat heeft dat te maken met Android OS zelf?
Het vreemde is dat Android OS ook wordt gezien als een applicatie die eenmalig geverifieerd moet worden door een eenmalig gegenereerde applicatiespecifieke wachtwoord. Dat wordt echter niet uitgelegd door Google in het Help-artikel over 2-step verification en staat ook niet in de lijst van applicaties die om applicatiespecifieke wachtwoorden vragen zodra je 2-step verification hebt ingesteld. De eerste (en voor zover enige) melding hierover zag ik pas op de accountinstellingen pagina bij Gmail. De volgende uitleg is te zien:

-----------------------------------------------------
Application-specific passwords

Some applications that work outside a browser aren't yet compatible with 2-step verification and cannot ask for verification codes, for example:
  • Android devices
  • Mail clients such as Microsoft Outlook
  • Chat clients such as Google Talk or AIM

Met andere woorden, ook een Android-apparaat wordt gezien als een applicatie die om een applicatiespecifieke wachtwoord kan vragen. De foutmelding waarover ik in de startpost spreek is dus in wezen misleidend, want er is geen sprake van een foutmelding zoals je dat zou denken (bv. een probleem met Google-server of de telefoonsoftware zelf). Er wordt gewoon gevraagd om een applicatiespecifieke wachtwoord in te voeren, die je eenmalig moet genereren en invoeren.

Maar waarom verscheen de foutmelding pas toen je je simkaart wisselde en niet eerder? Had dat niet al moeten gebeuren toen je weken ervoor de 2-step verification activeerde?
Dat begrijp ik ook niet echt, want na het activeren van 2-step verification heb ik enkel twee eenmalige applicatiespecifieke wachtwoorden hoeven te genereren voor de Gmail-app en de Docs-app op mijn telefoon. Verder vraagt Gmail op de desktop iedere keer om een verificatiecode, maar die verkrijg ik makkelijk op mijn telefoon met de Google Authenticator-app. Android OS zelf vroeg toen niet om een applicatiespecifieke wachtwoord, waarschijnlijk omdat ik de telefoon al gebruikte en er verder niets is veranderd wat betreft de configuratie ervan.
Ik denk dat het te maken zal hebben met de mogelijkheid dat Android OS een nieuwe simkaart zag en dat misschien begreep als een nieuwe gebruiker die de telefoon gebruikt. Om te voorkomen dat de nieuwe gebruiker zomaar toegang krijgt tot de apps die extra beveiligd zijn met 2-step verification op de reeds ingestelde account (immers, mijn telefoon had gestolen kunnen zijn), meldt Android OS zich opnieuw aan bij Google en vraagt de gebruiker om een applicatiespecifieke wachtwoord als hij dezelfde account wil gebruiken die ook actief was vóór het wisselen van de simkaart. Zo weet Android OS zeker dat de "nieuwe" gebruiker rechtmatig toegang heeft tot de oude account, want toegang daartoe kan alleen met een gegenereerde code.

En nu?
Eenmalig een applicatiespecifieke wachtwoord gegenereerd, ingevoerd, en alles doet het weer. Na ruim 4 weken geen synchronisatie te hebben gehad duurde het eventjes voordat alles weer gesynct was. Bovendien had ik ook geen toegang tot de Market al die tijd, dus ik zag nu ineens dat 22 applicaties een update nodig hadden :P

Ik hoop dat een volgende persoon met dit probleem zo snel mogelijk bij dit topic terechtkomt, want Google Help is niet echt duidelijk en kan je gauw misleiden. Ik denk dat Google zelf nog niet doorheeft dat dit bijgewerkt moet worden in de Help-artikelen, dus ik zal een bijdrage doen in hun suggestie-inbox 8)

[Voor 4% gewijzigd door Sky Lynx op 09-11-2011 21:09. Reden: Onderscheid tussen verificatiecodes en applicatiespecifieke wachtwoorden duidelijker gemaakt.]

Alle reacties

• Sky Lynx
Tussentijdse update: ik heb een software-update gedaan van Gingerbread 2.3.3 naar 2.3.4, maar het foutprobleem blijft nog steeds bestaan. Android kan niet inloggen op mijn telefoon, maar ik kan wel gewoon bij mijn Gmail en andere Google services (Docs, Calendar etc.) achter een desktop/laptop.

Er zit niets anders op dan een volledige reset naar fabrieksinstellingen en dan hopen dat hij weer correct aanmeldt bij Google. Eerst uitvogelen hoe ik de gespreksgeschiedenis van WhatsApp en van eBuddy XMS kan bewaren/exporteren/elektronisch printen, die wil ik echt koste wat kost bewaren.

[Voor 3% gewijzigd door Sky Lynx op 01-11-2011 00:19]

• Anoniem: 162481
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je kunt je Google account gewoon verwijderen van de telefoon. Die waarschuwing is op zich wel waar maar hij haalt toch alles weer keurig op. Mail, contacten, afspraken enz. Geen punt. Ook kan je de cache wissen van de GMail App.
Mooie post btw

EDIT:
Ik kwam onderstaande net tegen op link; zou dat jou helpen?
Met je computer naar je gmail account gaan, accountinstellingen en account verifiëren. Dan een aantal stappen volgen tot je een wachtwoord/code krijgt met 4x4 letters/cijfers. Als je dat invoert op je telefoon als je naar de market probeert te gaan dan werkt alles weer.
enz.!

[Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 162481 op 01-11-2011 12:15]

• fifarunnerr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:30
Waarschijnlijk overbodige vraag, maar is Android op het moment van verbinden verbonden met internet?

• Sky Lynx
Anoniem: 162481 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 10:12:
Je kunt je Google account gewoon verwijderen van de telefoon. Die waarschuwing is op zich wel waar maar hij haalt toch alles weer keurig op. Mail, contacten, afspraken enz. Geen punt. Ook kan je de cache wissen van de GMail App.
Mooie post btw

EDIT:
Ik kwam onderstaande net tegen op link; zou dat jou helpen?
Met je computer naar je gmail account gaan, accountinstellingen en account verifiëren. Dan een aantal stappen volgen tot je een wachtwoord/code krijgt met 4x4 letters/cijfers. Als je dat invoert op je telefoon als je naar de market probeert te gaan dan werkt alles weer.
enz.!
Holy shit, dat was de oplossing! Account geverifieerd met eenmalige wachtwoord en Android kan zich weer gewoon aanmelden. Synchronisatie weer in orde, alles doet het als vanouds. Pfew, dit scheelt me echt een hoop werk. Thnx Allumnus _/-\o_

@fifarunnerr: Android was te allen tijde verbonden met internet. Met andere woorden, je kon gewoon gebruik maken van alle applicaties die internet nodig hebben (Browser, Maps, E-mail etc. en natuurlijk alle third-party applications zoals bv. Tweakers.net app, Nu.nl app enz.). Probleem was echter dat specifieke Google apps die zich moeten aanmelden bij je Google Account voor toegang en synchronisatie (Gmail app, Docs enz.) niet of deels niet werkten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Sky Lynx
Probleem is opgelost. Wat was er nu eigenlijk precies aan de hand? Hoe was het ontstaan?
Ik heb enkele weken voordat ik op vakantie ging een optie in de Gmail accountinstellingen geactiveerd genaamd 2-step verification (klik voor uitleg door Google met filmpje). Hiermee wordt een extra beveiligingslaag aangebracht voor specifieke applicaties door een set van codes te genereren. Deze codes gebruik je vervolgens voor iedere toegang tot Gmail in combinatie met je gebruikelijke wachtwoord (zogeheten verificatiecodes), of eenmalig invoeren voor andere applicaties op desktop of telefoon (zogeheten applicatiespecifieke wachtwoorden). Aangezien ik vaak op publieke plaatsen inlog, vond ik het handig om dit in te stellen. Immers, ik weet dan zeker dat toegang tot bv. Gmail alleen mogelijk is met mijn wachtwoord EN een van de gegenereerde verificatiecodes (hoef je niet te onthouden, worden random weergegeven met invoer-interval via de app Google Authenticator die je zo kan raadplegen op je telefoon; je moet dan wel je telefoon altijd bij je hebben). Zonder de verificatiecodes kun je geen gebruik maken ervan.
Voor de meeste andere applicaties hoef je slechts eenmalig een applicatiespecifiek wachtwoord (benaming bedacht door Google zelf, niet door mij :)) te genereren bij accountinstellingen en in te voeren zodra de applicatie erom vraagt.

Maar dat klinkt als een beveiligingslaag voor toegang tot applicaties op desktop en telefoon. Wat heeft dat te maken met Android OS zelf?
Het vreemde is dat Android OS ook wordt gezien als een applicatie die eenmalig geverifieerd moet worden door een eenmalig gegenereerde applicatiespecifieke wachtwoord. Dat wordt echter niet uitgelegd door Google in het Help-artikel over 2-step verification en staat ook niet in de lijst van applicaties die om applicatiespecifieke wachtwoorden vragen zodra je 2-step verification hebt ingesteld. De eerste (en voor zover enige) melding hierover zag ik pas op de accountinstellingen pagina bij Gmail. De volgende uitleg is te zien:

Application-specific passwords

Some applications that work outside a browser aren't yet compatible with 2-step verification and cannot ask for verification codes, for example:
  • Android devices
  • Mail clients such as Microsoft Outlook
  • Chat clients such as Google Talk or AIM

Met andere woorden, ook een Android-apparaat wordt gezien als een applicatie die om een applicatiespecifieke wachtwoord kan vragen. De foutmelding waarover ik in de startpost spreek is dus in wezen misleidend, want er is geen sprake van een foutmelding zoals je dat zou denken (bv. een probleem met Google-server of de telefoonsoftware zelf). Er wordt gewoon gevraagd om een applicatiespecifieke wachtwoord in te voeren, die je eenmalig moet genereren en invoeren.

Maar waarom verscheen de foutmelding pas toen je je simkaart wisselde en niet eerder? Had dat niet al moeten gebeuren toen je weken ervoor de 2-step verification activeerde?
Dat begrijp ik ook niet echt, want na het activeren van 2-step verification heb ik enkel twee eenmalige applicatiespecifieke wachtwoorden hoeven te genereren voor de Gmail-app en de Docs-app op mijn telefoon. Verder vraagt Gmail op de desktop iedere keer om een verificatiecode, maar die verkrijg ik makkelijk op mijn telefoon met de Google Authenticator-app. Android OS zelf vroeg toen niet om een applicatiespecifieke wachtwoord, waarschijnlijk omdat ik de telefoon al gebruikte en er verder niets is veranderd wat betreft de configuratie ervan.
Ik denk dat het te maken zal hebben met de mogelijkheid dat Android OS een nieuwe simkaart zag en dat misschien begreep als een nieuwe gebruiker die de telefoon gebruikt. Om te voorkomen dat de nieuwe gebruiker zomaar toegang krijgt tot de apps die extra beveiligd zijn met 2-step verification op de reeds ingestelde account (immers, mijn telefoon had gestolen kunnen zijn), meldt Android OS zich opnieuw aan bij Google en vraagt de gebruiker om een applicatiespecifieke wachtwoord als hij dezelfde account wil gebruiken die ook actief was vóór het wisselen van de simkaart. Zo weet Android OS zeker dat de "nieuwe" gebruiker rechtmatig toegang heeft tot de oude account, want toegang daartoe kan alleen met een gegenereerde code.

En nu?
Eenmalig een applicatiespecifieke wachtwoord gegenereerd, ingevoerd, en alles doet het weer. Na ruim 4 weken geen synchronisatie te hebben gehad duurde het eventjes voordat alles weer gesynct was. Bovendien had ik ook geen toegang tot de Market al die tijd, dus ik zag nu ineens dat 22 applicaties een update nodig hadden :P

Ik hoop dat een volgende persoon met dit probleem zo snel mogelijk bij dit topic terechtkomt, want Google Help is niet echt duidelijk en kan je gauw misleiden. Ik denk dat Google zelf nog niet doorheeft dat dit bijgewerkt moet worden in de Help-artikelen, dus ik zal een bijdrage doen in hun suggestie-inbox 8)

[Voor 4% gewijzigd door Sky Lynx op 09-11-2011 21:09. Reden: Onderscheid tussen verificatiecodes en applicatiespecifieke wachtwoorden duidelijker gemaakt.]

• Anoniem: 162481
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Fijn om te lezen dat het nu opgelost is. (En dat er weer wat Android-bloed door de telefoon stroomt :P )

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-12-2022

Iooryz

iooryz

Ik zag het topic net, en dat was inderdaad ook de oplossing waar ik aan dacht. Het is op zich nog wel logisch dat Andriod niet kan verifiëren met 2 step verificatie, De SMS'jes komen immers op het toestel binnen waar je ook verificatie voor aanvraagt. Daarom vind ik een 1 time password wel veiliger. (Maar ik moet er wel even rekening mee houden als ik ooit van simkaart wissel in het buitenland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 922619

Ik heb gisteren mijn wachtwoord van mijn google account moeten wijzigen na reset van mijn telefoon.
Nu wil ik mijn telefoon terug opstarten en vraagt deze me in te loggen in mijn google account maar ik krijg de melding dat ik 24 uur moet wachten na reset van het wachtwoord???? klopt dit? Help? kan mijn telefoon dus niet meer gebruiken want raak niet ingelogd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Anoniem: 922619. Welkom op Tweakers.

Op Tweakers is het niet de bedoeling om topics te kicken en te kapen, maak dus even een nieuw topic aan, maar voordat je dat doet lees even: Het algemeen beleid #quickstart door.

Anoniem: 961055

Ik heb gisteren mijn wachtwoord van mijn google account moeten wijzigen na reset van mijn telefoon.
Nu wil ik mijn telefoon terug opstarten en vraagt deze me in te loggen in mijn google account maar ik krijg de melding dat ik 24 uur moet wachten na reset van het wachtwoord ? Help? Ik kan mijn telefoon dus niet meer gebruiken want raak niet ingelogd.

• pronkje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 17:41
Dat probleem van niet kunnen inloggen heb ik gisteren een nieuwe telefoon gekocht(HTC 10),taal ingestelt op Nederlands verbinding met mijn wifi eerst vraagt hij mijn E-Mail van google ingevuld was goed toen mijn voornaam en mijn achternaam ook goed,staat er"Er is geen Google-account met de gegevens die u heeft opgegeven,maar ik weet dat ik het 100% goed heb ingevuld.
(Eigenlijk wel vreemd dat de telefoon gelijk verbinding wil hebben met de google server in je niet naar instelllingen of af andere apps kan gaan.)iemand enig idee?

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-06 00:08
pronkje schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:35:
Dat probleem van niet kunnen inloggen heb ik gisteren een nieuwe telefoon gekocht(HTC 10),taal ingestelt op Nederlands verbinding met mijn wifi eerst vraagt hij mijn E-Mail van google ingevuld was goed toen mijn voornaam en mijn achternaam ook goed,staat er"Er is geen Google-account met de gegevens die u heeft opgegeven,maar ik weet dat ik het 100% goed heb ingevuld.
(Eigenlijk wel vreemd dat de telefoon gelijk verbinding wil hebben met de google server in je niet naar instelllingen of af andere apps kan gaan.)iemand enig idee?
Topics kicken is niet toegestaan. @rens-br

Hoewel goed bedoeld, mag dit de volgende keer via een TR gemeld worden. :)

[Voor 167% gewijzigd door rens-br op 22-01-2018 09:19]

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen dus ook niet.

• pronkje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 17:41
Sorry

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
iCore schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:38:
Topics kicken is niet toegestaan. @rens-br
Inderdaad, dus graag hier verder: Kan niet inloggen
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee